Jump to content
LRforum

JokerS30

LRF Society
  • Content count

    5,663
  • Joined

  • Last visited

About JokerS30

  • Rank
    ENTUSIAST

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Nittedal

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Nittedal

Recent Profile Visitors

3,178 profile views
  1. Hawkeye total

    OBS- NEI !! Der gikk også leverandøren, Rimmerbros seg bort. De hadde "air suspension cable " i sortimentet, men til den GAMLE Hawkeyen. Nå har de begge, etter en litt... interessant telefonkonferanse sist fredag...
  2. Hawkeye total

    Litt fler tilbakemeldinger på denne: såvidt jeg kan forstå, er interfacet og programvaren AKKURAT den samme på dette apparatet, som den gamle Hawkeye`n. Forskjellen består hovedsakelig i at man trenger en lang rekke dongler ( spesial-dingsebomser ) mellom kabel og ODB kontakt i forskjellige bilmodeller. Dette er altså I STEDET FOR lisenskoder til hver enkelt bilmodell. Dog er disse " donglene " ekstremt simple greier, i praksis en han og en hun kontakt, loddet sammen med en stump datakabel. Hadde jeg hatt behov for mer enn en, hadde jeg klart lage de for 50kr stk tror jeg, ikke 600 som leverandøren tar. Uansett - apparatet gjør såvidt jeg kan se, det nødvendigste av funksjoner. Man kan IKKE programmere ride-height ( nivå for kjøre-høyde ) med den, det er nok hovedforskjellen fra Nanocom tror jeg. Og interfacet da, som er vesentlig mer steinalder....
  3. D2 kjøleveske nivå 2 cm for lavt

    Nå er vel kjølevæskens første lov basert på at enten forsvinner væska, eller så er det luft noe sted. Å fylle væske på et væskespeil som synker ned, uten at det hverken lekker eller fortrenger luft, er faktisk teknisk umulig.
  4. Vår RR P38 - STORM

    Når jeg plugget inn diagnosen, ble det kjapt klart at det ikke var EN, men en hel haug feilkoder som var lagret. Jeg orket ikke lese alle, men både sensorfeil begge sider foran, feil på solenoider og en rekke andre feil var lageret. Jeg mistenker at det var en spenningsglitch - som får systemet til å gå amok. Har aldri hatt feilmeldinger lagret på EAS systemet, sjekket sist med MYS`sin Hawkeye for 2mnd siden omlag. Får følge med litt. Spenninga i bilen ser helt grei ut, og da gjenstår det å holde et oversyn over jordingspunktene. Inntil videre gjør jeg ingenting utover å kjøre, og kose meg. Må bestille pakningene for turbo-byttet som er planlagt... snart !
  5. Oljetråd - vi læres opp !

    med bakgrunn i denne tråden, så kommer det fram at det fins mye god kompetanse om motoroljer ( også ) her på siden. Dette er jo kunnskap som går på tvers av både motormodeller, og bilmerker, og jeg er iaf i villrede hver gang jeg bytter bil, HVA SKAL JEG BRUKE DENNE GANGEN ! Sånn sett var TD5 fint å ha, jeg hadde valgt meg ut en olje, og brukte den hver gang, ferdig snakka. Men - å lære hva tallene betyr, hvordan man kan velge osv er nok nyttig for fler enn meg. Selvsagt er det enkleste å kjøpe det dyreste som fins, men i mange tilfeller er det helt unødvendig, det er bedre å bytte ofte. Men minimumsspec`er MÅ jo selvsagt møtes, ellers får man unødig startproblemer, slitasje og havari i verste tilfeller Helt konkret har jeg nå en bil, som skal ha olje etter følgende spec: Anbefalt 5W-30 API CF-4 eller CF Alt API CE eller CD Såvidt jeg kan skjønne, er dette nesten ingen krav i det hele tatt. Stort sett de fleste oljer idag, dekker CF- spec. Justerer vi såvidt på viskositetskrav, og utvider dette til 10W-40, er det faktisk mulig å kjøre mineralolje, etter bokas anbefalinger. Men holder vi oss til syntet, så er det mulig å bruke omtrent alt som fins på denne motoren. Tar jeg feil ? Og i så fall hvorfor ? Jeg ønsker selvsagt å kjøpe den billigste oljen som fungerer på min motor, ser ikke noen god grunn til noe annet. Samtidig har jeg aldri vært superfan av BILTEMA sine oljer, hovedsakelig ikke fordi jeg har vært skeptsk til Biltema, men de har byttet leverandør innimelom, som har ført til at olje jeg kjenner av navn / nummer brått har vist seg være utenfor SPEC på bilen. Dette gjør ALDRI de etablerte merkevareleverandørene, da er det nytt navn og annen farge på kanna som gjelder. Så; hva, hvorfor og hvordan ? CASTROL har f.eks 3 serier olje, alle tre dekker spec-krav og vel så det. EUROPRIS har en lang rekke motoroljer i sitt sortiment, til helt OK priser. Butikk borti gata, og åpent støtt er heller ingen dårlig ting, men det forutsettes at du vet hva du skal ha selv. Jula har også en rekke smøremidler fra MOBIL1 serien og sånn kan jeg fortsette og fortsette og fortsette. Jeg legger jo merket til at kjeder som Mekonomen, Bilxtra osv uten unntak har de " aller dyreste " variantene på " tilbud " det høres selvsagt forlokkende ut å få en "900kr kanne kun for 600" men om en annen olje til 299,- er mer enn god nok, hvorfor bruke det dobbelte ? Hovedpoenget med tråden er å dele erfaringer og kunnskap, sånn at man lettere kan ta et godt valg, og gjøre et OK kjøp, uten måtte stå som en slukøret idiot, og bli prakket på det dyreste som finnes på bilforhandleren på hjørnet !
  6. Mange bekymringer som P38 eier......

