Gå til innhold

totveit

Medlemmer
  • Innlegg

    303
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Location
    Forsand

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Forsand

Nylige profilbesøk

2 049 profilvisninger

totveit sine prestasjoner

Entusiast

Entusiast (5/7)

  1. Når motorstyring etterpør EGR, så mener jeg at butterflyventil i innsuget vil stå stengt for å sikre at lufttilførsel kommer via EGR og ikke innsug. Den ene D3en min har jeg nå nylig fått klatt med EGR på igjen etter å ha fungert fint etter at de ble siftet begge i 2017ish. Min starter, men kveles etter 2sek. Er på blokka til videre feilsøking på dette nå fremover, men anntar at ene eller begge EGRene mine henger i stengt possisjon, og at motor ikke får luft når butterfly ventil i innsuget står stengt, og motor derfor kveles. Hvis din ikke fyrer i det hele tatt ville jeg sjekket drivstofftilførsel som Lafterolf og flere nevner, inkl drivstofffilter. Jeg hadde nylig driftstans grunnet fødepumpe i tank, ligger en egen tråd på dette i forumet (februar / mars engang). Sjekk sikkring til fødepumpe, og eventuel tvangskjør denne med en lask i stedet for relet. Sjekk så at du får tilstrekkelig med diesel fra schredderventilen som sitter midt i "V" en på motoren - under motordekselet. Ligger litt linker og slikt til feilsøking relatert til drivstoff i tråden jeg nevnte. EDIT: her er posten jeg nevnte:
  2. Løftebukken gjorde jobben den, er i redskapshuset til en kammerat. Var en del frem og tilbake noe som var litt stress med en bil som ikke gikk, men opp kom den til slutt. Ble en del opp og ned fra gulvet innen jeg var "komfortabel" med løftepsosisjon og hvor på rammen jeg fikk plassert labbene. Det var og første gang jeg løftet D3en i bukk, så ikke sikkert jeg ville pludret så mye neste gang 🤣 vegarj: Ser forøvrig at du har litt på gang du også i prosjekttråden din, dette er på min to-do liste for nær fremtid da der begynner å minke på stålet om dagen...
  3. På tide med en siste (forhåpentligvis) oppdatering i denne saken.... Tanken ble montert her i uka som var, men fikk ikke start. Dvs den startet opp og døde ut ila 2 sek, for så å ikke ha livstegn.... Dro på vinterferie og fortsatte ikke før i dag. Kort fortalt var det bare tålmodighet og god gammeldags lufting som skulle til. Fikk luftbobler frem til jeg nærmet meg halvliteren fra schredder ventilen i motorrommet. Målte så trykket på lavtrykk siden som var der det skal være på nesten 7 psi. Måtte så 5-10sek kinning til så var det atter svev på sakene...
  4. Ble forhindret en ukes tid, men har nå fått fortsatt litt med prosjektet som henger i bukken fremdeles 🙃. Jeg hadde montert tanken "klar for montering igjen" sist jeg avsluttet arbeidet, når jeg startet tråden her. Ble brått noe usikker på div. som beskrevet og valgte å åpne opp igjen tanken i går. Kjørte den nye pumpen direkte og fikk tømt tanken for ca 50l disel, ble straks mye greiere å arbeide oppi der etterpå 🤣 Fikk da verifisert at den nye pumpen fungerer med det samme. Når jeg hørte pumpen begynte å suge luft, gikk jeg over til å suge ut resten av bunnslammet med oljesuger. Var en ganske seig og slimaktig guffe som jeg fikk tørket bort og gjort rent når tanken var helt tom. Fikk på plass den hvite tingen sirklet inn i gult i bildet lenger opp. Ikke at jeg fikk til å vri den med klokken og låse den på plass, men etter mye fikling fikk jeg den i det minste nedi utsparingen. Den virker ikke til å sitte direkte fast, men set ut for å være "holdt nede" av 2 "haker" som forhindrer den fra å ramle ut. Den holdes nå på plass, men sitter på en måte litt løst nedi utsparingen. I tanken er det en hvit/brunhvit slange som skal kobles på tilkoblingen som er rett utenfor høyre side av den gule sirkelen min. Denne slangen går fremover i tanken et sted. Det kommer og en svart slange som jeg beskrev fra fremre del av tanken. Det var denne jeg var litt usikker på. Når jeg nå hadde fått tømt tanken var det enklere å komme til en konklusjon at den ikke uansett rekker bort til stedet hvor pumpeenheten låses fast, så at den skal på noe sted der er ikke mulig. Jeg kan ikke finne noe sted denne kan gå til, og har i grunn kommet til den konklusjon at den kankje fører disel som flyttes fremover i tanken - tilbake til dette kammeret hvor pumpen står. Når jeg kjørte pumpen for å tømme tanken - kunne jeg tydelig høre at det sirkulerer diesel internt i tanken. Har noen et bedre forslag er jeg lydhør for dette, men har nå "lukket" igjen og planlegger å montere tanken i bilen i kveld og forhåpentligvis være på hjul med god-bilen igjen. Alene og til tider meget tilgriset av disel ble det ikke tatt frem mobil for å dokumentere med bilder i går desverre....
  5. Eg skal opp i verkstaden ein tur i mårå og få tatt litt mer bilder så får vi drøfte etterpå hva det kan være 🤣
  6. Kan det være den jeg har til overs skal på her hvor jeg har sirklet inn med rødt? Jeg tok aldri løs noe herfra, men den kan ha smuttet ut / av i kampens hete om å få pumpe-enheten ut - uten at jeg har løsnet den... (er ikke mer plass en det må være) Et annet spørsmål, skal denne festes noen plass nedi tanken?
  7. Vår trofaste og etter hvert eldende sliter fant det for godt å miste all motorkraft i en god motbakke forleden. En restart fikk fruen opp bakken og inn på tunet, men her ble det stopp. Etter litt google osv og en del gode tips ang. dieseltilførsel fra denne tråden: https://www.disco3.co.uk/forum/topic130062.html var det klart at fødepumpen ikke lenger gjorde jobben. Er nå godt over vel halvveis, og har 2 konkrete spørsmål. Til de som har vært gjennom denne jobben tidligere, kan dere svare på om det skal være en løs slik svart slange i tanken? Når jeg har satt på plass alt jeg har tatt løs, ligger det en stuss med slik 1ish cm tykk flexislange og slenger oppi tanken. Den har ikke noen form for kobling i enden. Jeg er veldig sikker på at det ikke er en slange jeg har løsnet men det plager litt i bakhodet at jeg ikke kjenner til hvor den kan komme fra. Den går "fremover" i tanken et sted.... Neste spørsmål på listen, noen som har et tips til hvor jeg kan skaffe slike klips helst lokalt i Stavanger regionen: Pga. 3 slike knekte klips måtte jeg hive inn håndkleet for i dag... Mvh. Torstein Tveit-Erevik
  8. Har samme situasjon på den ene D3en vår. Har foreløpig kun fjernet kontakten for å bestå PKK. Vær obs på at den originale er fylt på baksiden med noe epoxylignende som forhindrer at du får demontert den på noe fornuftig vis. Jeg endte opp med å klippe ledning for ledning og isolert og la kabelen bak. Er nå ikke nok slakk til å nå frem og inn i ny kontakt, så må nok enten legge ny kabel fra hvor den enn kommer fra, eller skjøte kabelen et sted før ny kontakt.
  9. totveit

