Jump to content
LRforum

Jan Børre Sigurdsen

Members
  • Content Count

    25
  • Joined

  • Last visited

About Jan Børre Sigurdsen

  • Rank
    Medlem

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Skien

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Skien

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Her er svaret fra leverandøren i England. That is a very early BMW engine, the SST will not support this for a full coverage please refer to our web site. www.diagnostic-associates.com
  2. Vi selger diagnoseverktøy til Land Rover, JLR SST, som passer til alle modeller unntatt nye Defender. Enheten fremstår som ny da den er lite brukt, selges høystbydende over 4.000. Ny pris ca. 9.000.
  3. Nei, det blir faktisk bedre plass enn i Discovery 5, så her vil de fleste sitte behagelig:)
  4. Da var den endelige godkjenningen av Defender varebil på plass, og vi kan sette i gang å bygge om den første puljen med biler. Vi synes dette har blitt en meget flott bil, og resultatet av ombyggingen like så. Løp og kjøp, og God Helg folkens:)
  5. Da har vi fått dokumentasjonen på at utløsning av sideairbagene ikke kommer i konflikt med skilleveggen, så nå gjenstår kun den endelige godkjenningen fra Veidirektoratet. Varebilløsningen er også ferdig uten noen inngrep i bilens interiør. Vi legger ved noen bilder av dette, og håper det faller i smak.
  6. Dersom du kjøper en slik bil og trenger flere fester i gulvet gir du oss beskjed, så sender vi deg de du trenger:) Festene kan monteres hvor som helst på gulvet, men det kan være vanskelig å komme til noen plasser uten å løsne gulvet. Vi sender i så fall med nagler slik at du kan få gjort dette.
  7. Takk for innspillet, og den positive tilbakemeldingen! Det er flere hensyn som må tas når hullmønsteret skal lages på skilleveggen. I det øvre felt er det reguleringen av stolene foran som avgjør, og da har vi fokus på at det ikke skal være mulig å påføre skader på disse. Selv om det er god plass til føreren, så blir seteryggene erfaringsmessig kjørt inn i skilleveggen. Hullmønsteret gjør da store skader dersom disse er plassert feil, og når ryggtrekket på førerstolen på D5 alene koster 24.000 så er plasseringen viktig. Defender har to typer nakkeputer, og en av disse er ganske stor og vi måtte sørge for at skader ikke kunne bli påført her. I det nedre feltet har vi kun valgt å ha hullmønster ved luftventilene i midtkonsollen. Bakgrunnen for dette er at det skal ta noe kortere tid å få varmet opp kupeen på vinteren, og at man får en mer stabil skillevegg. Vår skillevegg står helt klar av gulvet i bilen, og er kun festet til gulvplaten bak som igjen er feste til braketter som er festet i originale festepunkter. Lar vi skilleveggen ha støtte i gulvet, vil det med årenes løp bli dype merker på grunn av vekten på denne. Defender har et heldekkende gummibelegg, som helt sikkert har en høy pris og som det er mye jobb å bytte. Derfor ønsker vi ikke å gjøre dette. I tillegg velger mange med vår ombygging å kjøpe vår oppbevaringskasse, og denne dekker hele feltet under «Defender». Vi skal likevel se nøyere på dette og lage en prøvevegg for å se om dette er mulig uten at det går utover stabiliteten til skilleveggen. Du hører fra oss.
