Jump to content
LRforum

totveit

Members
  • Content Count

    254
  • Joined

  • Last visited

About totveit

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Location
    Forsand

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Forsand

Recent Profile Visitors

749 profile views
  1. Om jeg forstod TS riktig så er det nødutløser wire som går opp gjennom gulvet i midtkonsollen det er snakk om. Den mener jeg bare skal vris XXgrader og trekkes rett ned. Kan kanskje sitte av gammel vane / inngrodd drit + eventuelt påført antirustguffe av et eller anne slag? Da jeg hadde ute på min var den grei å få ut. Det skal sies at forrige eier hadde byttet EPB bare noen få år tidligere...
  2. opplever det samme. Får ikke opp noen melding dog, kun en hvit side, og ingenting skjer.
  3. Tja, bilen har hatt mest gode dager det siste halve året, og med gravid kone og 3 andre små-tapper i hus så har ikke tiden blitt prioritert til og se noe særlig mer på dette. Jeg får en dag innimellom at jeg får pling og gul varsel, som forsvinner ved neste oppstart. Har ikke lest av koder siden i sommer, men antar at det er det samme det går i enda. Syns også å hjelpe og holde det i sjakk om jeg er flink og topplader batteriet innimellom. For meg mistenker jeg at det relaterer seg til en ventilblokk, eller høydesensor, eventuelt vakkelkontakt til en av høydesensorene. Jeg erfarer at om den har en skikkelig ring dag, så hjelper det å heve eller senke bilen rett etter oppstart for å unngå at den plinger.... Jeg er også litt usikker på status på dynamoen min, og batteriet. Dynamoen min er etter det jeg kan se av historikk på bilen original fra bilen var ny. Batteriet (Sønnac SA1000) er vel nå nærmere 5-6 år gammelt, hvorav det i sine første 3-4 år stod i vår gamle Audi A4 (B7), og hadde en relativt avslappet hverdag i form av stort sett kun langkjøring (pendling). Har vært innom og målt ladespenning, og tilstand på batteri hos Sønnac, som mente alt så fint ut. Personlig syns jeg selv at ladespenning på tomgang er litt vag, husker ikke tallene i hodet. Når problemet tiltar, eventuelt at jeg mot formodning skulle få mye tid til overs, og jeg kommer til bunns i dette, vil jeg selvsagt oppdatere dette på forumet her, enten i form av en ny tråd, eventuelt oppdatere på noen av de trådene som jeg allerede har opprettet ;-)
  4. har inntrykk av at biler ikke nødvendigvis trenger å være spesielt gamle for å få rust både her og der om dagene. mine foreldres Mercedes var 6 år, hadde et par uker i forveien gått gjennom PKK i det han gamle kom ut i garasjen og oppdaget en kjempe dam med bremsevæskæ på gulvet. det var bremserør som var opprustet.... ble selv også ganske overrasket over hvor lett de gikk i oppløsning da jeg byttet bremserørene på vår D3 for halvannet år siden...
  5. akk ja, begynte på det samme selv i går. har litt igjen til jeg er på dette nivået desverre. såg kjekk ut den hengere din ;-) Edit; ser nå at det ikke er en henger, men noe mye grommere ;-)
  6. solnoid er en elektromagnetisk enhet som beveger på en aksling (trekker) når den strømsettes. Du skal høre et lite klikk fra girvelger området når du trykker på bremsen, da nevnte solnoid da skal frislippe låsemekanismen som hindrer deg i og flytte på girvelger uten og aktivere bremsen. Om du ikke hører nevnte klikk, ville jeg startet med og feilsøke rundt hvorfor denne ikke slår inn slik den skal ;-)
  7. dette hørtes kjent ut; men om du ikke får rukket på girvelgeren er jeg litt mer skeptisk til: A; bremselysbryter, B; solnoid som frigir girvelgeren når bremsepedalen er aktivert. Hører du det klassiske "klikket" fra girvelger området når du presser på bremsen?
  8. Satt D3en til tørk frem til lørdag, og gjort klart sprøyteutstyr til og få fylt på litt sauefett og gjort litt klart for de påkjenningene den har i vente.... Fikk forøvrig satt på lading også for anledningen. Blir desverre en del småkjøring så godt og få ladet opp litt innimellom....
