Gå til innhold

henningo2

Medlemmer
  • Innlegg

    32
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Norway
  • Interests
    FL1
    FL2
    RR Evoque

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Svarstad

Nylige profilbesøk

845 profilvisninger

henningo2 sine prestasjoner

Medlem

Medlem (2/7)

  1. Heisann, litt usikker om det var meg du spurte (Tysen) om modell år, vel min er 2018 (zf), re-satte gear kassen, og det var merkbart anderledes og responsivt., Var en tur igjennom Europa (Spania - Frankrike osv, og hjem), så var det liksom gearkassen var tilbake igjen etter 6000km på nermest flat mark, så er det liksom ting må null stilles på nytt., mer for Norske forhold. , vet ikke om dette er noe som tar lang tid med kjøring, men jeg null stillte den med en gang. Innsikt i hukomelse clusters, (ram) på disse bilene har jeg ikke noe peiling på, men å følge maffy´s oppskrift ga merkbar forandring. Mvh Henning
  2. Hei, på Evoque owners club (uk) har "Maffy" laget en fin instruksjon over hvordan du resetter minnet til gearkassen til fabrikk. https://www.evoqueownersclub.co.uk/threads/re-setting-automatic-gearbox.12322/#post-167572 Min har gått 70k, så jeg skal prøve dette i helgen (2018/1 eier før meg) Mvh Henning
  3. Hei, Jeg har over de siste 12 årene hatt 3 Fl 1, og den siste går fremdeles som en drøm, nylig godkjent. (hatt den i over 6 år/220 000km nå). For meg var det inngangsporten til Landrover, og veldig gunstig økonomisk. Jeg har også en FL2 som nå nærmer seg 180 000km. Min FL1 har vært og er en god arbeidshest, men noen reperasjoner har det jo blitt som cluch slave (super lett på 1,8), samt tank krybbe, klakke ledd, bremse rør med vedlikehold osv, men slett ikke så galt. Bilen er utrolig lett å skru på, samt Rave på den er som den beste bruksannvsining. Har også hatt noen reps på FL2, så utleggsmessig vil jeg si de er nokså like i kost. Billige deler er så utrolig verdifult når man skrur litt selv. At FL1 er en Heritage vehicle sier jo litt for en som setter pris på Landrover. Nå kommer det en EV snart hos oss, men jeg har så lyst til å beholde begge FL , De har lært meg mye, er suverene biler!, Så valget blir vanskelig, beholde fl1 eller fl2. Blir artig om noen år å se en strøken FL1 på veien! Ha en flott juletid! Henning
  4. Så flott, da kommer det til nytte, sender tlf. på PM :-)
  5. Hei Hans, Jeg har ett diagnose sett (lynx) som jeg gjerne gir til deg, hvis du vil ha det. Det gir en unik mulighet til å drifte Fl 1. Du får også med en acer laptop (gammel), som har software til FL1 alle modeller. Jeg har flere diagnose muligheter, så dette ligger å samler støv :-), bedre du får det av meg. Skal du nedover så si ifra så ordner vi det. https://allbrit.de/downloads/Produktinfo/lynx_booklet.pdf Mvh Henning
  6. Hei Hans, Når du skal ha av lagerene til Vcu, så kan det være ett herk, Jeg har h-presse og presser dem av og på. Kjøper du en kveil med bremse rør, og band så er det ikke mye greie å fikse bakbremsene. Jeg brukte avkappet som mal, og det smatt inn som det skulle. Skjøtet dem ca. under baksetet. Husk at du har en justering på innsiden av tromlene bak (bruk flatt skrujern) som du kan slakke av bandene med. så smetter tromlene av. Skruene på tromlene løsner med en slagtrekker!, så slipper du borring og tull. Jeg skrur og gjør klar på vår/sommer, litt som deg.(ikke garasje), så bilene får stell før vinteren her hjemme. Legger EU kontroll til sommer mnd. Trenger du hjelp så send en PM når du tenker å begynne til våren, så kan jeg nok hjelpe deg. (bor ved Svarstad). Jeg har opplevd at en bekjent fikk runnaway på sin Diesel motor (FL1 Bmw motor), så det er vel crankshaft breater som er ett viktig service punkt på denne motoren tror jeg. Andre som vet bedre på dette her :-) Håper det lysner i FL tunellen for deg :-) Mvh Henning https://media.landrover.com/en-gb/news/2016/01/best-selling-freelander-1-becomes-latest-land-rover-heritage-vehicle
  7. Hei, dårlig start kanskje, men jeg vil si dette ikke er så galt. Erfaringsmessig så hvis bilen er satt sammen i Sollihull så ruster den så og si ikke. Kona hadde tidligere FL satt sammen en annen plass, og den rusta veldig. Da er ikke problemene mer en litt lidenskapelig skruing og hobby med bilen. ,vel hvis brekket ikke "låser" så kan det være Wiren som må skiftes ut, (ruster og setter seg) noen hundrelapper. Det kan ofte også være armen i trommelen som setter seg. Jeg har satt dem i stikka og løsnet dem, smurt dem med silikon fett så er de ok. stab-link ("klakke ledd") koster nesten ikke noe ifra england (https://www.island-4x4.co.uk/antiroll-link-britpart-rbm100171-rbm100172-p-205.html 60.