Jump to content
LRforum

lippers

Members
  • Content Count

    44
  • Joined

  • Last visited

2 Followers

About lippers

  • Rank
    Medlem

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Tomter

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Tomter

Recent Profile Visitors

351 profile views
  1. Ja HenrikR, det er varebil med spacer. Slik jeg tolker innleggene her så gir altså det reduserte volumet i belgene bak en raskere volumendring (ref. Høyland) og kortere fjæringsvei og derfor oppleves fjæringen som "butt". I tillegg føler jeg at den bremser bevegelsen lite til å begynne med (kanskje derfor den oppleves som litt "duvete" (ref. Jimmy787) i høye hastigheter på gode veier, for så å bli veldig stiv på den korte vandringen som er igjen (i normalhøyde). Det er dette jeg reagerte på siden jeg har x antall fartsdumper som på forseres daglig. Løsningen for meg ble altså å velge off-road høyde på dårlige veier (spesielt typisk fartsdumper) som jeg da tolker gir økt volum i belgene med langsommere volumendringer og lengre vandring som igjen gjør at den oppfører seg mer tilnærmet belger ute spacere. Ved den økte fjæringsveien så føles også at bremsingen i bevegelsen starter tidligere og er jevnere fordelt.
  2. Har med stor interesse fulgt med på denne saken. Er enig at D5 har blitt stumpete bak på dårlige veier i forhold til D4, spesielt irriterende over fartsdumper da man må kjøre i sneglefart for ikke å oppleve den harde og korte kompresjonen bak. Løsningen for meg har blitt å kjøre i off-road høyde så snart veien blir ujevn. I motsetning til D4 så aksepterer jo D5 denne høyden helt opp til 85 km/t før den går tilbake i normalhøyde (skyldes vel sikrere kjøreegenskaper nå som vekten har blitt betydelig lavere vil jeg tro). Ved normal hastighet i denne høyden så opplever jeg at den svelger fartsdumpene som en L-405 og har et komfortnivå som ikke er dårligere enn på D4. Å kjøre i høyere hastigheter enn 85 km/t på dårlige veier er uansett ikke så fristende og i høye hastigheter på gode veier så oppleves den som helt fin. Kommenter gjerne om dere er uenige eller har meninger om dette. For meg er i alle fall problemet løst med dette enkle tastetrykket til off-road høyde på dårlig veier i normale hastigheter.
  3. Hei. Ja det stemmer. L-405 har det aller meste som standard, også lavserie.
  4. Hei. Jeg kjenner meg igjen på det du skriver. Startet med D2, så 2 stk. D4, men "måtte" bare oppleve Range Rover. Først en -08 L322 og til slutt en -14 L-405. Nå er jeg tilbake med en -16 D4 som vare har gått 46.000 km. og nyter den behagelige følelsen av å ha "kommet hjem" til det som for meg er det riktige valget. En solid og gjennomtestet bil som ikke har alt for mye dill-dall med løsninger som etterhvert kan/vil gi bekymringer. En bil som ikke er mer eksklusiv enn at det å hente den etter en tur på kjøpesenteret ikke blir som ekstremsport å regne. En bil som det er OK at er litt møkkete en gang i blant. En bil som nesten gir deg den samme følelsen som en full size RR men til en "riktigere" pris og som kan brukes på en mer avslappet måte. Den første L-405 fra -13 har et rykte på seg med å ha flere barnesykdommer enn -14 og -15 modellene. Pass derfor på at disse er fulgt opp godt nå som garantien har gått ut. På min -14 modell (65.000 km.) måtte jeg fikse oljelekk i bakdiffen, bytte mellomaksel (støy og vibrasjoner i gitte hastigheter), bytte innvendig taklampe-panel, flassing av deksel i midtkonsoll, krakelert baklykt, knirkelyder i forbindelse med soltaket og utette gummilister rundt vinduer. Bortsett fra min kones -14 Evoque (som har byttet både girkasse og turbo før 50.000 km....) har jeg hatt mer problemer med L-405 enn med L-322 eller noen av Discoene. Om det er representative vet jeg ikke så du får vektlegge det som du vil. Uansett - lykke til!
