Oppdaget kast i reimskive/ vibrasjonsdemper på veiv, ved bytte av registerreim på Discovery 4 2012 3.0 SDV6 kjørt 114 000km.
Har hatt bilen siden 2016 da den var gått 56 000km, reimskiven har nok ikke vert demontert tidligere slik at denne kunne blitt skadet ved montering.
Gummien ser egentlig veldig bra ut, men mistenker at ytterringen har løsnet og festet seg igjen litt ute av senter. Dette har også ført til kast i innerflensen.
Som bilde viser, har denne subbet i deksel for regreim som heller aldri tidligere har vert demontert (veldig liten klaring her, ut fra bilder ser det ut som at 2.7L har et litt annet design på reimskive som gir mer klaring)
Har forsøkt å vise kastet på video, vanskelig å filme i riktig vinkel og snurre samtidig (ser egentlig verre ut i virkeligheten)
Har søkt på nettet for å sjå om andre har opplevd tilsvarende problem.
Finner da flere skremmende tråder om veivaksel havari og enkelte viser til «harmonic balancer» som mulig årsak.
Frykter at harmoniske vibrasjoner i veiv vil kunne være rotårsak til lagerhavari, lagerskåler som løsner og veivaksel som knekker uten skade på lager.
Det er andre kjente årsaker til lagerhavari og løse lagerskåler, som feil toleranser i produksjon og feil olje.
Men vibrasjoner gjør vertfall ikke saken bedre.
Eksempelvis:
https://www.4x4community.co.za/forum/showthread.php/248591-Preliminary-Investigation-into-TDV6-Crank-Failures
https://m.facebook.com/pages/category/Cars/Tdv6sdv6-Viscous-Harmonic-Damper-Interest-and-Discussion-384565665614752/posts/
Video som beskriver tilsvarende problem for Duramax på en god måte.
(Veiv på TDV6 og SDV6 er innvendig balansert, så den delen er ikke relevant)
Anbefaler alle med TDV6 og SDV6 å sjekke tilstand på reimskive/vibrasjonsdemper på veiv og eventuelt bytte preventivt.
Jeg har byttet reimskiven og krysser fingrene for at jeg ikke har kjørt så lenge med denne feilen. Oppdaget ikke noe unormalt før jeg demonterte, litt lyd fra multireim men denne var også original og planlagt byttet samtidig med registerreim.
IMG_0015.MOV