Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

Brutus

LRF Society
  • Innholdsteller

    383
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

3 følgere

Om Brutus

  • Rang
    Frode A.

Contact Methods

  • MSN
    fanderss@online.no
  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Akershus

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Kolbotn

Nylige profilbesøk

552 profilvisninger
  1. ...er det disse jeg har satt ring rund du er på jakt etter? Som da også er på denne som er avbildet her: https://www.carsales.com.au/editorial/details/land-rover-defender-2016-review-102572/ I så fall så tror jeg det er noe spesialgreie Land Rover gjorde som en opsjon på siste produksjonen. Så kanskje det går an å få som "orginal reservedel".... Det ligner i hvert fall veldig mye det jeg så på noen Defendere da vi var på fabrikken rett før de la ned Defender-produksjonen. Google "Land Rover Defender adventure edition" Hilsen Frode - Brutus
  2. Brutus

    Clutch problemer med Ex-mill

    Jeg deler "meningen" om å gå for "vanlig" bremseveske. Dersom du mikser silikon og vanlig bremseveske så blir alt av gummi hardt etter hvert (guess how I know....). Har selv kjørt fra Vestby til Kolbotn uten clutch - fikk giret "på turtallet", og slapp heldig vis lukeparkering når jeg kom hjem.... he he. Vær veldig frsiktig når du løsner rørene. Jeg var uheldig å få klem på røret fra master når jeg skulle bytte, og måtte bytte det røret også... Mener å huske det var veldig "knotete" å få inn nytt - skulle nesten trodd ex.mil'en er bygd rundt dette røret.... Dersom du ikke er 100% sikker på at det er "vanlig" bremsevæske som er brukt - så vask gjennom rør med rødsprit. (Lite tips/info - det sitter en liten gummislange overgang mellom girkasse og torpedovegg, greit å være klar over.) Hilsen Frode - Brutus.
  3. Brutus

    24V og bytte til LED all over..

    ...glemte forøvrig å nevne at jeg forsøkte også med slike "ekstra motstander" som man egentlig skal bruke om man bytter ut glødepærer med led for å få det til å blinke. Men det var ingen forskjell. Jeg tror jeg har prøv de fleste "kombinasjoner". Dvs å koble blinklys forran og på side både i paralell og i serie - med og uten ekstra motstand. Men det gjorde ikke så stor forskjell. (Tror også jeg prøvde med 2 motstander bare for å prøve - jeg hadde jo bestilt en til hver side....) Frode
  4. Brutus

    24V og bytte til LED all over..

    Hei Jeg har byttet til et tilsvarende på min ex.mil. Så langt har jeg droppet tåkebaklys og ryggelys. Men det er litt utfordring med blinklys. Jeg har ikke funnet noe måte å koble inn dette medfølgende releet som har variabel motstand. Resultatet er at "blinkingen" ikke blir "av og på" - men det blinker mellom svakt og sterkt lys. Jeg har hatt min på EU kontroll (NAF) etter det - og jeg hadde følelsen av at det ble godkjent under tvil. Men i dette settet her så mangler du sideblinklys (det er vl noe "særnorsk" greie...). Jeg fant dette hos Banggood.com https://www.banggood.com/4-LED-Side-Marker-Light-Indicator-Lamp-for-Bus-Truck-Trailer-Lorry-Caravan-1224V-E8-p-1020139.html?rmmds=myorder&ID=48084 Det var det jeg klarte å finne av LED lys som lignet mest på side.blinklysene. (Men det tok sin tid før det kom i posten - men det kom). Hilsen Frode
  5. Brutus

    Oljelekkasje ved håndbrekk

    Når en først forbarmer seg over Seriebilen og gir litt TLC - så ser man vel egentlig bare hvor mye mer man burde gjort.... Han tatt en runde og etterfyllt diverse væsker på Brutus i dag. Det var nok sårt tiltrengt, men det ser ut som om pasienten er litt inkontinens.... Når jeg fyllte olje på transfer-kassa så begynte det å lekke ut i forkant av håndbrekk trommel. Har vel hørt at dette er ganske vanlig.... Men er det noen som kan si noe om hvor mye av girkassen jeg må plukke ned for å få tettet dette? Er det mulig å nå dette ved å demontere håndbrekk? Eller må jeg ut med hele girkassa...?? (Ref "Tagger" - dette er en "sivil kasse" i en ex.mil bil). Frode - Brutus
  6. Brutus

    Kengurubensin...??

    Jeg har fortsatt "militær" fordeler - og det begynner å bli en stund siden jeg "pillet" på den sist. Er det noen her som har en "splitt tegning" av den - som er bedre enn den som er i "forsvarets hånbok" for disse bilene? For den jeg fant der var ikke spesielt god.... ...hender vel sjåføren av og til kunne vært byttet ut.... Men det er ikke noe klonkelyder ved giring. Jeg kan vel heller "presisere" det jeg nevnte om "kengurubensin ved lav fart og giring". Det er helst på kald motor, og når choke'n har glidd litt for langt inn. Da blir det en smule "kenkuru" før jeg får dradd ut igjen choke'n....
  7. Brutus

    Kengurubensin...??

