Gå til innhold

Geir Tore Simonsen

Medlemmer
  • Innlegg

    26
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Lier

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Lier

Nylige profilbesøk

1 134 profilvisninger

Geir Tore Simonsen sine prestasjoner

Medlem

Medlem (2/7)

  1. Har du noen formening om hva som menes med "ganske fin ramme" og om den har fått lanolinbehandlinger? Basert på de 10-15 bilene jeg har sett på så kan det bety alt fra litt overflaterust til (mer sannsynlig) ganske råtten, bare at det ikke er hull enda.
  2. Dette ser spennende ut. Har lyst til å teste når det blir tilgjengelig i bulk. https://www.youtube.com/watch?v=NE1_EiZIVHs
  3. Jeg har lest om D2'er som har tatt fyr pga. varmgang i pumpen når reservoaret går tomt, så det er ikke å spøke med.
  4. Jeg har D2 og tror jeg er ganske flink til å hilse på D1-4, RR(S) og Defender/serie som jeg møter. Jeg vet jeg ikke er særlig flink til å hilse på Freelander og Evoque, men det har ikke med vond vilje å gjøre. De større modellene legger jeg som regel merke til i god tid, men de mindre ruver ikke på samme måten i trafikken så jeg oppfatter de som regel for sent. D5 oppdager jeg også ofte sent selv om den er stor, den er så rund i formen. Hvordan pleier man gjøre det med hilsing når man passerer hverandre på firefelt? Jeg føler som regel at det tar for mye oppmerksomhet fra trafikken å hilse/se på nabosjåføren når man passerer hverandre. F.eks passerte jeg og ble senere passert av en D3/4 med snorkel og noe stæsj mellom Holmen og Lierskogen for en tid tilbake. Den ga ett blink med nødblinken rett etter at den passerte, men jeg ble usikker på hvordan å svare uten at det kunne misoppfattes som faresignal av andre sjåfører.
  5. Tenkte dette var relevant for dette underforumet også, så link til opprinnelig tråd: http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/99754-rust-frontrute-discovery-2/
  6. Kjedelig å få merknad på sprekk i frontrute på EU-kontroll (som jeg ikke hadde lagt merke til selv) når bilen er avregistrert og man bare har prøveskilt med tilhørende ansvarsforsikring. På den annen side så var det nok uansett på tide å gjøre noe med rustflekkene rundt frontruta som har krøpet inn under limfugen. Ser ut som noen har prøvd å bremse lekkasjen tidligere ved å sprøyte noe tec7-lignende under pyntelista, samt legge en fuge fra innsiden innenfor limfugen med et stoff som jeg ikke er sikker på hva er for noe. Det er i hvert fall mye mykere enn rutelimet. Det skal sies at jeg ikke merket noen lekkasjer den tiden jeg brukte bilen, men etter at jeg rev vekk pyntelista øverst for å få overblikk over situasjonen begynte det å lekke vann inn så jeg måtte legge presenning over bilen. Rust på hele flater er greit nok, det ser foreløpig ikke ut som det er mye stål som er borte - muligens med unntak av nedre høyre hjørne. Men rusten rundt plateskjøtene liker jeg ikke, den har garantert krøpet mellom platene også. Jeg er litt i tvil om hvordan jeg skal angripe dette. For perfekt resultat er jeg sikkert nødt til å skjære bort metall og sveise på nytt, men tidligere erfaring tilsier at det fort baller på seg til et større prosjekt som det passer meg dårlig å gå i gang med akkurat nå. Har egentlig behov for å ta bilen i bruk relativt snart, og har begrenset med tid for å jobbe med den fremover. Er det noen måter å behandle rusten i plateskjøtene som ikke innebærer kapping og sveising, men som vil holde tett noen år? Tenker i retning ferrobet, brunox etc. Jeg har veldig dårlig erfaring med brunox fra tidligere, men tror det er fordi jeg har brukt det mot bart metall. Så vidt jeg har skjønt er det mest beregnet på flater som ikke er 100% rustfri. Kanskje sandblåse ned til bart metall, bruke ferrobet eller brunox i skjøtene, sandblåse/slipe til bart metall på nytt og så tokomponent epoxyprimer? Hvis jeg i tillegg sprayer fluidfilm inn under pyntelista etter at rutelimet har herdet så burde det vel holde en god stund? Har kjøpt inn 3m rutelim, Henkel glassprimer, Biltema 2-komponent epoxyprimer og polyuretanlakk. Der hvor rutelimet skal ligge blir det kun epoxyprimer og glassprimer over bart metall. Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal kjøpe ny rute, eller flytte over fra en lik prosjekt/delebil jeg har stående. Normalt ville jeg ikke regnet det verdt bryet å flytte over ei brukt rute, men det er kanskje ikke dumt å gå over dette området på prosjektbilen uansett da den også har minst en rustflekk som har krøpet inn under pyntelista. Hadde ingen større problemer med å få ut denne ruta uten at den sprakk noe mer, men gjorde det ekstra møysommelig ettersom jeg ville teste å skjære løs hele oversiden innenfra med tanke på mulig gjenbruk av pyntelista på prosjektbilen.
  7. Jeg tror du bør starte med å finne frem koblingsskjema og multimeter for å sjekke hvorfor nanocom ikke får kontakt med ECU. Ledningsbrudd, kortslutning til jord, korrosjon på jordingspunkt etc. Har ikke koblingsskjemaet i hodet, men normalt vil en ECU ha både strømforsyning og jord fra flere pinner i kontakten og alle er nødvendig for at alt skal fungere riktig. Mål spenningsfall under drift der det er mulig, ohmmeteret er upålitelig i kretser som er designet for å transportere litt strøm.
  8. Td5 har bare 4 glødeplugger fra fabrikk, der den bakerste skulle vært er plassen opptatt av dieseltrykkregulatoren. Litt merkelig konstruksjon sånn sett. Men den pleier å være god til å starte opp likevel. Nå skal det sies at jeg aldri har startet en Td5 i -15°C eller kaldere, så kanskje det merkes bedre da. En liten digresjon: På de fleste biler har svinghjulet 60-2 tenner som leses av via veivsensoren, som brukes til å bestemme turtall og posisjon på veiva. Men ettersom det bare er ett punkt på veiva som skiller seg ut, kan det hende den må dra en hel omgang før ECU vet hvor den er. I tillegg trengs signal fra kamsensoren for å bestemme om stempelet er på vei opp for kompresjon eller trykke ut eksos. Td5 derimot, har et unikt antall hull for hver sylinder på svinghjulet og ingen kamsensor. Dermed vet ECU hvor den er nesten umiddelbart når den begynner å dra rundt, og er derfor den raskest startende motoren jeg har vært borti. I hvert fall av de som har ECU. Har ikke funnet dokumentasjon på hvordan den håndterer manglende kamsensor ved oppstart, men ser ingen annen mulighet enn at ECU gir dysepuls på hver omdreining uansett om eksosventilen er åpen eller lukket. Men dersom den er åpen har ikke kamakselen bygd opp trykk i dysa, så da kommer det ikke diesel likevel. Har tenkt å koble opp oscilloskopet mitt og verifisere dette ved passende anledning.
  9. Jeg ville i hvert fall målt glødepluggene. Det er tydelig at en eller flere sylindre er tregere til å tenne enn andre, og det er jo ikke så veldig kaldt enda. Men det kan vel teoretisk ha andre forklaringer, f.eks. variasjon i kompresjon. Uansett så lønner det seg generelt å ta tak i slikt før det baller på seg med følgefeil.
