Jump to content
LRforum

Geir Tore Simonsen

Members
  • Content Count

    24
  • Joined

  • Last visited

About Geir Tore Simonsen

  • Rank
    Medlem

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Lier

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Lier

Recent Profile Visitors

524 profile views
  1. Jeg har lest om D2'er som har tatt fyr pga. varmgang i pumpen når reservoaret går tomt, så det er ikke å spøke med.
  2. Jeg har D2 og tror jeg er ganske flink til å hilse på D1-4, RR(S) og Defender/serie som jeg møter. Jeg vet jeg ikke er særlig flink til å hilse på Freelander og Evoque, men det har ikke med vond vilje å gjøre. De større modellene legger jeg som regel merke til i god tid, men de mindre ruver ikke på samme måten i trafikken så jeg oppfatter de som regel for sent. D5 oppdager jeg også ofte sent selv om den er stor, den er så rund i formen. Hvordan pleier man gjøre det med hilsing når man passerer hverandre på firefelt? Jeg føler som regel at det tar for mye oppmerksomhet fra trafikken
  3. Tenkte dette var relevant for dette underforumet også, så link til opprinnelig tråd: http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/99754-rust-frontrute-discovery-2/
  4. Kjedelig å få merknad på sprekk i frontrute på EU-kontroll (som jeg ikke hadde lagt merke til selv) når bilen er avregistrert og man bare har prøveskilt med tilhørende ansvarsforsikring. På den annen side så var det nok uansett på tide å gjøre noe med rustflekkene rundt frontruta som har krøpet inn under limfugen. Ser ut som noen har prøvd å bremse lekkasjen tidligere ved å sprøyte noe tec7-lignende under pyntelista, samt legge en fuge fra innsiden innenfor limfugen med et stoff som jeg ikke er sikker på hva er for noe. Det er i hvert fall mye mykere enn rutelimet. Det skal sies at jeg ikke me
  5. Jeg tror du bør starte med å finne frem koblingsskjema og multimeter for å sjekke hvorfor nanocom ikke får kontakt med ECU. Ledningsbrudd, kortslutning til jord, korrosjon på jordingspunkt etc. Har ikke koblingsskjemaet i hodet, men normalt vil en ECU ha både strømforsyning og jord fra flere pinner i kontakten og alle er nødvendig for at alt skal fungere riktig. Mål spenningsfall under drift der det er mulig, ohmmeteret er upålitelig i kretser som er designet for å transportere litt strøm.
  6. Td5 har bare 4 glødeplugger fra fabrikk, der den bakerste skulle vært er plassen opptatt av dieseltrykkregulatoren. Litt merkelig konstruksjon sånn sett. Men den pleier å være god til å starte opp likevel. Nå skal det sies at jeg aldri har startet en Td5 i -15°C eller kaldere, så kanskje det merkes bedre da. En liten digresjon: På de fleste biler har svinghjulet 60-2 tenner som leses av via veivsensoren, som brukes til å bestemme turtall og posisjon på veiva. Men ettersom det bare er ett punkt på veiva som skiller seg ut, kan det hende den må dra en hel omgang før ECU vet hvor
  7. Jeg ville i hvert fall målt glødepluggene. Det er tydelig at en eller flere sylindre er tregere til å tenne enn andre, og det er jo ikke så veldig kaldt enda. Men det kan vel teoretisk ha andre forklaringer, f.eks. variasjon i kompresjon. Uansett så lønner det seg generelt å ta tak i slikt før det baller på seg med følgefeil.
  8. Det med at hengers tillatte totalvekt ikke skal overstige bilens tillatte totalvekt gjelder bare for førerkort klasse B, og samtidig med begrensning om at summen av disse ikke må overstige 3500 kg. Med BE, som man uansett må ha for å utnytte en "stor" LR så er det vognkortene som gjelder, og hengerens aktuelle vekt - ikke tillatt totalvekt. F.eks så har jeg en treakslet henger med 3500 kg tillatt totalvekt og førerkort BE. Jeg kan trekke hengeren med alle bilene mine unntatt leafen, men det er kun med discoen jeg kan utnytte den fullt ut. Med Foresteren tror jeg faktisk jeg får mer nyttelast o
  9. Har en 2000 D2 TD5 som skal godkjennes i løpet av januar. Tenker å bruke juleferien til å gjøre den klar, og har en liste over ting jeg har tenkt å skifte/reparere. Tidligere eiere har fjernet EGR-ventilen, og det er ikke vanskelig å se hvis man kjenner biltypen. Tror den ligger i en av eskene jeg fikk med. Er det noen som har fått bilen gjennom etter de siste reglene uten at ventilen er montert, eller bør jeg like godt montere den med en gang?
  10. Da har jeg overtatt stafettpinnen på denne. Ramma var bedre enn jeg forventet og relativt grundig banking med slagghakke avslørte ingen svakheter, selv om den nok har fått ruste noen år før noen har gitt den nødvendig beskyttelse.
  11. Jeg kan muligens være interessert. Har du noe kontaktinfo? Ser av forrige salgstråd for denne bilen at ramma har vært tatt vare på de siste 3-4 årene, men vet du noe om understellsbehandlingen før dette? Tenker da spesielt på innvendig beskyttelse. Om den fikk sin første understellsbehandling som 15-åring vil jeg tro metallet kan være ganske tynt, selv om det ikke er synlig hull enda. Er det greit om jeg ved evt. besiktigelse tester den med hammer? Jeg har en D2 fra før som jeg for tiden holder på å kappe i ramma. Håper og tror jeg skal få bil av den igjen etter hvert, men det er i
  12. Jeg var innom EWS i går. Ble en hyggelig prat, men løse kontakter hadde han ikke. Fant denne ebay-selgeren som ser ut til å ha forskjellige farger av sannsynligvis riktig kontakt, men han kunne ikke bekrefte at den passer ut fra bilmodell eller teksten på gammel kontakt. Tror likevel jeg prøver å bestille noen av disse, de koster ikke all verden. Jeg fant han ved å søke på YPC107780, som ser ut til å være delenummeret til kontakten i RAVE Electrical Library, via siden http://forums.mg-rover.org/mgf-mgtf-%2Asponsored-mgfntfbitz-mgf-mg-tf-parts-01457-238202%2A-12/mgf-low-coolant-sens
  13. Jeg holder på å bytte motor i min D2 Td5. Under demontering var kontakten til kjølevannstemperaturføleren sprø og knakk. Finner ikke denne separat i Microcat, men jeg er fersk med programmet og synes det er litt knotete. Er det noen som vet hvor man greit får tak i løse kontakter til ledningsnettet? Det står AMP 347882 på den fysiske kontakten. I Microcat finner jeg bare komplett ledningsnett for motoren, men litt usikker på hvilken variant som gjelder: YSB000830 virker mest sannsynlig da den har minus foran canada/mexico/usa. Pluss "J", vet ikke hva de mener med det. YS
  14. Godt poeng, glemte å nevne at jeg tenker å montere dysene og trykkteste toppen med diesel før jeg eventuelt monterer den. I tillegg til å måle planhet og alle andre relevante mål. Dersom jeg ender opp med å montere den tror jeg den vil fungere, men det er mange ting som kan sette en stopper før jeg kommer så langt. Har foreløpig ikke oversikt over hvilke følgeskader resten av motoren har fått av å gå på tynn olje, men da jeg tappet den før skifte av dysepakninger kom det omtrent dobbelt så mye som det skulle så jeg blir ikke overrasket om hele klumpen er skrap. Jeg er mer bekymret
×
×
  • Create New...