Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

Nicolaien

Medlemmer
  • Innholdsteller

    11
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Nøytral

Om Nicolaien

  • Rang
    Medlem

Profile Information

  • Location
    Horten

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Horten

Nylige profilbesøk

23 profilvisninger
  1. Nicolaien

    G. Freeman - Min første LR

    Takk for det, jeg syns det er litt gøy at den skiller seg ut i mengden Takk! Hehe, ja, jeg ser alle andre her inne gir bilene navn, og fargen minnet meg om dette spillet for lenge siden Takk, takk. Registerreim er allerede bestilt fra Island4x4, blir tatt en ledig helg før det er for kaldt ute håper jeg! Jeg formulerte meg nok litt dumt - jeg mente at suselyden forsvinner når jeg setter den i "econ" slik at kompressoren stopper. Kald luft kommer det ikke uansett. Antar at det er gassen - litt nettråling bekrefter at suselyd fra fordamper (er det ikke det den delen som avgir kulden heter?) når pumpa går med ganske stor sikkerhet er lite gass. Bestiller time for sjekk av dette i morgen Hehe, ja, får ikke åpnet luka med håndtaket, men jeg har bare bestilt selve bryteren og tenkte å bytte denne i første omgang, sammen med ny pakning til øvre bremselys. Dette er allerede på vei i posten. Ønsker meg facelifthåndtak og den lille takspoileren, men det får bli ved en senere anledning. Ja, det er litt fargeforskjell på bakluke/fanger og resten av bilen. Jeg syns det kommer bedre frem på bilder enn i virkeligheten, men det er jo tross alt en bruktbil Forrige eier hadde ikke lakket den opp, men jeg vil tro det er gjort noe der en gang i tiden. Kan ikke finne noe tegn til at den har vært større skadet noe sted, så det er sikkert gjort av kosmetiske grunner eller noe sånt
  2. Nicolaien

    G. Freeman - Min første LR

    Det stemmer, vifta blåser som den skal, og varmedelen fungerer fint. Det kan godt være at det er lite gass, aner ikke når det ble fylt på sist. Clutchen kobler inn kompressoren i alle fall, men det kan kanskje være ganske lite gass før det er så lite at kompressoren ikke vil starte en gang? Får bestille en time for gassing Syns vel kanskje selger burde opplyst om dette, har liten tro på at det ikke ble lagt merke til denne sommeren. Under prøvekjøring var det såpass kaldt i lufta at det ikke var lett å kjenne om det var god kjøleeffekt. I dag har bilen fått oppgradert navi-plata fra orginal 2007 mod til 2014/2015 som var det nyeste jeg fant. Fungerte fint
  3. Ble til at jeg bestilte et sett - lager tråd på underforumet "Til utlån" etter det er testet og funnet i orden
  4. Nicolaien

    G. Freeman - Min første LR

    Takk for hyggelige ord. Jeg er selv veldig fan av denne fargen på FL2. I dag har jeg fått plasti-dippet c-stolpen. Første gang jeg har gjort noe slikt, men ettersom det bare er å dra av gummilakken hvis det skulle bli for ille, tok jeg en sjans. Brukte først litt silikonfjerner for å få underlaget rent og fettfritt. Deretter maskerte jeg med avispapir og maskeringsteip. Jeg delte opp jobben og lakkerte c-stolpene for seg, og deretter rammen på døra i runde to. Mulig jeg kunne tatt dette i ett, men jeg ønsket ikke å få så mye guffe i mellomrommet inn på dørpakningen. I ettertid ser jeg at det mest sannsynlig hadde gått bra, og at jeg bare kunne dratt det av pakningen også. Ferdig maskert venstre side: Og høyre side: Etter å ha saumfart YouTube og guider på hvordan man skulle bruke denne plasti-dippen, satt jeg i gang. Første strøk skulle være svært tynt og selv om det ser rart ut er det slik det ble sagt at det skulle gjøres. Jeg tok 8 lag på hver side, og det så bra ut. Gledet meg til å fjerne maskeringen, og hadde lest at dette skulle gjøres så fort som mulig etter siste lag, slik at dippen skulle slippe akkurat i overgangen. Det gikk slik: Ble litt oppgitt, men i værste fall måtte det rives av, så det var ikke så ille. Fornøyd med utseendet på dippen. Litt struktur, men med sprayboks tror jeg ikke det er til å unngå. Det er jo også "gummispray", så vet ikke om man kan få det helt jevnt. På avstand ser det greit ut, men man ser fortsatt ujevnhetene: Gikk inn og leste meg litt mer frem og tilbake, og de aller fleste skriver at så lenge dippen er våt, skal det gå bra. Den skal på en annen side tørke i ca 20 min mellom hvert lag, så jegville prøve plan 2 - kappe forsiktig med en tapetkniv ved teipen. Akkurat nok til å ikke kappe i lakken under. Lagde et slik kapp, og fikk dratt av til en jevn kant. Nå var jo kanten for langt opp til å flukte med "linjene", så i runde to - hvor jeg skulle dippe dørsidene, tok jeg også med de feltene som ble revet av feil: Etter åtte lag her også, tok jeg kjapt over med tapetkniven før jeg rev av mens det fortsatt var vått, og denne gangen gikk det mye bedre! Det ble en liten kant der den forrige "kanten" ble, men ikke noe som irriterer meg nevneverdig Ferdig resultat: Ser at jeg kunne tatt maskeringen bittelitt lenger ned, men er fornøyd til å være første gangen Satt også på felgene - det er litt klarlakkslipp på de, men syns det ble helt OK. Er vel litt å banne i kjærka å sette på lavprofil på disse bilene, men det er i 90% av tiden en asfaltkriger. Felgene er kanskje litt "rotete", men fikk de billigere enn hva det hadde kostet for ett sett nye dekk som jeg uansett måtte ha. Det var for øvrig litt varmere i dag også, og fant ut at mistanken min om airondition stemte. Den blåser ikke kaldt. Er det mulig å lese ut feilkoder på hvac på sånt, eller er dette noe som kun kan sjekkes med utstyr for å teste ac-system? Hva slags diagnoseapparat er ok å kjøpe til disse, jeg leser om både IID-tool, HawkEye og SSD.
  5. Nicolaien

