Jump to content
LRforum

lippers

Members
  • Content Count

    46
  • Joined

  • Last visited

2 Followers

About lippers

  • Rank
    Medlem

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Tomter

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Tomter

Recent Profile Visitors

442 profile views
  1. Det var et bedrøvelig syn å se hvordan Lafinto – med importørens velsignelse – hadde mishandlet den nye Discovery 5 tilbake da varebilen først ble presentert. Eneste forklaringen til denne vandaliseringen måtte være at dette var den eneste mulige måten å få bilen godkjent med grønne skilter. At importøren synes det er stas å lage en så simpel løsning at de monterte sort taktrekkfelt på biler med hvitt taktrekk, viser jo hvor lite opptatt man var for å lage en så diskret ombygging som mulig. Hvor mye ekstra hadde det kostet at Lafinto satt i hvitt trekk der taktrekket var hvitt? Her har tydeligvis prisen vært det eneste avgjørende – og sikkert med drømmen om volumsalg til Excel-studerende leasingselskaper. At skilleveggen også var kommet så langt frem at personer over 1,80 nærmest måtte være slangemennesker for å få plass, var også noe som måtte være et nødvendig onde. Og når man i tillegg ødelegger fjæringskomforten ved å gjøre støtdempervandringen kortere, var det nesten for mange kameler å måtte svelge for en ihugga entusiast. Men skulle man få plass til ”statskassa” så måtte denne plasseres over støtdempertårnene inne i varerommet – derfor hull i taktrekk, varebilvegg langt fram og spacer-montering i støtdemperne. Mens dette pågår så er det en kar – eller la meg si en hederskar – i Skien som heter Jan Børre Sigurdsen. I motsetning til importøren så har han fokus på å lage en løsning med så få ødeleggelser og endringer som mulig. Og dette gjør han helt i egen regi!! Selvfølgelig med håp om på sikt å få ombyggingsjobber til hans firma Telemark Salmakerverksted. Etterhvert får han godkjent en løsning der nye og kraftigere støtdempertårn som blir produsert med skråskjærte topper slik at ”statskassa” blir målt og godkjent mellom tårnene og nede på varegulvet. Dette betyr i sin tur at bilen får sin originale kjørekomfort med riktig dempervandring, taktrekket og taklampe forblir urørt, ingen problemer med soltak/panorama og vareromsveggen blir justeret ca. 5 cm. bakover. Et supert kinderegg med 4 ønsker oppfylt på en gang!!!! Dette må da være fantastiske nyheter for importør, forhandlere, entusiaster og vanlige kunder? Mannen burde jo få diplom og blomster fra importøren, evigvarende æredsmedlemsskap fra Landrover-klubben og Gudestatus av entusiastene!!! Endelig kan man få godkjent en Disco 5 vare uten simple og brutale ødeleggelser av komfort og interiør!! Det er jo tross alt VERDENS BESTE VAREBIL den blir markedsført som! Men den gang nei. Det utenkelige skjer ved at det er selveste Land Rover importøren som setter bremsene på og forklarer at det blir sett som et lojalitetsbrudd hvis en forhandler ønsker å gi kunden et bedre produkt og velger denne løsningen. Så her har vil altså en importør som i realiteten legger føringer for å pøse ut bilen med en OBOS-løsning samtidig som Discovery blir markedsført som det ypperste du kan få kjøpt i dette segmentet. Hvis dette er for å spare noen kroner så er det jo bedrøvelig. Kundene som kjøper disse bilene har jo ikke akkurat ”mest for pengene” og snusfornuftige argumenter som hovedfokus – da hadde de kjøpt noe helt annet. Og når bilen skal på service til merkeforhandler, så må du pent betale advokattimepriser og du blir sett på som om du er spedalsk hvis du reagerer på det – for dette er jo tross alt verdens beste og mest komfortable varebil som ikke kan sammenlignes med noen andre! Og hva med alle de forventningsfulle Disco 4-eierene som får hakeslepp i første fartsdump? Eller en kunde som skal kjøpe sin første LR og har fått vite at Discovery står for komfort og luksus i en særklasse? Ang. fjæringskomforten så kan du jo komme unna ”bunningen” av demperne