Gå til innhold

Landroverbabe

Medlemmer
  • Innlegg

    27
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Location
    Oslo
  • Interests
    Gryende interesse for mekking av bil, husfiks, interiør og mine kjære kjæledyr.

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Oslo

Nylige profilbesøk

785 profilvisninger

Landroverbabe sine prestasjoner

Medlem

Medlem (2/7)

  1. Har ikke erfaring med å slepe, men har blitt slept et par ganger. Anbefaler også nødblink på begge biler for å tydeliggjøre for resten av trafikken. Og kjøre sakte og forsiktig (ikke for mye slakk på tauet, da må bakerste bil bremse litt). Viktig å følge med, spesielt for den som blir slept. Men også den som sleper. Den som blir slept må også være svært oppmerksom på at bremsene sine fungerer (og at rattet ikke ikke låser seg?) Og feste slepetau skikkelig på begge biler. Mener huske det kanskje er noe fester foran og bak under bilene(?) Forrige gang jeg ble slept var faktisk av en landrover. Det var tøft Lykke til
  2. Nå som det endelig er komt snø og man kan stå langrenn Ja, vi får håpe det
  3. Tusen takk for fine tilbakemeldinger Vidunderet (og eieren) skal til pers med skift av IRD neste helg. Kommer med oppdatering
  4. Holder det med 2 slike bilramper "typ" biltema, for å få løftet bilen tilstrekkelig for ird skift og to "mann" under? Eller må jeg ha 4? Har man plass nok under da? Og hva slags verktøy trenger jeg for å skifte den? (skiftenøkkel, skrutrekker eller hva? Gjerne spesifisert navn på verktøy som passer til den skiftingsen der.) http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Bilrampe-2-tonn-2000023040/
  5. Han på huggeren holdt på le seg ihjel når jeg spurte om han kunne være snill å sjekke om VCU var "myk eller stiv", og lurte på om to stk skulle stå i hver sin ende og dra ? Jeg kjenner jo på at jeg gjerne vil ha en som ikke er så slitt og rusten som det som er tilgjengelig fra huggerne om dagen, da jeg er redd det kan "høre med" slitt/stiv/morken gummi pga elde (om det er denne gummien som gjør den myk eller stiv da selfølgelig) Meen.. over til pri lista på bilen. VCU har jeg lagt til side pga Strømmen bilverksted ikke nevnte denne på servicen. Så best jeg konsentrerer meg om de tingene som står på smørbrødlista Så har jeg jo tips til ting å (forhåpentligvis) pusle med senere hvis tid og ork melder seg. IRD er nå på plass (Check!) Differensialen (bakre differensial) (Trenger ny del? Hvordan reparerer jeg den som er der?) Link til nettbutikk/selger Opphengslager på mellomakselen (trenger ny del, evt pent brukt?) Link til ny og brukt. Regner med jeg får tak i denne differanseoljen det henvises til på Biltema? (som man skal smøre litt her og der) På oversiktslisten under står veiledende priser for disse to deler (differensial og opphengslager) jeg fikk fra Strømmen Oppdatert Oversikt: HØY prioritet (NÅ): Brukt IRD fra hugger (3 500,- varer i noen år) eller IRD overhalling (Det som lønner seg mest?) (Kun kit fra Ebay kommer på ca. 3 936,- (om det er det riktige kitet som har de delene som trengs?) + toll. (+ diffolje på) HIV OG HOI! Det blir ca. 5 559,- +/- inkl frakt og toll det. Men da blir det jo nye slite-deler da og vil tro den blir så god som ny, istedenfor den fra huggeren som holder noen år. ​Skifte VCU/Viskosekobling hvis gåen (Huggeren? Pris,-) Regner med at denne er iorden da det ikke ble påpekt under servicen. Kjøpe diffolje (257,82,-) + evt kjøpe verktøy til å fikse ting. (Hvilke verktøy trenger jeg for disse mekke greiene?) Reparere Differensial/bakre differensial/diff bak (210,- , pluss diff olje på) Skifte opphengslageret på mellomakselen (450,-) (Kan evt. strykes av listen dersom jeg kjøper "Mellomaksel fra hugger til 1 250,-" ???VCU er tilfredstillende "ikke stiv" (!) Svært viktig!) VCU ikke påpekt under service hos Strømmen bilverksted, regner da med at den er iorden. Ikke skifte hele mellomaksel, men kun opphengslager mellomaksel som påpekt etter servicen. Lavere prioritet (Etterpå) Skifte vindusheis førerdør (Kan jeg forhåpentligvis greie selv) (1 900,-) Skifte toppdeksel pakning (Kan jeg greie selv) (255,-) Skifte foring bakstilling (78,-)
