Gå til innhold

Høyland

Medlemmer
  • Innlegg

    75
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Location
    Norheimsund

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Norheimsund

Nylige profilbesøk

869 profilvisninger

Høyland sine prestasjoner

Aktiv Medlem

Aktiv Medlem (3/7)

  1. Spekulasjon, men hvis det er konstant differanse på faktisk høyde, så tyder det igrunnen på at alt fungerer, men at en sensor eller kalibrering er feil. Med så stort avvik, så er det gjerne ikke urimelig at det dukker opp feilmelding under kjøring. (grubler selv på mulig feilkilde etter at D4'en for første gang gikk i nødmodus pga fjæringsfeil ("crosstalk") for en time siden... ). Mistenker kontaktfeil etter at verksted ødela en kabel inn på en av høydesensorene ved demontering av hjul.
  2. Det er her det fremstår litt rotete. SDV6 er brukt iallfall på en del 2011-modeller med akkurat samme spec som 3-literen hadde fra starten (245 hester og 6-trinns kasse). Og det ser ikke ut til at det er noen clean cut på dato heller. Kan nesten virke som om de litt i ettertid kom på S (antar det står for "sequential") som betegnelse for å skille den fra den 2,7. Hadde vært ryddigere hvis det hadde vært enten alle 3-liter, eller alle fra endringen i 2012 som hadde SDV6.
  3. 3-literen har alltid to turboer. TDV6 og SDV6 ser ut til å være litt i hytt og pine i en overgangsfase rundt 2011 for motoren med 245 hester. Kanskje de fant en eske til med TDV6-merker?? Jeg mener alle 3-literene hadde TDV6-merke til å begynne med og da hadde de 245 hester. (Kan være solgt litt annerledes i andre marked)
  4. Erfaring fra annen bil med common rail og ny høytrykkspumpe, filter etc.. Denne gikk i nødmodus, særlig i kombinasjonen lavt turtall og litt/mye pådrag. Etter en del om og men og leting etter feilkilder, bytte av sensorer og lavtrykkspumpe, så var forklaringen enkel. Motorstyringen regulerer opp trykk i rail etter pådrag og turtall. Dvs ved lavt/normalt turtall og lite pådrag, så skal trykket være lavt og alt fungerte normalt. Både pådrag og turtall var parametere for å øke trykk ihht gitte kurver. Det viste seg å være flere dyser som hadde for stor intern lekkasje. Denne lekkasjen hadde jeg først bare testet ved lavt trykk og ikke funnet noe unormalt og dermed fortsatt letingen etter andre feil. Ved lekkasjetest der railtrykk var høyere så økte derimot flow på drainport'er kraftig. Høytrykkspumpa klarte dermed ikke levere nok flow til å kompensere for lekkasjen og trykket i rail falt under akseptabel verdi, med nødmodus som resultat. Dette problemet kan dermed være størst når turtallet, og dermed pumpekapasiteten, er lavt. Ved "forsiktig" pådrag, så kan en øke turtall og dermed leveransen så mye at den ikke nødvendigvis går i nødmodus selv ved belastning.
  5. Kan det være feilkode U2023? Straks mer info å finne der. Dieselfilter og systemrens kan være et sted å begynne. Ellers så kan en jo mistenke tilhengekontakten, siden det oppstod ved bruk av henger (tung henger gir også mening hvis det er dieselfilteret som er problemet).
  6. Som andre skriver så aksepterer ikke bilen "feil" vinkel på rattet. Been there, done that! Dette ordner seg Som kriseløsning, så kan du justere spissingen så rattet kommer noenlunde i senter.
  7. 8-kassen er bygd på ein annan måte med mindre tap, så det er nok ein av grunnane til redusert forbruk. 3-literen er meir moderne enn 2,7, særleg på innprøytinga og brukar mindre drivstoff. At den er sterkare og går lettare bidreg nok også. Både 245 og 256 hesters -versjonene har vel 600Nm?
  8. 8-trinns kassen har heilt elektronisk styring, altså ikkje mekanisk forbindelse mellom betjening og kasse slik som på 6-trinn, så ja hjul og spak er eintydig. Når det gjeld TDV6 og SDV6, så er begge brukt på like 3-litrar ein periode. Antar "S"-en kjem av Sequentiel, altså to turboar, der den eine kjem inn over 2500-2800 rpm (2,7 literen har kun ein turbo og er TDV6). Men iallfall 2010-2011 modellar 3-liter er også levert med TDV6 på bakluka utan at det er nokon annan motor enn dei som har SDV6. 2012 modell kom med 256hk og då er det SDV6 på alle (trur eg, kanskje med unntak av bilar i andre marked?).
  9. Fristande å kommentere D4 som fameliebil. Her er det sjølvsagt mange meiningar, men eg ser ikke for meg at det er mange over den på lista når det gjeld kombinasjon av eigenskapar. Eg har ikkje noko erfaring med S-Max, men samanlikna med Discovery, så ser det nokså smått ut... Og Discovery har nokre andre ess i ermet også.
  10. Strengt teknisk sett, så er det hjuldiameter som har betyding for firhjulsdriften. Forskjellige felg og dekk -størrelse er en typisk reservehjuls-situasjon.
  11. D4 har en i utgangspunktet, åpen senterdifferensial som ikke har problemer med litt ulik diameter. Hjerner sperrer diff gradvis ved registert ulike hastigheter foran/bak. Hvor LR har lagt grensen for dette er ukjent, men jeg ville bli veldig overrasket hvis litt forskjellig slitasje ville være nok. Det er feks ikke så mye som skal til før litt ulikt lufttrykk i dekkene vil ha like stor betydning for rulleomkrets som slitasje.
  12. Tusen kroner literen var da over alle støvleskaft. For eksempel her er originalt servicekit: https://www.lrparts.net/da6106-automatic-gearbox-for-8-speed-zf-box-including-lifeguard-8-oil-discovery-4-range-rover-l322-10-12-and-sport-from-2010.html Original Lifeguard 8: https://www.lrparts.net/lr023288-automatic-gearbox-oil-for-8-speed-zf-box-including-oil-by-zf-lifeguard-8-discovery-4-range-rover-and-sport.html
  13. Har ikke sjekket, men mener den skal sitte i bunnpanna.
  14. Jepp! Oljetemperaturmåleren på motoren (!). Forklaringer her:
×
×
  • Opprett ny...