ved å sette bilen i off-road høyde hver gang du ser en fartsdump, men dette blir man jo dritt lei av etter hvert. Samt at å vite at noen har ødelagt hele fjæringskomforten er jo irriterende nok i seg selv. Men slapp av – det finnes håp hva gjelder komforten. Jeg snakket med den tidligere omtalte hedersmannen og bestilte montering av hans støtdempertårn i min Lafintoødelagte bil - og gjett om det gjorde susen!! Nå oppfører bilen seg som en normal Discovery – mer fast enn Disco 4, men helt fin over dumper og på ujevn veg. Dette var vell anvendte penger og kan anbefales til alle med følelse for bil og ønske om komfort. Skal du kjøpe en brukt Disco 5, ville jeg forlangt prisavslag eller fått bilen levert ferdig med disse tårnene. Synd at taket fortsatt er ødelagt, men nå oppfører i alle fall bilen seg slik den var ment å gjøre – og denne kostnaden tipper jeg du får igjen når du en gang skal selge den igjen. Spørsmålet er om importøren setter pris på at bilene får et bedre rykte da de utrolig nok fortsatt er motvillige til denne løsningen... I gamle dager husker jeg det var litt stas å kjøre Discovery. D-2 eierne hilste på hverandre og gutta på verkstedet synes det var litt gøy med en bil som var litt annerledes. Den tiden er for lengst forbi og jeg synes ikke det er rart at dagens Discovery 5 -entusiaster ikke hilser på hverandre lenger all den tid importøren hilser de samme entusiastene med å gi dem langfinger`n... Kanskje Lafinto-herpede Disco 5 eiere bør begynne å hilse på hverandre igjen? Ikke fordi man er stolte av skrantende bevegelighet og påførte arr, med av ren respekt og medfølelse for skadene og skjendingen varebilene har gått igjennom med importørens velsignelse. Ikke ulikt som når skadeskutte krigsveteraner hilser på hverandre ved en minnesmarkering...
  2. Bare en liten presisering; Det er støtdempertårnet som blir byttet. Luftbelgene røres ikke og trykket er det samme. Vandringen på støtdemperne bak blir kortere og bilen "bunner" demperne alt for tidlig etter Lafinto sin ombygging. I tillegg står demperne i spenn uten belastning grunnet spacere som ikke bare gjør vandringen kortere men som også trykker inn demperne noe. Dette i sin tur gjør at jeg opplever at bilen føles mer stumpete og stivere også ved kjøring på gode veier i tillegg til den håpløse "bunningen" over f.eks. fartsdumper. Har nå byttet dempertårnene hos Børre på Telemark Salmakerverksted og endelig fått en bil som oppfører seg en Discovery bør oppføre seg og slik den var tiltenkt. Kan virkelig anbefales på det varmeste!!! https://www.tv2.no/a/10470477/
  3. Ja HenrikR, det er varebil med spacer. Slik jeg tolker innleggene her så gir altså det reduserte volumet i belgene bak en raskere volumendring (ref. Høyland) og kortere fjæringsvei og derfor oppleves fjæringen som "butt". I tillegg føler jeg at den bremser bevegelsen lite til å begynne med (kanskje derfor den oppleves som litt "duvete" (ref. Jimmy787) i høye hastigheter på gode veier, for så å bli veldig stiv på den korte vandringen som er igjen (i normalhøyde). Det er dette jeg reagerte på siden jeg har x antall fartsdumper som på forseres daglig. Løsningen for meg ble altså å velge off-road høyde på dårlige veier (spesielt typisk fartsdumper) som jeg da tolker gir økt volum i belgene med langsommere volumendringer og lengre vandring som igjen gjør at den oppfører seg mer tilnærmet belger ute spacere. Ved den økte fjæringsveien så føles også at bremsingen i bevegelsen starter tidligere og er jevnere fordelt.
