Gå til innhold

Nicolaien

Medlemmer
  • Innlegg

    28
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Location
    Horten

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Horten

Nylige profilbesøk

1 672 profilvisninger

Nicolaien sine prestasjoner

Medlem

Medlem (2/7)

  1. Hvis det er sånn at det virker som om den kutter ut i noen millisekunder, kan det være CPS-sensoren. Den kan få liten hikke uten å gi feilkode, og da føles det ut som om bilen kutter ut i et halv sekund for så å late som om ingenting har skjedd igjen. Enkel å bytte ved vestre forhjul https://www.freel2.com/forum/topic8310.html Av tråden kan du se at noen får feilmelding, og noen ikke
  2. Liten oppdatering - byttet bakhjulslageret med verktøyet fra biltema. Ingen av monteringsskivene passet for å presse inn det nye lageret, da den største var akkurat for stor til å presse lageret helt inn da skiven ble liggende an mot navet. Fikk dreid ned den største skiven noen mm så den passet. Var enkel jobb med verktøyet, men den indre lagerbanen på navet satt nesten flush med flensen så det var ikke noe å ta tak i med avdrager, så den måtte slipes av. Så at dette var byttet før da det var to spor etter vinkelsliper under banen, regner ikke med det svekker navet så mye, så monterte det sammen igjen. Skuffelsen var imidlertid stor under første prøvetur og lyden fortsatt var der. Bestilte derfor opp forhjulslager, FAG det også, og måtte på biltema og kjøpe settet for forhjulslageret også. Dette lageret satt veldig godt, og det måtte ganske mye kraft til før det slapp, men det kom ut til slutt det også. Når lageret var ute kjente jeg at det lugget bra, og at det var 1-2 mm slark i det. Kunne ikke merkes med hjulet på. Monterte inn nytt, verktøyet fungerte fint der også, men var veldig følsomt for å få det sentrert så "leppene" på verktøyet havnet på innsiden av flensen i navet. Bilen er prøvekjørt, og friskmeldt Ble litt ekstra LR-penger, men også enda en verktøykoffert i boden og blid bil Byttet for øvrig skiver og klosser foran, og at den gikk gjennom eukontrollen for ca 5000 km siden var nok litt sløvt fra kontrollørens side, for der var det ikke mye belegg igjen på klossene. Monteringsskruene for skivene har vært skrudd til noe voldsomt uten noe form for monteringsguffe, og måtte bores ut på ene siden. Monterte ikke nye
  3. Bell Engineering i England leverer rimelige overhalte, og får gode skussmål rundt om http://www.bellengineering.co.uk/freelander-2-products/ (Ser det står freelander i linken, men det er til evoque også) Vet ikke hvordan det blir med å returnere bytteenheten med frakt
  4. Bestilte likegodt to nye FAG jeg da, er sikkert ikke lenge til andre siden begynner å romle Lagerverktøyet, glidehammer og ny momentnøkkel som går litt høyere enn den gode gamle ble også innkjøpt Alt i alt havner det på rundt 5000 med verktøy (og nye glidebolter til kalipperene bak, de var litt trege da jeg byttet klosser sist) - noe det sikkert ville kostet per side om man skulle sette bort jobben Litt treg levering på Eurodel, men bilen skal stå hjemme i ferien uten å bli brukt, så da har jeg tid til å vente uansett! Takk for tips om lager!
  5. Okai, takk for det. Ja, ser en kan spare litt tid ved å ikke måtte ta av fjærbeinet. Pleier huben å sitte hardt, eller er det kurant å banke den ut bakfra (nok slagrom?), eller er det greiest å kjøpe en glidehammer med en gang? Jeg har et Britpart lager som jeg har hatt liggende, men da er det kanskje likegreit å kjøpe noe av bedre kvalitet, ser de har et FAG kit på Eurodel som har med ny mutter og låsering, dette måtte jeg kjøpt ved siden av uansett. Er visst mye delte meninger om Britpart virker det som
