Jump to content
LRforum

Hope84

Members
  • Content Count

    29
  • Joined

  • Last visited

About Hope84

  • Rank
    Medlem

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Oslo
  • Interests
    Defender 110 Td5, 2006

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Oslo

Recent Profile Visitors

357 profile views
  1. Blir så glad av å få så god hjelp. skal ta frem voltmeteret å ta en sjekk av MAF. Må jo være noe som gir feil input et sted. tanken med filter rett ved turboen var for å se om MAF og eventuelt åndinga på toppen av motoren. Mest for å benytte eliminasjonsmetoden... skal teste flere av de gode tipsene i helga. Håper det gjør underverker. Må bare huske å teste en og en ting for å se hva som hjelper:)
  2. Hei. Har ikke lest av alle verdier. Nanocommen er litt ukjent og jeg er nok litt usikker på hvilke verdier de forskjellige skal ha. Skal prøve å koble et gammelt kn filter rett på turboen og se om det blir annerledes da.
  3. Luftmengemåleren er byttet tidligere. Men den lille som sitter på selve luftfilterboksen som ga bedre resultat uten. da må jeg lære meg litt mer på Nanocommen, ser bare det som står på selve dysene. De stemmer overens om sylinder Nr en er den nærmest fronten av bilen. Ikke uenig i at det er rart at alle var sotet. Men nå har den fått ny dieseltrykksregulator da den gamle lakk. Har ikke kjørt bilen etter dette, kun startet opp i garasje. Får ta en liten tur med bilen og kjenne etter litt, må jo finne ut av det til slutt:)
  4. Sensoren i innsuget (map) er renset, så den er tilkoblet og var igrunn ikke så grodd. EGR er blendet. Den på luftfilterboksen (aap?) er ikke renset, ny er på vei. Men kan kanskje ta litt bremseskiverens på den i mellomtiden. Intercooler og slanger fra turbo til innsug er nye. Luftfilter et også nytt. Har også to slanger inn i luftfilterboksen. Tenker du har helt rett, den får ikke nok luft, men skjønner ikke helt hvorfor:)
  5. Lokket har vært av et par ganger:) Ser tilsynelatende bra ut. Dette ble også byttet for ca 20000km siden. Kanskje ikke det beste bildet, men Etter det jeg kan forstå så er det I orden ved visuell sjekk. Det vil si at rullene er runde og fine og kammen uten spor. Er det noe annet å se etter som jeg ikke har tenkt på?
  6. Tusen takk for gode svar Atle:) Sikkert noen deler jeg skifter unødvendig, men da er jeg ialfall sikker på tilstanden. Skal innom EWS til torsdag og kjøpe litt. har byttet den delen som sitter på enden av veivhusventilasjonen, men skal prøve å tette den for å se om det hjelper på. Om det gjør det, så kjøper jeg en skikkelig oil catch tank. Sjekket sylinder balansen på tomgang i dag, maks 9 pluss på den ene, så det skulle sånn sett være innafor. Nanocommen ga ikke noe feil på motoren, men når jeg tok av kontakten til føleren på luftfilteret røyk det litt mindre. Ingen forskjell på original ECU og Modifisert ECU. Tenninga var kanskje feil:) Bare skrudd bensinmotor før... Men fikk råd om å sjekke at kamakselen var korrekt med den rappen du setter i girkassa og kamakselen. Kan jo hende den som byttet toppen ikke helt har fått det korrekt, eller enda være løsnet boltene? Jeg får bytte litt deler og skru litt til, så oppdaterer jeg her etterhvert som det skjer ting.
  7. Hei. Takker for innspill her. det er forrige eier som har fått dysene skiftet på verksted. Dysene var da nye 2 av de. Så keg vet ikke hvilke av de to som er byttet, men har de gamle som ble skifter i en eske her. På Nanocommen er dysene programmert med riktig nummer på begge ecu. Ser at det på tomgang ser helt bra ut med tanke på dysebalansen. Under pådrag er det en som får verdier på 14-15. det var en som var litt bedre enn de andre, gugge var det på alle dysene. Toppen var ny for 20000km siden, ingen sprekker å skimte. Men aner jo heller ikke hvor toppen kommer fra.... Men kvittering på nesten 20 tusen. Så håper jo at den skulle holde. Heller ikke olje i vannet etter det jeg kan se. Nå skiftes det også ut, så har jeg ialfall godt utgangspunkt for videre drift og oppfølging. har lukta på olja, ikke noe diesel der. Men nå skifter jeg pakningene så får vi se om det hjelper. problemet har kommet litt over tid, så litt rart om det skulle være software? Det er ikke olje i ecuen. det har kommet inn tips om sensoren som sitter på luftfilterboksen. Så skal jording sjekkes grundigere. kom også et tips om sjekk av tenninga, har derfor bestilt boltene som skal til for å sjekke dette. Dysene er jo relativt dyre, så med mindre de ikke er helt på viddene, så får de duge litt til. Noen som vet noe mer om hvor balansen bør ligge på dysene på tomgang og pådrag? vil jo helst slippe å bytte motor:)
  8. Hei, takk for innspill:) På tomgang går den helt fint og starter som sagt upåklagelig fort. Over 2800 omdreininger går den ikke pent, hverken med trimmet ecu eller standard ecu. Føles ikke lenger helt normal mellom 2000-2800 men går ialfall kurant uten store jukseslag. Sjekket de to gule releene under passasjersetet. De så ok ut, men uansett mye billigere å teste disse først:) 1,4 er mye og som du ser så er dysene ganske tilgriset... Alle dysene var tilgriset ganske mye, bare en som var nesten ok. Gleder meg til å få en frisk bil igjen