  4. Har med stor interesse fulgt med på denne saken. Er enig at D5 har blitt stumpete bak på dårlige veier i forhold til D4, spesielt irriterende over fartsdumper da man må kjøre i sneglefart for ikke å oppleve den harde og korte kompresjonen bak. Løsningen for meg har blitt å kjøre i off-road høyde så snart veien blir ujevn. I motsetning til D4 så aksepterer jo D5 denne høyden helt opp til 85 km/t før den går tilbake i normalhøyde (skyldes vel sikrere kjøreegenskaper nå som vekten har blitt betydelig lavere vil jeg tro). Ved normal hastighet i denne høyden så opplever jeg at den svelger fartsdumpene som en L-405 og har et komfortnivå som ikke er dårligere enn på D4. Å kjøre i høyere hastigheter enn 85 km/t på dårlige veier er uansett ikke så fristende og i høye hastigheter på gode veier så oppleves den som helt fin. Kommenter gjerne om dere er uenige eller har meninger om dette. For meg er i alle fall problemet løst med dette enkle tastetrykket til off-road høyde på dårlig veier i normale hastigheter.
  5. Hei. Ja det stemmer. L-405 har det aller meste som standard, også lavserie.
  6. Hei. Jeg kjenner meg igjen på det du skriver. Startet med D2, så 2 stk. D4, men "måtte" bare oppleve Range Rover. Først en -08 L322 og til slutt en -14 L-405. Nå er jeg tilbake med en -16 D4 som vare har gått 46.000 km. og nyter den behagelige følelsen av å ha "kommet hjem" til det som for meg er det riktige valget. En solid og gjennomtestet bil som ikke har alt for mye dill-dall med løsninger som etterhvert kan/vil gi bekymringer. En bil som ikke er mer eksklusiv enn at det å hente den etter en tur på kjøpesenteret ikke blir som ekstremsport å regne. En bil som det er OK at er litt møkkete en gang i blant. En bil som nesten gir deg den samme følelsen som en full size RR men til en "riktigere" pris og som kan brukes på en mer avslappet måte. Den første L-405 fra -13 har et rykte på seg med å ha flere barnesykdommer enn -14 og -15 modellene. Pass derfor på at disse er fulgt opp godt nå som garantien har gått ut. På min -14 modell (65.000 km.) måtte jeg fikse oljelekk i bakdiffen, bytte mellomaksel (støy og vibrasjoner i gitte hastigheter), bytte innvendig taklampe-panel, flassing av deksel i midtkonsoll, krakelert baklykt, knirkelyder i forbindelse med soltaket og utette gummilister rundt vinduer. Bortsett fra min kones -14 Evoque (som har byttet både girkasse og turbo før 50.000 km....) har jeg hatt mer problemer med L-405 enn med L-322 eller noen av Discoene. Om det er representative vet jeg ikke så du får vektlegge det som du vil. Uansett - lykke til!
  7. Hei. Jeg har Foxwell NT510 som dekker bilen din hvis interessant. Bor i Tomter (Hobøl).
  8. Til info. Konas 2014 Evoque ble privatimportert som ny av første eier og har derfor kun 3 års garanti fra 1.gangs registrering. Har blitt fulgt opp med servicer hvert år og kun gått 52.000 km. Fikk "plutselig og uforutsette" feilmeldinger på turbo med rødt utropstegn i displayet og redusert motoreffekt. Ringte Codan som ordnet transport til LR-verksted og fri leiebil. Komplett ny turbo ble byttet. Egenandel kr. 4.000,-. Fortsatt feilmeldinger, nå fra girkassa. Komplett ny girkasse er nå akseptert fra Codan og bestilt. Ny egenandel kr. 4.000,-. Angrer ikke et sekund på at jeg valgte å bruke Codan som forsikringsselskap...
  9. Hei Kjetil. Ja, leste av feilkoder og forsøkte alle mulige og umulige kombinasjoner for at den skulle virke - dog uten hell. Fra noen sekunder til kanskje en halv time - men hele tiden ustabil. Var feil med temp.sensor som kom fram i diagnose. Ut fra de jeg har snakket med og det jeg har lest på utenlandske sider så har jeg forstått at temp.sensoren i ryggen er synderen i de aller fleste tilfellene. Viftemotoren i sitteputen er sjelden problemet. Min virker i alle fall som den skal nå. Faktisk enda bedre/raskere enn førersetet
  10. Min plastkanal var også sprukket Svein - forsøkt reparert med gaffatape tidligere så jeg... Mulig du har rett med korsrygg"ballen" som presser på plastkanalen, i så fall ikke helt vellykket konstruksjon... Plastdekselet i ryggen er jo såpass stivt og kraftig og derfor neppe synderen. Uansett en svakhet.
