Jump to content
LRforum

Høyland

Members
  • Content Count

    40
  • Joined

  • Last visited

About Høyland

  • Rank
    Medlem

Profile Information

  • Location
    Sandefjord

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Sandefjord

Recent Profile Visitors

218 profile views
  1. Må få legge inne eit (veldig) godt ord for Michelin Latitude Sport 3! Antageleg det mest komfortable eg har hatt på nokon bil.
  2. Hadde vært interessant hvis noen har erfaringer/begrunnelser for å bruke noe annet enn Lifeguard 6 (original ZF -olje).
  3. Der finnes veldig gode forklaringer av kassen på nett. Tipper du finner alle nødvendige detaljer og info der. Selv så kjøpte jeg komplett originalt solenoidsett på ebay når jeg først hadde ventilhuset ute. Kort fortalt: Ned med bunnpanne, ned med ventilhus, av med kontrollmodulen og ut med solenoiden(e).
  4. Det ligger en feilkode som ser ut til å være konkret: "TCM-Transmission 8spd P0966-12 (AC) Pressure control solenoid B control - circuit low - General electrical failure - circuit short to battery ( on 02-04-2019 12:38:19 at 156352 km )" Kortslutning i solenoid (eller krets til denne) B i ventilhuset. Ut fra teksten styrer denne trykket i gearkassen. Ikke urimelig med påfølgend feilmeldinger og hard giring hvis det er det som er den faktiske feilen. Ser også ut til at denne feilen kom først. Hvis det er noenlunde likt som på 6trinns kassen (og det ser det ut til), så er det ganske greit å bytte disse solenoidene.
  5. Manglende service. Enkelt og greit. Den ene etter den andre av bilmerkene gikk for livstidsolje. For Audi, BMW, LR (intervall, men langt over enbefalt) etc så har det vært på tross av anbefalingene til produsenten ZF. For D3/4 så ser det ut for at det er lock up clutch som får det først. Det er ikke unaturlig på en så tung bil når oljen etterhvert blir forurenset og friksjonsadditivene får redusert effekt.
  6. Dette skal være et velkjent problem. Google "D3 rear tailgate won't open" eller noe slikt, så bør det være oppskrifter på hvordan løse det.
  7. Støtter Trondsjh, særlig når det gjelder understellsbehandling! Få på Fluid Film eller Corrolan (eller annet som fungerer)!!
  8. Fluid film spray fixet min. Hadde riktignok ikke satt seg 100%
  9. Dette er oppskriftsmessige symptomer på slitte bakre foringer i nedre bærearmer foran.
  10. Første vinter i LR, men har hatt en rekke quattro de siste 10-15 årene. Eneste "negative" erfaring er at det har vert utfordringer med at bilene kan miste (eller ta) styringen eller være ustabile sideveis på slaps og "gjennombruddsføre" selv med mye mønster, i situasjoner der dette ikke har vært ventet. Dette har i stor grad vært med Hakkappelliitta (satser på at det er nok k'er, p'er etc der) av diverse varianter. Har fundert på om det det kan ha betydning hvilken type drift bilen har. Permanent firehjulsdrift kan få "slapset" i kombinasjon med hjulene og momentfordeling mellom akslene, til å oppføre seg forskjellig sammenlignet med en bil som driver primært på en aksel og evt slurer inn den andre akselen (som jo de fleste bilene på veien gjør). Absolutt interessant hvis det er dekk som er erfart som "mer stabile".
  11. My five cents: 1. Mønsterdybde 2. Continental (helt subjektivt selvsagt...) Når det er sagt, så er slapseføre det verste å kjøre på (fremdeles subjektivt...)
  12. Hvis jeg husker riktig, så prioriterer bilen lading ved motorbrems, altså for å spare drivstoff. Det kan forklare at spenning faller til batterispenning i perioder. Ikke unaturlig at dette også øker belastningen på batteriet.
  13. Ravenol SSF er kompatibel med 14315 https://www.ravenol-norge.no/special-automotive-hydraulic-fluid (og har en fin grønnfarge). Selges av Ravenol Norge og forhandlere. Evt fra UK https://www.lrparts.net/stc50519-ace-fluid-active-cornering-enhancement-fluid-for-land-rover-and-range-rover-cold-climate-power-steering-fluid.html Akkurat byttet til denne på min D4.
  14. Tredje setrad har også seks torx i midten. Tilskåret skumgummi ligger der for lyddemping i varebilen. Alle boltene bør smøres, siden de tydeligvis går gjennom karosseriet og derfor ruster. Også nødvendig for å få rett tiltrekking av boltene.
×
×
  • Create New...