Jump to content
LRforum

ChristianT

Members
  • Content Count

    31
  • Joined

  • Last visited

About ChristianT

  • Rank
    Medlem

Profile Information

  • Location
    Arendal

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Arendal

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ikke at jeg har gjort jobben selv på min, men i følge erfaringer fra flere mekanikere og andre på forum her, er det veldig mye enklere å dele karosseri og chassi fra hverandre ved motorskifte. Bilen er laget slik at det skal være enkelt å dele det fra hverandre. Når du først har bilen fra hverandre, er det også veldig mye enklere å skifte andre deler som man har vanskeligheter med å komme til vanligvis, og ville også anbefale og ta en grundig rustbehandling når bilen først er splittet.(selvsagt avhengig av tilstand, men stort sett endel rust på disse etter mange km). Jeg hentet bilen nede på verksted i to deler, og hadde den i garasje/lagerhall 1,5 uke for grundig rustbehandling.. Okei, hørtes jo ut som noe jeg kan nevne til mekaniker.. Synes det er rart at han får feilmelding på en dyse først, også skiftes den også er det plutselig feilmelding på en annen dyse..
  2. I forbindelse med motorhavari i sommer på min discovery 3, 2008 modell, er nå endelig nyoverhalt motor på plass. Fikk gladmelding forrige fredag om at bilen var klar til prøvekjøring, og hentet lykkelig på verksted. Kom ca 500m før det plinget for engine fault, og motor gikk i nødmodus. Lykken ble kortvarig, og måtte tilbake på verksted igjen med bilen. Dagen etter ringer versted og sier at de har feilsøkt, og konkludert med at dyse på sylinder 4 er dårlig, og motor sviver kun på 5 sylindere. Får tak i ny dyse som ble skiftet på verksted, men så ringer de igjen etter en prøvekjøring av bilen, og sier at samme feilmelding kom opp, men at nå indikerte den at dyse på sylinder 5 var dårlig, og måtte byttes. Det er da jeg begynner å stusse litt. Hva er årsaken/tilfeldigheten for at 2 dyser ryker samtidig?Og hva er årsaken til at målingene til verksted først viste at verdiene på alle dysene utenom på sylinder 4 var fine, også når den ble byttet så er det plutselig en annen dyse (sylinder 5) som ikke fungerte.. Bilen har riktignok stått stille 5 mnd grunnet motorhavariet, men dysene skal vel ikke bli ødelagte av den grunn? Misforstå meg rett, jeg tror ikke verksted prøver lure meg på noen måte. De virker veldig fornuftige/dyktige, og jeg får kjøpe delene selv uten at de skal ha noe fortjeneste på det.. Jeg har en følelse på at om jeg kjøper dyse nr 2 (som riktignok er svindyre), så får jeg en telefon igjen om at en annen dyse også er dårlig.. Noen erfaringer/forslag om denne problemstillingen?
  3. Noen i sørlandsområdet som har en injektor til d3 å selge? Holder til i Arendal Helst ubrukt om noen har liggende en (eller to) som reserve : )
  4. Ja det er kjapp respons hos Motor & Gear, og hjelpsom kar. Ville kjøpt nyoverhalt turbo, med pant i den eksisterende. Jeg kjøpte ny turbo til min nå ifm motorskifte, da det var mye slakk i den. Var vel rundt 7000kr ink. mva for en nyoverhalt turbo med garanti. Starteren skiftet jeg ved forrige motorhavari :- ) Dynamo enda ikke skiftet, og bilen har nå rullet 300.000km, så holder vel en stund
  5. Takk for svar @oggioffshore. Før jeg leste innlegget ditt (mtp at det hastet), endte jeg opp med å kjøpe overhalt turbo gjennom Motor Gear AS. Jeg betalte vel ca 7500kr ink mva for overhalt turbo (inkl. frakt). Så betalte nok litt i overkant av hva jeg kunne betalt når jeg ser hva du fikk pris på