  5. Hei. Jeg har Foxwell NT510 som dekker bilen din hvis interessant. Bor i Tomter (Hobøl).
  6. Til info. Konas 2014 Evoque ble privatimportert som ny av første eier og har derfor kun 3 års garanti fra 1.gangs registrering. Har blitt fulgt opp med servicer hvert år og kun gått 52.000 km. Fikk "plutselig og uforutsette" feilmeldinger på turbo med rødt utropstegn i displayet og redusert motoreffekt. Ringte Codan som ordnet transport til LR-verksted og fri leiebil. Komplett ny turbo ble byttet. Egenandel kr. 4.000,-. Fortsatt feilmeldinger, nå fra girkassa. Komplett ny girkasse er nå akseptert fra Codan og bestilt. Ny egenandel kr. 4.000,-. Angrer ikke et sekund på at jeg valgte å bruke Codan som forsikringsselskap...
  7. Hei Kjetil. Ja, leste av feilkoder og forsøkte alle mulige og umulige kombinasjoner for at den skulle virke - dog uten hell. Fra noen sekunder til kanskje en halv time - men hele tiden ustabil. Var feil med temp.sensor som kom fram i diagnose. Ut fra de jeg har snakket med og det jeg har lest på utenlandske sider så har jeg forstått at temp.sensoren i ryggen er synderen i de aller fleste tilfellene. Viftemotoren i sitteputen er sjelden problemet. Min virker i alle fall som den skal nå. Faktisk enda bedre/raskere enn førersetet
  8. Min plastkanal var også sprukket Svein - forsøkt reparert med gaffatape tidligere så jeg... Mulig du har rett med korsrygg"ballen" som presser på plastkanalen, i så fall ikke helt vellykket konstruksjon... Plastdekselet i ryggen er jo såpass stivt og kraftig og derfor neppe synderen. Uansett en svakhet.
  9. Hei. Ser at flere TDV8 eiere har problemer med at varmesetet slutter å virke etter en liten stund. Dette skyldes som regel defekt temperatursensor i viftemotoren i seteryggen. Hvis vifte for kjøling virker helt fint men vifte for varme gjør at alt stopper, er nok dette feilen. Kjølevifte uten varme går utenom temp.sensoren og gir derfor ikke noen problemer i dette tilfellet. Jeg har akkurat byttet min og laget en liten forklaring/illustrasjon på hvordan den byttes. Mulig "basic" for mange, men forhåpentligvis til litt hjelp for andre som har fått nok av kalde seter. Viftemotorenheten er lik for begge forseteryggene, har art.nr. HHK500060 og koster £195 + VAT på Famous Four. Først er det å koble av minuspolen på batteriet, løsne de fire boltene som fester setet og løsne sikkerhetsbeltefeste på setesiden mot døren. Ta ut setet og løsne trekket under setet (to strikker) samt plastdeksel under midtarmlenet. Bøy så venstre ryggdeksel nedkant forsiktig ut til siden slik at du får løftet festet over nedre festebolt. Du får samtidig fjernet den nedre plastlisten som er tredd i et spor helt i nedkant av seteryggen. Gjør det samme på andre siden. Vær forsiktig så slipper du å løsne bryterpanelet til setet. Press så ryggdekselet nedover (se plastpinnene som holder ryggdekselet på plass øverst i bildet). Løsne så trekket på de merkede stedene samt kontakten til viften. Klipp av stripsen som kontakten er festet med samt skru ut de tre skruene som holder viftemotoren på plass. Viftemotor ute. Snepp på ny viftemotor, skru fast de tre skruene og fest kontakt, strips og trekket tilbake igjen. Tre så forsiktig på ryggdekselet igjen Fest strikkene under setet igjen og sjekk at kontaktene er festet i sine spor. Så er det på tide å få på plass setet igjen. Og da er alt i orden igjen. Er jo noe som ikke stemmer når madammen kommer med spydige meldinger om "luksusbilen" og klager på at stumpen er iskald i vinterhalvåret...
