Jump to content
LRforum

Camarogeddon

Members
  • Content Count

    447
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About Camarogeddon

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Location
    Skien

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Skien

Recent Profile Visitors

1,047 profile views
  1. såvidt meg bekjent så bryr ikke ledningsnettet på TD5'ene seg om ha som er tilkoblet i det hele tatt. Min fra '99 gjør i hvertfall ikke det, jeg har både hengere med og uten LED lykter. funker som bare det. -Camarogeddon
  2. Stemmer, det er noen til som bruker det. Heldigvis så fases det nettet sakte men sikkert ut. Kankje vi er kvitt det systemet om 100 år -Camarogeddon
  3. De gamle phillip hauge flatstiftkontaktene er å få kjøpt fremdeles - men noe ferdig overgang tror jeg ikke er å få kjøpt. De fleste ender bare opp med å bytte ut pluggen på veggen (slik du planlegger) Bare vær obs på sikringsstørrelsen, de gamle flatstiftene fantes i størrelsen 25A, 80A og 125A om jeg husker rett, mens de nye runde CEE stikkene har 16, 32, 63 og 125 som størrelser. Viktig å ikke bytte ut en 25A stikk med 16A eller 80 til 63. (med mindre du skifter ut sikringen da, det er jo alltid et alternativ, å gå ned på størrelsen der). Det stikket du har er sikkert 25A - og det er da definitivt enklest å gå opp til en 32A ny stikkontakt. Er du i Sverige så er det 400V system ja - det er bare Norge som har brukt 230V nett.. -Camarogeddon
  4. Har du en link til det multimeteret? så hendig ut for 12V bruk. Så lenge man holder seg LANGT unna stikkontakta med slikt...) -Camarogeddon
  5. Hei. forsket litt på dette når jeg bygget verkstedet mitt, og landet på å bruke enkle hvite pexrør fra biltema, med tilhørende "dytt inn" hurtigkoblinger i hvit plast Har lest spesifiksajonen, og de sier at det ikke skal brukes til trykkluft, men egen erfaring tilsier at dette går helt fint. Jeg la opp et uttak på hver side av verkstedet, og en fast slangetrommel oppunder taket. Rørene bør naturlig nok festes godt, og de er litt utfordrende å legge opp "pent" siden de stort sett har lyst til å beholde kveilformen de er levert i, men det fungerer helt fint. Det har stått der siden 2013, og ingen lekkasjer ennå. Har opptil 8 bar i mitt system. Om du plasserer kompressoren oppunder taket husk løsning for vannavtapping. Jeg la dette opp slik at jeg bare må vri på en ventil på veggen for å tømme vannet ut av kompressoren. (min står oppe på en hems, godt ute av veien) -Camarogeddon
  6. Sånne nett som Lafte nevner kan handles av pedersens, kollevoldt etc. For eksempel denne - koster 600 kr. http://www.pedersenracing.no/butikk/motorsport/interior/sabelt-vindusnett/
  7. Kan ikke annet enn å si meg enig i innlegget til Joker, og kan samtidig gå god for kemmpi sine minarcmig apparater, har et Minarcmig 200, og har fått akseptable sveiser i alt fra tynnplate til tykkere plater (5mm+), og aluminium opp til 3mm tykkelse. (som fullstendig amatørsveiser - men kjørebroene mine i alu henger sammen fremdeles, så NOE riktig gjør jeg visst. Hadde tidligere et Telwin apparat, som var en evig krangel med å få det til å bli bra. Det endte med at det ble lite brukt, fordi jeg aldri visste om jeg ville få et akseptabelt resultat. Overgangen tilk et moderne apparat med buekontroll var formidabel. -Camarogeddon