    Bytter man ut " den franske minibussen " med P38 oppi hodet sitt mens man leser den stripa her, så er vel det meste sagt.
  7. Ny henger - valgets kval

    et lite punkt i hengerdebatten, er å tenke på det med reservedeler. Jeg kjøpte for få år siden en kjempefin HUMBAUR 3000 universalhenger, som jeg var veldig glad i. Lav, bred, masse surrepunkter, jo det var en god henger. I mitt lille utleieforetak fikk den VIRKELIG " bekänna färg " som svenskene ville sagt, og det var ikke ALLE lassene som var under 3000kg for å si det sånn... Etterhvert trengte den en nye baklamper, og overraskelsen var stor når de kostet godt over 5 ganger mer, enn tilsvarende lamper til Gupenhengeren min. Etterhvert trengte den en ny aksel, da den brått begynte å slite ekstremt på dekk ( hadde muligens enten lesset litt skikkelig lass, eller tatt innersvingen på en kantstein eller noe med for mye vekt i hengeren ) Uansett - den trengte ny aksel. Overraskelsen var stor når jeg fikk beskjed om at akselen kostet over 15000kr eks mva, og hadde minst 4-6 arbeidsukers leveringstid. Dette var midt i utleiesesongen, og å vente ukevis, og prisen var jo helt løk, å koste på halve kjøpesummen på en 2 år gammel henger som begynte bli godt sliten, var liksom ikke helt fristende. I tillegg ville et avbrekk i utlevering av maskiner lett koste meg noen titusner til, som også måtte legge stil, så jeg solgte den som vrak, og hentet meg en helt ny henger av annet fabrikat. Der fins alt av deler og tilbehør på lager, hos importør i Norge. Jeg har hatt veldig mange Gaupenhengere også, som jo er ganske billige greier, som blir litt sånn bruk & kast opplegg. Jeg kjøper nytt, har i 2-3 år, og selger til en helt OK pris, selv om ting har blitt ganske grodt brukt. Der får jeg absolutt alt som trengs av deler hos lokal forhandler, det meste er lagerført, og noe tar 2-3 dager å skaffe. 6 uker leveringstid på en standar hengeraksel, er jo helt latterlig. Og ja, jeg sjekket med BPW-Hofstad og en rekke andre, de kunne hjelpe med å få bygd en erstatningsaksel, men det var ikke påenget her. Deleforsyning er veldig viktig, når ting blir brukt.
  8. D2 v8 eller TD5

    20-50W minner meg om den gamle, utslitte Opel Kadettmtotoren, som olja føyk tvers gjennom..... Med litt småkjøring, har du oljetrykk ca ennenhver uke, eller deromkring...
  9. Vår RR P38 - STORM

    adapteret til Hawkeye Total`en kom idag ( ble selvsagt sendt med somlepost, siden det hastet som pokker. Plugget inn, og fant noen feil, orket ikke lese alle, men gikk stort sett på " sensorer utenfor målerange ". på Hforan og L foran. Slettet alle, og kom tilsynelatende ikke tilbake. Tester etterpå. Hawkeye Total ser ut ha omtrent samme funksjoner som gamle Hawkeye til P38a iallefall...
  10. Lese av feilkoder, diagnose apparat i nærheten?

    Jeg har et helt nytt Hawkeye Total jeg tenker teste ut. Interfacet er litt steinalder, men det virker nå, i motsetning til Nanocom som virker mye mer moderne, så lenge det virker i det hele tatt. Relativt prisgunstig også..
  11. Hvor langt går DII?

    byttekasser fins, brukte kasser fins. Det fins også sjapper som overhaler for deg, om det butter. Evt som henter bilen i norge, kjører den til utenlandsk verksted, tar ut kassa, overhaler den, setter den tilbake og leverer bilen i Norge igjen. Og jada, de årner det selv om bilen ikke virker også ( etter havari )
  12. Hvor langt går DII?

    270 000km kan neppe kalles spesielt mye på en 15-20år gammel bil. Det er stort sett rusta som tar knekken på D2, og ikke kilometer i seg selv. Og vedr. hva du kan forvente, alt, og ingenting. Noen raser girkassa på 165000km, andre kjører 450 000 på originalkasse. Bruken, brukeren og stellet har nok mer å si, enn antall kilometer
  13. Rypeveiens D2

    Er i stand til å programmere kabel-tv boksen UTEN å lese bruksanvisningen, og det i løpet av 15 minutter mener du ?
  14. Rypeveiens D2

    En automatkasse er vel ikke automatisk.. kass.. fordi flexplata er det ? Uansett - biler skal i 2017 ha Automatisk gir. Spesielt store biler. Har kjørt D2 både med automat og manuelt, og det finnes iaf ingen tvil om hva jeg vil ha. P38 er også heldigvis ustyrt med handicapkasse, I3`n også. Taliban har manuell rørepinne, og det funker jo det også på et vis, men store, comfortable biler bør og skal nå ha automat etter mitt syn.
  15. Vår RR P38 - STORM

    Ingen grunn til fortvile. Så langt kun softfail, og eas-rescuekit ligger i bilen.... Et sted håper jeg....
×