Jump to content
LRforum

Ivers

Members
  • Content Count

    149
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About Ivers

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Location
    Tønsberg

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Nøtterøy

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tettemasse på min mellom galv capping og tak. Marine sealant fra biltema brukte jeg vel. Men karosseri kitt funker vel også. Synes ikke så godt her, men er en stripe langs toppen av capping hele veien.
  2. Supert, takk robl, Gaute og Nils. skal pelle av og sjekke før bestilling. Endelig meldt fint arbeidsvær. Kjedelig at EU ryker pga det ja.. bruker dere forresten maske osv ved arbeid på gamle bremser? Det var vel asbest og slikt i klosser osv før?
  3. Bremsene er svampete og må pumpes harde, men pedalen blir hard etter ca 3 pump og pedalen siger ikke inn om man trykker den ned så hardt man kan. Vet ikke om det sier noe om standen. bremsene tar bra etter hva jeg kan bedømme, men har bare prøvd de såvidt på småkjøring på rundt på plassen. Får bytte på begge sider Ser på overhalingssettet.. noen fler som har prøvd britpart settet? ganske rimelig i fht å plukke løst. I forhold til sko, fjærer og tromler.. Har jeg 10 eller 11 "inch" ?
  4. Takk for hjelp og innspill folkens. Da ser det ut til at sylinderen må ut uansett om man skal Borre, eller bytte. Så da går jeg nok for ny bremsesylindere når det først må åpnes opp. Billig som dere sier og sikkerhet er viktig på gammel bil ja. Må jeg bytte sylindere parvis slik man må bytte bremseskiver og klosser parvis? Jepp. Bremsesylinder bånd er nevnt her i tråden i tillegg til slave. Noe annet av slitedeler inni der?
  5. Ja.. Den brakk da jeg prøvde å åpne for lufting. 1976 109 diesel. Venstre nipple bak. De andre gikk fint. Hva er beste fremgangsmåte for å få den ut for å få satt inn ny? Eller er det best å åpne opp og bytte sylinder osv inni der? Bilen har ikke vært i daglig bruk på over et år. Har stått litt osv. Så er det kanskje noe mer jeg bør kjøpe inn om dette skal gjøres? Den til venstre på bildet som knakk. Den til høyre er den gamle slave clutch nippelen. Tenkte kanskje den passet..
  6. I fht treg wire: Ble tipset om denne i fht smøring. Har kjøpt den, men ikke testet enda.
  7. Dørtopper var greie bortsett fra høyre bakdør. Ser forøvrig ut som om topp og bunn av bakdørene er Sveiset sammen. Så da er det ikke mulig å erstatte kun topp? Hva tror dere om å redde denne?
  8. Hvis du vil se hvordan de ser ut Kan jeg knipse noen bilder av de og legge ut neste gang jeg er der jeg har alt skrotet mitt har ikke satt de på enda da de må lakkes osv. Jeg var litt tvilende til det samme selv
  9. Ivers

    Bakdør

    Jeg bestilte med vindu med varme, og ferdig borret hull til vindusvisker. Vil helst ha så komplett som mulig. Virker styrete å sette inn vindu osv selv. Jeg Hadde sikkert brukt mange arbeidstimer på det i allefall.. Man kan velge om man skal ha hull til reservehjuls brakett osv. For min del var det et spørsmål om økonomi som avgjorde valg av dør. Pumadøren er nok bra, og den er vel støpt i ett stykke såvidt jeg har skjønt. Men den ble i dyreste laget for meg. Den jeg valgte Virket som et ok alternativ. Bakdøren er en vanlig hel dør lik den jeg har. Front dørene (jeg har en 90) er todelte og er en enklere konstruksjon enn de originale.
  10. Okay! Takk, da skal jeg prøve å finne de nederst. Er endel tørr jord og leire, så det er vanskelig å se godt selv etter graving. Skal få løftet den opp i gaffeltruck og spylt den med varmtvanns høyttrykksspyler snart. Det skal jeg sjekke Gaute. Er ganske slarkete girspak, skal se om jeg kan få gjort noe der. Sjekker også væske og bolter. Deilig med fremdrift.
  11. Ivers