  6. Her er nærbilde av VCU på den jeg vurderer fra hugger: Begge er bildet av samme VCU på mellomakselen visstnok
  7. Tusen takk for svar Lise! Veldig kjekt å følge opp servicepunkter på angitte tidspunkter slik du viser til over her vil jeg tro. Ønsker meg å lage en fremdriftsplan når jeg har fått ting på plass. Har gått igjennom alle papirene jeg har på bilen, og kan ikke se at VCU er byttet rundt 120 000, har papirer både før og etter bilen hadde gått 120 000, så om det er byttet så ligger ikke kvittering eller noe vedlagt. Eller så har den ikke blitt byttet. Her er bilde av VCU og hele sulamitten som er på nå. Etter det jeg kan se er den største bolken midt på (VCU´en) Rimelig rusten..Og mistenker at den ikke har vært byttet? Isåfall er det jo et under at bilen har gått så langt med den som 241 000+ De lengre delene ser mer "sortere" ut, og nyere?? Plastikken/gummien jeg kunne se på den delen jeg tror var VCU, var vanskelig å vurdere om var myk eller ikke.. Kanskje noen av dere ser det? Som har litt mer erfaring enn jeg
  8. Hei Jeg driver å skal skifte opphengslagrene. Har dere link til et bilde hvor jeg kan se hvordan opphengslagrene ser ut? Riktig navn, og link til rimelige reservedeler. Og... Er de slike opphengslagre påmontert denne (se bildet) ? Dere som nå har erfaring med dette. Håper dere kan hjelpe. Mvh Landroverbabe
  9. På servicen jeg hadde ble ikke VCU/viskosekobling nevnt. Men jeg må finne ut om VCU er myk Hvor på mellomakselen sitter VCU/viskosekobling? (ref. bildene over.. Er det den midterste "største klossen"?) Er det noe jeg må skru opp/åpne for å se om den er myk, eller finner jeg ut av det med en gang jeg lokaliserer den? Så da trenger jeg ikke kjøpe mellomaksling med VCU/viskosekobling på? Men jeg har fortsatt denne som står på oversikten min. "Skifte opphengslager mellomaksel (450,-)" Er dette en del som kan kjøpes separat som jeg greier å montere av/på? Og hvor mye koster en slik en presse? Hvor/hva søker jeg etter for å finne en rimelig slik en? (Håper ikke det er noe gedigent verkstedmaskinell) Oppdatert Oversikt: Brukt IRD fra hugger (3 500,- varer i noen år) eller IRD overhalling (Det som lønner seg mest?) (Kun kit fra Ebay kommer på ca. 3 936,- (om det er det riktige kitet som har de delene som trengs?) + toll. (+ diffolje på) HIV OG HOI! Det blir ca. 5 559,- +/- inkl frakt og toll det. Men da blir det jo nye slite-deler da og vil tro den blir så god som ny, istedenfor den fra huggeren som holder noen år. ​Skifte VCU/Viskosekobling hvis gåen (Huggeren? Pris,-) Regner med at denne er iorden da det ikke ble påpekt under servicen. Kjøpe diffolje (257,82,-) + evt kjøpe verktøy til å fikse ting. (Hvilke verktøy trenger jeg for disse mekke greiene?) Reparere Differensial/bakre differensial/diff bak (210,- , pluss diff olje på) Skifte opphengslageret på mellomakselen (450,-) (Kan evt. strykes av listen dersom jeg kjøper "Mellomaksel fra hugger til 1 250,-" ??? VCU er tilfredstillende "ikke stiv" (!) Svært viktig!) VCU ikke påpekt under service hos Strømmen bilverksted, regner da med at den er iorden. Ikke skifte hele mellomaksel, men kun opphengslager mellomaksel som påpekt etter servicen. Skifte vindusheis førerdør (Kan jeg forhåpentligvis