Jump to content
LRforum

vanilla_ninja

Members
  • Content Count

    318
  • Joined

  • Last visited

About vanilla_ninja

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Location
    Trondheim

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Trondheim

Recent Profile Visitors

1,048 profile views
  1. Det er en veldig god regel. Konsentrasjonen var definitivt ikke der på tirsdag.
  2. Nå begynner ting å nærme seg. Jeg måtte lage en mekanisme mellom L-N-H-spak og fordelingskasse/transfer/mellomkasse/overføringskasse (klarer aldri å bestemme meg for hva jeg skal kalle den). Valget falt på å lage et enkelt stag som går rett bakover fra enden av spaken. For å få koblet fra wiren som gikk til den gamle kassen måtte jeg imidlertid demontere spaken og ta den ut av bilen. Det innebar å demontere midtkonsollen og skru den løs fra innsida. Mye rot bare for én dings, gitt. Etter endelig å ha fått den ut var det tydelig hvorfor wiren ikke bare lot seg klipse av der den stod. Noe på LR ruster visst. Til slutt var den likevel plukka av, og jeg kunne montere den tilbake og mekke et stag. Det ble lagd av noe gammelt stål som var sånn passe tjukt. Kappa en lengde som var omtrent riktig, satte på ei tverrplate for å øke høyden og komme klar av kablene som går langs toppen av fordelingskassa og pusset til det hele. Sveisekunnskapene mine er under enhver kritikk, så det var greit å få prøvd noen cm på noe som egentlig ikke telte så mye hvordan det ble seende ut (og var enkelt å kappe til på nytt, om nødvendig). Jeg har litt å hente på å se hvor jeg skal stoppe. Vridningen måtte til fordi velgeren på fordelerkassa står skjevt. Innlysende, egentlig. Jeg fikk også fylt olje på alt som trenger det. Bakdiffen hadde ikke blitt rørt, men tatt i betraktning hvordan det så ut i den gamle framdiffen tappa jeg ut oljen der også. Den var heldigvis helt klar og uten en eneste metallpartikkel. Endelig en positiv overraskelse. Bakbremsene ble forresten også overhalt. Den høyre var mildt sagt sliten, og både glidepinner og stempel gikk rimelig dårlig. Satser på at ting blir litt bedre med nytt av alt i gamle kalipere. Irriterende nok viste det seg at traversen under fordelerkassa ikke passa, siden BW-kassa stikker litt lenger ned enn LT320. Den må derfor friseres og sveises om før den kan monteres. Det får bli fjerdeprioritet (ferdig innen utgangen av mai). Bremsene ble lufta til slutt, og bilen var dermed egentlig klar til å kjøres ut. Jeg kom imidlertid på at jeg hadde en styrebeskyttelsesplate liggende. Som tidligere nevnt er det gamle røret som står der framme for lengst modent for utskifting, så jeg brøt meg på montering av ny beskyttelse i halv elleve-tida da jeg egentlig var litt for trøtt til å tenke. Enden ble at jeg gjorde nødvendige tilpasninger for å få montert brakettene, men selve plata kræsja med den nederste delen av plastfangeren. Den må dermed også friseres, men jeg valgte ikke å gjøre det når jeg var for trøtt til å se helt klart hva jeg holdt på med. Å måle opp et par ganger før bajonettsaga settes inn i plasten er sikkert på sin plass. Det blir en gang til helga.
  3. Jeg skal ikke nødvendigvis påberope meg å være voksen alltid, men den transferen som @KethilF har vil passe inn i en D2. Du må bare bytte flensen som fremre mellomaksling skal kobles sammen med, jfr det @finnarne sier. I tillegg må du plugge igjen uttaket for speedometer slik at den ikke spytter olje.
  4. I dag fortsatte jobben med å bytte transfer. Braketten som skal holde fast L-N-H-wiren ble sveist og frisert og til slutt montert. Deretter brakk den tvert av da Erik prøvde å løfte kassa etter den (hovedsakelig fordi sveisinga mi sugde) og ble sveist sammen en gang til, ordentlig denne gangen. Siden dette var det siste som måtte til før kassen kunne monteres, tok vi et løft og monterte hele greia, med noen små problemer. BW-transferen bytter ca 10cm ekstra bakover i forhold til LT32-kassen, så vi måtte løsne og få unna eksosanlegg og senke girkassen. Det ble ikke tatt noen bilder av denne prosessen, fordi begge mekanikerne var opptatt med å løfte og vri med dødsangst lysende ut av øynene. Etter alt var på plass ble den nevnte braketten montert. Den originale ser sånn ut: Den er montert midt oppå kassen og har derfor god plass. På BW havna den i bakkant, og grunnet kombinasjonen av dette og de nevnte 10cm ekstra ble det ikke plass til wiren som skal trekke i velgeren. Dermed må jeg lage en annen løsning for å veksle mellom L og H, eventuelt gjøre det manuelt fra undersida av bilen. Da jeg skulle montere håndbrekktrommelen viste det seg at hullmønsteret i bakplata er forskjellig på D2 og RRC. Selvfølgelig skulle det dukke opp noe sånt. Løsningen ble å lage seg litt mat og få næring i kroppen, ta med verkstedhunden og gå en lang tur ned til stranda. Alternativet ville blitt stygt. Vel inne igjen kom jeg fram til at den eneste løsningen var å bytte bakplate på tromlene. Wiren og strammemekanismen er nemlig (selvfølgelig) heller ikke lik. Ved demontering dukka to ting opp: wiren er låst på plass i trommelen med et lite blikk som er klemt rundt den på innsida. Det må lirkes av med mer nennsom hånd enn min for å kunne brukes igjen. Armen som wiren trekker i har et par bøyer og knekker som skal forhindre at wiren hopper av. Resultatet er at den heller ikke lar seg demontere med vilje, så den måtte friseres med vinkelsliper. Siden alt nå er fint og stramt justert, tar jeg sjansen på at det holder seg sammen uten mekanismene som låser fast wireenden. Da jeg endelig var ferdig med montering av stikkakslinger og brems var klokka halv ti, så jeg rydda verktøy i stedet for å ta bilder. Kanskje jeg prioriterer litt fotografering i morgen i stedet.