  8. Vi ved Telemark Salmakerverksted er nå klare for testing av sideairbagene på nye Defender. Dette er en test vi har gjort mange ganger tidligere, og vi er derfor helt sikre på at dette kommer til å bli godkjent. Grunnen for å gjøre en slik test er for å kunne dokumentere at utløsning av sideairbagene ikke kommer i konflikt med plasseringen av skilleveggen. Det finnes muligheter for å unngå dette kravet til dokumentasjon, men da må utformingen av skilleveggen være annerledes enn slik vi lager den. Fordelene vi oppnår her er at vi kan lage en skillevegg som er sterkere og mer stabil slik at man unngår vibrasjoner i skilleveggen, selv om denne ikke har direkte støtte i gulvet da dette vil lage merker. Dessuten får vi 1cm bedre plass til føreren, og ved eventuelle ulykker vil det ikke være noen tvil om at vi ikke kan klandres for noe.Vi er alene i Norge om å gjøre dette. Når det gjelder plass til føreren har det skjedd en positiv utvikling siden sist. Til begynne med så det ut til at vi ville få tilsvarende plass til føreren som på Discovery, kanskje noe bedre. Det vi si at personer med høyde på opptil 2 meter sitter behagelig, men vi har nå funnet en ny løsning som gjør at man får full regulering av stolene foran. Dette er gode nyheter for de av Dere som er høyere enn 2 meter, da Dere også vil kunne sitte behagelig. Monteringen av våre egenutviklede støtdempertårn bidrar til at vi fortsatt slipper å gjøre inngrep i taktrekket, og opprettholder bilens kjøreegenskaper og komfort. Dette vil vi være alene om i Norge. Legger ved noen bilder av ombyggingen, men delene er ikke lakkert foreløpig. Vi har fått flere tilbakemeldinger på at dette utseende kler bilen veldig bra, men erfaringsmessig er det best med sort lakk her da det gir minst gjenskinn spesielt om kvelden. Vi vurderer å lage et flat gulv i samme høyde som dørterskelen bak som standard, men i og med at det kun er 23cm fra døråpningen og inn til der gulvet begynner er det kanskje viktigere å ha denne plassen. Fint om vi kunne få noen tilbakemeldinger på dette.
  9. Erfaringsmessig så vil avgiftene ved ombygging fra varebil til personbil også endre seg på lik linje, men det er jo ikke alle biler som har en beregning etter WLTP. Disse bilene blir da mest sannsynlig beregnet etter NEDC.
  10. Ved beregning av engangsavgiften på varebiler har Skatteetaten frem til nå benyttet målingene på utslippet i henhold til NEDC, men dette vil opphøre 31.12.2020. Etter denne datoen vil de bruke målingene i henhold WLTP, på lik linje som personbilene i dag. Dette vil medføre at engangsavgiften på Discovery 5 vil øke med ca. 30.00, men dette vil variere noe avhengig av hvilken motor bilen har. Så her kan det lønne seg å handle nå, slik at man får bil før nyttår. Husk å sørge for at Dere kjøper bil med riktig varebilløsning:)
  11. Ved beregning av engangsavgiften på varebiler har Skatteetaten frem til nå benyttet målingene på utslippet i henhold til NEDC, men dette vil opphøre 31.12.2020. Etter denne datoen vil de bruke målingene i henhold WLTP, på lik linje som personbilene i dag. Dette vil medføre at engangsavgiften på Defender vil øke med ca. 30.00, men dette vil variere noe avhengig av hvilken motor bilen har. Så her kan det lønne seg å handle nå, slik at man får bil før nyttår. Husk å sørge for at Dere kjøper bil med riktig varebilløsning:)
  12. Det skal nok mye til før JLR skifter leverandør på ombygging av varebiler, men noe må de gjøre med alle de misfornøyde kundene. Vi ved Telemark Salmakerverksted har en økende pågang av kunder som eier en Discovery og som ønsker å få montert våre støtdempertårn på sin bil, slik at man får tilbake kjøreegenskapene og den komforten som var tiltenkt. Så JLR er egentlig heldige at det finnes en løsning på deres problemer, bare så synd at det er kundene som må betale for dette. Det er ikke helt riktig at denne løsningen ikke er godkjent av JLR, da løsningen på Discovery var det helt frem til de bestemte seg for ikke å benyttet seg av den. Tidligere CEO John Helmersen har skrevet i en e-post til oss vedrørende Discovery, at det er vår løsningen bilen egentlig fortjener men at de likevel vil fortsette samarbeidet med eksistrenede leverandør. Når det er sagt så er det TÜV og ikke minst Veidirektoratet som har godkjent vår løsning, og det veier mye mer enn det som måtte komme fra JLR eller en annen importør. Dokumentasjonskravet på godkjenningen av våre biler er meget høyt, og testen av støtdempertårnene viste at de er 3 ganger sterkere enn de originale. Vi er faktisk de eneste i Norge som dokumenterer at sideairbagene ikke kommer i konflikt med skilleveggen ved en eventuell utløsning.
