Gå til innhold

Camarogeddon

LRF Society
  • Innlegg

    925
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Profile Information

  • Location
    Skien

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Skien

Nylige profilbesøk

3 535 profilvisninger

Camarogeddon sine prestasjoner

Entusiast

Entusiast (5/7)

  1. Bra du fikk det til å funke! Når det gjelder krympeverktøy til denne typen terminaler, så finnes det mye der ute, og ikke alt er like dyrt. Ideelt sett skal du ha den helt riktige størrelsen fra produsenten (både med tanke på typen terminal, og kvadratet - det blir raskt veldig mange typer), men i mange tilfeller så kan man komme seg unna med rimeligere verktøy. Jeg vet at f.ex biltema solgte tang til den typen terminaler før, men ikke f* om jeg finner det på nettsidene deres nå. ofte så var det mulig å få et akseptabelt resultat med dette, selv om det beste naturligvis er den "riktige" tangen. (selv har jeg vel nærmere 10 stk sånne tenger i forskjellige størrelser, og jeg kommer fortsatt over størrelser jeg ikke har den heeeelt riktige til, så jeg tror aldri man kommer "i mål" her.) I dag har også ting som https://www.elektroimportoren.no/presstang-utskiftbare-bakker-universal-crimpxchange/8800930/Product.html kommet på markedet - som er presstenger hvor du bare bytter bakke til akkurat den du trenger. ikke akkurat gratis, men man ender i hvertfall opp med et verktøy med et relativt bredt bruksområde... -C
  2. Om dette er crankshaft position sensor connectoren, så skal dette være connector C168 IHHT tegningen. Ledningene skal være rosa med sort stripe til pinne 1, og hvit med blå stripe til pinne 2. Illustrasjon og pinout finner du her: https://www.lrworkshop.com/connectors/defender-1999/C0168 Selve connectoren finner du på flere nettsider, delenummer er YPC10070. -C
  3. 1999, gått 280k ca nå. Byttet topp 2 ganger i mitt eie pga sprekker rett etter kjøp, tilsynelatende orginal før dette (men ikke sikkert, tynt med historikk). Har gått problemfritt etter at det ble montert spansk ettermarkeds topp. (og oppgradert til 15P type design på toppen IFM bytte) Har skiftet harness av g til, og olje/filter ++ naturligvis jevnlig. -C
  4. Hihi! det var også en variant ja - det forlkarer i hvertfall hva som skjedde. Takk for oppdateringen! at vakuumpumpa levde 35 mil var derimot noe... bekymringsverdig. -C
  5. Hei. Pluggen det refereres til er C226, litt info omplassering og utseende finnes på LRworkshop sine sider: https://www.lrworkshop.com/connectors/defender-2002my/C0226 Basert på koblingsskjemaet postet over: Pinne 1 er brun med gul stripe - denne kommer fra ladelampa. Pinne 2 er hvit med grønn stripe - dette er om jeg ikke tolker skjemaet feil 12V referanse. Sjekk sikringene i sikringsboks P101 sikring 15, og 12. Om disse er hele, skru på tenning og sjekk at du får spenning ut på C226 med en prøvelampe. Du burde får litt lys i prøvelampa på Pinne 1 (brun/gul) - da her går strømmen via indikatorlampa) - og fullt lys på pinne 2 (hvit / grønn). -C
  6. har satset på G merkede delenummer (genuine), men har vært noe nervøs for dårlig kvalitets foringer ja, vet det er MYE av det på markedet, og ikke noe er så friustrerende som å gå over og gjøre jobben bare for at greiene faller ifra hverandre etter et halvt år. Derimot orginalforinger fra Landrover har jo fullstendig fantasipriser, i hvertfall de jeg har sett på før... -G
  7. Hadde en runde med spettet i dag, den bestilte bavianen dukkeikke opp IHHT plan, så det fikk bli med det. Fant ingen "klar synder", men radiusarm foringene var tilsynelatende veldig... bløte. siden jeg hadde disse på hylla, så ble det til at jeg nappa ut radiusarmene, og bytta alt der. De gamle foringene var ikke sprukket opp, men senterhylsa hadde delaminert fra gummien - og som nevnt var de litt vel "blaute" oppførselen. Basert på utseendet hadde det ikke overraska mag om disse var orginale - de har i hvertfall ikke blitt bytta i mitt eie. Heldigvis slapp de ganske greit, måtte såvidt opp i 10 tonn for å få dem til å slippe. Resultatet ble en betraktelig forbedring på "gasspedalstyringen" - selv om den desverre ikke forsvant fullstendig. Jeg tror egentlig konklusjonen er at jeg burde bestille alt resten av foringer komplett, og bare skifte ut. Det begynner å bli gammelt det som står i, og det er raskt summen av mange små avvik som er fasit på hvorfor ting oppfører seg som det gjør. -C
