Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

JokerS30

LRF Society
  • Innholdsteller

    6 023
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    1

JokerS30 last won the day on Juni 24

JokerS30 had the most liked content!

Nettsamfunnsomdømme

7 Nøytral

Om JokerS30

  • Rang
    ENTUSIAST

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Nittedal

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Nittedal

Nylige profilbesøk

3 933 profilvisninger
  1. JokerS30

    Hull til varmepumpe gjennom betong

    Det finnes faktisk borkroner som kan bore tørt i Leca ( er det det samme som lettbetong ? ) og tegl. DEWALT har noe her, på side 15, jeg vet at Bosch og også Metabo har tilsvarende. Har brukt det til hullsaging i et slags betongdekke, husker ikke diameteren, men det var rundt 80-10mm et sted. VIDAXL har også "rimelige" borkroner, husk du må ha " adaptersettet, og en litt sinna boremaskin, med momentutløser så du ikke brekker håndleddet om ting kjører seg fast. Det kan du sikkert leie av noen, jeg har ingenting som passer med momentutløser dessverre.. Det støver noe allerhelvetes, så dekk til ALT du er redd for, og da mener jeg ALT. Det koster fort etpar formuer å få et spesialfirma til å komme å ta jobben, så en borkrone til 1000 eller 2000kr KAN være en god investering, om du selger den brukt på finn.no etterpå... Er veggen av armert betong ( hvilket høres rart ut om det er 70-talls hus, er det vel kun våt-kjerneboring som fungerer, som Lafte er inne på. Selv har jeg vurdert å få tak på noen godt vedlikeholdte taktiske atomvåpen, da enkelte vegger her i huset er opptil 70cm typpe ( 50cm betong / betong og stein, påsatt 20-25cm leca )
  2. Er det noen som veit hva slags monteringshøyde som er akseptabel for en " arb-markise " når man setter denne på siden av bilen ? Kunne tenke meg en markise på camperen vår, og vil ha sånn " fortelt " som hektes på i underkant for å få et ekstra rom. MEN - bilen er ganske høy, og høyere blir den også, og jeg bør prøve unngå ende med en markise som må skrus fast midt på vinduet. Er det noen som vet intervallet sånne markiser kan monteres i, høydemessig ? Fins " underteltene " med forskjellige lengder ? Selvsagt er det en mulighet å enten få skreddersydd selve teltet, evt skjøte sammen to telt på et vis, men om det er noen som leverer i rett høyde, er det selvsagt enklest... Jeg tror monteringshøyden ligger på ca 200cm.... uten ha camperen på bilen for nøyaktige mål akkurat nå...
  3. JokerS30

    Hull til varmepumpe gjennom betong

    og leca kjerneborrer du med en vanlig, stor drill og passende hullbor. Du sparer MYE tid til " pussing & flikking rundt hullet ved å velge kjernebor vs hullborring....
  4. JokerS30

    Jermund`s bilpark

    Påstanden min har lenge vært at D2 er Landrover-eierskapets svar på en Corolla. Ikke den mest spennende, men den virker. Iaf som regel. Dog begynner veldig mange å bli veldig dårlige, men de er ganske robuste, og kurante fortsatt. Rammerust og ACE tull er vel det værste som skjer med de, mekanisk er det vel greit nok holde i gang. Dumt de bygde hele bagasjerommet bak bilen egentlig..... Har aldri vært noen superfan, men må motvillig innrømme at de fortsatt er ganske praktiske biler, som virker helt OK med litt stell. Defender er tøffere, men vesentlig mindre praktisk, og P38 fra samme tidsperiode... vel; det er en story for seg selv !
  5. JokerS30

    Traktor tips?

    Deutz, ie. 3.50 osv er også kjekke, kjappe små råtasser. Vanskelig finne dessverre, og like gode og varme som en Defender på vinteren. Løses vel greit med en webasto... Utfordringen er ikke finne noe å kjøre med, men når TS ikke ha nevnte budsjett, blir det vanskelig å mene noe mer matnyttig. En MF 135-175 får man vel for 20 000kr ( ? ) mens en Valmet, JD1950 eller MF300-serie, lett drar seg mot 100 000 eller mer ? Har ikke fulgt med så godt på traktorpriser senere årene. Jeg kjørte selv Tyske IH traktorer, først en 745, deretter en 844XLA Førstnevnte hadde gått dritmye når jeg fikk den, men banker og går 20 år etter jeg solgte den. 844 var egentlig samma greia, bare større. Få igjen av disse som er noe å ha også er jeg redd...
  6. JokerS30

    Jermund`s bilpark

    Som Landrovere flest, trives den godt på biltralle den der, her fra 2016, når den ble kjørt til Hakadal Fra spøk til mer spøk, den fungerte også FORAN tilhengeren.....
  7. JokerS30

    Traktor tips?

    En 1850 eller 1950 er jo en fin småbrukertraktor, men de er vel kanskje litt dyre...... Kjekke småtasser som skuffer unna litt skikkelig etter vei også...
  8. JokerS30

    Traktor tips?