-) lette å bytte. Olje søl ifra turbo kan kanskje andre svare på, (har nå 1,8 bensin) men reima koster ikke så mye. Eksos festene er lett å fikse, har kjøpt noen gamle mange armede lysestaker i stål, de som var så populære da jeg og kona var unge og pene :-), de er samme dimmen og lette og bøye med autogent, så da er det ikke kostbart. Bære armene koster ikke all verden (https://www.island-4x4.co.uk/wisbone-9806-britpart-rbj102930-rbj500690-p-715.html med bære kule), og er lett å bytte. Bremse rør er som regel greie å bytte, kjøpte en kveil på biltema, Nippler osv kjøpte jeg ett sett på biltema (https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/bremsesystem/bremseror/bremserorsnipler/bremserornipler-110-stk-2000020220) , pluss skjøte stykker. (https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/bremsesystem/bremseror/bremseror/skjotestykke-for-bremseror-2000018610) kanskje litt overkill med settet, men så har jeg i samlinga mi. Oppheng/lager til VCU er heller ikke så dyre, men tar litt tid å bytte, satt inn aksling med wd40 i innfesting på den siden som sitter og lot det løsne en stund. Jeg husker når jeg begynte med min første FL1, hvor fortvilet jeg var, men i dag er det en suveren bil så lenge fossilt er gangbart. Lykke til. Mvh Henning
  8. Hei, jeg og kona har begge versjonene, FL2 er en bil med ypperlig kjøre-komort, fremkomlighet og plass. Hun elsker Fl2 og det er hennes favoritt om vinteren (mye p.g.a. av ising og oppvarming). Fl1 (3dørs) bruker vi mye om sommeren, liksom en favoritt bil med taket av. Siden jeg skrur og vedlikeholder dem begge, vil jeg si at hvis du (som meg) har 1,1/2 tommeltott, så er Fl1 lett å skru på, men det skjer mye, som f.eks, rett etter 2 nye år på pkk, så løsnet balanse ringen på vcu. Litt kontakt lim så var den sikret til sommeren. Men det må gjøres. Fl1 er en bil som krever mye i tider, men med veldig rimelig deler om man har tid., og en fantastisk morsom "prosjekt bil (har kjørt Fl1 i 10 -12 år og liker den godt). Fl2 er en helt annen klasse, om enn litt kjedelig, men fantastisk flott bil i vår eie, ikke til å blande med FL1. Mvh Henning (om sommeren tar hun tak i FL1 uten tak, og synes den er en knall bil., men husk du må kunne skru og løse problemer med den.)
  9. sett tenningen på uten motor start, og giret i revers, så kan du gå ut å se om det virker !
  10. Hei, jeg har topp, tapper, stige i fin form. De har rusla 60k, aldrig varmkjørt. Pm om en pris så blir vi enige. Mvh Henning
  11. Hei, jeg kjøpte lakk til min freelander på fargerike (lokale fargehandel). De blander lakk etter fargene/kodene. Mvh H
  12. Hei, vet ikke om jeg har svaret for deg. Men ved topp pak-bytte var det mye karbon i syl. 1 og 4. På min Nearly free bee. Har du hatt en dårlig pakning ved innsug man. Og den lekker inn, så må glycol også forbrennes. Restene setter seg (karbon) Mindre volum, mere gynging på veiv/motstand. Har bilen gjort mange km med dette problemet, og med låsing av starter ved for mye komp., kan stempelet i cyl 4 lene seg, og slippe inn/ut olje. Ut over det, så kan en titt/rens av IAC ventilen gjøre godt. Dårlig (nær død bensin pumpe) har noen av de samme samt. MVH Henningo2 Symptomene :-)
  13. Har litt lyst til å kommentere hvit eksos etc. hvit eksos er jo kjøl i forbrenning. Har du sjekket at manifoil sitter mot topp, er pakning ok, sett den gjerne inn med silikon fett (molykote). (den grønne pakningen vet du). Lar du for mye kjøl komme inn, så kan det hende at du belaster veiv/råde i overkant ved start av motoren. Særlig hvis lekasjen er i sylinder 1, da drar du det hele over. For meg høres dette ikke dyrt ut, men mer enkelt. Normalt så skal det jo bare være å bytte seter reim, og ventiler for din del (på den orginale motoren), så er motoren shippady shape, selv om noen spår det totale takras. Håper dette virkelig løser seg for deg., begynn i den billige enden. Normalt er jo hvit eksos synonymt med topp pakning, men det bør ikke være slik.(selv om det i seg selv ikke er jordens undergang). Konstruksjonene er jo litt slik at hvis "inlet manifoil" pakningen ikke sitter så lekker kjøl inn i forbrenning og gir hvit eksos. Slik fikk vi vår siste freelander til freebe pris, fordi man ikke skjønner hva som virkelig er problemet. Riktig nok tok jeg jobben med ny topp pakning, mm. men problemet var det samme. Har du hvit forbrenning så er kanskje ikke ting så galt alike vel. Kan kanskje bare være en bagatell. Hold oss oppdatert. Trenger du hjelp så ikke vær flau for å spørre, mye bra kunnskap her ute., en PM og en god samtale løser ofte mye. Mvh H
  14. Flott tråd, , god jobb snekker. Handtaket bak er jo en irriterende svakhet med denna bilen , men det blir jo bra med litt innsats. mvh H
×
×
  • Opprett ny...