Jump to content
LRforum

ewikran

Members
  • Content Count

    209
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About ewikran

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Tromsø

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Tromsø

Recent Profile Visitors

733 profile views
  1. Antar det som var årsaken den gang den gamle/originale generatoren tok kvelden, men kan dette være en kommer-og-går feil? Hadde denne bortfallet en tur, men etter at bilen fikk kvilt seg litt har det ikke vært noe problem siden.
  2. Problemet er vel todelt. Denne runden ble utløst av at ladespenningen helt og holdent forsvant og batterispenningen falt ned til 10V under kjøring. Dette har jeg opplevd bare en gang før og da tok generatoren kvelden. Målte ikke spenningen med IIDT da, men har 0,1V mindre i sigarettenneren enn hva IIDT og mulitmeter rett på batteriet viser. Dette har skjedd bare en gang (til nå). Det andre er at når jeg følger med litt på verdiene når ting ser ut til å virke så er ladespenningen konstant 14,8V +/- mens ladestrømmen faller veldig fort etter start ned til et nivå som er sv
  3. Har endelig fått kikket litt på tipset ang. kablingen mellom pos og neg knyttet til BMS. Denne ser ut til å være ok. Forsøkte å koble den bort fra pos siden og den gav umiddelbart feilmelding i display om ladefeil. Ladespenningen lå da på13,4V, men hadde bare motoren på en kort stund så det kan variere. Jeg har aldri hatt feilmelding på ladesystemet før (bortsett fra da generatoren tok kvelden for noe år siden). Skulle anta at ledningen er ok og at problemet ikke ligger der. Legger ved klipp av koblingsskjema med den aktuelle kabelen markert.
  4. Tror jeg har lest den også en gang. I og med at jeg kjører med voltmeter i sigarettenneruttaket i dashen så har jeg en grei oversikt over spenningen under drift. Den er bestandig 14,8-14,9V, sommer som vinter, korte turer, lange turer, og selv med nyoppladet batteri fra Ctec-laderen. Dette er ikke i tråd med det som nevnes over. Har ikke fått sjekket den kabelen som nevnes lenger opp i tråden, litt andre prioriteringer for tiden.
  5. Takk for alle tips. Skal sjekke denne ledningen mellom BMS og +-polen. Leste om dette på en tråd i går, men da var den det knyttet en del feilmelding i dash og IID-tool. Jeg har ingen av delene. Noen som kunne sjekket hvordan deres bil lader etter oppstart og perioden etter? Bare for sammenligningen sin del.
  6. Starten på dagens kjøretur endte i kjapp retur. Ladet fint, men etter kort tid så det ut som den stoppet helt å lade. Var nede i under 10V (kjører med spenningsmåler i sigarettenner etter tidligere generatorhavari). Ingen feilmeldinger i dashbord. Returnerte og hentet madammens bil for handleturen. Startet igjen når vi kom hjem og da ladet den som vanlig. Tok en kjøretur med live values fra IID-tool for å følge med spenning og ladestrøm. Tok flere stopp og start på turen for å se hvordan dette oppførte seg. Ladespenningen ligger på rundt 13V når varme i front og bakrute er på ved start. Straks
  7. Ja, det går fint. Bare plugge forsyningsslangen til dieselen og et 20mm bend for å koble sammen vannslangene med. Kjørte 2-3 uker slik tidligere i høst mens brenneren lå i 1000 deler i påvente av nytt brennkammer.
  8. Er vel bare å nappe ut kontakten så går den ikke. Mange som kjører rundt uten at denne går, mer eller mindre frivillig, men motor bruker lengere tid å bli varm når den ikke er i funksjon. PS: Høres mest ut som om noe ligger å slamrer, men antagelig ikke så lett å høre via video.
  9. Støttes, måtte til med mye skiver og klosser da vi kjøpte vår for 5 år siden med noen å 80k klokka. Har siden byttet rør. (men kjører fortsatt på de samme skiven og klossene som jeg byttet til, og fortsatt originale kalipere ved 150+k)
  10. Nytt brennkammer montert (takk @Hefty), webastoen primet og starter opp. Tror dette fikset mine problemer
  11. Du har kanskje byttet til vinterdekk? Hos meg har jeg kjørt med 3 forskjellige sommerdekk, utslitte, nye og ny-brukte = masse sporing. Vinterdekk 2 forskjellige sett, gammelt og nytt = ingen sporing (alt i orginal dim 255/50-20, bortsett fra ett sett sommerdekk som var 275/45-20(eller var det 40 - husker ikke))
  12. Slakk i foringer i bakhjulsoppheng kan gi sporing. Sliter med det selv på sporete vei som vi har mye av her i området. Lageret i nedre del av rattstammen har en tendens til å ruste fast og kan være med på å maskere/forverre situasjonen. Feil her kan en ofte kjenne ved at det er motstand som kommer og går avhengig av rattutsalget. https://www.advancedfactors.co.uk/steering-column-13376-c.asp Sporingen hos meg ble betraktelig bedre/ikke så påtagelig/mer kontrollerbart etter bytte av denne. Nå gjenstår hjulopphenget bak hvor det er slakk i flere foringer.
  13. Mye fint å lese her: https://www.disco3.co.uk/wiki/Fuel_Burning_Heater og her: https://www.disco3.co.uk/forum/topic136766.html
  14. Skiftet skiver og bremser på min kort tid etter kjøp. Det ble ok ettermarkedsgreier uten at jeg husker merkene. Hadde garantiutløpstes etter dette igjen og de skrøt av gode bremser. Har aldri slått meg at det var behov for noe mer effekt, og som motom er inne på så er det allerede store bremser på D4 som er i konflikt med vanlige felger.
×
×
  • Create New...