  10. Det med at hengers tillatte totalvekt ikke skal overstige bilens tillatte totalvekt gjelder bare for førerkort klasse B, og samtidig med begrensning om at summen av disse ikke må overstige 3500 kg. Med BE, som man uansett må ha for å utnytte en "stor" LR så er det vognkortene som gjelder, og hengerens aktuelle vekt - ikke tillatt totalvekt. F.eks så har jeg en treakslet henger med 3500 kg tillatt totalvekt og førerkort BE. Jeg kan trekke hengeren med alle bilene mine unntatt leafen, men det er kun med discoen jeg kan utnytte den fullt ut. Med Foresteren tror jeg faktisk jeg får mer nyttelast om jeg bruker den mindre hengeren med 1000 kg totalvekt, ettersom den har mye lavere egenvekt. Tenker jeg gjør de andre tingene først, og monterer EGR-ventilen dersom jeg har en ledig stund til overs. Luftfjæringen er også erstattet med spiralfjærer bak, men sensorene er fremdeles på plass - bare stripset fast. Vet ikke om kontrolløren vil reagere på det. Mulig jeg konverterer tilbake til luft mens jeg er i gang, har uansett tenkt å gjøre det før eller siden - det er bare ikke så høyt prioritert.
  11. Har en 2000 D2 TD5 som skal godkjennes i løpet av januar. Tenker å bruke juleferien til å gjøre den klar, og har en liste over ting jeg har tenkt å skifte/reparere. Tidligere eiere har fjernet EGR-ventilen, og det er ikke vanskelig å se hvis man kjenner biltypen. Tror den ligger i en av eskene jeg fikk med. Er det noen som har fått bilen gjennom etter de siste reglene uten at ventilen er montert, eller bør jeg like godt montere den med en gang?
  12. Da har jeg overtatt stafettpinnen på denne. Ramma var bedre enn jeg forventet og relativt grundig banking med slagghakke avslørte ingen svakheter, selv om den nok har fått ruste noen år før noen har gitt den nødvendig beskyttelse.
  13. Jeg kan muligens være interessert. Har du noe kontaktinfo? Ser av forrige salgstråd for denne bilen at ramma har vært tatt vare på de siste 3-4 årene, men vet du noe om understellsbehandlingen før dette? Tenker da spesielt på innvendig beskyttelse. Om den fikk sin første understellsbehandling som 15-åring vil jeg tro metallet kan være ganske tynt, selv om det ikke er synlig hull enda. Er det greit om jeg ved evt. besiktigelse tester den med hammer? Jeg har en D2 fra før som jeg for tiden holder på å kappe i ramma. Håper og tror jeg skal få bil av den igjen etter hvert, men det er ikke gjort på et blunk og jeg vil helst ikke pådra meg et til slikt prosjekt. Er det noen deler til luftfjæringen som mangler ut over belgene? I mine øyne er luftfjæring og ACE blant hovedargumentene for å velge D2 fremfor ML eller Pajero fra samme periode.
  14. Jeg var innom EWS i går. Ble en hyggelig prat, men løse kontakter hadde han ikke. Fant denne ebay-selgeren som ser ut til å ha forskjellige farger av sannsynligvis riktig kontakt, men han kunne ikke bekrefte at den passer ut fra bilmodell eller teksten på gammel kontakt. Tror likevel jeg prøver å bestille noen av disse, de koster ikke all verden. Jeg fant han ved å søke på YPC107780, som ser ut til å være delenummeret til kontakten i RAVE Electrical Library, via siden http://forums.mg-rover.org/mgf-mgtf-%2Asponsored-mgfntfbitz-mgf-mg-tf-parts-01457-238202%2A-12/mgf-low-coolant-sensor-connector-plug-848649/. Det stemmer vel bra med det Camarogeddon skriver over. Ellers så ser jeg i RAVE - Electrical Library at det er et reparasjonssett for ledningsnett med delenummer LRT-86-010/1, men jeg finner det ikke andre steder enn hos Landrover og da til nesten 1400 dollar, så det er uaktuelt. Det står også: "NOTE: Replacement connector housings and pre-terminated leads can be ordered from: SPX UK Ltd, Genoa House, Everdon Park, Daventry, Northants, NN11 5YJ. Tel: +44 (0)1327 303400" Men når jeg ser på nettsiden deres www.spx.com virker det ikke som dette er noe de driver med i dag. Et sted står det "This strategy resulted in SPX exiting the automotive industry entirely with the sale of its Service Solutions business in 2013". Angående nummeret som står på kontakten så fant jeg det her: http://www.te.com/global-en/search.html?q=347882&source=header, men alle varianter er "out of stock".
×
×
  • Opprett ny...