Jump to content
LRforum

Camarogeddon

Members
  • Content count

    344
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

1 Follower

About Camarogeddon

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Location
    Skien

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Skien

Recent Profile Visitors

622 profile views
  1. Camarogeddon

    Defender? Jeg må åpenbart ha blitt (p)syk

    en annen signifikant endring mellom 10P er injectorer, og konstruksjon av dieselgalleriet i toppen. 10P har både tur og retur borret i toppen. Dette førte til at de var utsatt for sprekker, og på 15P revisjonen ble dette redusert til en borring, og returen hentet ut som en separat slange tilbake til drivstofftrykksregulatoren. (drivstofftrykksregulatoren er dermed annerledes, og 10P og 15P kan relativy lett skilles på ved å se etter denne returslangen som går fra framkant av toppen og bakover til regulator. (det sikreste er naturligvis å se på støpenummer - jeg har selv en 10P motor som har fått montert ettermarkeds topp, og samtidig er ombygget til ekstern retur a-la 15P.) Det er også forskjellige delenummer på kamaksling og vippetøy for 10P vs 15P, noe jeg fikk erfare da verkstedet hadde satt en 15P topp på en 10P motor uten å bytte til riktig kam.... -Camarogeddon
  2. Camarogeddon

    110 Td5 start/stopp(mest stopp) problematikk.

    Dysetettinger er etterhvert en ganske så godt dokumentert DIY jobb - injectoren må vippes ut, på med nye tettinger og inn igjen. Om du kan bruke en momentnøkkel og kan følge en oppskrift så er det definitivt gjennomførbart. man må bare være litt nøye, og renslig mens man holder på. Problemet er kort oppsummert at dieseltilførselen går i toppen, med en kobberskive i bunnen av injector som forsegling mot brennkammer, og en oring høyere oppe langs stammen for å stoppe at dieselen ender opp i vippegalleriet. Om den nedre kobberringen blir dårlig får man luft i systemet (forbrenningsgasser som tvinges inn, dette er som dine symptomer minner om), og om o-ringene lekker får man diesel i oljen. Ingen av delene er nevneverdig gunstige. -Camarogeddon
  3. Camarogeddon

    110 Td5 start/stopp(mest stopp) problematikk.

    En annen mulighet er at pumpen du hadde, som tydeligvis var slitt, har levert diverse deler til dieselfilteret, som derfor er fullt av pumperester, og tett som en potte. Har du noen tegn på diesellekkasje noe sted? Jeg hadde lignende symptomer med sprekte dieselslanger . Men det skal sies at den mest kjente årsaken og som vanligvis løser problemet er dysetetninger som Rolf nevner over. -Camarogeddon
  4. Camarogeddon

    Hvor skal elektronene komme fra?

    joda. Men om den tåler dette er en annen diskusjon. (det skal sies at faren for at du ikke klarer å få brutt er lav - jeg er vant med høyere spenninger og glemmer av og til at det er 12V vi har med å gjøre her) 50 kvadrat bør helt klart duge. ellers albright ser ut til å være leverandøren av solenoider. der var det mye snacks, og utstyr som tåler skikkelige strømmer. Notert bak øret. -Camarogeddon
  5. Camarogeddon

    Hvor skal elektronene komme fra?

    Godt poeng i 12V systemer - den vinklingen mtp maksimalt levert strøm tenkte jeg ikke på. du vil neppe få nok støm til å løse ut sikringen innenfor en akseptabel del av utløsekurven. (Mulig Ar sikringer vil gi noe beskyttelse, men de er så dyre at det bare er å avskrive i denne sammenhengen.) Totalt sett enig, stryk kommentaren min om sikring. -Camarogeddon
  6. Camarogeddon

    Hvor skal elektronene komme fra?

