Jump to content
LRforum

Camarogeddon

Members
  • Content Count

    451
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About Camarogeddon

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Location
    Skien

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Skien

Recent Profile Visitors

1,160 profile views
  1. Jeg har desverre ingen erfaring med sånne verktøysett - men jeg HAR byttet et sånt hjullager uten korrekt verktøy. Konklusjonen er enkel - ikke prøv en gang. Det var så mye banning før dette var satt sammen igjen at jeg ikke anbefaler noen å prøve en gang.. så noe trenger du. ingen tvil der. Kvaliteten på de forskjellige settene håper jeg noen andre kan komme med innspill på...
  2. Jeg ville ha droppet nettbutikkene, og gått rett på deleprodusenten. Der er det mulig å finne mere info. Ta for eksempel katalogene til Sachs: https://aftermarket.zf.com/de/de/aftermarket-portal/technische-informationen/kataloge/pdf-kataloge/ Montasjetypen du leter etter kalles stift - stift , og har egne symboler i katalogen. Ved en rask titt så fant jeg følgende delenummer som bruker stift - stift: Du kan jo lete opp mere info på de delenummerne, og se om noen av de kan passe - de har i hvertfall riktig innfesting, men jeg så ikke noen lengder i Sachs sin katalig, desverre. Sahs nr - biltype. 110 493 - Renault 170 560 - Fiat 200 793 - Nissan 230 473 - Nissan 280 431 - Toyota 290 166 - Ford, Nissan 311 012 - Fiat 311 409 - BMW 311 410 - BMW 311 411 - BMW 311 995 - Mercedes 312 239 - Landrover 312 457 - Toyota 316 975 - Ford -Camarogeddon
  3. har hatt akkurat samme oppførsel når jeg slet med luft i kjølesystemet (TD5 - sprekk i topp.) Ikke samme motor - men varmeapparatkonstruksjonen ligner vel veldig. Og er plassert så høyt at det funker som en flott felle for luftbobler. Gir du skikkelig på blir det nok trykk i systemet til å få i gang sirkulasjonen, og det funker, inntil du slakker litt av, og lufta på ny samler seg i apparatet - og varmen forsvinner igjen... -Camarogeddon
  4. Har selv en Techlift S6, som løfter 180 cm opp. Sånt sett veldig fornøyd med den, men noen minuser er det. Kvaliteten er helt grei - men det er definitivt kinaprodukt. Når det er sagt har min stått på hobbyverkstedet mitt i 8 år nå uten problemer. Det er et par generelle utfordringer med sakseløftere som dette: Alle jobber på kanaler etc er mere utfordrende - men dette kan løses i de tilfellene med å sette bilen på høye, kraftige bukker. optimalt? - nei, men det funker. Mere relevant her er bredden på rammen som defendere og andre 4x4 har. Setter du opp bukken med normal bredde, så er rammen såpass smal at den havner helt i innerkant av løfteplatene. Dette belaster såplatene såpass skeivt at jeg i hvertfall ikke stoler nok på at de tåler belastningen (de vrir seg ganske mye). Spesielt med defender 130'n oppe i lufta. sammen med risikoen for at ting kan skli sidelengs. Min løsning på dette er meget enkel - jeg bruker to biter med grov 2"x6" under bilen på tvers når jeg løfter. Rammen ligger sånt sett på stålplata, men plankebitene fordeler lasta slik at platene ikke tar skeivlast på samme måten. Sikkert ikke helt i henhold til HMS kravene, men fungerer fint, og jeg har ennå ikke hørt et knirk fra plankene - de holder fint. Alt arbeide på motor, gir, aksler, bremser etc går problemfritt. Selv har jeg felt liften ned i garasjegulvet, og som løfteløsning som forsvinner helt i gulvet er det kjempeflott. -Camarogeddon
  5. såvidt meg bekjent så bryr ikke ledningsnettet på TD5'ene seg om ha som er tilkoblet i det hele tatt. Min fra '99 gjør i hvertfall ikke det, jeg har både hengere med og uten LED lykter. funker som bare det. -Camarogeddon
  6. Stemmer, det er noen til som bruker det. Heldigvis så fases det nettet sakte men sikkert ut. Kankje vi er kvitt det systemet om 100 år -Camarogeddon
  7. De gamle phillip hauge flatstiftkontaktene er å få kjøpt fremdeles - men noe ferdig overgang tror jeg ikke er å få kjøpt. De fleste ender bare opp med å bytte ut pluggen på veggen (slik du planlegger) Bare vær obs på sikringsstørrelsen, de gamle flatstiftene fantes i størrelsen 25A, 80A og 125A om jeg husker rett, mens de nye runde CEE stikkene har 16, 32, 63 og 125 som størrelser. Viktig å ikke bytte ut en 25A stikk med 16A eller 80 til 63. (med mindre du skifter ut sikringen da, det er jo alltid et alternativ, å gå ned på størrelsen der). Det stikket du har er sikkert 25A - og det er da definitivt enklest å gå opp til en 32A ny stikkontakt. Er du i Sverige så er det 400V system ja - det er bare Norge som har brukt 230V nett.. -Camarogeddon
