Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

JokerS30

LRF Society
  • Innholdsteller

    6 149
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om JokerS30

  • Rang
    ENTUSIAST

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Nittedal

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Nittedal

Nylige profilbesøk

4 088 profilvisninger
  1. JokerS30

    Barndomsdrømmen - 1983 110 V8

    Ja, dette har jeg bok på. Send meg eposten din på PM, så skal eg prøve knipse noen bilder.
  2. JokerS30

    Barndomsdrømmen - 1983 110 V8

    bestiller nye flame-traps / baffles, ingen grunn til å ikke følge boka tror jeg ! Jeg er dårlig på forklare, her fra boka! Kan legge til at jeg har to motorer, begge i varierende demontert tilstand, det følger med en haug deler, og bøkene jeg har er fra 3 tiår ( ! ) der utviklingen ikke har stått helt stlle. Å prøve fikle dette sammen, tar nødvendigvis noe tid.... spesielt når bøkene er veldig uklare rundt litt vesentlige detaljer. Den messingforinga inni veiva, finner jeg ikke i NOEN av bøkene jeg har, men den sitter på den gamle, men ikke den nye motoren. Bestillte 3 ulike størrelser fra Rimmer, så håper jeg at en av de passer. Clutchen til bilen passer heller ikke ift katalogen, da bilen har fått byttet girkasse. Jeg er ikke helt ekspert på alle variantene som finnes, og er forberdt på gå litt i baret før jeg er helt i mål....
  3. JokerS30

    Barndomsdrømmen - 1983 110 V8

    Edit: fant fram !
  4. Har komt ut for en litt fiffig problemstilling. De gamle Halogen-lampene som er montert som tåke / kurvelys på Taliban-bilen ble underkjent på PKK. Forståelig - for jeg har åpnet og tørket de gjentatte ganger, men denne gangen rakk de å bli klissvåte inni på turen til kontrollen. Helt OK avgjørelse, og nå er jeg lei og vil ha noe som er vanntett ! Har sett gjennom alle sider hos alle leverandører jeg vet om for å se etter noe passende, men det fins ( ! ) ikke. Langlys, altså tusenmetre fins i omtrent alle fasonger man kan tenke seg, + noen jeg ikke hadde tenkt jeg trengte, og det samme gjelder for arbeidslys. Men tåkelys finnes kun i etpar utvalgte størrelser, Rigid har noen ganske store firkanta, og KC Hilites har noen ganske store runde. PIAA har også noen, men de koster over 2500kr pr stk, som blir litt budsjettmessig voldsomt... Lampene jeg trenger skal være ca 5x15cm og må ha senteroppheng. Opphenget er ikke så viktig, det kan uansett lages til De gamle lampene er av DENNE typen forresten Og jada, å bare skru av skrapet og kaste de, er vurdert, men bilen er ganske tøff med de lampene montert, jeg må bare ha fatt på noe med litt bedre kvalitet. Og jada 2, jeg vet at EBAY flommer over av mer eller mindre rimelige lamper, som er både flodspotfogwidebeam lamper og det er sikkert vel og bra. men jeg tviler på at noe av dette er E merket og godkjent, og basert på tidligere erfaring er de som regel ikke hverken vantette, eller har det lysmønsteret som er nødvendig for en tåke / snø / kurvelys-kombinasjon. Noen forslag ?
  5. JokerS30

    1997 Defender 110 "TTT prosjekt"

    Joda, får motoren nok luft, så får den nok luft. .
  6. JokerS30

    1997 Defender 110 "TTT prosjekt"

    Jepp. Om ikke røret allerede ER grovt nok. Det vites ikke. Er problemet svartrøyk, så prøv å ta av koblinga mellom snorkel og luftfilterboksen. Lenge siden luftfilter ble byttet forresten ?
  7. JokerS30

    1997 Defender 110 "TTT prosjekt"

    Det er helt elementært både innen luftbevegelse og væskebevegelse, at bend, gjennomføringer, overganger mv gir tap.Dette lar det seg helt fint regne på, om man ønsker det. Et 90 grader bend gir gjerne effekt som 10xrørdiameter i tap, fler tette 90grader bend øker effekten. Lufta bremses ikke bare av antall meter rør, men den " endringen av retning " man får i div bend og overganger, gir turbulens, som øker tapet Er røret dimensjonert godt nok, har det ingen betydning, eller rettere sagt, det er likevel god nok tilgang på luft. Om lufta er den begrensende faktor, da blir saken en helt annen.
  8. JokerS30

    1997 Defender 110 "TTT prosjekt"

    Ja, helt udiskutabelt. Hvor stor effekt det har, avhenger av en lang rekke faktorer, men at det gir en restriktor-effekt på tilførsel-siden av motoren, er helt udiskutabelt. Om det kan måles, hvor mye det utgjør, hva som skjer mv er en helt annen sak.
  9. JokerS30