    Bakdør

    Har bestilt fra de før. Cappings og masse annet. Var litt bekymret for transport av dørene men de kom hele frem. Kostet litt med transport. Var vel ca 2000 i frakt av alle 3 dørene + noe småtteri. Husk moms og toll osv Bestilte selv bakdør Sammen med seriebil conversion kit fremdører. Dørene har ikke blitt satt på enda, men de ser fine ut. Bakdør Kom ubehandlet, så den må grunnes og lakkes. Tror aluminiumen er adskilt fra den galvaniserte rammen med noe guffe slik at det ikke skal komme i kontakt med hverandre og korrodere. Min gamle bakdør er veldig stygg med hvitt pulver av korrosjon enkelte steder. Skal bli spennende å se hvordan den nye passer på min 2000 modell Td5. Planen er å få på dørene innen noen uker. Kan evt laste opp bilde. Hvis jeg husker
  12. Hadde glemt at jeg satte en planke for å holde inn clutchen sist gang jeg holdt på med bilen, som ble stående et par dager. og nå i dag var pedalen høy og tilsynelatende fin. Det umulige har skjedd. En landrover har fikset seg selv? Eller?? Den tar nå etter 1-2 cm. Høres det ok ut eller bør jeg justere skruer og lufte/styre mer? Bremser: Jeg finner bremsenipler på bremsene bak. På oversiden av akslingen og innsiden av hjulet. Jeg finner derimot ingen foran! Har lett og googlet men finner ingen forklaring, heller ikke i boka. Står bare at man skal koble på slange på brensenippel osv, men hjelper ikke når jeg ikke finner den. Når det gjelder 3 giret er det nok jeg som har giret feil. Jeg må langt ut til høyre for å komme i 3, jeg tror jeg har klart å ta den ned i 1 I stedet for å gire opp og dermed fått denne bomgir lyden som jeg trodde var noe feil. Litt paranoid. Neste hindring var en ganske kraftig vibrasjon i bilen når jeg begynner å komme litt opp i turtall på 2 gir og skal gire om. Hele bilen rister. Sjekket kryss og propshaft under og der var alle fire skruer på bakerste propshaft løse. Strammet disse og det ble mye bedre, men fortsatt litt vibrasjon fra et sted. Får sjekke fremre propshaft og skruer neste gang. Jaja.. Dette er vel fremgang?
  13. Okay, skal lete der nede, takk skal du ha. Og dette gjøres på mutterene på selve stanga man ser på master clutch, har jeg forstått riktig? Bildet er av den gamle sylinderen. Satte mutteren omtrent slik på den nye. Kanskje noen gjengehakk lenger inn bare. Oppdatering: har forsket litt selv. Det er mulig feilen ligger i justeringen av disse mutterene. Justerte på øyemål etter den gamle, men strammet til på begge sider da jeg var redd den ytterste skulle falle av. Har ikke gjort det slik han hverken sier eller gjør. På 33.20 inn i klippet forklarer han hvordan det skal gjøres ganske greit. Så da må jeg ut med alt igjen antar jeg. hadde jeg vært verksted og hatt timesbetalt, hadde jeg vært deres livs mareritt å slippe løs på seriebilen deres. https://youtu.be/JIU0xrrg8qM
  14. Ok, da blir det lufting på master når jeg får hjelp av noen, og noen liter til med bremseveske. Brått tomt. Følte jeg fikk det greit til, men ble liksom ikke noe høyere pedal. Så da prøver jeg med to.. Trykke inn og stenge før pedal når bunnen. Hjelper det å justere pedal/vandring i tillegg på mutteren på støtstanga på master clutch sylinderen? Vanskelig å komme til nå som alt er på plass selvfølgelig.. Da får jeg lete litt mer etter bremsenippel øverst et sted der. Det er ikke bare rust. Det er nok mye gjørme det du ser der. så det må spyles litt med varmt vann for å få alt rent. Litt mørkt bilde. Forrige eier kjørte kun på grusvei på ei øy. Bilen hadde elefanthud under med størknet leire/sand.
  15. Ikke luftet clutch Master. Hvordan går jeg frem? Løsne på nippelen imens en tråkker inn, så stramme når pedalen er i bunn? Fant bare ikke nippel På baksiden av hjulet. Klarte å pumpe og løsne/ slakke på master bremse alene. Tok av panseret og tråkka selv og strakte meg ut. Dette bildet er tatt forfra. Er nippelen øverst eller nederst? Vanskelig å se pga møkk også.
×
×
  • Create New...