  8. Jeg endte opp med å handle en 150 liters kompressor til mitt verksted, med 3KW trefase motor. Denne står fast tilkoblet røropplegg med uttak osv flere steder. Jeg handlet denne brukt for småpenger - ref forslag fra Gautes over. Byttta olje på den og sjekka at ikke noe var løst. Den har gått der oppe i 5 år uten problemer nå. Denne er akkurat passe til verkstedbruk i mine øyne. Sliter ikke med vanlig luftvertøy - men skal du ha roterende verktøy, drill eller annet som krever mye luft, så får den noe å tygge på. Jeg ville ikke ha hatt mindre. Når det gjelder støy så er min plassert oppe i en hems, som er åpen mot verkstedet. Den er montert i gulvet med gummidempere (fåes hos industrivarehus) og rundt snekret jeg en enkel lydcelle av noen plankebiter festet i gulv / tak, og glava lydtrinnsplate som egentlig er ment for montasje under gulv i leiligheter osv. Denne fungerer flott til å drepe støyen - og er stive nok til at de "står av seg sjæl" mellom to plankebiter. Om du monterer den fast - husk opplegg for å tømme vann av kompressoren. En annen viktig detalj er en eller annen form for hivedbryter (jeg har min rett ved lysbryteren) slik at kompressoren ikke er konstant på. Om det oppstår en lekkasje vil du ikke at den skal bli stående og gå kontinuerlig.. -Camarogeddon
  9. Flott camper. Der tror jeg du traff bra. ryddig og velbygget interiør, så skikkelig solid ut og, passe med plass men ikke noe overdrevet mtp vekt og dimensjoner. Liker også vasken / koketoppen med rustritt hele veien rundt. Hvor mange sengeplasser har du? -Camarogeddon
  10. +1 for ønske om flere bilder ja. Jeg må desverre si meg enig i at prisaspektet er noe avskrekkende. disse camperne koster jo et halvt hus. Det er så man lurer på å bygge noe selv, men det å få det til å holde samtidig som man holder vekta nede er helt klart en utfordring. Det så ut som et flott oppsett for styring av belgtrykket. Har du kompressor i bilen og, for å kunne mate dette? Samtidig takk for tipset om RRcab - den hadde jeg gått glipp av. De har jo til og med modell som passer 130, og virker tilpasningsdyktige. (til og med engelsk nettside. ikke galt for en fransk produsent Der kunne endel av tyskerne ha lært noe. Da har jeg lagt de også inn i oversiktsarket med relevant info -Camarogeddon
  11. Har boltene til Snekka godt av? Det høres definitivt ikke bra ut, tradisjonelt sett sitter slikt behørlig festa. Når det gjelder å få boltene ut så er jeg ærlig talt usikker, om de sitter så dypt som du sier.. Men det er ikke en mulighet å komme til på baksiden av boltene? - på den andre siden av torpedoveggen? - jeg tenker på om de er gjennomgående. og skru dem ut ifra baksiden? (har aldri skrudd freelander) -Camarogeddon
  12. Kan definitivt se ut som om det kan være en i de med justeringsmulighet i bakfjæringen ja. Jeg slang 500 kg med sementsekker inn bak oppå skuffene i dag (de kan jo returneres på åpent kjøp, hehe) - og har testet litt. En tur på vekta til tilsynet avslørte 3180 kg totalvekt. Konklusjon 1: jeg har mere vekt i bilen as-is enn jeg trodde. Konklusjon 2: Det er definitivt endel vannseng tendenser ute og går med orginalt oppsett. Det er også relativt lett å bunne ut fjæringen bak. Så noen tiltak må nok gjøres før dette er kjørbart med en camper - som i utgangspunktet er enda mere topptungt enn det jeg har i bilen nå. Takker for innspill om fjæringen -Det må sees nærmere på. -Camarogeddon
