Jump to content
LRforum

Velar

LRF Society
  • Content Count

    1,099
  • Joined

  • Last visited

About Velar

  • Rank
    The All-Aluminium fireball

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Harstad

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Norge

Recent Profile Visitors

1,781 profile views
  1. RC=Compression ratio. 9.35:1 er høykomp-motor. Lavkomp har 8.13:1. Litt mere hester i høykomp, men lavkomp-motorene el litt snillere med topp-pakningene.
  2. Sett bort fra teksten på døra og veiskiltet, dette kunne godt ha vært fra en McGyver-episode fra åttitallet Kan ikke skryte på meg eierskap, men har skrudd og kjørt Heinel en god del i forrige årtusen.
  3. Den som anskaffer Defender fordi dem anser den som en kul "lifestyle accsessory" blir raskt skuffet. Om man i tillegg mangler praktisk sans og litt verktøy - Glem det! Trådstarter lister innledningsvis noen behov som like greit dekkes av en moderne japse eller Amarok. Da står forhandleren klar til å ta alt vedlikehold og eventuelle feil, det borger for en bekymringsfri bilhverdag. Kraft-uttaket som tilbys med Defender er hos nesten alle eiere oversett. Det sitter i bakkant av fordelingskassa gir mulighet for å få motorkraft ut på roterende aksling. Noen få bruker det til overdrive for bedre motorveikjøring. Her er det mulig å montere generator, hydraulikk, ekstra giring, osv. Defender er å anse som et halvfabrikat. Den kan tilpasses eierens behov, men noen kompromisser må inngås. Grovt sett to alternativer: Langtur - da er det giring og støydemping som må tilpasses; Offroad - med understellstilpasninger (heving etc). Opplistingen er på ingen måte komplett, men poenget er at her må eieren inn å ta en aktiv rolle i sine tilpasninger. Utrolig gøy, masse muligheter, uendelig med terapautisk filosofering over hva blir neste forbedring. Og da må man være rede til å sette seg inn i dette. I Ben Fogle sin bok om bilmerket, man må bli kjent med "The cottage industry". Små, lokale entrepenører (for det meste i UK) som produserer spesialtilpassede bolt-on ekstrautstyr, forbedringer og petter-smart-dingser. Helt avgjørende for et Defender - eierskap er Mekanisk kompetanse, eller motivasjon for å erverve dette. Et oljeskift, for eksempel, kan by på en hel dag med skruing og egenutdanning. En Td5 har minst sju reservoarer, som skal tappes, innhold analyseres, og fylles med nøye valgt olje av riktig kvalitet. Dernest rustbehandling, et stort emne, søk&les! Med mer, fantasien setter grenser. For å dele min personlige innfallsvinkel: Kraftuttak med hydraulikk. Foran i fanger sitter hydraulisk vinsj (som blir brukt alt for sjeldent) med trådløs styring. Koblingene blir ved behov brutt, og vinsj blendes. Vedmaskin blir koblet inn og kjørt med fjernkontrollen. I løpet av en helg blir etpar års brenselsforbruk produsert som vedkubber, kappet i 35cm og kløyvet i en operasjon (se PW vedklipp). Inspirasjon fra to Skotter, se log-rover.co.uk. Siden 2008 har bilen dekt barnehagekjøring med 1 stor og 2 små i framsetet, campingvogn-trekker med en bunsj tenåringer, dagligvarehandling osv osv. Mange langturer med storfamilie, da i to-bils operasjon med RRC for å få nok passasjerkapasitet. CB-radio er et must til sånt.
  4. Finner ikke igjen beskrivelsen av jobben som jeg la inn. Og ja, opplever også det samme som de to forgående postene beskriver.
  5. Ikke selv, men fikk det gjort ved kjøp. Det ble beskrevet som en enkel jobb hvor alt er på konnektorer. Ellers er alt bare å bolte av. Så trenger du et kortere serpentinbelte. Fordel å få grillen fush-fit og ac kompressor vekk.
  6. Ja. Det er utenkelig at bil skal stå ute. Klimaet i Kongeriket dikterer det. Har en stor der begge bilene står, og en liten der alt annet som krever sikker lagring står. Se for øvrig tråden som Oggioffshore linker til. For øvrig var jeg en tur innom slekta i Las Vegas i fjor sommer. Også for dem var det utenkelig å ha bilen ute, av klimatiske årsaker.
  7. Velar

    Julebord 2018

    Fillern! Va det til Helga dettan skulle skje? Æ sett selvfølgelig fast I et drittvær uti blåmyra og melder herved frafall. Beklager. Kos dokk.
  8. Har forumet noen formening om hvor lenge motorolje kan lagres? Det er snakk om en 20-liters stål-bøtte (originalemballasje), 3/4 full, stått lagret innendørs i garasje eller kjeller, lukket. Type: Mobil Delvac MX 15w-40 Mineral motor oil. Alder antydes til 10-15 år. Umulig å finne noe årstall på etikett. Oljeprøve ser fin ut og det lukter bra. Vil denne være trygg å bruke innenfor et normalt serviceintervall på RRC? Eller er den best egnet til en kort gjennomspyling/rensing av motoren ved oljeskift? Bytter olje normalt ved eller for 5000 km.
  9. for å IKKE svare på spørsmålet..... En standard Hørmann 220 garasjeport, der kommer man akkurat inn med First Four takbøyler. Hvis porten er bare litt ned fra øvre stilling, ja da har man det gående.... Ellers beror jo høyden på antall kilo nyttelast, slitasjegrad på fjærer, dekkdimensjon, osv. Sånn for å være litt politiker.
  10. Er det mulig å få en oppdatering hvordan denne manifolden oppfører seg nå, 16 måneder senere? Verdt pengene?? Jeg er i tenkeboksen.. Planslipe den gamle eller allisport.
  11. Velar

    TD5- skeiv manifold

    her var det mye interessant kunnskap innen materialteknologi og i smed-faget. Det leses med interesse! I fare for å torpedere den gode debatten, er det none som har vurdert Allisport sin manifold? Har noen prøvet den? Vil den gi noen ekstra hestekrefter i tillegg til å løse problemet?
  12. Flott å høre! Til info så er alt klart. Huset venter på oss og en flott tur til Andøya lørdagen.
  13. 2018 versjonen av dette flotte treffet er satt til 26. Mai. Praktisk info forøvrig som i første post. Plasseringskart for deltakende klubber kommer.
×
×
  • Create New...