  10. Alikuwa, det er foreslått å prøve Orion 870 Super EP Gear Oil SAE 75W/90. Har også snakket med GKN i Oslo som er spesialister på mellomakslinger og de mener at det første jeg burde gjøre er å få sjekket mellomakselen. Hvis denne ikke er riktig balansert så kan dette være synderen til støy.. men de lever jo av å selge og avbalansere mellomaksler da... Har også blitt tipset om et produkt fra RVS Technology som er et konsentrert vidundermiddel (T3) på en liten tube som skal tilsettes eksisterende olje i diffen. "RVS girboksbehandling beskytter effektivt mot slitasje og tilbakestiller allerede slitte deler til opprinnelig tilstand..." Intet mindre
  11. Alikuwa, har ikke fått navnet på den anbefalte "vidunderolja" enda, det jeg skrev var mer en generell kommentar om spesialolje kan løse problemet med støyende diff på lengre sikt. Høres jo for godt ut til å kunne være sant? Rolf, det er riktig. Olja ble byttet hos merkeforhandler og da skal jo riktig olje komme opp ut fra VIN. Min har ikke sperre og etter det jeg kan se så skal det være 1,14 liter med Castrol syntrax 75w-90 som skal benyttes hvert 10. år. Samme olje ble forøvrig brukt til kardangen foran ser jeg. Ser at den med sperre skal bytte hvert 5. år/120.000 km og benytte 1,55 liter Castrol SAF Carbon Mod +
  12. Godt argument Alikuwa. Ser ut som det må bli en overhalt diff når man ikke skrur selv. Høres ikke billig ut å sette den bort for så å lete etter innmat som passer... Får håpe en vidunderolje gjør susen, men jo mer jeg leser om dette jo mer tviler jeg på at dette er en god løsning på sikt. Blir vel i beste fall å kjøpe seg tid til man får tak i en overhalt diff. Takk for infoen til deg også Geir.
  13. Nå viser det seg at det ikke eksisterer pinjonglager i Land Rover systemet inn på bakdiffen på L322... Fra 2002 til 2006 er dette et produkt, men det ble visstnok borte etter modellendringen fra 2007. Kun utgående lager er fortsatt på programmet. Kan dette være riktig? Noen som vet om eventuelt andre firmaer som leverer dette? Har tenkt å bytte olje til en type spesialolje som visstnok kan gjøre susen med å fjerne diff-støyen. Noen som har erfaring med dette (er visstnok en del Discovery-eiere som har gjort dette med gode resultater når diffen foran har begynt å støye). Takker for eventuelle tips og kommentarer
  14. Takk fot tips Jan, men har nå hatt bilen på bukken og hører at lyden er der fortsatt.... Fikk en til å gå under bilen med stetoskop når jeg kjørte den opp i fart (mye plinging, risting og meldinger fra elektronikken når den henger med hjula fritt i fart..). Det er diffen bak som lager støy. Denne hviningen er svak helt til man kommer opp i den hastigheten hvor denne trenger inn i kupèen (ca. 80 km/t) og er da veldig tydelig når man står under bilen. Han kunne også høre litt svak støy på mellomakselen inn til girkassa, men det er sikkert støyen fra diffen bak som forplanter seg inn til kassa? Så da blir det vel å forsøke å bytte pinjonglager først og eventuelt en overhaling hvis ikke dette hjelper?? Noen som har erfaring eller tips om dette? Eventuelt kommentarer hvorfor dette skjer rett etter at olja blir byttet?
  15. Har forsøkt å kjøre uten grill da denne er litt slarkete rundt rammen, men ingen endringer i lyden. Har også sjekket de sorte plastlistene rundt sidene på frontvinduet, men disse er behørlig festet. Bør jo få avklart teorien om luftstrømmer hvis lyden fortsatt er der ved kjøring på bukken. Uansett - takk for et godt forslag!
×
×
  • Create New...