Gå til innhold

atau

Medlemmer
  • Innlegg

    406
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.ilcimento.com

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Trondheim
  • Interests
    Photography, Defender, Overland travel

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Trondheim

Nylige profilbesøk

2 290 profilvisninger

atau sine prestasjoner

Entusiast

Entusiast (5/7)

  1. Bilen er so... Nei. Munin er adoptert bort. Til en veldig hyggelig kar som kommer til å ta godt være på den.
  2. Du har nok rett i at det foregår "svinginger" i meg..
  3. Har tenkt å legge ut en kjapp oppdatering. Med fare for å fremstå som en tulling og til tross for utrolig stor interesse for bilen, har jeg nettopp bestemt meg for å vente med salget av Munin. Minst til påske eller sommeren, så får vi se. Jeg elsker Defender såpass, og spesielt denne, og sliter virkelig med å finne en bil som kan erstatte Munin uten å gi meg en depresjon (noe jeg er utsatt for). Jeg har sans for stilige Range Rover Evoque og tenkt en del på en slik. Jeg har også sett på (og prøvekjørt akkurat i dag) tøffe Jeep Renegade. Jeg har sett på spartanske og robuste Dacia Duster, med flere. Alle disse koster mye mindre enn Defender i drift, og alle takler fint nok den offroad-bruken jeg i virkeligheten "trenger". Men Defender er så innmari mye mer enn en kapabel 4x4! Hvilken annen bil kan du hente IKEA-møbler til et helt rom med? Hvilken bil tar deg hjem fra påskjeferien med et par kubikkmeter ved fra svigerfaren? Hviken annen bil gir så mye sjarm til en telttur, uansett om den går til Island, Alpene eller Selbusjøen? Og hvilken bil får deg til å drømme deg til langtvekkistan så snart du setter deg inn i den? Den dagen jeg har funnet svaret, aktiverer jeg annonsen min igjen. Inntil da må kona belage seg på mer Defender kjøring. Dere skal ikke bli kvitt meg så enkelt ;-)
  4. Ganske nøyaktig i 14 måneder. Jeg hadde en 90 Td5 først, så en 90 Puma, så denne 110. Hvis du vil vite hvordan jeg er som selger eller hvordan jeg behandler mine biler, spør gentlemannen som kommenterte rett ovenfor deg. Han kjøpte nemlig min 90 Puma i fjor :)
  5. Muligheten for å få installert stålbjelker i dører har jeg ikke undersøkt, nei. Men jeg tviler på at en bil ville blitt vesentlig tryggere av å få avstivende / forsterkende elementer i utsatte karrosserideler. Energien ved en kollisjon må gå et sted. Når bilen ikke deformerer seg like mye som før, kan passasjerene få enda kraftigere påkjenninger. Derfor har biliundustrien gått motsatt vei, dvs. de lager bilene for at de skal deformeres kraftig, men "kontrollert" (sier de, i alle fall). Videoer som viser crash test, inkl. de der bilen treffer en stolpe midt på siden, er skremmende uansett, selv med de mest moderne og crash-sikre biler. Når det gjelder veltebur, som jeg jo hadde tenkt på: Det har vært flere diskusjoner om temaet her på forumet, hvorav en startet av meg selv. Hadde elementer kommet fram som tilsier at sjansene for å få det skrevet inn i vognkortet er store, eller at forskriftene tillater modifikasjonen når hensikten helt klart er å gjøre bilen sikrere i tilfelle velt, så ville jeg kanskje gjort det. Istedet, er det eneste sikkert at noen har montert veltebur og håper det alltid går bra ved kontroll. Men muligheten for at en kontroll gir pålegg om fjerning, er dessverre tilstede, og jeg orker ikke risikoen for det, siden karrosseriinngrepet for montering av veltebur er betydelig. Men min bil er så fin at "hjertet gråter" ved tanken om å selge den. Interessen er (dessverre) større enn jeg hadde sett for meg. Dette er etter bare 3 dager:
  6. Da er Munin lagt ut på Finn :-( https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=136407535
  7. I Tyskland betaler man 10% av bilverdien i importavgift + 19% av verdien i moms, dersom fra utenfor EU. Din salgspris + 29% må altså være konkurransedyktig i forhold til prisen av en tilsvarende bil som allerede er Tysk registert. Jeg vil på ingen måte være festbrems, men tviler på at du selger den så rimelig at det lønner seg der. Men jeg håper å ta feil, for da er det muligheter for alle oss..
  8. Det er trolig noe sant i det. Men husk også at (f.eks.) 10 - 12 år gamle Defendere i Italia (og trolig andre sør-Europeiske land) er erfaringsmessig helt rustfrie. De salter nemlig ikke veiene sine. I Norge kan man nok finne rustfrie biler i den alderen (eks. min), men det krever at tidligere eiere har vært veldig flinke. Mange av oss er jo det da.
