atau

Members
  • Content count

    161
  • Joined

  • Last visited

About atau

  • Rank
    Entusiast

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.ilcimento.com

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Trondheim
  • Interests
    Photography, Defender, Overland travel

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Trondheim

Recent Profile Visitors

152 profile views
  1. godt poeng, leste nå at de har bare 8%
  2. Ved kjøp fra EU land slipper man å betale senderlandets moms, ettersom man skal betale norsk moms når varen kommer til Norge. Noen som vet hvordan det er med Sveits? Trekker rough-parts sveitsisk mva fra den prisen? (jeg skal bestille sand ladder brackets.. de har noen kjempefine https://www.rough-parts.com/online-shop/expedition/sandbleche/montage-kit-sandblech-4er.html)
  3. Da er de originale frontlyktene montert igjen, med nye "Nightbreaker 130%" pærer i. På en kjapp test i skumring virker lyset nesten det samme som det var fra LED-lysene, men jevnere spredt. Og de halogene lyktene blir varme med en gang, noe som forhåpentligvis bør holde snøen unna under kjøring. Fornøyd, med andre ord. Takk for gode råd, nok en gang.
  4. PKK

    jeg besto nettopp med 3 steinsprut på 1cm midt på ruta og rett foran sjåføren, men sprekker er kanskje verre
  5. Ojojoj, Atle, for noen turer og erfaringer du har hatt! Jeg skal finlese bloggen din, og det er mulig at jeg kontakter deg med noen spørsmål etter hvert. Vit at jeg misunner deg, i mellomtiden
  6. Montert Flatdog-stigen bak, så det blir lettere å klatre opp på taket for å feie i pipa som monteres neste uke.
  7. Ja, nå ble det til slutt et James Baroud Extreme telt (https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=80621089), som ligner på Columbus Variant, men skal tåle enda mer uvær. Det er dette fra James Baroud som har plass til et reservehjul bakerst / oppå, men det er ikke lurt å legge et Defenderhjul der (for mye vekt så høyt oppe). Skal nok legge noe lettere der uansett.
  8. Learning the hard way. Der var et av de viktigste argumentene for taktelt, vs. vanlig telt: Komme seg unna bakken. Samme argument fikk jeg oppleve i sommer i Mongolia, men der var det rotter som fikk oss til å forlate bakketelt (og sove heller inne i bilen).
  9. Alt man trenger å vite, godt forklart:
  10. Takk. Da jeg fikk de tipsene tidligere i tråden, var det ikke kjent hva slags pærer jeg har. Når jeg nå så at jeg allerede har Osram H4 pærer, trodde jeg egentlig at det var lite mer å gjøre. Lysforsterkeren klarer jeg definitivt ikke å montere, så da skal jeg prøve med de "Nightbreaker" pærene..
  11. Ok. I dag har jeg prøvd å bytte tilbake til vanlige lykter. De er, som forventet, betydelig svakere enn LED-lyktene (se bilde). Lyspærene i de lyktene jeg går over (tilbake) til, er som denne i det andre bildet. Spørsmål: Hva slags pærer kan jeg bytte disse ut med, for å få litt mer lys OG nok varme til at snøen ikke pakker seg på lyktene som den gjorde på de kalde LED-lyktene?
  12. På seriebil er heller ikke den dårligere aerodynamikken til vanlige telt sååå problematisk da ;-)
  13. Slik jeg kan se det, har skibokstelt følgende fordeler i forhold til vanlige taktelt: - Mye raskere og enda enklere å åpne og legge sammen (15 - 30 sek vs. noen minutter). Dette er spesielt fordelaktig for de som flytter leiren hver dag. - Tåler skikkelig uvær bedre. For eks. er skibokstelt fra Autohome og James Baroud testet i fullstormvind og blaffrer betydelig mindre i vind. - Mye mer aerodynamisk, og det gjelder også på Defender. Dvs. mye mindre lyd. Jeg har mer enn nok av den allerede i Defenderen.. - Kan enkelt låses (med lås) for å hindre at fremmede åpner teltet. - Dersom teltet må stå på taket hele året, og du har ikke garasje, er skibokstelt helt tett. Ikke alle de vanlige takteltene har like gode og tette løsninger til overtrekk (noen har borrelås, noen har tau / elastiske snorer, noen har knapper, men jeg kjenner ingen som er 100% tette. Mulig at de finnes). - Kan brukes som skiboks eller beholder (det er faktisk en del plass). - For de beste skiboksteltene finnes braketter som lar en montere sykkel / ski / surfebrett osv. på toppen av teltet. Du trenger ikke å ta disse ned før du åpner teltet. - Stikker ikke ut fra bilens "fotavtrykk", og dermed krever mindre plass. Argumenter som jeg kan se for vanlig telt: - Opptar bare 50 - 75% av takstativet, vs. hele takstativet, og dermed kan du laste noe mer på taket - Ved at halvparten av teltet stikker ut på siden eller bak bilen, får du litt ly for regnet. Denne utstikkende delen kan stenges med egne opsjonelle vegger, slik at du får en lukket plass (toalett, dusj, for eks.).
  14. Gjerne det, så lenge jeg ikke er bortreist da.
  15. Det er også min vane - og plan - å reise lett. Jeg er også blant de (få?) som synes det er helt greit å overlande med en Def 90, så fremt man ikke er flere enn to voksne.. Jeg er altså ikke veldig gira på å kjøre med masse store og tunge reservedeler. Tanken om fjærer / dempere fikk jeg blant annet fra denne videoen, der de kjørte omtrent samme rute med en spektakulær Defender og klarte å ødelegge vel 2 - 3 av disse delene. Men den kjørte tungt modifisert og belastet i utgangspunktet da.