Gå til innhold

Dilbert

Medlemmer
  • Innlegg

    206
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Borgen, 4 mil nord for Oslo

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Jessheim

Nylige profilbesøk

657 profilvisninger

Dilbert sine prestasjoner

Entusiast

Entusiast (4/7)

  1. Hei Litt lat jeg og, så bestillte alle deler fra Techno Classic Liertoppen, bortsett fra ett løpehjul som ble hentet fra en BMW forhandler i Oslo. Tipper det er andre her inne som har mer erfaring med hvor det lønner seg å bestille deler. GeirH
  2. Hei Tenkte bare å dele min erfaring etter det som startet som en ganske liten feil. Det hele begynnte med litt ulyd fra motorromet som jeg lokaliserte til dynamo. Jaja, tenkte jeg, da må det byttes lagere i den. Så forsvant lyden, for så å dukke opp igjen, bare enda verre når jeg var 10 km hjemmefra. Kikket ned på dynamoen og så da at "løpehjulet" nærmest dynamoen hadde havarert og sto delvis på skrå. Tok en dum sjefsavgjørelse og valgte å kjøre hjem. Gikk ikke så lenge før jeg mistet servo og ladelampe begynnte å lyse, etter noen km. til steg tempraturen og. Kjørte jo pent og siden det er vinter og kaldt så valgte jeg å kjøre helt hjem.... Parkerte hjemme med vanndampen stående ut av motorrom. Åpnet panseret og så dampen velte ut av 2 sprekker i toppen av radiator, flatreima hang og slang og løpehjulet hadde "tverret" og gnagd seg 5-10 mm inn i dynamoen. Nå har jo bilen vært feilfri i 2 år snart, så dette var jo ikke så gæli.. Det ble bestillt ny radiator, 2 stk. løpehjul (bytter begge når jeg er i gang), nytt lokk til ekspansjonstank og nye flatreimer. Valgte å bytte vannpumpe og når jeg først holdt på. Selve jobben var jo enkel, etter at radiator var ute. Står i manualen at det kreves spesialverktøy for å fjerne viften, men det holder med 32 mm fastnøkkel (tror jeg det var) og vannpumpetang. PS det er links gjenger på vifta. Koble fra inn/ut slanger i overkant på radiator samt lufteslange og løsne 2 stk. 8 mm bolter i underkant. Deretter er det bare å løfte herligheten opp. Da får du plutselig danseplass, og bytte av vannpumpe, løpehjul, montere flatreim og evt bytte termostat blir enkelt. Tror jeg ville vurdert å løfte ut radiator ved dynamobytte og jeg, det tar deg 15 min. Det jeg plundret mest med var egentlig å få luftet kjølsystemet til slutt. Det jeg stusser litt på er jo hvorfor radiatoren min sprakk, skal ikke lokket på ekspansjonstanken slippe ut overtrykket? Byttet derfor lokket på tanken. En annen ting, hvis jeg tar av lufteslange på toppen av radiator og tar av lokket på ekspansjonstank, så skal det vel være mulig å blåse gjennom der? Mistenker at jeg bør sjekke/bytte hele eksp.tanken og. Uansett, bilen er på veien igjen, EU kontroll på tirsdag og forhåpentligvis klar for 2 nye år på veien. Godbilen min :-) GeirH 1997 RR 2,5 DSE
  3. Hei Min P38, 97 modell 2,5 DSE er en importert sak, og dermed, uvisst av hvilken grunn, så er det ikke oppført noe data i vognkortet angående tillhengervekter. Snakket med en venn av meg som jobber på biltilsynet, og hun sa at jeg måtte få et skriv fra produsenten som måtte medbringes til etaten for å få dette inn i vognkortet. Det hjalp vistnok ikke å vise til tilsvarende biler, som er typegodkjent og registrert i "billandet" Norge, Ifølge henne så har jeg ikke lov å dra henger med denne bilen i det hele tatt. Noen andre som har vært borte i dette? Og er det noen med tilsvarende bil som kan fortelle meg hvilke vekter dere har i vognkortet deres? Er det 3 vekter som gjelder, med brems, uten brems og total tilhengervekt?? GeirH
  4. Hei Jakter på venstre hovedlykt til min 97 P38, tidligere eier har oppgradert til siste versjon, de som har mørk ramme. Finner noen på Ebay, men kan vel ikke bruke lamper som sitter på biler fra England, da de vil gi feil asymetrisk lyskjegle? Takker for tips. GeirH
  5. Dilbert

