Jump to content
LRforum

ando

Members
  • Content Count

    295
  • Joined

  • Last visited

About ando

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Oslo

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Lofthus, Oslo

Recent Profile Visitors

805 profile views
  1. Tusen takk! Da er jeg i mål!
  2. Nå har jeg lest meg opp litt - og skjønner at justeringsbolten justerer dødgangen på rattet - og "lock nut" fester justeringsbolten. Men: hvordan holdes justeringsbolten fast mens man skrur til låsemutteren? Hvilke Nm skal låsemutteren dras til med?
  3. Den mutteren (19 mm) på toppen av servoen (steering box) var løs!! Da jeg skrudde den til ca 1 hel omdreining - endret dødgangen seg fra 13 cm (36 grader) til 7 cm. Siden mutteren heter i Rave; Output shaft adjuster lock nut and seal.... så har kanskje noe endret seg da jeg strammet mutteren? Det så ut som at bolten fulgte med rundt ettersom jeg strammet mutteren... Jeg fant ikke ut hvor mange Nm mutteren skal strammes. Noen som vet? Forstørr fotoet - så ser du at mutteren er rød - uten oljesøl - under.
  4. I går fikk jeg plutselig stor dødgang på rattet. Rattet beveger seg nå 12 cm ytterst - både når motoren er av - eller går. Jeg tror alt er originalt - 360000 km. Servoen ble byttet for ca 7 år siden. Jeg la merke til 2 ting: alle delene fra rattet - og frem til servoen beveger seg likt med rattbevegelsene - men jeg mener at det siste leddet før servoen har mye slark.... Er det vanlig med slitasje der? Det andre var rødfargen under mutteren midt på bildet. (fargen kommer bedre frem om man forstørrer bildet). ALT annet i området er oljeskittent - utenom rett under den mutteren..... Da tror jeg at den åpningen har kommet ila det siste døgnet?? Sitter den mutteren på toppen av servoen? Hva tror dere?
  5. Jeg tror jeg har den endrede varianten radiator. Radiatoren ble i alle fall byttet via garanti ca 2003. Nå har jeg sjekket kjølevæsken for luft - det var det ikke. Flushing av giroljeradiatoren for å gjøre den ren inni fant jeg ut for 10 år siden at jeg ikke ville gjøre da inntaket var veldig skrøpelig/tynt materiale - med fare for å brekke.... Jeg blandet vann og Zalo - og sprøytet inn fra forsiden - gjennom grillen. Det så ganske gjengrodd ut på enkelte plasser... Etterpå spylte jeg med hageslangen fra baksiden via/gjennom den bakerste radiatoren. Om det ikke har blitt renere får jeg kanskje ta samme prosedyren, men ta av grillen for å kunne bruke oppvaskkosten forsiktig.....? Er nå på leit etter sensoren - noen som har i området Grefsen, Oslo?
  6. Da fortsetter jeg tråden....for i går - i 29 varmegrader - så lyste oljetemp måleren 2 ganger ila 2 ulike kjøreturer - i SMÅ oppoverbakker!!!!! Så jeg spør: For best å kjøle motoren; skal jeg parkere bilen og la motoren gå på tomgang - med panseret oppe? - eller skal jeg stoppe motoren helt? Radiatoren er sikkert møkkete foran (fluer ++): hvordan renser jeg der - hageslangen? Radiatoren er sikkert gjengrodd inni også....: hvordan renser jeg den? Termostat tror jeg ble skiftet for 5 til 7 år siden. Hvordan sjekker jeg at den åpner når temperatur måleren på dasjbordet når normal temp?: skal kjøleslangen i motorrommet ha vært romtemp og mykt til motoren når normaltemp - og så bli hard og varm etterpå? Er det ved normaltemp vifta skal begynne å gå? Andre saker å sjekke? (jeg skal lufte systemet - og vet hvordan det gjøres...).
  7. DA skjønner jeg......takk!
  8. Hvordan justerte du?? Løsner du på de 3 skruene til D-stolpen (nederste hengselet) og legger avstandskiver bak? Eller er de 3 skruene på D-stolpen + den ene bolten inni selve døren kun skrudd til i et fast hull??
  9. Flott. Dette var bra tips!! Takk!
  10. Bakdøren på D2 har begynt å sige - etter mange års bruk..... så den må heises litt for at døren skal lukkes rett inn i låsen. Er det mulig å justere dette?
  11. Ja, tror nok det.....men jeg renser harness og rød plugg hver 6 uke.....
  12. Starteren er også kvikk - med nye slitedeler i solenoiden for kun 5 år siden. Glødetid lampe - sommer eller vinter - tar jeg på "erfaringen"....
  13. FPR lekker ikke. Nå er det gått faktisk 5 år siden jeg byttet sist også - så de har blitt bedre!! Glødepluggene bruker like lang tid som før - før lampen slukker. Pumpa høres normal ut... Sedimentutskilleren i dieselfilteret er kanskje fullt??? Kanskje det har noe å si - sjekker i morgen.
  14. Ja, det er under kontroll!!
  15. Bilen har de siste 20 årene (bursta 26 april)(360.000 km) alltid startet innen 1 til 2 sekunder (unntaksvis på kalde dager). Nå bruker den markant noe lenger tid.... 3 sek+. Er det noe jeg skal sjekke? Jeg vet at dette er kun detaljer, men allikevel......må passe på....
×
×
  • Create New...