  6. Etter nærmere lesing - er det kun foran det er gen2 lager på disse, og det bakre må splittes? Vil jeg kunne bruke dette verktøyet i så fall?
  7. Hei. Har fått et gåent hjullager, og tenkte å kjøpe biltema-kitet for disse gen2-lagrene - men ser at i alle guider får man komplett sett med hub og lager ferdig, og da er jo jobben ganske enkel. Kan ikke finne noen som selger dette som sett, kun løst lager, og da hjelper det ikke med kun verktøyet, ettersom det gamle lageret må fjernes og det nye presses på huben før hele kladasen monteres inn igjen. (Så vidt jeg kan se av diverse Youtube videoer?) Noen som vet hvor man kan få kjøpt dette?
  8. Har ikke sett noe skrudd rele på min, men i følge reparasjonsmanualen er det rele R4 i sikringsboksen i motorrommet:
  9. Tester nyinnkjøpt (brukt) taktelt i dag
  10. Takk Har enda til gode å møte en i trafikken, liker fargen svært godt selv, og det måtte være den før kjøp
  11. Fant en bror Har vært lat og ikke tatt av takboksen etter sist helg (full av ski er den også)
  12. Hei. Jeg skulle gjerne ha lagt en bryter på den automatiske webastoen i min Freelander 2. Den starter automatisk ved under 5 grader (så lenge kjølevannet er kaldt nok i tillegg). Dette er upraktisk når jeg kjører til og fra jobb som tar 10 minutter, og vil vel føre til at denne soter ned. Jeg vet det kan løses ved å legge en bryter på kabelen til temperatursensoren som webastoen bruker, men da må jeg både av med fanger og klippe i ledningsnettet. Vil gjerne ha det reversibelt uten å legge igjen "spor". Det ser ut til at det er en egen 20 amp sikring til denne webastoen som kan kobles ut for å unngå at den starter - men det hadde vært luksus å fått dette koblet på en bryter, slik at jeg slapp å ta inn og ut sikring de gangen jeg skal kjøre lenger, og gjerne vil la webastoen starte. Det jeg er ute etter er noe liknende dette: https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/montering-tilbehor/koblingsmatriell/sikringer-sikringsholdere/tenningskabel-med-sikring-mini, men det må være dimensjonert for 20amp sikring. her kan jeg legge en bryter i serie slik at jeg kan bryte strømmen på de korte turene. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i liknende?
  13. Har hatt bilen hos Kepler Bilpleie på Sem for å få lagt på lanolinolje. Trodde det var Fluid Film de la på, men da jeg hentet den så jeg at det var Corrolan. Etter hva jeg har lest skal det være ganske likt produkt. De la først et lag med tyntflytende som trekker bra inn, for så å legge på et tykkere lag som har bedre holdbarhet. Benyttet meg av et tilbud de hadde, og fikk dette for 2490,- - syns det var en OK pris. Lukter frisk blanding av sau og petroleum. De demonterte ikke plastinnerskjermer, men sprøyta godt bakom de med sonde. Jeg ba de være forsiktige i høyre innerskjerm foran pga webasto, så regner med den skal være OK
  14. Byttet bryter i bakluke, fungerer som bare det. Pakningen på lyset var allerede byttet, så jeg lot den bli igjen, smurte inn pakningen med vaselin og la litt teip så lykta presser litt bedre. Regner med lekkasjen er fikset tidligere, men ikke selve bryteren Det stod dermed ikke så bra til med håndtaket, to av festene knakk av. Har montert den igjen, men er naturlig nok litt dårligere grep. Tenker derfor at jeg bestiller meg oppgradert håndtak som du nevnte lenger opp her @trondshj. Husker du hvor du bestilte fra, og om det fulgte med boremal? Ser de har på powerfuluk.com. Den hadde også gnisset av litt lakk - så tenker jeg toucher opp det med litt stift når jeg evt. får montert ny, og at ny versjon ikke gnager på samme måte
×
×
  • Opprett ny...