Jump to content
LRforum

vanilla_ninja

Members
  • Content Count

    334
  • Joined

  • Last visited

About vanilla_ninja

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Location
    Trondheim

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Trondheim

Recent Profile Visitors

1,175 profile views
  1. Takk for alle tips. Skal bestille nytt ledningsnett med det samme, for det vet jeg jo må byttes. Får sjekke slangene til turbo også og se hva som skjer der. Det er jo som @gautes sier, at oljen ble oppdaga først da bilen først begynte å gjøre rare ting og ECU og kabler derfor ble demontert for en sjekk. Det var noe olje inni der, men sist jeg sjekka var det fint og tørt. Bytte og rens skal likevel utføres. Jeg har egentlig planer om en remap fra England pluss bytte av noen deler for å få mer effektiv framdrift, men dette må fikses først. Det hjelper lite med flere hestekrefter hvis alle hestene har bronkitt.
  2. Tidlig i sommer starta bilen å hangle. Symptomene var stort sett at den mista turtall, og dermed drakraft, når jeg lå i typisk bykø, rundt 40 km/t og turtall 1500-1700. Om jeg trykka ordentlig på gassen var alt greit, men så lenge jeg bare vedlikeholdt turtallet hosta den til innimellom. På et par turer på motorveien gjorde den akkurat det samme i oppoverbakker, men da i 70-80 km/t og forsøk på å øke farten. Da fikk jeg noen kraftige rykk i bilen, akkurat som om girkassa prøvde å gire ned til tredje gir, men dette kjentes også ut som det skyldtes motoren. To ganger mista jeg all kraft, turtallet gikk ned til tomgang og jeg fikk null gassrespons. "Check engine"-lyset kom på, og M og S starta å blinke. Jeg måtte på med nødblink, kjøre til siden og stoppe og starte motoren på ny. Jeg og @Erik Iversen kjørte en tur med Nanocom innkobla, og vi fant ingenting som tyda på dyser som ikke åpna seg som de skulle eller noe galt med pot.meterne i gassen. Vi tok imidlertid ut ECU-en og kobla den fra, og vi fant noe olje i den røde pluggen. Jeg rengjorde den med elektronikkrens og blåste rent, og etterpå gikk den renere, men fremdeles litt hakkete. Nå for en ukes tid siden var hakkinga tilbake, og den kulminerte med turtall ned på tomgang midt i Strindheimtunnelen på vei hjem fra jobb. Heldigvis fikk jeg trilla til ei lomme før jeg mista for mye fart, så jeg unngikk kaos i tunnelen. Bilen starta greit etter noen sekunder av, så jeg kom meg hjem, men den fortsatte å hakke en del på veien hjem. Er det noen som har tanker om hva som kan være galt? Kan det være at olje har kommet seg helt inn i ECU-en og fortsetter å kødde til ting der? Hvorfor ble den da tilsynelatende bedre i sommer og verre igjen nå? Kan dieselpumpa ha noe med dette å gjøre? Eller filteret? Jeg har ikke bytta drivstoffilter på en mannsalder, kom jeg på. Allt tips mottas med stor takk.
  3. Da jeg skulle kjøre fra jobb var naboen kjørt, men jeg er nokså sikker på merket …
  4. Jeg så en pre-facelift D2 utenfor Jula i går. Gikk inn og handla, og da jeg kom ut var eieren tilbake i bilen. Han venta med å kjøre til han så jeg var tilbake i bilen selv, vinka blidt ut gjennom døra og kjørte avgårde.
  5. Div kjøretøy i og rundt Lisboa. Den mørke pickupen ble litt anonym, men havet og de to svermende oppe i åssida gjorde opp for det.
  6. Takker! Min har bakseter, så ei lignende hylle kommer til å gå fra lastegitteret bak til døra. Takk for inspirasjon.
  7. Hvordan har du festa den hylla? Har du noen bilder av den uten bagasje?
  8. Godt tips. Fant en del sånne på diverse nettbutikker, mye billigere enn løftenetta.
  9. Jeg har tenkt å feste et nett i vinduet på bakdøra for å henge opp småting som er greit å ha tilgjengelig. Jeg har mest lyst på et som er sydd av brede bånd, men finner bare småmaskede, elastiske. Det vil si: jeg finner nett av bånd også, men bare som løftenett som tåler 6000 kg, til rundt samme antall kroner. Noen som vet hvor jeg kan få tak i slikt?
  10. Morsomt. Jeg har tidligere samparkert @Erik Iversen Sin Disco på samme parkeringsplass.
  11. Du er en engel. Det er ikke så enkelt å svippe innom fra Trondheim etter jobb, så jeg setter pris på avholding. Sender du en pm med adressen?
  12. Jeg trenger! Kan hente førstkommende fredag. Tar begge. Deal?
  13. Haha! Det er jammen sant. Jeg brukte forresten tida før jobb i dag til å lage hi-lift-feste til takgrinda. Fant noe firkantstål på rundt 50x50, kappa til et par biter og sveiste inn en 12mm bolt i hver. For å holde fast håndtaket festa jeg ei ekstra plate som jeg bøyde til sånn passe. Den er sannsynligvis så myk at den ikke holder veldig godt på bøyen, men gummifestet som står på fra før hjelper også til. Bilder fra prosessen under, for den som ønsker inspirasjon.
  14. Jeg har ikke hørt om mange differ som har gått på D2, så det tror jeg nok ikke er så sannsynlig kommer til å skje. Resten av ombyggingen er stort sett bare for å se hvordan det blir. Slitasje på hjuloppheng og annen mekanikk skjer jo uavhengig av hvilken bil man har, og det meste er relativt enkelt å komme til og bytte ut på denne bilen. I tillegg går jo både motor (i hvert fall TD5) og girkasse for å være omtrent uslitelige, så alt i alt er det ikke så stor risiko å hive seg utpå. Lokket på kontakten blir sikkert ikke bytta det neste året uansett, så der er du jo trygg.
×
×
  • Create New...