Jump to content
LRforum

Camarogeddon

Members
  • Content Count

    461
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About Camarogeddon

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Location
    Skien

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Skien

Recent Profile Visitors

1,266 profile views
  1. Helt enig med Vidar her - rullepress (eller M-press) kabelsko er definitivt å foretrekke framfor normale isolerte (selv om de også har sine bruksområder. Om du ønsker å bygge egne hurtigplugger, skikkelige releholdere etc, så er det jo kun rullepress som gjelder. og de løsner IKKE. ingen tvil der. Abiko sine produkter er kjempebra - har brukt mye av dem i profesjonell sammenheng, men for menigmann er de ikke lette å handle. Eskene er jo på 100 eller 200 stk, og selges normalt bare via elektrogrossister...
  2. har hatt samme problemet - biltema sin kvalitet er rett og slett for dårlig på kabelsko. Det samme gjelder det jeg har funnet hos mange andre som bilxtra, Jula osv osv. Og de profesjonelle leverandørene skal ha temmelig godt betalt. Selv har jeg endt opp med å bestille inn fra England - Auto electric supplies har et greit utvalg, greie priser, og jeg er fornøyd med kvaliteten. Men det lønner seg natulrig nok å bestille en grei mende i slengen for å økonomiere frakt og andre morsomme gebyrer. De har også mye andre hurtigkoblingsdeler som er kjekt om man fikser litt på gamle kjøretøy. https://www.autoelectricsupplies.co.uk/ -Camarogeddon
  3. Det du er ute etter er Butylsnor eller butylbånd. Wurth f. ex har dette: https://nettbutikk.wuerth.no/festemidler/baand-og-tape/butylbaand-og-snorer -Camarogeddon
  4. Det hørtes ut som en ugunstig situasjon. Tar kontakt på PM.
  5. Bakkskiva på benken min er 31 cm - og sving over vange på min er vel 25+ cm, så det burde jo gå. Men jeg bor i Skien - så det er kanskje litt langt unna?
  6. Høres ut som om wastegaten er treig til å lukke etter full åpning - enig med Lafte - sjekk wastegate staget, at det beveger seg fritt.
  7. Sederja! Flott! Da er'n jo i gang Vel Blåst.
  8. Hadde kaldt verksted før - og vi prøvde litt av hvert. ca 100 kvadrat, og ingen grunnvarme. I starten brukte vi en vedovn som en eller annen kar hadde sveisa, sannsynligvis i drittsinne. Grovbygget med skjærebrenner og pinnesveis, men den varmet godt. Vi heiv oftest inn en 80 liters sekke med ved, og fyrte opp. (ovnen var 60x60 i front og 1,20 dyp, så den spiste det meste). Men en dag kom brannvesenet innom på inspeksjon, og var mindre imponert - fikk (naturlig nok) fyringsforbud tvert.. Så vi prøvde dieselkanon av direkte typen - funka jo, og lukta lite når vi brukte god parafin på, men det var ikke et bra innemiljø å være i.. så den røyk ut etter et par måneder. Neste forsøk ble gassbrenner - dette gikk sånt sett fint, men det rant jo av veggene når vi fyrte, så den ideen ble også lagt på is. Enden på visa ble at jeg fikk hanka inn en dieselvarmer på finn, 45 KW med skorstein. DET funka. Fint innemiljø, og varmt og godt på 10 minutter. Kobla eksosen til den gamle ovnspipa, og det funka fint. Tror vi kjørte den brenneren i et par år før jeg bygget eget verksted - og det isolerte jeg GODT.. Men min anbefaling - om du trenger rask oppvarming er definitivt en skikkelig brenner med pipe. De koster litt, men om du handler noe kurant, kan du fint selge den igjen for nesten like mye penger når du er ferdig med den.. -Camarogeddon
  9. +1 for alugrind.. Kollega har en relativt skikkelig helsveisa stålgrind på sin defender - pulverlakka fra fabrikk, som han handla ny. Den har stått på der i ca 5 år nå, og er nå mer eller mindre utrusta, og må sandblåses og lakkes - om den fortsatt kan reddes. Min har en alu grind med rustfrie bolter.. tror den har stått der siden ca 1999 når bilen var ny - litt misfarging i aluminiumen er det, men det er også alt. fantastisk mye bedre holdbarhet. Den jeg har er fra Patriot i England. -Camarogeddon