  8. takker for innspill så langt - har booket en time med meg selv og et maskinspett eller to til helgen (og den beste bavianen jeg klarer å oppdrive) - så får jeg se hva jeg ser.. -C
  9. Hmm. Plukker opp denne igjen. Ingen store oppdateringer siden sist, annet enn flere kilometer på klokka på bilen, og normal drift generelt sett. Men noe har utviklet seg i senere tid - og jeg mistenker at jeg begynner å få litt slitne foringer, sannsynligvis både her og der. Det store spørsmålet er HVOR. Jeg håper at kanskje noen kjenner igjen symptomene, og dermed har noen hint til hvor man kan starte. letingen. å identifisere slitte foringer på dette er ikke så lett, ting er såpas grove at det skal litt til. Oppførsel: Bilen føles litt "upresis / flytende" på veien. Man kan styre bilen litt på flat vei med gasspådrag - det er en ganske snedig følelse når man går av gassen, og bilen plutselig svinger lett mot autovernet på eget initiativ. Forstillingsjustering ble foretatt på bilen, men de sleit visst litt med å få ting justert.. Jeg trodde jeg hadde funnet svaret når jeg fant et defekt øvre lager i knokkelhuset på passasjersiden tidligere, men her er det noe mere, oppførselen er der fortsatt. Mistanker: Førstemistenkt i mitt hode er foringene i radiusarmene, og at frem akslingen rett og slett vrir seg med belastning ene eller andre veien - og dermed endrer på avstandene mellom parallellstaget og hjulene. Ellers så er foringene i triangelet under en mistenkt, men jeg får ikke det til å gå opp med oppførselen hvor jeg kan styre bilen med gasspedalen.. -C
  10. Jeg har brukt en Nilfisk i snart 10 år med rustfri beholder. Husker ikke helt typen i farten desverre (Inox et eller annet). Den har blitt kasta rundt i verkstedet mitt, og har blitt bedt om å spise mye rart, noe den generelt sett har gjort med stor apetitt. Moderat støynivå - jeg vil så absolutt ikke kalle den stille, men har også testet "billig" støvsugere som bråker enda mere. Tror jeg har samme filteret fortsatt, har bare blåst det reint med trykkluft og dura videre. Kan ikke huske at jeg har klart å ta livet av noen deler på denne, utenom at munnstykket begynner å bli litt flisete etter 10 års bruk. -C
  11. Se der ja, det ble jo flott! Å bruke surrefester hadde ikke jeg tenkt på, men de gjør jo jobben helt flott. Jeg likte også at du brukte en sånn på veien for å "samle trådene" i praksis. litt småfikling i starten før ting fungerer optmalt er helt normalt. -C
  12. https://www.vestships.no/ -> https://www.landrovernorge.no/ -C
  13. Jeg har prøvd å skaffe lignende til camperbygget mitt her på berget selv - uten hell. Det er ørten forskjellige profiler, men det meste jeg har funnet av materiell er i tyskland - Alfer aluminium har et vannvittig utvalg, utfordringen er å få kloa i dette til en spiselig pris. Jeg hadde først tatt noen telefoner til karosseribyggerfirmaer (bygger lastebilskap, og andre påbygg) for å høre hva de har - et lokalt eksempel er http://www.bjorgekarosseri.no/, men det finnes mange firmaer som driver med dette. Men du må nok belage deg på å ta noen mål av profilen du har der, for å se om noe matcher. det er MANGE varianter. Og som et siste forslag - har du hørt med Gaupen eller tysse etc selv? de bygger jo greiene.. -C
  14. Løsningen har fungert helt fint i flere år At det settet var på vei ut la jeg ikke merke til. Men tilsvarende kan fortsatt handles hos biltemas søsterbedrift - Jula:https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/transport/vinsjer/taljer/talje-330070/ -C
  15. Ved diverse rare behov for wire i strømpe, hvor ikke vanlig sykkelwire kan brukes har jeg bestilt detaljer herfra - de har ganske mye rart i utvalg. (siste var clutchwire til en agria tohjulstraktor fra '64) https://www.bowdenzug24.com/ Ellers så er det utrolig hva man kan få til med f.ex et stoppwire kit fra en traktor eller en universal chokewire.. -C
×
×
  • Opprett ny...