Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

Yann

Medlemmer
  • Innholdsteller

    203
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Yann

  • Rang
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Porsgrunn
  • Interests
    Land Rover - lærarbeid - matlaging - langløp.

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Porsgrunn

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Hei, Jeg er på jakt etter brukt bakre viskerarm til en FL1 2004-modell. Er det noen som har en liggende og som vil selge? Jeg har ikke rukket å sjekke nypris - om det viser seg å være billig kan det bli aktuelt å kjøpe nytt. Yann
  2. Yann

    Vellykket samparkering

    Utenfor arbeid i dag.
  3. Jeg har kjørt til jobb, i været som vist på bildet under. Og vært lykkelig, avslappet, i snøværet. I en FL1 2004-modell. Lykkelig, og ikke nervøs. Fordi jeg ikke lenger kjører en gammel Merce. Med 200 hk på bakhjula. Tyskeren lå på veien som en slede, og jeg var utrygg, i halvhøy fart, på bygdeveier. Og den satte seg fast. Skikkelig fast. På flatmark. I alt som var dypere enn rim.
  4. Hvis du ser under min tråd "FL1 1.8L bensin: problemer med ujevn gange - innspill" lenger ned i Freelander forum, har jeg skrevet om det der. Hilsen Yann (som vil unngå dobbeltposting)
  5. Bilen går fortsatt fint, og er pr i dag EU godkjent. Hurra!
  6. Bilen går fortsatt fint, og er pr i dag EU godkjent. Hurra!
  7. OK. Svaret er funnet. Vi hadde bomma på timing mellom veivaksel og kamaksler. Ganske mye også. Nå er timing riktig, og bilen går som ei klokke. Takk for uvurderlig hjelp underveis alle sammen!
  8. Kort oppdatering etter avlesing feilkoder. Får feilkode fra kamføler. Hypotese: enten er det defekt kamføler eller så har vi, på tross av det vi har trodd til nå, tredd registerreima en tann feilpå. På vei til verksted nå. More later.
  9. Takk for innspill robl! Da vet jeg at jeg kan spørre deg ved behov for å lese av en gang til! Yann
  10. Yann

    Den store LR panserbilde-tråden

    På prærien.
  11. Bensinpumpe og filter ser ut til å være i orden. Vi koblet av bensinslangen fra tanken, putta inn en gummislange og startet pumpa - det rant rikelig med bensin. Jeg tror det blir det siste jeg prøver ut før jeg har avtale på verksted for kodeavlesing på mandag. Takk for innspill folkens! More Monday.
  12. OK, da var det som jeg tenkte. Nei, jeg har ikke rukket å sjekke bensinfilter. Jeg skal sjekke det, så snart jeg ee frisk av halsbetennelse. Er det ikke filter eller bensinpumpe får jeg tasse avgårde til et verksted for å få stilt en diagnose. Jeg ble ferdig med overhaling av motoren rett før jul, og siden har jeg vært sjuk. Det har sålangt frista mer å sjekke ut de tingene hvor jeg slipper å krabbe under bilen. Dermed har også feilsøking blitt litt planløs.
  13. Takk for tips jonaf! Jeg nappet ut kontakten på sensoren som sitter i aluminiumsstussen på vei inn i blokka (posisjonert mellom blokka og radiatoren). Det førte til at viftene begynte å gå for fullt. Samtidig var det ingen endring å spore på motorgange. Jeg dro turtallet opp i 4000-4400 rpm og da "dør" turtallet vekk (som beskrevet over). Er jeg noe klokere av det (spørr han som kan lite om bilelektrisk)?
  14. Hei, Jeg nylig blitt eier av en FL1 1.8 L bensin 2004-modell. Bilen, og motor, har gått 130.000 km. Utfordringen er, etter bytte av toppakning og div. (se under for oversikt over hva som er gjort) at motoren orker mindre enn den skal. Jeg ønsker innspill med tanker om hvordan jeg skal gå videre i feilsøking. Problemen er mest merkbare ved kjøring direkte etter en kaldstart. Når motoren er varm, orker den generelt lite, og i tillegg får den store problemer ved 4000-4500 rpm. Da begynner motoren å fuske, og dersom jeg provoserer ved å fortsette å pøse på med bensin, får motoren "kvelningsfornemmelser". Da faller turtallet av seg selv til 3000 rpm, hvor motoren igjen begynner å låte mer som normalt. Ved kjøp hadde bilen defekt toppakning. Denne er nå byttet til en N-serie pakning (videreutvikling av MLS-pakning). I forbindelse med bytte er følgende gjort: - byttet til forsterket oil-rail - ventiler og ventilseter slipt (tettet noe dårlig før sliping) - toppen ble plana (tok vekk minimalt, 1-2 hundredels millimeter da toppen egentlig var veldig fin, og ikke viste klare tegn til å være "bløtkokt"). - ny vannpumpe - nye simringer på enden av kamaksler - bytte av registerreim (var ikke gjort før) - ny termostat på 82 grader som sitter mellom blokka og radiator (jepp, jeg har sjekka, termostathuset mellom blokka og torpedovegg er tomt) - bytte av oljefilter og påfylling av Castrol 5w40 - ny pakning på innsugnigsmanifold og det øverste dekselet på motoren Sylinderfôringer virket å være i god stand uten merkbar slitekant, så dem tok vi ikke ut for nærmere inspeksjon. Luftfilter virka å være OK, så det har jeg ikke bytta. Ved første start etter overhaling av motor startet den på første kinn av starteren. Og gikk såpass greit, tross alt, at det virker lite sannsynlig vi har bomma på timing av kamaksler mot veivaksel. I feilsøkingsprosessen har jeg byttet til 4 nye tennplugger, og kjøpt brukte coiler med tilhørende pluggledninger av Mr Rover 75 her inne på forumet. Når jeg tester coiler samt de løse kablede plugghettene virker disse å fungere som normalt. Dvs. jeg hører jeg det "slår over" som det skal når jeg løfter opp enten coil eller løs pluggledning. Óg sylinderen uten tilstrekkelig kontakt mellom coil/plugghette og selve tennpluggen "detter ut". Min far, som generelt har god greie på motorer, men ikke kjenner K-serie motoren, har lansert hypotesen om at det kan være en defekt sensor. Kanskje veivakselsensoren. Jeg er klar over at det sikkert ville være fornuftig å få stilt en diagnose elektronisk for å finne ut av hva som kan være galt. Men. Jeg har litt dårlig tid på meg ifht. å få den igjennom EU-godkjenning (opprinnelig frist utgang november). Óg jeg har ikke tilgang til noen her lokalt, som jeg vet om og som har diagnoseverktøy. På verksted vil de sikkert kunne hjelpe med, men da går fort dagene innen jeg får time. Og dyrt blir det óg. Er det noen som har forslag til hvordan jeg bør gå frem for å feilsøke?
  15. Den er staselig den bilen Mr Rover 75! Tusen takk til deg, og til dere andre som har bidratt med nyttige innspill å, og heiarop underveis i prosessen med å få bilen tilbake på veien!
×