  6. Skiftet motor på min Disco 3, 08 modell i starten av 2018. Kjøpte overhalt motor fra Motor & gear AS her i Norge. De importerte igjen fra NWS motorservice i England. Jeg betalte kr. 62.000,- ink mva / frakt for motor inkl. nye glødeplugger. Jeg anbefaler på det sterkeste å kjøpe noe med ordentlig garanti (Helst fra Norge hvor vi har 5 års reklamasjon). As we speak står nå min disco 3 i lagerhallen ved siden av meg, pga nytt motorskifte. Reima hoppet av, og nytt motorhavari i sommer etter motoren var kjørt 20.000km. Takk gud for garanti Jeg holder nå på med full rustbehandling av karosseri og ramme + diverse utskiftninger som turbo, bremserør osv. Benyttet sjansen og hentet bilen i to deler etter at verksted hadde skrudd fra hverandre bilen og tatt ut motor/girkasse. Drittjobb med all rusten, med absolutt verdt det til slutt om man har planer om å beholde bilen. (Husk sett av mer tid enn du ser for deg til rustbehandling, om du vil ha det ordentlig) Kommer selvsagt an på hvor mye rust du har på bilen, men på min var det skikkelig gravrust flere steder, så måtte banke løst og slipe ned overalt, og steder som er vanskelig å komme til tar en evighet. Har du skikkelig sandblåsingsutstyr letter det selvfølgelig jobben mye!
  7. Holder på med motorskifte på min disco 3, og bilen er nå delt på verksted. Fikk telefon fra verksted hvor de sier at det er mye slakk i turboen, og den bør skiftes (Spesielt nå som understell og karosseriet er skilt, og jobben er veldig grei å gjøre). Verkstedet har ikke noe å tjene på å si den er gåen, da de regnet med jeg skaffet ny turbo selv, og de skulle ikke ha noe ekstra for jobben med å skifte den. Så da er spørsmålet: Hvordan skaffe ny/brukt turbo billigst mulig, og kjappest mulig?? Er satt av 2-3 dager i slutten av neste uke for å montere på plass ny motor osv igjen, og jeg er ganske gira på å få det til mtp uten utsettelser, da jeg har vært uten bilen i 4 mnd nå.. Takk for tips!!
  8. Jeg tok ut sikringen til luftfjæring over natten, og da synker ikke bilen. Så her er jeg ganske sikker på det er noe elektronisk som kødder det til, og ikke lekkasje. Jeg vet ikke hva mer som følger med kittet utenom kontrollpanel/bryter inni bilen. Har ikke installert dette selv, så har ingen idè om hva annet som evt. følger med.. Enig - Hadde vært allright om man kunne plugget ut kittet dersom det f. eksempel begynner å kødde på langtur, og det er det som forårsaker trøbbel.. Problemet er vel at man må utføre diagnose/justeringer på kompressor/luftfjæring igjen om man kobler noe ut (?). Men jeg tenker vel at dette kittet koster såpass mye, at det ikke bør være mye trøbbel med det. Usikker på om det er det som forårsaker mine problemer, men det kan tyde på det..
  9. Hei! Noen som vet om denne enheten gjør at webasto kan brukes som motor- og kupevarmer? Eller hvilke "tilleggstjenester" denne saken kan tilby? Har foreløpig ikke brukt webasto på de 1,5 årene jeg har hatt bilen. Har lest litt på det, da jeg er interessert i å bruke webastoen som både motor og kupevarmer, og lurer på hva som skal til. Fant nylig denne saken gjemt i motorrommet (Bilde), som var koblet til webastoen. Har også en fjernkontroll (som ser ut som en garasjeportåpner), men har aldri fått det til å fungere. Bilen er på et verksted nå, så skal få dem til å sjekke over brenneren og se at selve webastoen fungerer først og fremst..
  10. Hei forum! Noen som har erfaring med dette settet? Se bilde(r). Det er kjøpt fra Lrparts.dk (via verksted, som også monterte det) Skiftet motor på min Discoovery 3, 2008 modell for ca 1,5 år siden, og spanderte derfor på meg dette kit`et da jeg synes synd på meg selv i den perioden Har i etterkant hatt endel problemer med luftfjæringene. Begynte en liten stund i etterkant av motorskifte og installasjon av kit`et, og det kom feilmeldinger om suspention failure under kjøring som gjorde at bilen sank, samt at bilen sank ned om natten. kom stort sett opp igjen ved start av bilen, men noen ganger litt vrien.. Forsøkte først å skifte høydesensorer, kontakter, sjekket kompressor, belger osv osv etter anbefaling fra verksted i Skien hvor motor og settet ble installert. Ingenting fungerte, og hadde den til slutt inne hos Batterielektro i Arendal hvor jeg holder til, da de er meget flinke på elektronikk i