Jump to content
LRforum

Iaitoo

Members
  • Content Count

    70
  • Joined

  • Last visited

About Iaitoo

  • Rank
    Aktiv Medlem

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Bodø

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Bodø

Recent Profile Visitors

674 profile views
  1. Hei! Hadde en tråd under nødhjelp, men det er ikke nødhjelp lenger. Og jeg vet litt mer. Startet bilen mandag ettermiddag og hadde null fremdrift. Ble fraktet fra Sjoa til Vinstra. Verkstedet der hadde ikke tid. Sjekket og fylte olje etter prosedyre for å sjekke det. Fikk på i underkant av en liter. Alt fungerte bra og kom meg til Drammen. Den ble ganske dårlig på å gire på den turen, men vi hadde fremdrift. Derifra gikk turen til verksted. Oppdaget når jeg kom til verkstedet at jeg hadde oljesøl bak meg etter turen, så det må lekke olje en plass. Verkstedet melder at de fikk på hele 5 liter olje! Men at det ikke er noen lekkasje de kan finne, og at det er dårlig fremdrift selv etter de fylte. Så de mener kassa er gåen og at de kan bytte den etter ferien. De skal finne en brukt og tror jobben kommer på omtrent 25 000. Hvis man får på 5 liter olje, hvor har det så blitt av hvis det ikke lekker? Så jo og sporene etter meg! Jeg tenker kanskje girkassa ikke tålte kjøringa så godt, siden de sier den er dårlig selv etter se fylte. Men hadde vært fint å teste med ei tett kasse før jeg vurderer å bytte. Mulig det da kommer en D2 for salg som delebil. Er 100 mil hjemmefra og har liten mulighet for å reise tilbake hit etter ferien.
  2. 2,46T uten turustyr og personer i bilen. Bikkja satt der inne da, men han veier bare 25kg. Dvs at bur, skuffesystem, vinsj, takstativ, ekstra batteri og beskyttelse under har litt vekt. Måler de egenvekt på bil med full tank og alt av væsker i bilen?
  3. Ikke sikkert vekta til vegvesenet er korrekt, men får håpe det Med takstativet, ganske solid hundebur, hund, tungt skuffesystem, ekstra batteri, vinsj, beskyttelsesplate under motor og på diffene og to personer i bilen så blir det litt vekt SKal rulle over vekta i morra uten alt i bilen og se forskjellen! Måle vekt på tom bil. Når jeg får dreisen på sveiseapparatet så skal jeg sveise ei ramme til skuffesystemet og heller bruke tynne plater som vegger. Det vil spare endel vekt fra hvordan det er nå!
  4. Fikk med samboeren på telttur i helga. -2 og sludd Planer om bålkos gikk i vasken, og det ble stort sett søkt tilflukt i teltet. Artig likevel! Er en flott lang anleggsvei/fjellvei i nærheten av Misvær utenfor Bodø. Mange muligheter for camp. Er ei bru som ikke bærer mer enn 1.5T. Det passer dårlig når bilen med pakk veier 1.75T. Heldigvis går det fint å krysse den lille elva på siden av brua. På dårlig vei ble det tydelig at jeg har en ekkel bankelyd i bakstillinga et sted. Watts linkagen er oftest synderen der? Klunker og når jeg rister i bilen, eller dytter i dekka bak. Dytter jeg i dekka så danser karroseriet. Veldig fornøyd med kjøpet av denne "primusen". Har ei flaske med 5kg gass, og det er mye billigere å fylle enn de små boksene til de små brennerne.
  5. Skjer ikke så mye om dagen. Bilen bare virker (nå som jeg har skrevet det, så skjer det vel noe snart). Fikk en henger av noen som har hatt den stående mange år under verandaen. Det er en liten Tysse fra 1974. Med totalvekt på 400kg, og egenvekt på 80kg. Bunnplata og lemmene var så morkne at de ikke lenger hang fast i ramma. Måtte stroppe det sammen på tur hjem. Hengeren er så liten og lett at jeg ikke ser den bak bilen. Trodde flere ganger at jeg hadde mistet den Den skal få ny kulekobling og nytt ledningsnett med lys. Ledningene er morknet bort for lengst.. Ramma er fin! Den har og felger med 3 bolter. Usikker på hva man får av det i dag. Kunne tenkt meg å bytta aksel på den, men vil heller ikke bruke så mye penger at jeg kunne kjøpt en ny. De koster jo bare rundt 8000. Vil bygge en kombinert "til dynga med søppel og turhenger". Vil lage en boks av noe slag som lett kan tas av og på, som kan romme utstyr og kjøkken. Og holde totalvekta under 300kg, slik at jeg kan kjøre i 80 med den. Vil bygge mellom hjula på den. Det bør gjøre den mer stabil? Blir ikke plass til så mye men.. Bra morkent det der! Får man tak i denne type aksler enda? Hadde vært fint med noe med en mer tilgjengelig boltsirkel I det minste ser det ut til at den fortjener ei ny foring.. Kunne kanskje brukt akseltapp fra biltema, men da forsvinner jo demping og bra mye høyde. Vil jo heller ha den litt høyere, så den matcher Discoen.
