Jump to content
LRforum

Alvegg

LRF Society
  • Content Count

    644
  • Joined

  • Last visited

About Alvegg

  • Rank
    Entusiast

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.alvegg.no

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Åsa Ringerike

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Ringerike

Recent Profile Visitors

1,684 profile views
  1. Da ble det med den ene turen til barnehagen i dag også får den stå til nærmeste verksted har tid til å sette på nye kabelsko. Passer veldig fint når «det japanske vidunderet» også står. Så får en se hva som løser seg først, ny motor i Hiluxen eller tre kabelsko på plass under Defenderen. Jammen godt at en har en Atv og en traktor som går.
  2. Har gjort noen forsøk, men det blir for trangt og jeg kløner nok for mye til å få det til. Så jeg må nok finne en voksen som kan gjøre den jobben for meg.
  3. Så det betyr at med de tre kablene av så er kjørelengden begrenset til hvor lenge bilens batterier holder?
  4. Alle tre kablene som går til «boltfestet» på starteren er av siden kabelskoene gikk i oppløsning. Har satt på tape på kabelen så de ikke skal kortslutte mot jord, men ser på et voltmeter som er koblet på bilen at det nå ikke er mer enn 10,3 volt så da lurer jeg på om en av de løse kablenene har noe med lading å gjøre? Har prøvd å sette på nye kabelsko, men har gitt opp det etter mange mislykkede forsøk så må finne et verksted som kan hjelpe meg. Planen er i mellomtiden å fortsette å starte bilen med startkabel rett på starteren, men det fungerer jo ikke om jeg ikke får lading når jeg kjører. Vidunderet av en bil er foresten en Defender 110 TD5. Hilsen Frank Alvegg Åsa, Ringerike
  5. Ha ha ja jeg gleder meg vilt selv om jeg tror jeg trenger en ny topp snart. Må spare til en spansk før jeg bytter.
  6. Da ble det omsider start i går kveld. Tusen takk for alle gode råd og tips. Vi brukte «Gautesmetode» med lyspære som sikring og fant manglende isolasjon på tre kabler rett ved ABS-blokka slik SmedenDy tipset om. Så nå skal den få ny olje og filtere samt lokk på ekspansjontanken straks jeg har fått handlet hos EWS også blir det endelig hverdagsbilen igjen.
  7. Har prøvd alt av gode råd fra denne tråden og i går fant en kar med skarpere blikk en meg en røket sikring. Det var en 30 amp som styrer reeler, denne sitter under pasasjersetet. Med ny sikring fungerte både gløding, motorlampe var synlig igjen og jeg satt i gang lufteprosedyre. Etter noen runder med lufting og en nesten start, det begynte å komme eksos ut bak og jeg fikk en intens god følelelse i magen røk sikringen igjen. Så nå har vi brukt opp ti 30 amp sikringer parallelt med at vi har gått over alle kontakter, byttet startbatteri mm. Så nå håper jeg noen har et tips om en "klassisk feil" som vi kan rette for å komme videre?
  8. FPU hva er det Gaute? Men har sjekket at det spruter ut diesel av dieselfilteret som er nytt. ECU jeg testet med stod originalt i bilen så den skulle fungere.
  9. Byttet ECU i dag i tilfelle den skulle være synderen uten at det hjalp. Prøvde også med et diagnoseapparat som ikke klarte å få kontakt, en kompis skulle prøve et annet i kveld men tipper det blir det samme resultatet så da er det å begynne å lete etter hvor i det elektriske det svikter. Har en tenningslås fra 300tdi liggende og tenkte å se om den er den samme som på TD5 for så å koble på den i tilfelle det er selve tenningslåsen som er synderen.
  10. Hadde det i bakhodet at jeg ikke burde ha nevnt startgass og ser at det hadde hvert klokt å la være for tråden sporet av fullstendig. Har nå renset jordingspunktet som Lafte foreslo uten at jeg har fått noe suksess med start eller gliding. En kompis er nå på vei for å hente en feilkodeleser håper den hjelper oss videre.
  11. Det har jeg også hørt, men i nøden spiser fanden fluer.
  12. Startmotor går rundt og bilen starter på startgass i noen sekunder før gassen er forbrent. Prøver først med Lafte sitt råd og tar så gjerne turen til Oslo for å låne Nanocom om det ikke skulle dukke opp et tilbud om lån nærmere Hønefoss.
  13. Ja det hadde hvert kjekt å få lest ut noen feilkoder så om noen har en Nanocom eller lignende tar jeg gjerne turen for å låne? Når det gjelder hva jeg mener med sloknet så kjørte jeg i en 40 sone altså nesten uten gasspådrag og motoren skrudde seg bare av. Prøvde å starte den en rekke ganger uten resultat.
  14. Har sprayet alt jeg kommer til med electrorensespray, men følger ditt tips og løsner for rengjøring i morgen.
  15. Min gromme Defender TD5 har stått en tid etter den sluknet på vei til en barnebursdag med full bil. Har omsider fått den under tak og lagt ut på en ekspedisjon i problemløsning. Startet med å sjekke ECU for olje men den ser fin og ren ut , det er kun noen år siden den fikk nye "dysematte", prøvde å tvangskjøre dieselpumpe ved hjelp av en kabestump, mye rare lyder i pumpa så nå er den byttet med ny pumpe fra EWS. Har også byttet releet men pumpa kjører fortsatt kun når jeg tvangskjører den. Byttet også dieselfilteret. Oppdager så at det ikke lyser i symbolet for gløding når jeg skal prøve å starte den ei heller får jeg opp "motorsymbolet" så da tenker jeg at det er noe elektrisk som har sluttet å virke? Har selvsagt sjekket alle sikringene uten å finne noen som er ødelagt. Ja og den sorte resetknappen på torpedoveggen i motorrommet er også trykket på en rekke ganger. Den er hard dvs den glir ikke ned når jeg trykker så da tror jeg at det er en knapp som skal sprette opp når den løser ut. Bilen har ikke alarm så det kan heller ikke være feilkilden. Bilen står koblet bå en kraftig lader så det skulle være strøm nok på begge batteriene. Så nå håper jeg at det er noen voksene her som har et godt tips om hvor jeg skal begyne å feilsøke. Har dessverre ikke noen Nanocom eller annet diagnoseutstyr. Med hilsen Frank Alvegg Åsa Ringerike
×
×
  • Create New...