Hei alle,
Jeg er lykkelig - men også tidvis ulykkelig - eier av en flott P38 2,5 DSE 2000 mod.
-EAS problemene dukker opp med jevne mellomrom, med fullt juletrelys og fault varsel/maks 55 km/t etc... Merkeverstedene i Norge og Sverige gjør lite utover å diagnostisere og slette feilmeldingen. Dette resulterer i at bilen løfter seg igjen og min bankkonto tappes. Flere forsøk er ellers gjort for å utbedre feilen:
Alle belger ble skiftet i 2014. I løpet av 2013-2015 ble kontakt fjernet og ledninger med irr loddet sammen, i A-stamme. Eksosventil og menbram til "Diafrag Valve" ble skiftet på ulike tidspunkt i nevnte periode. Ny ventilblokk ble satt inn i april 2016. Etter ca. 3 måneder falt bilen ned igjen, feilmelding slettet, løftet seg igjen.
-Jeg er "entusiast", men har dessverre begrenset mekanisk kunnskap, og heller ikke tilgang på bukk/ smøregrav for å finne eventuelle lekkasjer med såpevann. Anbefales fremdeles Strømmen bil og LR teknikk i Halden, eventuelt annen ekspertise? Skifte luftfilter på kompressor, innkjøp hvorfra? Innkjøp av EAS rescue kit, fornuftig, eventuelt kjøpe hvorfra? Gode forslag om videre fremdrift fra forum-medlemmer mottas med stor takk!
-Kan noen også oversende bilde av releet det er mulig å trekke ut og sette inn igjen (etter 10-15 sek) for å resette EAS? Må feilkode likefullt slettes? Hvis ja, hvilken brukervennlig "sletter" til eget bruk anbefales det å kjøpe?
-I 2015 mente et merkeverksted like utenfor Oslo mot Drammen at automatgearet sluret og muligens måtte skiftes. Gearkassen ble imidlertid spylt og funnet helt i orden hos ekspertisen på Fetsund. Nå er den likevel svært treg, uten at feilmelding kommer. Hva kan dette skyldes og hva anbefales gjort? Snart tom for strøm, wire hengt seg opp?
Takker for svar.
Mvh Bjørn