greie selv) (1 900,-) Skifte toppdeksel pakning (Kan jeg greie selv) (255,-) Skifte foring bakstilling (78,-) ​​ Priser er veiledende kun for deler. Da blir det som følger i første omgang: Reparere IRD (pluss diffolje på) + reparere Differensial/diff/bakre differensial (+ diffolje på) mens jeg først er under der Hva skal jeg søke etter for å finne differensialen jeg skal overhale og bytte? Kan jeg ikke bare ta den ut, overhale den = smøre den med olje? og sette den inn da? Eller er det mer som trengs når man overhaler en slik en "diff" (differensial/bakre differensial/diff) ? "Makan til pågangsmot som du viser tilhører sjeldenhetene! Respekt!" Takk!
  10. Bilde av mellomakselen jeg har fått tilbud på fra hugger til 1 250,-.. Hvordan ser denne ut? Noen som kan se om VCU er myk/stiv? Til sammenlikning: Her (bildet UNDER) har vi en til en freelander som er et par år nyere enn min og som går på diesel (vet ikke om det har noe å si) til 2 200,- (fra en annen leverandør, må sendes porto tilkommer) Jeg synes den nederste så "finest" ut? Mer ny eller smurt?
  11. Takk for svar og tips. Jeg må jo bare prøve. Jeg har jo bare denne bilen, og hvis jeg og knøttet skal komme oss fra A til B så må vi jo ha en bil som funker og som ikke stopper. Og å slippe å være avhengig av andre mennesker ordner ting for en, som jeg ikke er en tilhenger av. Liker å klare ting selv, og moren min lærte meg til at det er aldri dumt å spørre. Så here goes.. Håper det ikke gikk slik som med iphonereparasjonsprosjektet mitt hvor jeg druknet kameraet til iphonen i rensesprit (Litt VEL ivrig i å utføre etter instruksjonsvideoen). Man lærer så lenge man lever, og hvis man aldri prøver eller begynner så får man jo heller aldri erfaringen man trenger/kommer til å trenge. Handler vel kanskje om å bli voksen og ta ansvar selv også (og ikke bare høre på hva "andre sier", eller slenger av negativitet om valg av type bil etc.) Å prøve å få endene til å møtes, og få til noe ut av det man allerede har isteden for å vrake den ene etter den andre fordi man ikke kan eller ikke tør. Jeg tenker at det hadde vært veldig praktisk å ha en type bil man kjenner, og kan (lære seg) å fikse selv. Og på denne måten flette det inn i et økonomioptimaliseringsperspektiv, istedenfor være prisgitt forskjellige biltyper og forskjellige kostbare verksteder som kanskje ikke kan det de driver med de heller/prøver å få mest mulig penger ut av ting ved å bytte noe hvor det egentlig er noe galt med noe annet osv.. Men jeg skal ikke skryte på meg noe som helst. Vet jo ikke om jeg klarer det. Jeg får bare prøve og håpe at jeg får til dette. Så må jeg jo bare bøye meg i støvet for alle disse gode tipsene jeg har fått av dere her inne på forumet. For uten de, hadde jeg nok sliti... Kunne f.eks ikke ordet "bakdiff" før jeg kom inn her Fått svar fra hugger ang VCU/viskosekobling og differensial/bakdiff, fikk til svar at de hadde komplett mellomaksel. Kr 1250,- (Høres det greit ut? Har spurt om at bilde ettersendes) Og med mindre det fins flere typer "mellomaksler" på denne bilen, så kan jeg jo da også stryke av en ting til fra to do listen (Skifte opphengslager mellomaksel (450,-) ) For "opphengslager" som jo også er noe av det jeg skal fikse, er vel noe som sitter på mellomakselen er det ikke? Spørsmålet er om den er håndterbar for meg å få demontert og satt inn denne evt. nye ? Vet jo ikke hvor stor/tung/manøvrerbar en slik mellomaksel er? Men etter å ha googlet det, så ser det vel håndterbart ut? Så over til et muligens "dumt" spørsmål, sitter "foring bakstilling" også på mellomakselen? Eller sitter den et annet sted/er en annen greie? Bare lurer på om det er flere ting jeg burde nevne for, spørre