  13. Nye Land Rover Defender er en spennende bil, og er et godt alternativ til Dere som fortsatt sverger til Discovery 4. Vi ved Telemark Salmakerverksted har satt i gang arbeidet med å utvikle en varebilløsning til Defender, og det viste seg fort at man får de samme utfordringene her som på Discovery 5. Adaptive Dynamics(AD) er standard på Defender, og de tilhørende støtdempertårnene kommer da et godt stykke inn i bilen og er plassert slik at "statskassen" blir liggende på toppen av disse. Det vil si at man må gjøre inngrep i taktrekket og/eller endre på støtdempertårnene. Heldigvis for vår del så er støtdempertårnene på Defender lik de som tilhører Discovery 5 med AD, så vi kunne enkelt erstatte de originale med våre egenutviklede støtdempertårn. Hensikten med dette er å få plassert "statskassen" i mellom støtdempertårnene og ikke på toppen av disse, som igjen resulterer i at "statskassen!" blir plassert nesten 6cm lavere i bilen og man slipper å gjøre inngrep i bilens taktrekk. Samtidig opprettholdes bilens kjøreegenskaper og komfort, i motsetning til løsninger som går ut på å senke støtdempertårnene under bilen slik det er blitt gjort på Discovery 5 av andre ombyggere. En slik løsning resulterer i at kjøreegenskapene og komforten på bilen forandres totalt, og bilen oppleves meget hard og stumpete i fjæringen. En annen fordel ved å skifte støtdempertårnene er at man får plassert "statskassen" lengst bak i bilen, og man oppnår derfor bedre plass til føreren. Plassen til føreren er kanskje litt bedre i Defender enn den er i Discovery, så det er jo gode nyheter. Vi har som sagt akkurat satt i gang utviklingen, og vil komme med ytterligere informasjon og bilder når løsningen er ferdig. I mellomtiden legger vi ved noen bilder som viser hvordan plasseringen av "statskassen" blir i Defender ved å montere våre støtdempertårn, og noen linker på den tilsvarende løsningen til Discovery 5. https://www.tv2.no/a/10470477/ https://www.dropbox.com/sh/4ipso6fzh1ln6ks/AAAUTiQTcJZxELjNLYxakMrua?dl=0 http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/97642-discovery-5-varebil-slik-det-skal-gj%C3%B8res/ http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/97570-land-rover-import%C3%B8rens-%C3%B8deleggelsestrang-av-discovery-5-varebil/ http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/97884-ombyggingskit-til-discovery-varebil/ http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/98237-discovery-5-varebil-med-adaptive-dynamics/
  14. Vi ved Telemark Salmakerverksted har hatt en Land Rover Discovery varebil innom på vårt verksted, bilen er levert av JLR og har Adaptive Dynamics(AD). Adaptive Dynamics continuously monitors the current conditions and driving style, and automatically adjusts the vehicle's suspension settings accordingly. Adaptive Dynamics also detects rough road and off-road conditions, and adjusts the suspension settings for greater ride comfort. Kunden som disponerer denne bilen jobber i et firma der flere av de ansatte disponerer en Discovery varebil, noen med AD andre uten og noen bygget om av Lafinto andre av Telemark Salmakerverksted. De ansatte har klaget på fjæringen på bilene fra Lafinto uten AD, men bilene med AD har om mulig enda stiver fjæring bak. Biler med AD har