    Ja. Får høre om jeg kan stables oppi en handlevogn ! Folkelig ? Jeg spurte om en forklaring bare. Beklager om det misforstås i andre enden. Her er oppsettet mitt. En traktor legger fram, evt legger på stokkebord om jeg bruker det, driver maskina ( har to forskjellige, en på PTO og en med bare en hydraulisk kniv ) Transportbåndet frakter veden bort fra maskina og opp i sekk. Ved å svinge dette i en " halvbue " klarer jeg fylle 5, noen ganger 6 sekker, eller IBC bur, før noe må kobles fra og flyttes. 5-6 enheter er omtrent en halv dagsproduksjon, så da er det på tide bære fram mer virke, spise lunch eller middag, og årne litt uansett. Transportbåndet kostet veldig få kroner, er 100% vedlikeholdsfritt og er helt genialt. Lav timelønn, aldri sulten, klager lite og gjør jobben time etter time. Om jeg bruker Zetoren, den lille MF`en, eller den lille, leddstyrte Avant minilasteren, spiller ingen rolle, oppsettet blir det samme. Dessverre må jeg alltid stable veden i "enhetene ", da jeg uten unntak lager 50 eller 60cm ved, på gården bruker vi kun 60cm ( 2 stk Jøtul 118 ) og selv bruker jeg uten unntak 50cm ved i min Svenske vedpanne / sentralfyr for ved ) Jeg lager ikke ved for salg lengre, det gidder jeg ikke styre med da prisen er alt for lav. Kratt og sånt vi rydder vekk på farmen, blir svanset vekk og brent. Galskap egentlig - men sånn ble det etter varmepumpene gjorde sitt inntog ... Forresten har jeg en fin HMS-kappsag som selges VELDIG billig. Til kapping av virke som går på kappsag, bruker jeg idag en elektrisk Jutul kappsag, så denne har stått å sløva i årevis. Hardmetallbladet og sagbukken er vel det som har noen verdi......
  9. JokerS30

    Traktor tips?

    Det må du forklare en idiot som meg. Jeg har laget ved, i storsekk 1 eller 1,5m3 siden tidlig på 80 tallet, men har ALDRI trengt fler traktorer for å få det til. Heller ikke bruk av utrangerte IBC-containerbur, eller de nymotens " notsekkene " eller bigbag, har fordret 2 traktorer. Hva er det jeg ikke forstår ?
  10. JokerS30

    Rad 2; 2002 Defender 110"

    så ikke denne før nå, setene er solgt til en som plukket opp tvert ! Sorry, fulgte ikke godt nok med. Det ryddes over en lav sko om dagen, og de som prioriterer hente kjapt, får forrang...
  11. JokerS30

    Kjøpshjelp 2006-2008

    Utseendet alene gjør RRS til en attråverdig bil...
  12. JokerS30

    Traktor tips?

    Som andre er inne på, 100-serie Ferguson kommer til å være sivilisasjonens siste tegn for liv på jorda. Vår er en tidlig 70 modell, altså 2 år eldre enn innleggsforfatter. Når vi kjøpte den rundt -87, hadde den gått med gravemaskin, så det var påløpt ufattelig mange timer på de første 15 årene. Perkins 4.236 motoren fikk nye lagerskåler, nye ringer, den fikk toppen gått over med sliping av ventiler, nye tetteringer, dysespissene ble sett over, og den fikk ny clutch.Det er altså 31 år siden, men vi har ikke gjort noe med traktoren av betydning etterpå. Den står ute, så hvert 10ende år trenger den ny starter, den får nytt batteri hvert 5te år, og vi har måttet bytte dekk på den etpar ganger, da disse morkner i fillebiter. Utover det er det ikke utført reperasjoner av betydning på den noen gang. Vi kjører ikke så mye lengre, men nok til at vi kan si den er i " daglig drift " i sommersesongen. Tilhengerkjøring, kjøring av vann til beitedyr, litt vedkjøring i skogen, til møkkjøring og andre lette småoppgaver brukes den stadig vekk til. Moderne traktorer har selvsagt alt mulig skrap som er fint når det er nytt, men som dessverre gir mer bryderi enn nytte etter 10-20-30 års tid. De gamle er eldst ! Makeløs maskin. Når jeg skal begraves, vil jeg begraves sittende i førersetet på den der Litt sånn god, gammel vikingetradisjon !
  13. JokerS30

    Discovery II - cool or crap?

    For noen veger å cruise rundt på ! Og D2a er en fin bil... hmmmmmmm
  14. JokerS30

    2 stk 1000m og 2 stk spredere

    Det var litt av en lykt. Sikkert at hele er med i målet på 1000m ?
  15. JokerS30

    Range Rover 1997

    iFor en sjelden gang, er jeg 100% enig med mannen med øksa: finn noen som KAN disse bilene, ikke noen som kan biler generelt. Mitt beste tips er å kjøre ned til Kenneth på Strømmen bil, og be han gå over bilen. Jeg ville mye heller hatt med en amatør med stålkontroll, enn et vilkårlig bilverksted. P38 er sær, så sær at man MÅ vite hva man ser etter, for finne klassikerfeilene... Å levere den på et vilkårlig verksted, som ikke har LR kunnskap, og definivt ikke P38 kunnskap, er i beste fall bortkaste penger på en sånn prosess som du er inne i nå.
×