Jump to content
LRforum

Elevatoo

Members
  • Content Count

    42
  • Joined

  • Last visited

2 Followers

About Elevatoo

  • Rank
    Medlem

Profile Information

  • Location
    Søndre Buskerud

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Røyken

Recent Profile Visitors

389 profile views
  1. Biltema sin CHF-olje har samme spekken og bør fungere fint. Freelander står oppført i listen over "passer til" den bruker jo originalt samme Cold Climate Oil som D2'n. Vet også at en del D3 eiere har benyttet den uten problemer. https://www.biltema.no/bilpleie/motorolje/servoolje/servoolje-chf-1l-2000036328 Elevatoo
  2. 400,- henter selv ( Oslo m/omegn)! Mvh Elevatoo
  3. Feilen funnet, lekkasje / ulyd borte, case closed!! Demonterte slangene fra turbo til intercooler og etter nærmere inspeksjon fant jeg et 3 cm "snitt" i slangen rett før den gårt inn på intercooleren. Fordelen med å ha en pensjonert mekaniker med avansert hjemmeverksted som nabo er tilgang til "rotekassene" hans. Etter litt leting / mekking var den ødelagte delen skiftet ut og solid midlertidig reprasjon på plass og kommende tur til fjells reddet! Blir nok en bestilling av nye silikonslanger så snart fjellferien er over. Takk for innspill og gode råd!! Elevatoo
  4. Rotasjonsfilter skiftet uten endring ulyd, der røk den enkle/behagelige løsningen. Har funnet ut at jeg kan framprovosere lyden ved hurtig / kraftig rusing av motoren uten at bilen ruller. Fikk mekanikernabo ut i ettermiddag og etter litt rusing / lytting mener han at det kan være en luftlekkasje på trykksiden av turboen som lager ulyden. Det betyr vel i første omgang en sjekk av luftslanger / slangeklemmer mellom turbo - intercooler - motor? Elevatoo
  5. Det må sjekkes, tok service med bytte av bl.annet rotasjonsfilter for 3 uker siden. Kan jo være noe feil / surr med det nye filteret. Stemmer godt at lyden tilsynelatende kommer fra v. side front. Lever i håpet, Elevatoo.
  6. Dobbeltkardang / senterlager er sjekket og frikjent. Sjekket også tidligere info fra forrige eier og alt av lager / kryss ble skiftet like i forkant av at jeg kjøpte bilen for 3 år siden, så de burde normalt være ok. Ulyden følger gasspådraget under belastning slavisk, så bolter, turbo m/ slanger / pakn. eksos er neste sjekkpunkt på lista. Hadde med en mekaniker som lyttepost på en liten tur i gå kveld og han mente lyden måtte være avgass / turborelatert, men ville ikke gi noen "garanti". Elevatoo
  7. Takk for tipsene, manifold / ny pakning inkl. plansliping utført for 4 uker siden, så den krysses ut. Får gå løs på dobbeltkardang / senterlager etter jobb idag. Er det noen simring / gummioppheng etc som kan lage ule-/skrikelyd her som følgefeil av gåent lager? Elevatoo
  8. Har fått ulyder i drivverket i løpet av siste tiden. Trodde det kom fra håndbremstrommel, men det var bare delvis riktig. 2 forskjellige rasle /skranglelyd ved pådrag rundt 1900 - 2200 omdreininger /rett før kassa girer og en ulyd ved lav hastighet 30 - 40 km/t. Sistnevnte er en form form for "stønn / pipelyd", ikke ulik piping fra dekk på varm asfalt / skarp sving, men varer kun et par sekunder ved pådrag i lav hastighet. Har justert håndbremsen og da forsvant den ene og mest bråkete ulyden. den skranglingen som fortsatt er der er mest framtredende i samme turtall som nevnt ovenfor, men i tillegg går den over i "tynn" susing/vining ved jamn hastighet med pådrag. Begge de to gjenværende forsvinner når det ikke er pådrag / belastning, uavhengig av hastighet. Pipelyden / stønnet virker å komme fra frampart / venstre side, men er ikke sikker. Skal sjekke oljenivå på kasser i kveld, men trenger feilsøkingstips!! Bilen skal i utgangspunktet til fjells til helgen, så jeg lever i håpet!! Elevator
  9. Noen som kan gi en ca beskrivelse av hvor den originale antennekabelen mellom radioen og antenna i høyre bakrute går. Skal montere inn skjult dab-adapter med hardwiring via eksisterende antennekabel og det kunne være greit med en ca oversikt over originalkabelens plassering før jeg eventuelt går løs på dashbord, gulvtepper og veggpanel! Elevatoo
  10. Takk rådene, da skal jeg ligge langt unna vann og kun ta "mekanisk" rens for å få vekk det grøfste før lokket settes på !!
  11. Har kjørt en lang periode før jeg ble klar over at dekselet på luftkompressoren manglet. Har nå fått tak i nytt deksel, men vil rense kompressorenheten utvendig før jeg monterer på dekselet. Kompressoren mv er full av støv, jord, litt understellsbehandling (sauefett), veisalt mm og jeg er usikker på hva som er beste rense-/vaskemetode. Tydeligvis er den temmelig robust, siden den tusler og går som den skal tiltross for all møkka og manglende deksel. Tenker trykkluft, avfetting og rent vann m/ fuktfordrivende spray til slutt (alt med måte), hva tror dere? Elevatoo
  12. Synd, ikke noe å gjøre med det. (Hadde jeg visst det hadde jeg selvfølgelig valgt steinmuren til høyre i stedet for den til venstre i dag!) Mvh
  13. Ser at du i utgangspunktet hadde vyntelist venstre hjørne bak, har du fremdeles det liggende? Elevatoo
  14. Ønsker å kjøpe plastdekslet som beskytter kompressoren for luftfjærene. Elevatoo
  15. Har du beskyttelses-/støv dekslet som sitter rund kompressoren til luftfjærene? Elevatoo
×
×
  • Create New...