et annet støtdempertårn(delenummer LR 034244) enn biler uten dette(delenummer LR 095866). Kunden vil finne ut av hvorfor fjæring var så stiv, så vi demonterte den ene støtdemperen bak for å se hva som var blitt gjort under ombyggingen til varebil. Det vi fant var oppsiktsvekkende. Det første vi la merket til var at det støtdempertårnet(LR 034244), som skal være montert på denne bilen, er blitt byttet ut med det støtdempertårn(LR 095866) som hører til biler uten AD. Støtdempertårnet på biler med AD er 16mm høyere og har en fjærvandring som er 16mm lenger enn biler uten AD. Dette byttet blir gjort for å få størst mulig høyde inni bilen, slik at man kan få plassert "statskassen" riktig. I tillegg var det montert 20mm avstandsskiver isteden for 16mm(som er beskrevet i dokumentasjonsunderlaget til godkjenningen), dette også for å få større høyde inni bilen. Vi har hatt mange biler med tilsvarende feil innom ved våres verksted. En annen forskjell på biler med og uten AD er diameteren på støvbelgen som skal festes til støtdempertårnene. Støvbelgen til biler med AD har en mindre diameter, og måten dette problemet er løst på her er spesiell. Her blir altså støvbelgen snittet opp på to sider, og festet til støtdempertårnet med et strips. Ser man på bildene blir det da åpent inn til endestopperen og støtdemperstangen slik at støv og skitt garantert vil samle seg i belgen. Husk å få sjekket dette før garantitiden utløper. Vi fjernet så stripset som holdt støvbelgen på plass for å undersøke om det var gjort endringer på endestopperen, og da fikk vi nok en overraskelse. Her er 26mm av det midtre stykket fjernet, og den nedre enden ligger da helt løs. Stykket som er fjernet står for dempingen av de kraftigste støtene under kjøring. TÜV har uttalt at endringer på endestoppere ikke skal forekomme. At Discovery varebil med AD og med en ombygging fra Lafinto oppleves som stiv i fjæringen er ikke så merkelig når man ser hvordan dette er gjort. Fjærvandringen er kortet inn med 36mm, og blir da selvsagt stiver enn biler uten AD, som er kortet inn 16 eller 20mm. Endestopperen har også mistet all funksjon. I prislisten koster AD 12.300 kroner, men man får liten effekt av dette utstyret når det blir gjort slike endringer under ombygging til varebil. Regner ikke med at forhandlerne er blitt informert om dette og de kan derfor ikke klandres for eventuelt å ha anbefalt AD til sine kunder, men Dere som har kjøpt AD har all grunn til å føle Dere lurt av JLR. Dere har ikke fått det Dere har bestilt, og bør kompenseres. Telemark Salmakerverksted har utviklet nye støtdempertårn til biler med AD, og det er fullt mulig å montere disse på biler med ombygging fra Lafinto. Det er ikke meningen å snakke nedlatende om Lafinto her , men siden Telemark Salmakerverksted også bygger om biler levert av JLR så er dette den eneste måte å skille bilene på. JLR er jo de som har godkjent den ombyggingen Lafinto gjør. Håper dette var av interesse.
  15. Braketten er under tilvirkning så jeg har ikke bilder av disse foreløpig, men i prinsippet er de lik de som står der i dag bortsett fra at de er kortere. Kan sende bilde når de er ferdige. Bilen er selvsagt godkjent med disse, og vi kan bistå med godkjennelse ved trafikkstasjonen dersom du ikke ønsker å gjøre dette selv. For at vi skal kunne montere disse brakettene må våre støtdempertårn monteres først, ellers vil det ikke være lovlig da det ikke vil være plass til "statskassen". Samtidig vil man få tilbake de opprinnelige kjøreegenskapene og komforten på lik linje med personbilen. Ring meg gjerne om det er noe uklart, mobil 915 67 363. Ytterligere informasjon kan du lese om i følgende innlegg: https://www.tv2.no/a/10470477/
×
×
  • Create New...