  6. Trenger dem ikke til EU-kontroll heller tror jeg. Fått påpakk når jeg har ribba biler før, men på alle verksteder jeg har vært så har de sagt jeg må inn med beltene, men ikke setene. Så lenge beltene er der, så er alt ok.
  7. Hadde en veldig artig tur i skogen med KNA Bodø Offroad forige helg! Bilen fikk litt juling.. Geolandar AT-dekka er ikke skapt for gjørme eller glatt skogsunderlag. Måtte tidvis ha mye fart for å ikke bare stå å spinne. Resulterte i at bakfangeren fikk seg litt deng når jeg ble hengende over ei dump. Gikk bra mye tid til vinsjing også. Det var GØY! Det blir nye dekk til neste gang! Den klarte seg dog bedre enn forventet TC'en fikk jobba litt.
  8. Det skjer i ny og ne med min. Men knappen funker etter jeg har låst opp med nøkkelen! Har du forsøkt det?
  9. Bilen har lekt endel servoolje fra bunn av styreboksen. Så prisene på ny og ble litt bekymra. 700 pund kan brukes på mye artigere ting Heldigvis ser det foreløpig ut til å holde etter pakningsbytte. Var en mye enklere jobb enn forventet også! Tilfeldigvis dukket det opp en tysker i nørdhjelpforumet som hadde samme problem. Tar lengre tid enn han skulle være her å få opp en del, så kjørte ut til han med ekstra olje og litt Omega 917. Kanskje det er nok til å stoppe lekkasjen for en stund. Benyttet kjangsen når jeg først måtte ut til Kjerringøy til å lure dama med på en utemiddag
  10. Har bytta pakninger på skaftet til drop armen på discoen. Det var en overraskende grei jobb! Lekker ikke en halv liter servoolje om dagen lengre heller.
  11. Har fått satt meg opp et batteri til forbruk bak i bilen. Koblet det opp med en DC til DC lader, så jeg ikke måtte dra så stor ledning bak. Hatt kun skillerelé i tidligere biler som har funka greit, men da har de stått på siden av hverandre. Fornøyd med CTEKen så langt. Brukte nesten 10meter med 10mm2 ledning fra batteriet foran og bak. Sikkert vært enklere å legge den langs med ramma, men den er i det minste tryggere inne i bilen Den ble testa ut med en liten telttur. Overraskende nok så har myggen allerede våkna! :S Må og bare legge ved et bilde av noen som fulgte parkeringsreglene. Lurer på om det er samme bil som blinka og vinka til meg på Kjerringøy igår. Hyggelig at det endelig er noen som hilser først!
  12. Flaks den som fikk den på trappa var ærlig og ringte deg da! Jeg er heldig og bor så langt nord, at UPS overleverer pakken til posten i Oslo. Få som slår DHL sin service!
  13. Ja! Trodde først det var vindstøy fra lampene jeg satt på taket, men viste seg å være mellomakslingen. I det doble leddet så stopper den på et punkt når man vrir den rundt med leddet i litt vinkel. Så knepper den over før den er smooth rundt til samme punkt igjen. Vanskelig å forklare, men den begynte å lage endel lyd. Ble raskt høyere og høyere. Tok ingen kjangser og kjøpte en ny! Tenker å overhale denne for å ha i reserve. Rart den ikke holdt lenger hvis den er nyoverhalt :S
  14. De demper ikke slag på vei inn heller. Det var så lite motstand i de at de nesten datt sammen på egenhånd. Og så var det nesten umulig å dra de ut. Om det er sånn de skal være, så anbefaler jeg ingen å kjøpe dem. Synes det er en ganske fair sammenligning da jeg har en helt ny bil, som er behagelig over humper og ikke slår ned i fartsdumper. Har forøvrig hatt dempere som jobber sånn som du nevner, og dem var det motstand i
  15. Alle demperne var ganske ferdig. De bevegde seg ikke for egen maskin. Var lett å trykke de sammen, men de ville ikke ut igjen.. Smått mer behagelig å kjøre over dumper nå. Samt at rattet retter seg opp mye bedre på egenhånd!
×
×
  • Create New...