    G. Freeman - Min første LR

    Hei! Ny på forumet, og har endelig fått meg en LR etter lang tids leting etter en bil som kan ta over for en Grand Vitara som i og for seg har gjort nytten sin godt. Jeg var mye frem og tilbake, og har vært ute og prøvekjørt både RRS og D3 - men jeg fant ut at med mitt budsjett ble det FL2 som mest sannsynlig kom til å komme best ut i det lange løp. Offroad kommer jeg ikke til å kjøre, bilen brukes stort sett til og fra jobb og hytteturer - så jeg tror den vil holde i massevis. Jeg falt litt for den raskeste fargen på disse, er det G4 orange den kalles? Var nede i Porsgrunn og prøvde bilen til et medlem - den var meget pen og hadde "dynamic" pakke, men jeg ga meg i budrunde på denne. Etter litt tålmodighet, dukket det opp en ny i samme farge på Finn. Bilen ble prøvekjørt, den ble prutet og senere kjøpt til en god pris. Dette blir nok ikke den mest spennende posten her på forumet, men jeg vil prøve å holde den oppdatert med mine små prosjekt/service/problemer som måtte dukke opp, og ha den som en liten "worklog" på bilen. Håper jeg ikke går lei og lar den dø ut i evigheten som slike poster gjerne gjør Bilen er en 2007 mod HSE i orange som nevnt tidligere. Manuell girkasse, og uten partikkelfilter. Fikk med et sett 17" som vist på bildene hvor det sitter slitte piggfrie og ett sett 18" med utslitte sommerdekk. Fire løse ok piggdekk i 17" fulgte også. Fant tilfeldigvis en finn-annonse i nærheten hvor det ble solgt billige 20" med ok sommerdekk som hadde stått på en XC60. Etter litt kjapp googling leste jeg meg til at dette skulle passe greit med boltsirkel, innpress og senterhull, så de er hentet og skal settes på i morgen. Tenker da i første omgang å bruke felgene på bildet til piggdekkene i år og heller oppgradere til 18" vinterhjul neste år. Annonsebilde: Bilen ser ut til å ha hatt omsorgsfulle eiere, og det som er av steinsprang har blitt rettet med lakkstift, og den er ganske fri for parkeringsbulker. Nå det er sagt så er det en brukt 11 år gammel bil, så det er noen bruksmerker, men generelt sett vil jeg si den er meget pen. Den har rullet ca 185 000 - men virker fast og fin. Alle servicer er fulgt. Støtdempere og fjærer ser ganske nytt ut, og forrige eier sa disse var byttet, men fikk ikke med noe dokumentasjon på akkurat det. Glødeplugger er byttet, og bilen har blitt godt fulgt opp i følge dokumentasjonen som følger. Jeg har handlet inn sort plasti-dip som jeg tenkte jeg skulle prøve å lakke c-stolpen med. Det har jeg stjålet fra den bilen jeg så på i Porsgrunn hvor dette var gjort - og jeg syns det så pent ut. Monterer også 20", for å se hvordan det blir seendes ut. Ellers har bilen ingen ulyd fra diff (bank i bordet), høres frisk og rask ut med unntak av en liten raslelyd når man tar i gang. Høres ut som et løst deksel et sted. Litt usikker på om aircondition fungerer som den skal - det kommer en suselyd når kompressoren går, og det virker ikke som om det kommer særlig kald luft. Nå er det kun 13 grader ute, så ikke den beste tiden å teste på - men føler at det burde blåse noe kaldere. Trykker man på "Econ" (og fortsatt har på viften) eller "Off" forsvinner suselyden. Får ikke åpnet bakluken med håndtaket, så ny bryter blir med på bestilling fra Island4x4. Har allerede vært på ebay og bestilt egr blanking kit og forbedret pakning til øvre bremselys. Det er ikke byttet registerreim på bilen, så det skal også bestilles fra Island4x4. Hørte med den lokale forhandleren her, men de skulle ha 10 000 - og i følge YouTube og diverse guider ser det ut som en overkommelig jobb ute på gårdsplassen. Tenkte også å bestille med pakninger til innsuget og få fjernet swirl-flaps - og selvfølgelig et vanlig servicekit med filtere, olje osv når man først er i gang. Regner med jeg får til et bilde eller to i morgen - og så tar vi det der i fra
  6. Nicolaien

    G. Freeman

  7. Nicolaien

    Orange Freelander 2

    Bil kjøpt, tråd kan slettes
  8. I utgangspunktet i kjøre-avstand, men hvis det kan sendes frem og tilbake osv uten at det overgår prisen for å kjøpe nytt, så er jeg interessert. Ingen bråhast, har ikke bestilt regreimsatsen enda, så bare forhører meg her. Har du, og hvor holder du til eventuelt?
  9. Hei. Er det noen som har låseverktøysett til Freelander 2 til utlån/leie? Har funnet på bukta, men tenkte dersom noen hadde i nærheten så kunne det kanskje vært en mulighet :) -Nicolai
  10. Nicolaien

    Orange Freelander 2

    Hei. Er ute etter en orange Freelander 2. Gjerne automat, men manuell er også av interesse. -Nicolai
×