Jump to content
LRforum

ØyvindK

Members
  • Content Count

    29
  • Joined

  • Last visited

About ØyvindK

  • Rank
    Medlem

Profile Information

  • Location
    Skien

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Kristiansand
  1. Stemningsbilde fra lørdagskveld i Vågsbygd med multi-tasking. The stream i bakgrunnen der vi heier på Vågsbygd-jenta Ylva. Men mitt hovedfokus ligger i frontruta. Stripete frontrute skal erstattes før kommende pkk. Jeg tenker å bruke biltema karosseritetning. Dersom det er helt feil... håper jeg på kjapp respons.
  2. Det tok lang tid mellom demontering og montering av eksosmanifoil m.v. Leveringstiden fra paddocks var ihvertfall 3 uker. Jeg hadde gjemt slangen fra bremsekraftforsterkeren under vindusspylervæske-tanken. Nok en junior-feil. Takk for tips! I dag ble jeg ferdig med montering av rustfritt eksosanlegg. Det passet veldig bra med unntak av det bakerste festet. Der måtte jeg improvisere en liten forlenger. Og da hadde jeg allerede prøvd å løsne lenger framme for å kompensere. Men kan jo ikke være noe problem. Hadde ikke lyst å lage for mye "spenn" ved å bøye til bakrøret. Kunne sikkert vært varmet og bøyd litt? Jeg var spent på lyden da jeg startet motoren. God stemning! Dessverre ikke forvandlet til V8-er... men godt nok for meg. Under arbeidet med eksosanlegget var det en fryd å se hvordan fluidfilmen hadde virket de siste månedene. Gamle og ruste bolter var lett å løsne. Tectylen var myk. Nå trenger jeg tips om hvordan jeg bør gjøre det med den nye skvettlappen. I den gamle skvettlappen var det laget hull til eksosrøret. Det kan vel ikke være meningen. Er dette et argument for å forsøke oppvarming av eksosrøret og bøye det litt opp. Hva er fasiten på skvettlapp til exmil?
  3. Iphone 4 er ikke beste fotoapparatet nei Takk for info!
  4. Heisann! Den stussen som stikker opp av inlet manifoil... Hva er den til? Bør jeg blende den? Holder på å skifte komplett eksosanlegg (førstereisgutt innenfor eksosfaget)... Skal det brukes eksospasta i rørskjøtene?
  5. Da var clutch-trøbbel et faktum. Det fulgte ikke mye velsignelse med å ta cox til kirka i dag. De siste dagene har jeg merket at clutchpedalen har motstand bare de siste par cm før den er i gulvet. Etter oppstart for å kjøre hjem var det ikke respons i clutchpedalen. Etter en del tannhjuls gnissel fikk jeg den i 2.gir og kom meg hjem. Nå venter litt lesning for å finne ut hva jeg bør gjøre. Er clutchen ødelagt?
  6. Kveldens lille prosjekt var ventiljustering. Justerte litt på 3 av ventilene. Den ene var trang, fikk bare inn bladet på 0,15 mm. Deretter ble det bytte av toppdeksel-pakning. Lurte på om jeg burde brukt paknings-silikon. For å feire den vellykka innsatsen dro hele familien på 5 til snadder-kiosken for milkshake. Merker at denne bilen får flere lange blikk enn jeg gjør hyundai getzen...
  7. Da er bilen påført fluid-film. Lukter stramt... Skal visst gi seg om et par uker. Rustbehandleren syntes ramma så bra ut. Det var kjekt å høre. God jobb med andre ord av forrige eier
  8. Hehe... radiatorlokket ja. Får ta det i neste vestship-bestilling. Er vel ikke allverdens problem om det drypper litt kjøleveske ned på vifta en liten periode. Men har blitt litt obs på kjølesystemet etter første motor-kok for noen dager siden. Da var det knekk på slangen til ekspansjonstanken. Tror ikke temperaturstigningen forårsaket skade selv om måleren viste over rødt. Fosset kjølevæske da jeg skrudde opp radiatorlokket Tidligere poster nevner skade på pakninger. Men ser ikke tegn til lekkasjer. Da det skjedde var det sannsynligvis feilstilling på fordeleren slik at motoren trakk dårlig i tillegg. Uansett; Må lære meg å følge med på temperaturmåleren.
  9. I dag var det først og fremst hyttebygging i hagen med eldstemann på 10. Men innimellom fikk jeg sett på cox. I går kjørte jeg meg en tur rundt i vågsbygd for å spre litt kvalitetseksos. Blant annet stoppet jeg innom kulien. På ekornlageret sitt fant han et mer egnet fordelerfeste. Det ser ut til å passe bra. Det nye festet er det nederste på bildet. Kulien fant også en passende justeringsskrue som passet med gjengene i motor-godset. Genialt! Ny sitter jo fordeleren fast. Til motom; Høres ut som det er en liten skrueboks som blir ristet et sted i motoren, men dette endrer seg ikke når jeg vrir på fordeleren. Kan det ha noe med ventilene å gjøre? Det er nemlig neste post på programmet. Fluidfilm Men nå må jeg passe på å ikke skru for mye galt... Planen er å kjøre helt til ytre vågsbygd på tirsdag for fluidfilm-behandling hos Engeland... Mener folk det er tøysete å betale 3500 for en fluidfilm-behandling av en seriebil? Burde jeg heller kjøpt fluidfilm-settet til 2000 og gjort det like godt selv? Argumentene for å levere bilen til behandling er at jeg ikke har noe sted å løfte opp bilen. Ser for meg det blir fryktelig grisete å ligge på ryggen under bilen med sauefett over hele meg. Dessuten innbiller jeg meg at proff-behandling blir bedre. Radiatordekselpakning? Det ser det ut til at jeg må bytte pakning på dekselet til radiatoren. Når radiatoren blir varm, siver det litt ut fra dekselet. Har byttet slangen som går fra dekselet til ekspansjonstanken, og sjekket at den veien er åpen for overskuddsvann. Espen: Blir hyggelig å treffes!
  10. Slenger på et spørsmål her... Jeg har fettpressa fra biltema som jeg har brukt til båt med maritimt-fett. Hvilket fett bør jeg kjøpe til seriebilen for de ulike niplene? Er det ett fett
  11. I dag mottok jeg det tilsendte fordelerlokket fra vsis. Bestilt i går, montert i dag. Ikke store jobben, men for en mekke-nybegynner skal det lite til å få mestringsfølelse. Før det var jeg på biltema for å kjøpe coil. Der traff jeg en dyktig ansatt som kunne hjelpe meg med å finne coil, krympekabelskosortiment (art. 35-1950), krympetang (71-7800), multimeter (het vist ikke voltmeter ). Kjekt å få god hjelp på biltema. Det har ikke skjedd så ofte. Fikk satt inn ny coil og dermed fikk jeg brukt coil-ledningen som jeg hadde fått i settet med pluggledningene. Var spent da jeg skulle starte kjerra, men alt funka heldigvis fint. Dreide på fordeleren, turtallet økte, og dreide litt tilbake som jeg har lest om i gamle poster. Etter monteringen bar det ut på veien. Motoren dro godt. Neste plan er å foreta ventil-justering/skifte av toppdekselpakning.
  12. Takk for svar! Får kjøpe meg voltmeter og coil i morra. Neste utfordring blir den løse fordeleren som må strammes/festes på riktig sted.
  13. Jeg må bytte fordelerlokk. Har bestilt dette. Men hvordan skal jeg koble sivil coil-kabel til militær coil?
×
×
  • Create New...