    Jepp - ex.mill 2.25 bensin (som notert i "taggene" under tittel) Har nok både litt slark i drivverk - det merker jeg på lavere hastigheter ved giring.... da hender det at det er litt kenguru. Men det er "annen kenguru"...... Har også putring/smelling som du nevner om jeg bremser på motor i nedoverbakker. (....men er ikke det "normalt" på ex.mil? Mener å ha hørt at det "bare er sånn" og har en sammenheng med den saken på forgasseren som er "blindet av"...??)
  8. Brutus

    Kengurubensin...??

    Hei I det siste bærer Brutus preg av "kengurubensin"...... Det er mest framtredende om jeg ligger rundt 70-80 (i følge nåla), og gjerne uten at det er noe belastning. Om jeg har litt "pådrag" eller det er litt motbakke - så går motoren bedre. "Frikobler" jeg og lar turtall synke, så går motoren greit med en gang. Hastigheter opp mot 60-70 er også helt greit uten noe lugging/kengurubensin. Hvor bør jeg starte feilsøking? Er det tenning/sjekk av stift som bør være første sjekkpunkt...? Frode - Brutus
  9. Brutus

    Låne bil til bryllup?

    Håkon - jeg tar meg den frihet.... Her kan man jo velge om man ønsker å beskue Bruda, brudgom eller bil.... Frode
  10. Brutus

    sveisekurs/treff?

    Er det plass til flere? Jeg vil gjerne prøve å få med meg dette. Frode
  11. Brutus

    Tank måler problem

    Bestilte fra Vestfold ships - så det burde vært rett.... Men ja - bøying av tråden er en løsning som har streifet meg.....
  12. Brutus

    Tank måler problem

    Tror jeg må fortsette denne tråden min om tankmåler-problem...... Plukket ut tankmåler enheten for å sjekke at flottøren ikke hadde kilt seg på noe vis (som var et tips fra Gaute lenger her oppe). Når jeg da hadde plukket ut tankmåleren så testet jeg at den gav utslag, noe den for så vidt gjorde. Men - den viste "feil vei" . Når fottøren lå i bunn så viste tanken "full tank", og tilsvarende "tom tank" når jeg holdt flottøren opp som om tanken var full.... Byttet om på ledningene - og alt så ut til å fungere. Men det varte kun til tankmåleren ble putta tilbake i tanken.... For da ble jo (selvfølgelig) "plusskabelen" jordet direkte uten å gå via "dreiemotstanden" i tankmåler-enheten.... Noen som har tips til å få dette til å fungere slik det skal....?? Her er bilde av koblingene på tanken: Den som er merket "1" er plusskabelen, og den som er merket "2" er da jording. Koblet slik bildet viser, så vil den (forhåpentlig vis) vise "full tank" når tanken egentlig begynner å nærme seg tom.... Litt "tilleggsinfo" - dette er som nevnt en ex.mil, og den har i utgangspunktet 2 tanker. Bakre tank tok kvelden nede hos "GP" for mange år siden, og har etter det kun brukt framre tank - her har tankmåler fungert riktig. Så tok framre tank "kvelden" i vinter - og jeg har satt inn ny bakre tank. Hilsen Frode - Brutus ....det er jaggu enklere å ha tom bensintank, og en kanne bensin baki bilen - enn å tom "strøm-tank" og ei helsikes lang skjøteledning.... Frode
  13. Brutus

    Clutch

    Sånn bare for å spørre - er det en "sivil" bil du har, eller er det en "ex.mil"? Dersom det er ex.mil - som skulle hatt "silikonbasert bremseveske" - og det er fyllt "vanlig" bramseveske, da slutter clutch å fungere etter hvert. (Guess how I know....) Dersom du har blandet "silikonveske" og "vanlig" bremseveske, da bør du bytte alt av gummipakninger. Ville også vasket gjenom systemet med rødsprit før nytt monteres. Frode - Brutus
  14. Brutus

    Hvor kjøpe tennplugg militær serie III?

    Jeg kjøpte "orginale" plugger fra Vestfold ships en gang - og de var relativt dyre. Med mindre du er veldig opptatt av å holde ex.mil'en orginal - så ville jeg bygget om. Her er flere tråder på ombygging til "sivil tenning". De fleste hiver ut "alt" av det opprinnelige annlegget, og en del sliter litt med denne "sorte boksen" og riktig type coil mm. Jeg gjorde en byttehandel når jeg bygde om min. Jeg fikk tak i en militær fordeler der plugg-kablene var byttet med vanlige plugg-kabler. Det har fungert helt fint for meg i ca 15 år eller noe slikt. Det jeg har hørt er viktig med denne konverteringen er å bruke pluggledninger med kobberledninger. Ledningene i fordeleren sitter festet i en spiss skrue som går gjennom ledningen og sørger for kontakt. Hilsen Frode - Brutus
  15. Jeg byttet "alt" som har med bremser i fjor. Hos meg var det ikke tett mellom master og servo - jeg kunne høre det svak "susing". Endte med å følge tips fra Gaute om å legge litt pakningsmasse rundt - det fungerte i mitt tilfelle. Hilsen Frode - Brutus
×