Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

Tore Kjernmoen

LRF Society
  • Innholdsteller

    16 076
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Tore Kjernmoen

  • Rang
    ................

Contact Methods

  • AIM
    -
  • MSN
    -
  • Yahoo
    -

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    -
  • Interests
    -

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Ringerike

Nylige profilbesøk

3 859 profilvisninger
  1. Tore Kjernmoen

    L322 webasto

    Jeg mener jeg hadde samme feil på min. Byttet pumpe uten bedring. Styringskort i Webastoen konstantert defekt. Jeg fikk tak i en brukt Webasto. Se:
  2. Tore Kjernmoen

    Tdv8 nok en gang

    Svaret er: Ja
  3. Tore Kjernmoen

    L322 - en liten kjøpsguide for nye kjøpere

    Veldig bra start Marius. Får jeg nok inspirasjon samtidig med ledig tid skal jeg komplettere litt. Du kan ikke redigere men kontakt Admin. Innlegg som dette bør kanskje legges i Wiki eller "pinnes" for å ikke forsvinne langt ned i historiens glemsel...
  4. Tore Kjernmoen

    Spylerdyser frontlysene P38

    Hella har diverse løsninger for ettermontering. Jeg vil dog anbefale viskere.
  5. Tore Kjernmoen

    Olje i ecu

    Det er så mye som er laget av silikon så å få fornuftige treff på dette er litt vanskelig. På toppen av det må man søke på silicone (Silikon) og ikke silicon (Silisium) på engelsk. Jeg er litt usikker på hvordan Gaute mener man skal bruke silikon i kontakten. Tror jeg skal overlate til Gaute å komme med detaljer.
  6. Tore Kjernmoen

    Olje i ecu

    Silikon beregnet for bruk på elektriske "ting". Vanlig silikon kan fremkalle korrosjon.
  7. Tore Kjernmoen

    Et lite problem bare..

    Sporing er et "uløselig" problem med "en million" teorier. Diskutert her på forumet og andre steder i evigheter. Det er dog noen konkrete ting man kan gå ut fra. Hjulopphenget må være i orden. Dessverre er man prisgitt at verkstedet gjør en skikkelig jobb. Spissingen er viktig og den kan man relativt lett kontrollere og justere selv. Fra dekkforhandler har jeg fått vite at man med fordel kan ha litt mer toe-in enn spesifisert fra fabrikk. Dette grunnet våre sporslitte veier og at en bil med mer to-in generelt er mer stabil. Det kan dog føre til overdreven dekkslitasje om man går for langt. Her må man nok prøve seg frem. Jeg har selv positiv erfaring med dette. Slitte dekk sporer mer enn nye dekk. Slitebanen blir flatere og bredere (særlig de med runde skuldre) etter hvert som de blir slitt. Dette gir bedre veigrep og dekk med godt veigrep sporer mer enn dårlige dekk. Derfor bedrer det seg alltid om man kjøper nye dekk. Litt høyere dekktrykk kan være en fordel. Dekk er forskjellige. Det er umulig å si om et dekk sporer eller ikke ved å se på det. Noen sverger til dekk med runde kanter mens andre sverger til rette kanter. Min erfaring er at begge kan spore men at det varierer med hvordan veien er slitt. F.eks. opplevde jeg sporing i Festningstunnelen i Oslo hvor veien var moderat slitt mens veien ovenfor Rødberg med dype hjulspor ikke ga sporingstendenser i det hele tatt. Samme dag... Servostyringen kan ha en feil som kan minne om sporing. Jeg har opplevd at den på en måte går i trinn. Ikke reagerer skikkelig på små rattutslag og så gjør et lite hopp. Dette høres kanskje dramatisk ut men det var ganske subtilt. Det ble fikset med en dose RVS (RVS er av mange betraktet som Snake oil eller lurium) Jeg ser du vært innom mye av dette allerede. At det ikke ble noen endring med vinterdekkene er overraskende. Da er det nærliggende å tenke på ting som ikke har med dekk å gjøre. Prøv litt mer toe-in kanskje. Om overføring av krefter til bakhjulene er i uorden kan nok det merkes i svinger men jeg er usikker på om det vil påvirke noe på rettstrekninger. Stabilitetskontroll eller ETC kan nok føre til sporingsaktige symptomer. Her feil impulser fra styrevinkelsensor, aksellerometere o.l. en mulig årsak. Det er kanskje en idé å kjøre med diagnose tilkoblet for å logge aktiviteten?
  8. Tore Kjernmoen

    Noen som kjenner til denne bilen l322 09 mod

    Det er tre lokk i lista på hver side av taket av min 07MY og lokket vippes opp. Det skal være likt på alle årsmodeller.
  9. Tore Kjernmoen

    Noen som vurderer en L322 Supercharged?

    Denne hører hjemme under Biler selges. Admin kan kanskje flytte tråden?
  10. Tore Kjernmoen

    Motorbytte P38 M51 til M57

    Ellers har du en tråd allerede:
  11. Tore Kjernmoen

    Blinklys, Audi og sånn

    Hvis dette stemmer risikerer jeg å bli fratatt mine. Jeg må legge vekk den uvanen skjønner jeg...
  12. Tore Kjernmoen

    Noen som kjenner til denne bilen l322 09 mod

    TDV8 og Supercharged har et litt strammere oppsett på fjæring og demping. Motorveimodus inntreffer derfor først ved mer enn 5 sekunder over 160km/t. Ikke så aktuelt under norske forhold med andre ord...
  13. Tore Kjernmoen

    P38 Retnings-ustabil på sporete veg, normalt?

    Tess kan nok ikke hjelpe med kompressoren. Bare deler til Emergency Repair Kit om du ikke vil vente på et ferdig kit fra eBay. Et kompressoren ikke var noe tess er i utgangspunktet gode nyheter. Det kan være det eneste du behøver å fikse. Men ha i bakhodet at støv fra slitasjen i kompressoren kan lage problemer i ventilblokken og at slitt kompressor som regel er et resultat av lekkasje.
  14. Tore Kjernmoen

    P38 Retnings-ustabil på sporete veg, normalt?

    For å få bilen kjørbar kan du montere et EAS Emergency sett. Kjøpes ferdig (link til eBay) eller lages av deler fra TESS. Fylles fra sykkelpumpe eller kompressor. Om fjærene og koblinger er lekkasjefrie vil bilen være kjørbar og problemfri. Bare pass på at du fyller like mye luft i høyre og venstre side. Jeg hadde felles påfylling for de to foran og de to bak på min. Det gir dog litt mer krengning i svinger. Overhaling av kompressor er ikke alltid holdbart. Sjekk at kompressoren leverer godt med luft selv om du holder fingeren foran koblingen. Sjekk for lekkasjer. Spray såpevann på fjærer, koblinger, plastrørene, og ventilblokka. Får du ikke brukbart trykk fra kompressoren vil ikke dette avsløre noe...
  15. Tore Kjernmoen

    Endelig en DAB-adapter med flere kanaler.

    https://www.audiocom.no/bilstereo/2005689/anywave-srt18-smart-radio-analog-digitalradio-fm-dab-internett Den kommer sikkert til en forretning nær deg ganske snart. Produktet er jo helt nytt så det tar nok litt tid å få full distribusjon.
×