    EPB modul

    Den skal i utgangspungtet være festet med bolter. Men den var også blitt sveiset på plass i min bil, noe jeg var klar over når jeg kjøpte bilen da dette ble opplyst om...
  10. Jeg kjørte opp ett sett Cooper zeon ltz i 19" på vår D3. Likte disse godt. Hadde de i org dim; 255/55 19.
  11. Takk for oppklaringen. Rep.kitt har jeg hatt 4 stk liggende av. Måtte fikse en tidligere byttet kontakt for V sensor bak, da det var irret av lenger inne i ledningene. Nå viser det seg at verdi fra H sensor er helt på tur. Ledningene til denne var fine, men kontakten tapte kampen når den skulle demonteres for testing i dag, måtte derfor bytte kontakten her også. Her var det heldigvis nok å demontere og dra ut pinnen og sette inn i ny kontakt. Sensoren måler jeg at er utslitt. Potmeteret viser normale verdier før og etter "std arbeidsområde" men motstanden hopper til himmels i nevnte område.
  12. Et lite forsøk før eg bestiller inn ila. kvelden. Det er ikke tilfeldigvis noen som har høyre høydesensor bak til en D3 liggende? Vet noen om det er spesifikke til hvert hjørne, eller om noen går om hverandre?
  13. Støtter denne fult ut! Min bil gikk med siste sowftware og Dunlop enhet inntil denne gav opp ;-) Ja, hitachi sine lokk har ikke demonterbare tilkoblinger:
  14. Dunlop og Hitachi unitene ser veldig like ut. Jeg hadde dunlop unit i min - når jeg hadde den på benken fant jeg et klistermerke som oppklarte dette for meg. Jeg mener og at dunlop benyttet samme diameter på begge tilkoblingene på lokket til tørken, mens org. Hitachi unit har en 5 og en 6mm fritt tatt etter hukkomelsen. Selve lokket til tørken går om hverandre - med untak av at koblingen må byttes om slik at det passer med den typen du har, men komplett tørkeunit passer ikke om hverandre da dunlop mener jeg har ørlite større diameter på tilkobling mot resten av komressoren. Overhalingssett går heller ikke om hverandre. Jeg har overhalingssett med tørkemiddel og lokk til tørke liggende om du skulle trenge - til Dunlop unit for å pressisere dette. Ser du er i dialog med iknutis her - så skal ikke gå ham i næringen, men det kan jo være andre trengte også som er inne og leser på denne tråden. Min dunlop unit endte opp med å "sprenge" tørkefilteret til slutt - og når da org. Hitahi tørke som jeg hadde tilgang på ikke passet på min dunlop unit så ble det til slutt bestilt inn en AMK unit ;-)
  15. Hei, Som Timo@ her nevner er det bare og ta det billigste og enklest tilgjengelige alternativet. Sensoren er i all enkelhet kun en ledning som blir brutt når den blir slitt til angitt nivå. Om du monterer nye bremser med brukt sensor - så vil ikke meldingen i displayet forsvinne før det monteres ny sensor. MVh. Torstein
×
×
  • Opprett ny...