huggeren om før jeg henter det jeg trenger. Oversikt: Brukt IRD fra hugger (3 500,- varer i noen år) eller IRD overhalling (Det som lønner seg mest?) (Kun kit fra Ebay kommer på ca. 3 936,- (om det er det riktige kitet som har de delene som trengs?) + toll. (+ diffolje på) HIV OG HOI! Det blir ca. 5 559,- +/- inkl frakt og toll det. Men da blir det jo nye slite-deler da og vil tro den blir så god som ny, istedenfor den fra huggeren som holder noen år. ​Skifte VCU/Viskosekobling hvis gåen (Huggeren? Pris,-) Kjøpe diffolje (257,82,-) + evt kjøpe verktøy til å fikse ting. (Hvilke verktøy trenger jeg for disse mekke greiene?) Reparere Diff bak (210,- , pluss diff olje på) Skifte opphengslager mellomaksel (450,-) (Kan evt. strykes av listen dersom jeg kjøper "Mellomaksel fra hugger til 1 250,-" ??? VCU er tilfredstillende "ikke stiv" (!) Svært viktig!) Skifte vindusheis førerdør (Kan jeg forhåpentligvis greie selv) (1 900,-) Skifte toppdeksel pakning (Kan jeg greie selv) (255,-) Skifte foring bakstilling (78,-) ​​ Priser er veiledende kun for deler.
  12. Nå føler jeg meg ORDENTLIG gærn (Håper jeg ikke har gjort noe galt nå?) Jeg har bestilt IRD fra huggeren (fordi det rett og slett blir for dyrt med importkit til rundt 6 lapper, hvis jeg må inn med VCU samtidig). Spurte samtidig etter VCU/viskosekobling og differensial/bakdiff og pris på de.. Men vil gjerne ha gode råd om hvor man kan finne disse delene av dere, da jeg føler dette er et supert bilforum hvor vi hjelper hverandre og det er godt med erfarne landrover entusiaster sine gode råd Da får jeg ialfall tak i (forhåpentligvis IRD, VCU og diff/bakdiff før jul, så jeg kan gå igang med prosjekt "Rullende vidunder" Med mage og alt, hjælpes.. Dette må jo bare gå! Jeg satser på å skaffe meg fire slike bilramper, og kjøre opp på alle fire samtidig. Har jeg god nok plass under til å mekke og få hjelp til å holde under der da? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Bilrampe-2-tonn-2000023040/ Gjenstår isåfall imidlertidig å skaffe til veie 4 slike, noen som vet om noen som vil bli kvitt bilramper, eller helst leie ut bilramper for en rimelig penge i Oslo området? (Har svært begrenset lagringsplass) Så håper jeg at jeg finner en kul nabo som kan bistå meg i å holde mens jeg skrur. Hva slags verktøy trenger jeg?, og av hvilke dimensjoner på de til å demontere og montere opp: Transfer/"IRD"/4hjulstrek kassen VCU/viskosekobling Differensial/bakdiff
  13. Takk for gode tips Er det mulig å finne en brukt VCU/viskosekobling og differensial/bakdiff (begynner få teken på et par av ordene i mekkespråket her nå ) fra huggeren som er i god stand som holder lenge dersom min skulle være gåen? De er jo ikke akkurat billige på Ebay Her? Finndel.no : http://finndel.no/deler.aspx?bk=790302 Oppdatert oversikt Totalt: Brukt IRD fra hugger (3 500,- varer i noen år) eller IRD overhalling (Det som lønner seg mest?) (Kun kit fra Ebay kommer på ca. 3 936,- (om det er det riktige kitet som har de delene som trengs?) + toll. (+ diffolje på) HIV OG HOI! Det blir ca. 5 559,- +/- inkl frakt og toll det. Men da blir det jo nye slite-deler da og vil tro den blir så god som ny, istedenfor den fra huggeren som holder noen år. ​Skifte VCU/Viskosekobling hvis gåen (Huggeren? Pris,-) Kjøpe diffolje (257,82,-) + evt kjøpe verktøy til å fikse ting. (Hvilke verktøy trenger jeg for disse mekke greiene?) Reparere Diff bak (210,- , pluss diff olje på) Skifte vindusheis førerdør (Kan jeg forhåpentligvis greie selv) (1 900,-) Skifte toppdeksel pakning (Kan jeg greie selv) (255,-) Skifte foring bakstilling (78,-) Skifte opphengslager mellomaksel (450,-) Priser er veiledende kun for deler.
×
×
  • Opprett ny...