  8. Har du en link til det multimeteret? så hendig ut for 12V bruk. Så lenge man holder seg LANGT unna stikkontakta med slikt...) -Camarogeddon
  9. Hei. forsket litt på dette når jeg bygget verkstedet mitt, og landet på å bruke enkle hvite pexrør fra biltema, med tilhørende "dytt inn" hurtigkoblinger i hvit plast Har lest spesifiksajonen, og de sier at det ikke skal brukes til trykkluft, men egen erfaring tilsier at dette går helt fint. Jeg la opp et uttak på hver side av verkstedet, og en fast slangetrommel oppunder taket. Rørene bør naturlig nok festes godt, og de er litt utfordrende å legge opp "pent" siden de stort sett har lyst til å beholde kveilformen de er levert i, men det fungerer helt fint. Det har stått der siden 2013, og ingen lekkasjer ennå. Har opptil 8 bar i mitt system. Om du plasserer kompressoren oppunder taket husk løsning for vannavtapping. Jeg la dette opp slik at jeg bare må vri på en ventil på veggen for å tømme vannet ut av kompressoren. (min står oppe på en hems, godt ute av veien) -Camarogeddon
  10. Sånne nett som Lafte nevner kan handles av pedersens, kollevoldt etc. For eksempel denne - koster 600 kr. http://www.pedersenracing.no/butikk/motorsport/interior/sabelt-vindusnett/
  11. Kan ikke annet enn å si meg enig i innlegget til Joker, og kan samtidig gå god for kemmpi sine minarcmig apparater, har et Minarcmig 200, og har fått akseptable sveiser i alt fra tynnplate til tykkere plater (5mm+), og aluminium opp til 3mm tykkelse. (som fullstendig amatørsveiser - men kjørebroene mine i alu henger sammen fremdeles, så NOE riktig gjør jeg visst. Hadde tidligere et Telwin apparat, som var en evig krangel med å få det til å bli bra. Det endte med at det ble lite brukt, fordi jeg aldri visste om jeg ville få et akseptabelt resultat. Overgangen tilk et moderne apparat med buekontroll var formidabel. -Camarogeddon
  12. Jeg endte opp med å handle en 150 liters kompressor til mitt verksted, med 3KW trefase motor. Denne står fast tilkoblet røropplegg med uttak osv flere steder. Jeg handlet denne brukt for småpenger - ref forslag fra Gautes over. Byttta olje på den og sjekka at ikke noe var løst. Den har gått der oppe i 5 år uten problemer nå. Denne er akkurat passe til verkstedbruk i mine øyne. Sliter ikke med vanlig luftvertøy - men skal du ha roterende verktøy, drill eller annet som krever mye luft, så får den noe å tygge på. Jeg ville ikke ha hatt mindre. Når det gjelder støy så er min plassert oppe i en hems, som er åpen mot verkstedet. Den er montert i gulvet med gummidempere (fåes hos industrivarehus) og rundt snekret jeg en enkel lydcelle av noen plankebiter festet i gulv / tak, og glava lydtrinnsplate som egentlig er ment for montasje under gulv i leiligheter osv. Denne fungerer flott til å drepe støyen - og er stive nok til at de "står av seg sjæl" mellom to plankebiter. Om du monterer den fast - husk opplegg for å tømme vann av kompressoren. En annen viktig detalj er en eller annen form for hivedbryter (jeg har min rett ved lysbryteren) slik at kompressoren ikke er konstant på. Om det oppstår en lekkasje vil du ikke at den skal bli stående og gå kontinuerlig.. -Camarogeddon
  13. Flott camper. Der tror jeg du traff bra. ryddig og velbygget interiør, så skikkelig solid ut og, passe med plass men ikke noe overdrevet mtp vekt og dimensjoner. Liker også vasken / koketoppen med rustritt hele veien rundt. Hvor mange sengeplasser har du? -Camarogeddon
  14. +1 for ønske om flere bilder ja. Jeg må desverre si meg enig i at prisaspektet er noe avskrekkende. disse camperne koster jo et halvt hus. Det er så man lurer på å bygge noe selv, men det å få det til å holde samtidig som man holder vekta nede er helt klart en utfordring. Det så ut som et flott oppsett for styring av belgtrykket. Har du kompressor i bilen og, for å kunne mate dette? Samtidig takk for tipset om RRcab - den hadde jeg gått glipp av. De har jo til og med modell som passer 130, og virker tilpasningsdyktige. (til og med engelsk nettside. ikke galt for en fransk produsent Der kunne endel av tyskerne ha lært noe. Da har jeg lagt de også inn i oversiktsarket med relevant info -Camarogeddon
  15. Har boltene til Snekka godt av? Det høres definitivt ikke bra ut, tradisjonelt sett sitter slikt behørlig festa. Når det gjelder å få boltene ut så er jeg ærlig talt usikker, om de sitter så dypt som du sier.. Men det er ikke en mulighet å komme til på baksiden av boltene? - på den andre siden av torpedoveggen? - jeg tenker på om de er gjennomgående. og skru dem ut ifra baksiden? (har aldri skrudd freelander) -Camarogeddon
×
×
  • Create New...