  9. Vet ikke hvilket land du tenkte å selge bilen i, men jeg kjenner ingen land der bilprisene (ny og brukt) er høyere enn i Norge. Når de i tillegg også må betale moms og ev. andre importavifter, og disse rammer betydelig hardere varer som importeres fra utenfor EU enn varer som kommer fra andre EU land, er det vanskelig å tro at de vil oppfatte en norsk bruktbil som veldig attraktiv. Med mindre du har tenkt å selge den for MYE mindre enn den norske bruktprisen ville være, så klart. Men da finner du også raskt kjøpere her også. PS: Jeg har også tenkt på å selge Munin her i Italia, men konkluderte fort med at det hadde vært umulig å nå noe i nærheten av en realistisk norsk pris. Får heller gi god rabatt til en norsk kjøper altså (mye mindre styr enn salg til EU-kjøper).
  10. Ikke mening å avspore diskusjonen, men et kanskje relatert spørsmål: Hvor stort batteri kan Defenderens dinamo lade? Kan man f.eks. lade et på 120A? Eller var det første svaret (150A) akkurat svaret på det jeg spør her? Vil det i så fall si at med 2 batterier på 95A får man aldri ladet dem helt? (190A totalt?)
  11. God ide'. Svarer på snøen med mer snø: Passo Falzarego (2.105 moh.), nær Cortina d'Ampezzo, i Dolomittene. Tatt i går. Det andre bildet er fra i dag, Passo Giau (2.236 moh), i samme område.
  12. https://image.bilgaraget.se/extra/carimg/197501_197600/land_rover-defender-197597_68500188.jpg
  13. Folkens, jeg får daglig 1 - 2 forespørsler etter at jeg la ut dette innlegget. Da tenker jeg at jeg sier litt mer her, sånn at bare interesserte tar kontakt. Følgende besvarer spørsmålene jeg daglig får. 1) Om bilen: Jeg har hatt denne bilen siden november 2017. Den ble omlakkert i februar 2018 og rustbehandlet på nytt i mars (den var rustbehandlet fra før). Nå har bilen kjørt 94.000 km, regn med 98.000 km når tilbake i Norge etter jul. I tillegg til alle tilbehør og påkosting nevnt i innlegget øverst, har bilen Webasto. Helt ny Nanocom med lisens for Puma følger med på kjøpet. Bilbatteriet ble skiftet forrige uke. Batteri n.2 er 7-8 måneder gammelt. Jeg er ingen mekaniker, og derfor lar jeg gjerne eventuelle kjøpere sjekke bilen selv eller sammen med noen de stoler på, om de heller ikke er erfarne på slik. Det jeg kan si er at bilen meg bekjent er mekanisk helt i orden og går i alle fall helt fint. Akkurat nå har den en liten oljesvetting fra transfer box (på norsk??), som 99% sikkert kommer fra O-ringen til spedometersensor. For å fikse dette er det bestilt time på Land Rover forhandler til 17.12., så dette er snart historie. Eneste kjente problemer: 1) den lille motoren som justerer frontlyktene opp-ned bør skiftes. Jeg har justert lysene manuelt med skruene, men vil man kunne justere dem elektrisk, er det en veldig liten kostnad der. 2) motoren, eller hva det nå er, som låser og låser opp bakre venstre døra bør også skiftes. Jeg låser den døra manuelt innefra. Utbedring av disse to problemene er veldig billig sak, som en kan gjøre selv. Ellers kan jeg fikse dem før ev. salg. 2) Om grunnen jeg vurderer å selge den (så ærlig som overhode mulig): Jeg har ingen lyst å selge drømmebilen min, og kommer til å angre på det fra dag 1, om jeg i det hele tatt gjør det. Eneste grunn til at jeg vurderer å selge, er at min kone ikke er komfortabel med å kjøre en så "stor" bil, og spesielt at hun er redd for sikkerheten, visst nok etter å ha sett en del bilder av veltede Defendere. Jeg har prøvd å berolige henne ved å si at det viktigste i trafikksikkerhet er kjøreadferd, og vi med Defender kjører mye penere enn de fleste "menneskebiler", men det hjelper lite. Derfor kunne jeg aldri tillitt meg dersom hun ble hard skadd (eller verre) i en ulykke med Defender. Vi har verken råd eller plass til to biler, derfor tanken om å selge den. PS: Jeg la tidligere ut en egen tråd om mulighet for veltebur, men fikk ingen betryggende svar om at man kan montere et og slippe unna med det ved veikonroll / EU-kontroll i firkantede Norge.. 3) Om prisantydning: Det er alltid vanskelig å prise en Defender. Enda vanskeligere når man har brukt innmari mye penger på store oppgraderinger og utbedringer som omlakkering, nye dyre seter, nye stålfelger osv. Man visste jo at man ikke kunne få de pengene tilbake, men samtidig er bilen jo blitt adskillig bedre enn mange like gamle UTEN all den påkostning. Alt tatt i betraktning, og når jeg ser hva Defender Puma selges (eller forsøkes solgt) for, eks: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=128635911 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=133070122 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=131995577 ..så tenker jeg at rundt 450.000 kr må være et greit utgangspunkt, inkludert tilnærmet nytt James Baroud telt (30.000 kr) og takstativ i aluminium. Alternativt 430.000 kr uten telt og takstativ. Så er det lov å komme med bud eller be om mer info / besiktigelse. Synes alle at prisen er latterlig høy, så kan jeg si hjemme at jeg prøvde å bytte ut drømmebilen med en tryggere og kjedeligere en, men fikk ikke solgt.. Hilsen fra Munin
  14. Har samme erfaring fra Iran. Fantastisk land, anbefales sterkt. Nok en gang flott bilde, Kristian. Følger deres reise på Insta. Skulle bare ønske bildene der var større..
×
×
  • Opprett ny...