  9. Hei. har forsøkt å finne noen tråder med samme problem, så dere får ha meg unnskyldt om jeg har oversett noe. Har lest endel på forumet her, deler nevnt nedenfor er byttet. Har nå i det siste fått (10.2) Fuel pump drive open load på nanokom. Deler byttet: Diesel pressure regulator, var noe diesel lekkasje der. ledningsnett i selve motoren til dysene, var tørr og fin kontakt før skifte også, både ved motor og ECU. Har en trimma ECU og en original Begge gir samme symptom med for mye diesel og svart røyk. Intercooler og slanger byttet. EGR er historie. Nylig planslipt manifolden. Eksos har PR tiden bare bakre potte av lyddemping, ellers raka rør. luftfilter nytt i dag dieselfilter og oljefilter og olje byttet for 2500km siden. wastegaten går greit etter det jeg kan kjenne, turbotrykket er jevnt ved kjøring. Montert måler som er koblet til ved wastegaten. Maf Ny MAP sensor renset og byttet med en fra fungerende bil. Luftfilterboks modifisert med ekstra tilluft. selve toppen har gått ca 20000km Mistenker at de ikke byttet kobberskiver ved toppskiftet. Det ble gjort 3000km etter overhaling av motor. to av dysene er gått 20000km. Turboen overhalt. symptomene: aldeles for mye diesel, lukter bra mye. ryker ved bare litt pådrag og har i det siste røyklagt en god del i gata med blågrå røyk i starten og svart etterhvert. Ses best på kald motor, men lukter det uansett. over 2800-3000 rpm går den ikke reint. bilen starter lett som bare det, første tørn på nøkkelen. Dersom webastoen settes på først, så ryker den mindre, men lukter bra mye diesel. Forbruket ligger nå på 1,4l PR mil. pumpa lager bra mye lyd med en gang, så gir den seg. Har i dag starta jobben med å skifte kobberringen og o-ringer på dysene. Ser da at den får aldeles for mye diesel, eller det sier min erfaring, men skrudd mest bensinbil. Har return valve noe for seg å skifte, eller er det bare å brette opp armene og bytte pumpa? Ikke Sett noe rart på releet. Setter pris på alle gode ideer smarte forslag:) Mvh Marius
  10. Turboen hadde litt vel mye slakk. Valgte derfor å overhale turboen med kit fra turborebuilt.co.uk hybrid variant med bedre lager. Jobben var overraskende grei. Dessverre begynte pakningen på returen på turboen å lekke og EU kontroll ikke ok. I og med at delen akkurat var byttet skjønte jeg ikke hva det var med en gang. Kjøpte ny pakning og tett og fin:) Etter EU kontroll ble bilen sauser inn med sauefett, det var nok på høy tid. Temperaturen er litt ustabil i følge måleren. Termostat, temperaturgiver bestilt. Sjekket så radiatoren med tanke på kilometerstand, viste seg at noen har prøvd noe tettelurium, ny radiator, intercooler og vannpumpe bestilt. Når en først er i gang og sjekker opp, så er eksosmanifolden av den kjente banantypen og en knekt bolt, så da står jammen det også på lista.... må jo bli bra til slutt:) Tenker at det blir montering av eksostemp måler for å holde et øye med temperaturen. Noen som har erfaring med denna intercooleren?
  11. Det varte jo ikke så lenge før den begynte å markere revir:) Etter en motorvask grunnet oljesprut mot viskosevifta, det var olje over alt og vanskelig å finne synderen. Gikk med 1,5 l olje på 25 mil... Synderen var en o-ring mellom vakumpumpa og dynamoen. Aldri sett slik finurlig løsning før, men det er jo ei engelsk dame detta her. Denso dynamo bestilt og montert. Vifta har enda ikke kommet på plass, da det er mindre vibrasjoner uten. I samme omgang ble EGRen historie
  12. Takker! Ganske godartet virus detta her:) Takker! Gleder meg til å få noen gode tips og triks Takker! Gleder meg til modifiseringer:)
  13. Da er min første Land Rover anskaffet. Har tidligere sett på både Defender og Discovery 3. Det endte med en Defender, da dette er en ren hobbybil. Ønsket noe som er relativt greit å skru på. Tiden for vise om jeg syntes det er relativt enkelt.... Valget falt på en 2006 mod 110 med overhalt motor og ny topp og relativt bra for rust. Alt er vel relativt med en Defender. Bilen ble anskaffet før jul 2019. Den har i skrivende stund rundet 290 000km. Hva som er utført siden anskaffelsen: Lys venstre bak gikk på vei hjem fra kjøp, var bare en sikring. Kløtsjen virket ikke helt god og synkroniseringa på 1. 2. Og 3. var delvis fraværende. Byttet da til LOF powerspec kløtsj og svinghjul. Kjøpte ei girkasse med ca 95 000 på nakken og ei fordelerkasse fra D2. Noe hyggeligere turtall og mye bedre synkronisering. At en motor er påkostet godt med kronasjer er ikke det samme som problemfri motor. Har skjedd noe på den fronten. Kommer med flere bilder og detaljer. Planen er å ta forefallende og litt preventivt vedlikehold. Har tenkt å ha den en stund og koser meg med å skru. Må snart bytte hjullager og swivel venstre side foran. Har lest mye lurt og fått mange gode tips her på forumet. Så håper på å få gode tips. Er en hobbymekaniker som setter pris på gode erfaringer fra medforumister. Skal prøve å komme meg på forumtreff eller noe etterhvert:) Kjørebildet er fra turen hjem. De andre er fra montering av «vinterdekk».
×
×
  • Create New...