  5. I like måte. Trivelig med selskap når en står der og sliter.
  6. Av alt jeg gjorde i dag, så har du bilde av at jeg tørker opp olje. Makan til prioritering! Men stilig kar bakfra, da.
  7. Tolv timer på verkstedet i dag. Fikk på plass framdiff, nyoverhalte kalipere, styrestag, skiver og bremseskjold. Demonterte transfer og begynte å gjøre klar BW-transfer. Den trenger ny brakett til å holde wiren til girvelgeren. Startet med noe altfor svært i kveld, fortsetter i morgen. Bilder kommer etter hvert.
  8. Det som er virkeligheten er jo at folk ikke gidder å gi tilbakemelding annet enn å trykke på en hjerteknapp. Selv syntes jeg det var trivelig å ha den knappen der slik at de som likte en kommentar kunne gi uttrykk for det uten å skrive en ny kommentar. Folk som oppfatter en "liker"-knapp som en popularitetskonkurranse tar knappen litt for alvorlig, tror jeg. Samma faen. Jeg klarer meg både med og uten.
  9. Høres litt ut som en karmasak i tillegg til dårlig kundeservice, spør du meg. De to fortjener hverandre.
  10. Noen som har en slik liggende? Det haster ikke, så si gjerne fra om du har noe som er tilgjengelig en gang i framtida også.
  11. Jobbinga fortsetter nå og da, men tråden oppdateres etter skippertaksmetoden. I helga fortsatte jeg med bærekuler, men gikk tom for acetylen. Uten det ble det ikke varmt nok til å få ut den siste nedre kula, så den måtte tas på mandag etter shopping av gass. Den satt så godt at da den endelig kom ut, etter mye sliping, kapping og veldig mange slag, hadde hammeren jeg brukte som mellomstykke gnagd seg nesten en cm inn i overflata. Jeg er glad sånt ikke må gjøres hvert år. Så langt kommer man uten skikkelig varme. Sånn blir det derimot med skikkelig varme. Offer for voldsbruk. Mens jeg slo ihjel tid uten gass fortsatte jeg med småtteri. Foringer på framdemperne ble bemerket på PKK, så jeg plukket ut begge og byttet. Det var helt tydelig at de gamle ikke kunne gjøre jobben lenger. Jeg bytta også pærer i høyre støtfangerlykt bare for å gjøre noe enkelt med synlig resultat. Det gikk sånn passe etter at jeg fant ut at pærene var blitt utsatt for vann og glasset løsna fra soklene, og soklene satt dønn fast i holderne. De måtte ut med tang og gjorde skikkelig motstand. I mellomtiden har jeg også lett mer etter en diff. Jeg sjekket muligheten for å bruke P38, men fant ut at den ikke kan passer. Framdiffen er imidlertid den samme på RRC, 90, 110, D1 og D2, fant jeg ut. Midt under nesa mi, eller egentlig ute på parkeringsplassen, har jeg hele tiden hatt en RRC 94-framaksling, komplett med drivverk. Den burde funke. Dermed gikk jeg til angrep på den i dag og skrudde omtrent alt fra hverandre og bar inn. Et par ekstra knokkelhus og stikkakslinger kan vel også komme godt med, så de ble med sammen med alt annet. Differensialen ser finfin ut, så den vil nok gjøre jobben. Det eneste problemet er at flensen hvor mellomakslingen går inn har litt annerledes hullmønster på RRC enn på D2. Løsningen er derfor enten å bytte flens eller å bytte mellomaksling. Siden jeg allerede har tenkt på å bytte mellomkassen med en BW-kasse jeg har liggende fra samme RRC 94-modell, blir det jeg går for å ta det prosjektet med det samme bilen likevel skal fikses. Girkasse og transfer lå på pall, og alt som trengtes var å skille dem. Ting var imidlertid tunge, og jeg er bare én, så jeg måtte finne på noe lurt. Heldigvis har vi motorjekk, så jeg fikk rigga opp og avlasta noe av vekta slik at de to kunne skilles. På lørdag skal bilen inn på bukk, og alt skal forhåpentligvis monteres sammen i løpet av helga. Jeg grugleder meg.
  12. Det er en stund siden kjerra havna på bukken nå, men der står den altså fremdeles. Jakten på å få tak i en ny diff er godt i gang, og det nærmer seg at reservedeler kommer inn. I mellomtiden blir det fiksa andre ting som må på plass før bilen kan godkjennes, så som bærekuler. Alle fire foran ble underkjent, så deler er kjøpt inn og arbeidet påbegynt. På søndag fikk jeg hjelp av Erik til å bytte begge på høyresida. Det ble noen timer med flammer og slegge, men de kom ut til slutt. Erik gjemmer seg inni hjulbuen. Aner ikke hva han gjør der. Vi fikk i gang acetylen-brenneren som har ligget på vent i årevis. Bedre enn propanflamme. Gammelt borte, nytt på plass.
  13. Den ser mye mere ordentlig ut nå.
  14. Jeg fikk anbefalt OME som Island-4x4 selger. En billig variant som visstnok funker bra er de orange fra Britpart. De har større oljevolum og demper bedre enn gassdempere. Paddocks selger de orange.
  15. Jeg tror aksling til LT230 er for kort, men om du gidder å sjekke er det helt topp.
×
×
  • Create New...