    D2 fikse eller skrote

    Ikke kjør det værre enn det er. Gi ikke opp før the fat-lady-sings ! Jeg har sett motorer har tygd i seg værre ting enn etpar metallspon. Om tidsintervallet ikke er 20 år / 800 000km, er jeg ganske sikker på at det fungerer å bytte turbo, rengjør alt av slanger og intercoolerdler, bruk som nevnt over her bensin, filler og bruk en støvsuger i innsuget. Fjern alt du kan se, og gjør det du KAN for å fjerne spon så går det kanskje bra. Bytt olja, og ha denne i et rent kar, og inspiser for metallbiter og " sølv-metallic " farge. Er den grusom, bytter du etpar ganger, bare med minutters mellomrom Fyr djevelskapen, hør åssen den går, og kjør den på PKK. SÅ kan du ta en vurdering, bør jeg høgge, utbedre eller selge. Tar du først av skiltene, er løpet kjørt, da kommer den aldri på veien igjen. Seriøst -jeg tar ikke lett på store problemer, men det er ingen grunn til å dramatisere. Jeg har sett folk har brukt 2 år på å utbedre en bagatellfeil , fordi de trodde ett-eller-annet grisedyrt var gått til faens og satte stopper for videre framdrift. Du nevner rust, bilen skal være ganske dårlig før den ikke kan holdes på vegen. En liten rammeskade eller litt rust i et gulv, er ikke verdens undergang. Igjen - avhengig av hva som feiler bilen, og hvordan det bedømmes. Rust i seg selv trenger heller ikke være verdens undergang. Jeg har selv vært på en rekke PKK kontroller, der kontrollanten har innrømmet han aldri har sett Rust i seg selv trenger heller ikke være verdens undergang. Jeg har selv vært på en rekke PKK kontroller, der kontrollanten har innrømmet han aldri har sett DETTE dokumentet. Skremmende - for da lurer jeg på hva basis de bruker for å håndheve regelverket. Jeg klaget forøvrig på begge underkjennings-dommene, og fikk medhold hos biltilsynet lokalt. Nå mener jeg IKKE du skal kjøre rundt i et rustvrak som er livsfarlig, bare så ingen tror det. Hele påenget mitt er at det er åpent for mer skjønn enn mange er klar over, noe vedlagte dokument bekrefter. Mitt beste tips er å bruke noen som KAN bil, gjerne en NAF stasjon litt utpå landet, som har sett en godt brukt bil før. PS - hadde du vært i nærheten kunne jeg selvsagt vært med se på bilen for deg. Jeg er ikke bilfagmann og langt i fra bilkontrollør, men jeg har drivi med gammle drittbiler siden jeg var 18, og har etterhvert litt erfaring i hva JEG prøver få godkjent, og hva som overhodet ikke er i nærheten av å gå gjennom en kontroll... 20K i "stor-bil-sammenheng " er jo egentlig ingenting.
  10. JokerS30

    TD5 som har vært snudd

    Si ikke det. En bekjent overhalte en Ford 2704 6 sylindret dieselmotor, montert i båten, og under prøvestart måtte han bivåne at motoren dro inn enden av en 10kg papir-tørkerull. Med motoren på javne 1200rpm dro den i seg HELE rullen, og det i en hastighet som fikk det til å ryke av stativet den sto på..... Opprydningen i innsug, intercooler, turbo og ikke minst vippearmsbrygge, tok endel timer.... Pussig nok ble ingenting skadet, utover min bekjentes behov for hjertestarter.....
  11. JokerS30

    Barndomsdrømmen - 1983 110 V8

    sorry, blingsa. Messing og bronsje er IKKE det samme.... Pakningsmasse som jeg brukte på Kadett C`n min er blitt litt hard i tuba, er det OK å belegge pakninger med BLÅ PERMATEX ? ( kjenner det er endel år siden sist jeg rota i en motor.... og noen til .. )
  12. JokerS30

    Barndomsdrømmen - 1983 110 V8

    Litt bilder er morro, iaf for historikken: Foreløpig er det ikke så mye å vise fram, men en blank-fin V8 er vel i disse dager egentlig like attråverdig som en levende snøleopard-unge....
  13. JokerS30

    Barndomsdrømmen - 1983 110 V8

    Ahh - takker ! Enda et spm: det står endel steder at valley-gasket`en skal reinforces med pakningsmasse ved montering. Gjør folk det, eller monterer dere den tørr ? Ser det fins fler utgaver avhengig av leverandør, er det avhengig av pakningsleverandør, eller bør man uansett legge på tynt med pakningsmasse ? ENDA et spm: byttes normalt blekkene som presser valley-gasket`en på plass ? Står ikke i boka mi at de skal byttes rutinemessig, bare ved behov.... Nå føler jeg meg skikkelig teit, men hvorfor det egentlig ? Trekker olja inn i messingen ?
  14. JokerS30

    Barndomsdrømmen - 1983 110 V8

    Oljing ?
  15. JokerS30

    Barndomsdrømmen - 1983 110 V8

    da hopper jeg over det punktet. Bunnpanna på den gamle motoren inneholdt en halv.... veivlagring, så det er ikke rart det rakla litt skikkelig. Må ha en clutchpakke fant jeg ut, da lamelldiscen var .... oppbrukt + mva også...
×