tillegg.. De koblet ut dette hev/senk kit`et, og jeg hadde ikke noe problemer den neste uken (Før den nye motoren som da hadde gått 19.000km gikk til helvete (reima løsnet), og jeg holder nå om dagen på med nytt motorskifte (på garanti, takk og pris for det). Må da ta en vurdering av hva jeg gjør med hev/senk kit`et.. Har ikke lyst til å montere det igjen da det skapte mye trøbbel sist, men har heller ikke lyst til å droppe det da det kostet meg rundt 10.000kr når jeg kjøpte det og fikk det installert.. Har selvsagt vært på tanken å sende det til LRparts for en sjekk, da det muligens er en feil på produktet.. Noen erfaringer her ute?
  11. Takker for svar @motom, @Brage, @lafterolf Ja, blir nok som sagt grovere til verks på understell/ramme. Altså sliping, rustbehandling + lakk/maling. Så får jeg vurdere karosseridelen, og hva som er greit å komme til og ikke, og hvordan det ser ut. Om noen har mer erfaring i forhold til løfting av karosseriet og plassering av karosser på stativ, bukker eller lignende, så kom gjerne med innspill/bilder/forslag. Må frakte karosseriet i en del og understell/ramme i en del, på henger opp til lagerhallen jeg har tilgjengelig.
  12. Ikke konkludert med hvordan jeg skal behandle enda, men på karosseriet (som mest sannsynlig ikke i nærheten av så rustent som understell) blir det antageligvis grundig vasking og behandling med Fluid film eller tilsvarende som blir nevnt over her. På understell kommer jeg nok til å gå litt grovere til verks.. Riktig. Ja var inne på tanken å begynne et stativ av noe slag. Men litt avhengig av å vite hvordan jeg skal bygge stativet, med tanke på hvilke punkter på karosseriet jeg kan plassere støtter under, og hvordan jeg skal få karosseriet opp på stativet. Har kran tilgjengelig, men er vel ikke bare bare å løfte det med kran vil jeg tro.. Så er jo spørsmålet hva det veier.. Mtp at bilen veier totalt 2,6T ish, vil jeg anta karosseridelen veier rundt 1-1,2T (?)
  13. Ja heldigvis garanti, men likevel kjedelig da man blir 2 mnd++ uten bil og mye styr rundt det. Men sånn er det Det er definitivt rammen som er mest rustet, men samtidig veldig fristende og ta jobben på karosseriet i samme slengen. Bilen har rullet 300.000km nå på godt saltede sørlands- og østlandsveier, og det ser ut deretter
  14. Hei, Vært så heldig at jeg har fått motorhavari for 2 gang på 1,5 år på min Discovery 3, 2008 modell. Sist var det kjede mellom kamakslene som røyk. Bestilte ny fabrikkoverhalt motor fra England via MotorGear, og motorskifte ble utført i Skien. Nå, ca 1,5 år etterpå og vel 20.000km ble det full stans på E18. Konklusjonen fra verkstedet så langt er at registerreima er helt slækk og flisete, og at det er motorhavari. Kjenner nå jeg er litt glad jeg ikke sendte bilen til England eller Polen for motorskifte, mtp på garanti/reklamasjonsrett, og hvor mye mer tungvint det hadde blitt om jeg måtte over dammen vs ned til verksted 15min unna. Det blir nå "gratis" motorskifte på garanti/reklamasjon. Nå som frustrasjonen er fortalt om, kommer noen spørsmål jeg lurer på i forbindelse med motorskifte: - Med tanke på at karosseriet løftes av chassi/understellet, tenker jeg gå løs på rustbehandling av dette. Jeg angret veldig ved sist motorskifte at jeg ikke gjorde det, men da motor ble skiftet 15 mil fra hvor jeg holder til, ble det litt tungvint, og jeg synes det var for dyrt å sette bort jobben. Planen min er derfor at mens vi venter på ny motor fra England som bestilles i disse dager, skal verksted dele chassi/karosseri, skru ut den gamle motoren, og jeg tar med bilen i 2 deler opp i en lagerhall for rustbehandling. I forbindelse med rustbehandling av karosseriet må jeg få det opp i lufta på et vis for å komme greit til. Har ikke løftebukk... Er det noen som har erfaring med å lage et stativ å sette karosseriet på, og evt hvordan man skal løfte det opp på stativdet? Noen som vet hva det veier?
×
×
  • Create New...