  9. Har ikke direkte erfaringer med dette kittet selv, men har "snuset" på dette kittet - og lignende produkter i marketdet en stund. Jeg har vanskeligheter med og se for meg at dette kittet har vært direkte årsåk til at bilen har lagt deg nedpå gjennom natten, men igjen, dersom du har byttet tankt, belger, alle 3 ventilgallerier +++ på bilen, så reduseres jo odsen for en lekasje ganske drastisk.... Legger bilen seg ned gjennom natten er jeg ganske bestemt på at det må være en lekkasje et sted. Forsøkte du i denne perioden når bilen trøblet og dette var installert å la bilen stå over natten uten batteri, og se om den sank da? Dette kittet er vel strengt tatt et piggyback kitt som monteres inn i bilen, og "lurer" hjernen i bilen til og gjøre andre ting enn hva sensorene i systemet egentlig gir beskjed om - på samme måte som gamle powerbokser til diselmotorer strengt tatt kun lurte motorstyringen til og tro at motoren fikk mer luft en den faktisk gjorde, hvortil motorstyring da økte mengden disel - som igjen økte effekt.... Er det ikke noe mer tilhørende dette kittet en hva du har avbildet? En av mange årsaker til at jeg snuser på dette og ligndende produkter er nettop muligheten for å eleminiere deler av bilens panikkvalg om noe er galt.
  10. Lærte jammen noe nytt i dag og. Ettersom det her ser ut til at D4 fra VIN EA000001 leveres i versjoner med og uten høy/lav serie. Ikke en aktuell problemstilling og ta stilling til for undertegnende med det første, men D3en blir ikke yngre med årene, og kan være verdt og merke seg å ikke gå på en blemme og handle D4 uten høy/lav serie den dagen et D4 kjøp eventuelt står for døren ;-) Mellomakselen du refererer til ser ut til og være gjeldende også etter VIN EA000001, men da bare for de D4ene etter dette VIN med høy/lav serie....
  11. Det kan se ut for at denne går til både D3 og D4 - i det minste opp til VIN DA999999
  12. Jeg la opp alt nytt på tilhengeren jeg disponerer tidligere i år. Trakk opp alt nytt, og noen nye fine LED lamper fra Biltema: https://www.biltema.no/bil---mc/bilbelysning/baklykter/baklykt-til-tilhenger-med-integrert-trekantrefleks-2000040631 Alle lys fungerer som tiltenkt, med unntak av at jeg nå har fått den klassiske blinkingen i blinklysene på tilhenger, som jeg i ettertid har lest at er notorisk for bla. D3er. Spørsmålet mitt nå er om noen kjenner til om denne nye adapteren hos Biltema kanskje kan løse dette problemet?: https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/adapterkabler/led-belysningsadapter-2000042843 I beskrivelsen for varen ser det ut for at det er nettop blinking i lys mm den skal omgå problematikken med, men jeg undrer litt ettersom de også skriver en "obs" om at denne adapteren ikke virker på biler med "pulsstyrt elsystem" - noe jeg kan se for meg at det er nettop dette D3er har?? Noen som har noen tanker om dette produktet, eventuelt en annen løsning?
  13. har du laget dette selv, eller er det renovering av stativ du har gjort? såg veldig bra ut, og bygget utrolig lite i høyden! dersom dette er renovering, hvilket takstativ er dette?
  14. Sjekk kabler bak ved EPB modulen. Jeg hadde en kjempeplan om og ta ut EPBen min mens jeg ventet på deler til og overhale den, og tenkte i mitt lille sinn at bilen kanskje såvidt kom til og savne den. Det gjorde den ikke. Den savnet den VELDIG. EPB modulen er på CAN sløyfen. Vet det er flere som har hatt kabelbrudd bak i nærheten av denne. Kunne selv se at det var gjort litt arbeid med ledningsnettet tidligere på vår D3. Det skal sies at jeg aldri forsøkte og starte bilen når jeg hadde EPBen ute, men er ganske sikker at jeg hadde feilmelding på de samme modulene som du lister opp på første bildet her i det jeg slo på tenningen for å få fasiten på om bilen savnet den eller ei... Ellers er vel også støyfilteret ved girkassen en showstopper. Men om den gir disse feilkodene kjenner jeg ikke til, men vet at D3er ikke starter når denne feiler. Dette har jeg ikke erfaring om selv, men er flere tråder på forumet her som beskriver nevnte problematikk.
  15. Jeg gjør det meste på vår D3 selv. Jeg har byttet olje på begge diffene og transfer selv. Gjorde dette kort tid etter og ha kjøpt bilen, og tenker og gjøre det igjen til våren når det er gått ca 4år (og ca 70k km). Jeg bytter olje på motor ca hver 10k, og bytter ALLTID oljefiler. Cupe og luftfilter tar jeg annethvert oljeskift. Diselfilter tar jeg hver høst. Jeg har ikke knukket vannsensoren enda ;-) Jeg har 3-4min kjøring til miljøstasjon hvor jeg leverer all spillolje i retur. Når det kommer til olje merke / kvalitet / pris kommer du til å få mange svar. Den røde tråden når det kommer til dette er og følge bilens spesifikasjon, så er i grunn de fleste enige med deg... (jeg gjør ikke det selv, men jeg er sær... for å svare litt mer spseifikt, så bruker jeg RoyalPruple oljer på det meste - kjøpt gjennom sambygding som driver Rettedal Bilkontroll - www.bilkontroll.no) Det må forøvrig nevnes at selv om jeg "gamlber" litt med olje spesifikasjon og merke, så har ikke jeg DPF og tenke på i min bil, noe jeg ser at du har... Glemte og nevne det, men ja, jeg resetter serviceindikator med dignoseverktøy.
×
×
  • Create New...