    Frontlykt P38

    Trenger venstre hovedlykt helst 1999-2002 (med svart "ramme") da glasset mitt er knust og EU er rett rundt hjørnet. Evt. tips om hvem som kan ha noe slikt. GeirH 1997 RR 2,5 DSE
  6. Hei Bilen min har vært chippet/trimmet i sitt tidligere liv. Har derfor "ny" gearkasse og chip/trim er fjernet til fordel for det originale. GeirH 1997 RR 2,5 DSE
  7. Blir litt rotete dette, siden jeg laget en ny "topic" med bremsefeil. Historien blir ihvertfall slik: alle feilene nevt i øverste post dukket opp igjen, samt at bremsene forsvant. Etter litt feilsøking fant jeg ett defekt rele (grønt) i sikringsboksen i motorrommet. Stablet litt om på releer og det meste er i orden igjen, det lyser i ABS lampa, men det blir jo en bagatell etter dette..... GeirH
  8. Da har jeg letet litt feil igjen, bremser virker og det meste av feilkoder/meldinger er borte. Eneste feil-lampa med lys i nå er ABS, men den kan jeg leve med inntil videre. Valgte og demontere hele releboksen i motorrommet. Plukket av releer og sikringer samt alle tilkoblinger. Fant ikke noe illevarslende der. Valgte deretter og måle samtlige sikringer og måle motstanden i spolen på alle releene. Fant et defekt rele. Motstanden mellom kl.nr. 85 og 86 lå rundt 80 ohm og det defekte viste over 700 ohm. Eneste blemma er jo at jeg ikke vet hvor dette defekte releet satt, så nå kjører jeg rundt med ett rele i minus, som, hvis jeg tolker rele-plasseringsskissen korrekt skal det styre noe i forbindelsemed AC anlegg. Blir fint med vår og sommer nå, hyggeligere å skru nå. Føler jeg ligger litt etter med vedlikeholdet mitt. Satser på noen problemfrie mil igjen. GeirH 1997 RR 2,5 DSE
  9. Ser nå at denne havnet i helt feil kategori, skulle så klart vært i Range Rover "båsen" Meldte jo om "fault, fault, fault" her om dagen, gikk over div. jordingspunkter og ting var plutselig i orden, helt til i dag, samme lista med feilmeldinger kommer opp, samt at bremsepedalen omtrent gikk i bunn. Scary. Regner med dette er elektronisk relatert også. Har en liten plan for feilsøking imorgen, så kommer jeg tilbake med hva jeg evt finner ut. GeirH
  10. Hmmm, dette hadde vel min RR med TC på bakaksel taklet, men med ruller på begge bakhjula, og uten TC fremme, så hadde jeg nok stått der, enda. http://www.youtube.com/watch?v=U-FoUTPja4Y&feature=related Blir IKKE veldig imponert. GeirH 1997 RR
  11. Finnes det noen fasit, noe som overgår ALT annet, eller er dette situasjonsbetinget. Kikket på noen filmer på nettet, og der er "alle" vinnere, litt avhengig av hvem som har produsert filmen. Lada Niva slår Audi Q7, X-drive slår quatro og i neste test er Quatro suveren. Aner ikke hvor mange forskjellige systemer som finnes der ute, elektroniske, mekaniske og en kombinasjon av dette. Liker jo godt den nye Range Rover Evoque, og koser meg når den "banker" Audi og BMW i en liten "hill" test. Har jo skjønt at min bil mangler en del finesser for å hevde seg, men jeg må jo forberede mitt neste bil kjøp.. GeirH 1997 RR 2,5 DSE
  12. Hurra. Da ser det ut som bilen er frisk igjen. (måtte det vare evig ) Stupte rett på BeCM og løsnet og beveget litt på jordpunkter der. Startet opp bilen, og ALLE feilmeldinger var borte. Bilen hevet seg og alt er på stell. Ved første øyekast ser ikke jeg noe galt med disse koblingene, men kanskje det kan være litt prevantivt for oss med disse bilen å "ta en runde" og sjekke disse punktene en gang i blant. Takk for hjelpen. GeirH
  13. Ojj ojj. Nå hagler det på med feilmeldinger her. Jeg nevner det jeg kommer på. - Traction control fault - Alternator fault - EAS fault - Speedometer slutter å virke - Alle feillamper i dash'en lyser - Slow, max 55 km/t - Ligger nå på bump stop. Har en Defa pakke på bilen, og den forteller om ladespenning på 13,9-14,1 volt. Er synderen her jording, ett eller annet sted? Ligger det ikke og en kabelskjøt i gulvet på en av sidene og? Mener jeg har lest og sett bilder av en multikontakt som irrer. Tips mottas med STOR takk. GeirH 1997 RR 2,5 DSE
  14. Dilbert

    Kmpl. frontlys P38

    Hei Grunnet steinsprut og sprekk i glass, ønskes hel og fin komplett frontlykt vs. Bilen er en 97 modell men tidligere eier har montert siste versjon av P38 lamper på denne, tror jeg. De er ihvertfall svarte innv. på en måte. Geir H mob: 915 33 823
  15. Hei igjen. Her er en link. http://www.dinside.no/839715/her-er-de-beste-batteriene
×
×
  • Opprett ny...