    Er enig i at kabling til dynamo er for spett - legg opp direkte fra batteri. En sikring hadde vel også vært en god ide, selv om 3000 - 400A sikring ofte er heller dyre. Om du vil ha muligheten til å skru ting av plutselig, og under last, så ville jeg ha hengt meg på Solenoid trenden. Men som Gaute nevner så er det mange av disse som er oppgitt for kortvarig strøm - ikke kontinuerlig. Så der bør nok datablader leses litt nøye for å unngå problemer. Har desverre ingen erfaring med forskjellige typer å komme med. Det er mye på Ebay - men jeg mistenker mange potensielle problemer også. En starter solenoid tåler veldig mye, men er på en annen side kun ment for kortvarig bruk Et "skikkelig" solenoid(rele) som skal kunne håndtere denne typen strømmer finnes, men billige er de ikke. Ta for eksempel denne fra Omron: http://no.farnell.com/omron-electronic-components/g9ec-1b-12dc/relay-spst-400vdc-200a/dp/1257578 Datablad: http://www.farnell.com/datasheets/2340459.pdf?_ga=2.85073052.485913550.1528966751-977444479.1521545766 Denne skal kunne hpntere 200A kontinuerlig, 300A peak, og kunne bryte full strøm. Så den burde fungere. men billig? Desverre ikke.. Så lenge solenoiden kun er inne når vinsj er i bruk, så er det ikke strømforbruket til solenoiden jeg hadde vært plaget av. Dobbelt batterisystem er hendig - har ladesplitter selv i min, men her det mange meninger og potensielle løsninger. Men å ha batteriene separat har en fordel - om di vinsjer ett batteri tomt, så får du et greit hint om at man må passe på hvor mye strøm man bruker, kontra fast paralellkoblet slik at du tømmer begge.
  7. Camarogeddon

    Bygge skuff(er) i Defender 110 Puma

    blei nok litt dyrere enn først tenkt ja, det skal innrømmes. Det ene tok det andre, osv..
  8. Camarogeddon

    Bygge skuff(er) i Defender 110 Puma

    Med 3d scanning av innsiden av planet, tegning, produksjon osv så mener jeg hele morroa endte på omtrent 13,5 k. -Camarogeddon
  9. Camarogeddon

    Bygge skuff(er) i Defender 110 Puma

    Jeg fikk mitt laget av en bedrift som driver med varebilinnredninger. Så selve installasjonen tok ikke så mye tid.
  10. Camarogeddon

    Bygge skuff(er) i Defender 110 Puma

    En alternativ løsning på glideskinne / luftproblemet: La skuffen være nesten like bred som hullet, men en cm lavere i høyden. Så lar man skuffen skli på to 9mm striper med finer i underkant. Skuffen glir lett (med litt stearin), og man sipper problemet med luft bak skuffen. Jeg har denne løsningen i min innredning (i planet på min def 130) -Camarogeddon
  11. Camarogeddon

    Diesel i olje 2,5 TD

    Har ikke hatt diesel i oljen, men derimot luft i kjølesystemet, og diesel i kjølesystemet på min TD5. Begge tilfeller var desverre sprekte topper. Obs, sprekker i toppen kan være veldig vanskelige å se / observere. Et sylinderverksted måtte trykkteste min topp 4 ganger før de fant sprekken på topp #1 Etter å ha bytter topp 2 ganger, OM du må bytte, gå rett for en AMC topp (Turner)... Håper det bare er en injector som tuller, og ikke sprekk. -Camarogeddon
  12. Camarogeddon

    Luft i kjølesystemet TD5

    vær obs på at det å måle Co2 i kjølevesken ikke er 100% nøyaktig. på min fikk jeg to forskjellige verksteder til å måle, begge to testene kom tilbake negative. Jeg tilbrakte mye tid på feilsøk før jeg prøvde det i videoen over, og konkluderte at det VAR noe som dytta luft inn i kjølesystemet. -Camarogeddon
  13. Camarogeddon

    Dissikere Harddisk

    på slikt har jeg i mange år brukt en USB til harddisk overgang - rett og slett en ferdig utgave av en "eksterndisk" som støtter både gammel IDE 3,5" / 2,5" og nyere sata. Har fungert flott til å hente ut ting fra gamle eller døde maskiner som man trenger, skjult eller ikke.. Noe i retning av denne (jeg har en litt annen versjon, men samme prinsipp) -Camarogeddon
  14. Camarogeddon

    Luft i kjølesystemet TD5

    Desverre så minner dette om problemene jeg hadde på min - håper det ikke stemmer for din del I mitt tilfelle viste det seg å være sprekk i toppen desverre. Symptomene var overtrykk i kjølesystem, noe kjøleveske som kom ut av ekspansjonstank pga overtrykk, og luft i systemet som ALDRI slutta. man fikk aldri luftet bilen helt. Endte opp med å lage lufterigg av en colaflaske og en senterborret M6 bolt, se video her: Det bola , og det bobla, og det bobla... og det ga seg aldri.. : -Camarogeddon
  15. Camarogeddon

    Ødelagte gjenger? Vifteremstrammer

    Du har ikke muligheten til å bare øke størrelsen på bolten et hakk? Det ser ut til å være greit med gods i det området. Men det kommer an på hvordan det som skal festes ser ut. -Camarogeddon
×