  10. Jeg har desverre ingen erfaring med sånne verktøysett - men jeg HAR byttet et sånt hjullager uten korrekt verktøy. Konklusjonen er enkel - ikke prøv en gang. Det var så mye banning før dette var satt sammen igjen at jeg ikke anbefaler noen å prøve en gang.. så noe trenger du. ingen tvil der. Kvaliteten på de forskjellige settene håper jeg noen andre kan komme med innspill på...
  11. Jeg ville ha droppet nettbutikkene, og gått rett på deleprodusenten. Der er det mulig å finne mere info. Ta for eksempel katalogene til Sachs: https://aftermarket.zf.com/de/de/aftermarket-portal/technische-informationen/kataloge/pdf-kataloge/ Montasjetypen du leter etter kalles stift - stift , og har egne symboler i katalogen. Ved en rask titt så fant jeg følgende delenummer som bruker stift - stift: Du kan jo lete opp mere info på de delenummerne, og se om noen av de kan passe - de har i hvertfall riktig innfesting, men jeg så ikke noen lengder i Sachs sin katalig, desverre. Sahs nr - biltype. 110 493 - Renault 170 560 - Fiat 200 793 - Nissan 230 473 - Nissan 280 431 - Toyota 290 166 - Ford, Nissan 311 012 - Fiat 311 409 - BMW 311 410 - BMW 311 411 - BMW 311 995 - Mercedes 312 239 - Landrover 312 457 - Toyota 316 975 - Ford -Camarogeddon
  12. har hatt akkurat samme oppførsel når jeg slet med luft i kjølesystemet (TD5 - sprekk i topp.) Ikke samme motor - men varmeapparatkonstruksjonen ligner vel veldig. Og er plassert så høyt at det funker som en flott felle for luftbobler. Gir du skikkelig på blir det nok trykk i systemet til å få i gang sirkulasjonen, og det funker, inntil du slakker litt av, og lufta på ny samler seg i apparatet - og varmen forsvinner igjen... -Camarogeddon
  13. Har selv en Techlift S6, som løfter 180 cm opp. Sånt sett veldig fornøyd med den, men noen minuser er det. Kvaliteten er helt grei - men det er definitivt kinaprodukt. Når det er sagt har min stått på hobbyverkstedet mitt i 8 år nå uten problemer. Det er et par generelle utfordringer med sakseløftere som dette: Alle jobber på kanaler etc er mere utfordrende - men dette kan løses i de tilfellene med å sette bilen på høye, kraftige bukker. optimalt? - nei, men det funker. Mere relevant her er bredden på rammen som defendere og andre 4x4 har. Setter du opp bukken med normal bredde, så er rammen såpass smal at den havner helt i innerkant av løfteplatene. Dette belaster såplatene såpass skeivt at jeg i hvertfall ikke stoler nok på at de tåler belastningen (de vrir seg ganske mye). Spesielt med defender 130'n oppe i lufta. sammen med risikoen for at ting kan skli sidelengs. Min løsning på dette er meget enkel - jeg bruker to biter med grov 2"x6" under bilen på tvers når jeg løfter. Rammen ligger sånt sett på stålplata, men plankebitene fordeler lasta slik at platene ikke tar skeivlast på samme måten. Sikkert ikke helt i henhold til HMS kravene, men fungerer fint, og jeg har ennå ikke hørt et knirk fra plankene - de holder fint. Alt arbeide på motor, gir, aksler, bremser etc går problemfritt. Selv har jeg felt liften ned i garasjegulvet, og som løfteløsning som forsvinner helt i gulvet er det kjempeflott. -Camarogeddon
  14. såvidt meg bekjent så bryr ikke ledningsnettet på TD5'ene seg om ha som er tilkoblet i det hele tatt. Min fra '99 gjør i hvertfall ikke det, jeg har både hengere med og uten LED lykter. funker som bare det. -Camarogeddon
  15. Stemmer, det er noen til som bruker det. Heldigvis så fases det nettet sakte men sikkert ut. Kankje vi er kvitt det systemet om 100 år -Camarogeddon
×
×
  • Create New...