Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

Yann

Medlemmer
  • Innholdsteller

    172
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Yann

  • Rang
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Porsgrunn
  • Interests
    Land Rover - lærarbeid - matlaging - langløp.

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Porsgrunn

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. OK og takk for svar! Da satser vi på å montere uten å låse kammene. More later.
  2. I følge verkstedshåndboka finnes det et eget verktøy for å låse kamaksler på en motor hvor registerreim har vært tatt av. Det verktøyet har jeg ikke kjøpt, og i grunnen tenkt jeg skulle forsøke å klare meg uten. Er det en av dere som har mekka sin egen løsning for å låse kamaksler og som har lyst til å dele tips?
  3. Da er toppen tilbake på bilen. Vi monterte i tillegg ny oilrail, før vi satte tilbake bunnpanna.
  4. Takk for tilbakemelding! Da åker de inn, etter et lite opphold i oljebad.
  5. Nå er toppen høvlet en 1-2 hundredels millimeter, ventiler og seter slipt og ventilstagsfôringer byttet. Når jeg skal montere de hydrauliske ventilløfterne, og disse har stått i motoren (dvs. er fylt/delvis fylt med olje), skal jeg da legge dem i olje for "etterfylling" før jeg setter dem tilbake i motoren? Eller gjelder det kun når man monterer nye, hydrauliske løftere?
  6. Ventiler er slipt. Jeg går for å få planet toppen i morgen. Den er målt å funnet plan, så jeg går for et minimum for å få vekk mikroskopiske feil og hakk. Den måler 119 mm før planing, så hvis jeg husker rett verdi som du oppga lenger oppe i tråden Mr Rover 75, tyder det på at den ikke har vært planet før. Deretter blir ventilseter tatt enten lørdag eller søndag samt nye ventilstagsfôringer montert på sammen med ventilene. Bunnpanna er nede, og sump + oilrail demontert. Har jeg flaks kan jeg starte på montering i løpet av helga! Og jeg har forhåpentligvis 4x4 til snøen ligger tykk!
  7. Takk for svar igjen MrRover 75! Tråden er til god hjelp - jeg har lest det meste av den. Det er derimot en ting jeg ikke fikk helt tak på. Det virker som du hadde på noe flytende tetningsmasse mellom den nye oilrailen og blokka. Stemmer det? Og i fall ja, går det an å beskrive hvor teningsflaten er? Vi monterer skruene som fester oilrailen med Locktite, etter tips fra deg!
  8. Jeg får en bekjent av senior til å slipe ventiler og seter, og regner med å ha toppen tilbake i løpet av kommende uke. Billig er det også, så jeg er godt fornøyd!
  9. Jeg er i gang med å demontere ventiler for å inspisere, og slipe opp med slipepasta. Om det går. Her er et bilde av den første eksosventilen jeg demonterte, etter en kjapp runde med grov ventilepasta. Det var først etter ei runde med pasta at jeg tok frem lupen og inspiserte, på nært hold. Noen umiddelbare tanker om ventilens tilstand? I mine, svært så ukyndige øyne, ser den veldig sliten ut. Min far, som er den av oss som er kyndig, ville sikkert kunnet gi en vurdering av tilstanden, men han er ikke tilgjengelig akkurat nå. Og jeg er nysgjerrig, nå.
  10. Jeg har nå bestilt originale fra UK. Autostrada kan ikke skaffe da de har gått ut av sortimentet.
  11. Jeg har sendt ut pensjonisten for å kjøpe ny bolt. Jeg regner med at han kjøper en som er i nøyaktig samme dimensjon, men sikkert i uorginal. Oppdatering følger i kveld, etter montering.
  12. Varme og slag var prøvd en del ganger tidligere, men denne gangen slapp bolten.
  13. Oppdatering. Boltene kom løs med en kombinasjon av propanvarme og effektiv slagteknikk (slegge mot bolt, og slegge som mothold). Nå er nye støtdempere på plass i tårn, og tårn tilbake i hjulbuen. Vi må supplere med en bolt (den gamle måtte avgi et hode), før alt kan boltes fast på plass.
  14. Takk for innspill! Jeg har slått med den tyngste slegga jeg kan få håndtert (kommer ikke til med ei slegge med langt skaft). Delene skal være avlastet, vi har en garasjebukk som avlastning for trommelen. Pga. hvordan pipa går i inngrep, kommer jeg ikke til med veldig lang latmannsarm + forlenger på den igjen. Flytter jeg pipa et knepp, ligger latmannsarmen mot bremsetrommelen, og jeg får ikke rikka noe. Varme er forsøkt med propanbrenner. Det går mot å fjerne alt av krims og krams rundt (bremserør, braketter til bremserør) og så kappe i fjærbeinet for å komme bedre til bolten. Jeg bytter jo uansett fjærbein sammen med støtdempere (kommer som en del).
×