  11. Hei. Ser at flere TDV8 eiere har problemer med at varmesetet slutter å virke etter en liten stund. Dette skyldes som regel defekt temperatursensor i viftemotoren i seteryggen. Hvis vifte for kjøling virker helt fint men vifte for varme gjør at alt stopper, er nok dette feilen. Kjølevifte uten varme går utenom temp.sensoren og gir derfor ikke noen problemer i dette tilfellet. Jeg har akkurat byttet min og laget en liten forklaring/illustrasjon på hvordan den byttes. Mulig "basic" for mange, men forhåpentligvis til litt hjelp for andre som har fått nok av kalde seter. Viftemotorenheten er lik for begge forseteryggene, har art.nr. HHK500060 og koster £195 + VAT på Famous Four. Først er det å koble av minuspolen på batteriet, løsne de fire boltene som fester setet og løsne sikkerhetsbeltefeste på setesiden mot døren. Ta ut setet og løsne trekket under setet (to strikker) samt plastdeksel under midtarmlenet. Bøy så venstre ryggdeksel nedkant forsiktig ut til siden slik at du får løftet festet over nedre festebolt. Du får samtidig fjernet den nedre plastlisten som er tredd i et spor helt i nedkant av seteryggen. Gjør det samme på andre siden. Vær forsiktig så slipper du å løsne bryterpanelet til setet. Press så ryggdekselet nedover (se plastpinnene som holder ryggdekselet på plass øverst i bildet). Løsne så trekket på de merkede stedene samt kontakten til viften. Klipp av stripsen som kontakten er festet med samt skru ut de tre skruene som holder viftemotoren på plass. Viftemotor ute. Snepp på ny viftemotor, skru fast de tre skruene og fest kontakt, strips og trekket tilbake igjen. Tre så forsiktig på ryggdekselet igjen Fest strikkene under setet igjen og sjekk at kontaktene er festet i sine spor. Så er det på tide å få på plass setet igjen. Og da er alt i orden igjen. Er jo noe som ikke stemmer når madammen kommer med spydige meldinger om "luksusbilen" og klager på at stumpen er iskald i vinterhalvåret...
  12. Alikuwa, det er foreslått å prøve Orion 870 Super EP Gear Oil SAE 75W/90. Har også snakket med GKN i Oslo som er spesialister på mellomakslinger og de mener at det første jeg burde gjøre er å få sjekket mellomakselen. Hvis denne ikke er riktig balansert så kan dette være synderen til støy.. men de lever jo av å selge og avbalansere mellomaksler da... Har også blitt tipset om et produkt fra RVS Technology som er et konsentrert vidundermiddel (T3) på en liten tube som skal tilsettes eksisterende olje i diffen. "RVS girboksbehandling beskytter effektivt mot slitasje og tilbakestiller allerede slitte deler til opprinnelig tilstand..." Intet mindre
  13. Alikuwa, har ikke fått navnet på den anbefalte "vidunderolja" enda, det jeg skrev var mer en generell kommentar om spesialolje kan løse problemet med støyende diff på lengre sikt. Høres jo for godt ut til å kunne være sant? Rolf, det er riktig. Olja ble byttet hos merkeforhandler og da skal jo riktig olje komme opp ut fra VIN. Min har ikke sperre og etter det jeg kan se så skal det være 1,14 liter med Castrol syntrax 75w-90 som skal benyttes hvert 10. år. Samme olje ble forøvrig brukt til kardangen foran ser jeg. Ser at den med sperre skal bytte hvert 5. år/120.000 km og benytte 1,55 liter Castrol SAF Carbon Mod +
  14. Godt argument Alikuwa. Ser ut som det må bli en overhalt diff når man ikke skrur selv. Høres ikke billig ut å sette den bort for så å lete etter innmat som passer... Får håpe en vidunderolje gjør susen, men jo mer jeg leser om dette jo mer tviler jeg på at dette er en god løsning på sikt. Blir vel i beste fall å kjøpe seg tid til man får tak i en overhalt diff. Takk for infoen til deg også Geir.
  15. Nå viser det seg at det ikke eksisterer pinjonglager i Land Rover systemet inn på bakdiffen på L322... Fra 2002 til 2006 er dette et produkt, men det ble visstnok borte etter modellendringen fra 2007. Kun utgående lager er fortsatt på programmet. Kan dette være riktig? Noen som vet om eventuelt andre firmaer som leverer dette? Har tenkt å bytte olje til en type spesialolje som visstnok kan gjøre susen med å fjerne diff-støyen. Noen som har erfaring med dette (er visstnok en del Discovery-eiere som har gjort dette med gode resultater når diffen foran har begynt å støye). Takker for eventuelle tips og kommentarer
×
×
  • Create New...