  13. Den prisen ga litt mere mening ja stusset stygt her.. Jeg fåår se hva jeg får til med de vektene jeg har. førts må jeg få tak i noen sandsekker Har allerede tenkt tanken med batteri, min er jo satt opp med batterisplitt allerede og to batterier i kassa - så det loddet har jeg ikke tenkt å ha i camperen. Badre med den vekta nede under setet slik det orginalt er plassert. Oppgitt vekt er vel ofte optimistisk ja. Luftfjøring regner jeg også med å trenge for å holde krenginga under kontroll. Mistenker 130'n blit temmelig så bløt når jeg får litt vekt på planet., selv om bilen i standard utgave er oppgitt til 1340 kg nyttelast, som jo er endel mer enn toyotaen. -Camarogeddon
  14. Takk for korrigering - google sheets arket er oppdatert. resten av postene får jeg desverre ikke korrigert. Men hvis den prisen for geocamper stemmer, så havner de jo i en liga for seg selv. man kan jo handle flere andre ferdig utstyrte campere for den prisen. Ellers så vet jeg at Skarosser skal ha bygget for 130 - men den Norske importøren tilbr det såvidt jeg kan skjønne ikke (han vil bare selge meg standard enheter). Skarosser camperne er i mine øyne diskvalifiserte for mitt bruk uansett med en grunnvekt som ligger rundt 600 kg, så jeg har ikke gravd noe dypere i den retningen. Men en jeg ser som ganske aktuell er fourwheel camperne. Det som forvirrer meg her at de amerikanske spesifikasjonene er overraskende mye tyngre enn de tyske - mulig forskjellen er utstyrsnivå - men da gir det lite mening at tyskerne skal ha det dobbelte for de som de selger. (det er derimot mulig at tyskerne opererer med faktisk vekt, mens amerikanerne opererer med godkjent maksvekt) Sånt sett så frister det å ta inn en slikt skrog fra USA som utgangspunkt. De tyske er jo oppgitt fra 400 kg, og med tak som senkes så kan ikke det være et galt utgangspunkt. Sengeplassen er også fullt akseptabel. Både Gazell og ikke minst excab ser jo flotte ut mtp vekt og terrengegenskaper, men minuset er at jeg anser dem for å være litt for små for en familie på 4, som vi jo er. Jeg er selv 1.90, og passer derfor dårlig i noen av sengealternativene - jeg får rett og slett ikke plass. Jeg har vært inne i en gazell i fjor (campernorge.no hadde en utstilt) . og den er for all del fin, men jeg er redd plassen er ett knepp for liten for vårt bruk. Så målet mitt er å finne noe som er noe større, samtidig uten å ta fullstendig kverken på offroadegenskaper og muligheter. Jeg er ellers helt enig i "gjør det enkelt" filosofien. jeg har ikke behov for dusj, men med 2 småjenter så ER en innendørs kubedass en stor fordel, utover det bør man kunne koke mat, spise og sove. Jeg skal ikke ha fest der inne. For oss så er det en oppgradering fra maggiolina og matlagning under bakluka på ifor williams toppen på planet.. Neste steg for min del er å få kloa i en haug sandsekker og teste hvordan bilen oppfører seg med litt ekstra vekt.. Med stor takgrind, reservehjul på taket, og 400 kg sandsekker liggende oppå skuffene på planet (ca 25 cm over bunnen) så tror jeg nok jeg fort kan få et bilde av hvordan dette vil fungere (eller ikke)... -Camarogeddon
  15. Hum. Har lagt til geocamperen i oversiktsarket - men forumposten får jeg desverre ikke redigert, da dette forumet tydeligvis låser postene etter relativt kort til. Der røyk mulighetene for å redigere dette i ettertid.. Tilsynelatende både bygget, og solgt av ORI. Også endel info og bilder på deres facebook side Geocamperen ser ut ut som et bra alternativ. Lett, og tilpasningsdyktig sak, og ingen skjøter eller lignende i skroget slik mange andre alternativer har. Eneste minuset er at med tett tak ender du opp endel høyere enn pop-top utgaver. Dog finnes det tilsynelatende ingen listepris da disse bygges på ordre, og tilpasses etter behov. og ønsker -Camarogeddon
×
×
  • Create New...