Ladeproblem med D4 2012, batteriet i min D4 ble utladet og ble erstattet med et Sønnak SA1000 batteri 100A. Monterte Ctek sin batteriovervåker for å følge med på batteriet. Ladespenningen på appen viser 14.8-15 volt. Men av og til ble den kun 12.4-12,7 volt for så å gå opp til 14,8 -15 volt igjen.
Ladelampen i bilen har ikke meldt ifra om noe feil med ladingen alt ser ut til å virke normalt. Slik har den holdt på en stund og batteriet blir stadig dårligere i følge appen til Ctek. Etter noen dager med kjøring til å fra arbeid med kun 12,4 volt med lading av batteriet hver natt, bestilte jeg ny denso dynamo.
Ny dynamo er på plass og alt så veldig lovende ut, ladespenningen var 14,8 volt men etter ca 20 minutter kjøring var ladespenningen ned i 12,3 volt. Ifølge manualen sitter spenningsregulatoren i dynamoen og har da en mistanke om at det ikke er dynamoen som er problemet. Målte amper på den gamle dynamoen og den varierte fra 86A-128A selv med 12.4 volt ladespenning. På den nye dynamoen med ladespenning 12,3 målte jeg 0 amper. Er det noen som har opplevd noe lignende, så er jeg takknemlig for tips.