Jump to content
LRforum

Tore Kjernmoen

LRF Society
  • Content Count

    16,237
  • Joined

  • Last visited

About Tore Kjernmoen

  • Rank
    ................

Contact Methods

  • AIM
    -
  • MSN
    -
  • Yahoo
    -

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Ringerike
  • Interests
    -

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Ringerike

Recent Profile Visitors

5,186 profile views
  1. Sjekk med Triconor i Oslo. http://www.triconor.no/kontakt-oss.aspx
  2. Om en defekt EGR ventil fjernes" med software alene vil man risikere at ventilen blir stående åpen uten noen feilmelding. Så, bare programvare krever at EGR ventilene er i orden slik at de forblir lukket. Fordelen med fungerende EGR er at utlippet holdes lavere. Blokkert EGR gir stryk på PKK - om det oppdages... Problemet med EGR er ikke resirkulasjon av eksosen alene men kombinasjon med oljedamp fra veivhuset. Problemet blir verre på en slitt motor med økt sylinderlekkasje. Sjekk uansett av veivhusventilasjon med oljeutskiller er i orden. Oljedampen fra veivhuset skal i størst mulig grad tilbake i veivhuset og ikke inn i innsuget.
  3. Hmm... Presis og responsiv styring i samme setning som Range Rover Classic... Jeg kjenner ikke til noe kit men tradisjonell løsning er lavprofil dekk, stivere fjærer og dempere, som du jo allerede har på plass. Videre kan du prøve justering av spissing og caster vinkel. Mer toe out vil gi bedre respons samtidig som mindre caster også vil hjelpe på svingvilligheten. Stikk motsatt av hva de fleste ønsker da bilen generelt vil bli mer ustabil og sporfølsom. Men spissing er enkel å prøve seg frem på. Caster krever nye foringer eller radiusarmer (om det finnes).
  4. Bladene til Biltema sin koster 1/10 av hva originale Fein blader koster på byggmakker. Det kan være en årsak til at min Fein er lite brukt...
  5. En P38 skal vel ha 2000o/min ved 80km/t og 2500o/min ved 100km/t. Dette gjelder med lock-up innkoblet. Med litt pådrag kan det være at lock--up kobles ut og da vil turtallet stige. Dette er mer påtakelig med en DSE som er relativt svak og har "liten" converter mens en HSE med 45% høyere dreiemoment og "stor" converter vil holde lock-up lenger og slure mindre på converteren når lock-up er koblet ut. Korreksjon; Basert på SindreB sine tall nedenfor ser jag at jeg har husket feil. 4. gir med lock-up innkoblet skal gi 45km/t per 1000o/min. Det stemmer med tallene til Sindre.
  6. Neppe eksterne feil slik nevnt over. Da ville ikke girkassa virket i revers. Du må nok regne med overhaling elller bytte. Jeg har hatt feil med samme symptomer på en MB 622.5 girkasse. Da var det en eveisclutch som hadde røket. Kostet 10.000,- for 20 år siden... Ashcroft tar £725,- for girkasse + £500,- om du ikke returnerer en overhalbar girkasse + frakt + mva.. Så kommer jobben med bytte i tillegg. Jeg ville i tilfelle vurdert å kjøpe en defekt i UK å returnere dem fremfor å frakte fra Norge. Et alternativ er norske RATS i Båstad. De har generelt et veldig godt renomè men det har forekommet feil hos dem også. KGK i Oslo er ZF servicepartner og er også verdt å kontakte. Neppe lavpris men fraktkostnader vil blli lavere.
  7. Glimrende og takk Guttorm. Jeg skal nok en tur til nordmøre men da med litt bedre planlegging enn en rask hentetur.
  8. Ja, jeg har aldri vært i Kristiansund så det er litt dumt men har vært mye i Ålesund, noe i Brattvåg og en gang i Molde. Får vel muligheten senere håper jeg. Nordmøre er for min del et uutforsket område. Tirsdag ettermiddag passer perfekt. Sender kontaktinfo på PM.
  9. @WildRover Maura, rett nord for Gardermoen? Det er i tilfelle nesten hele veien og hadde vært helt utrolig suverent. Jeg er på jobb om dagen men klarer nok å lure meg unne et par tre timer. Om det passer legger du opp løpet slik det passer deg så møter jeg deg hvor og når du vil. @GuttormG Om jeg henter selv blir jeg å reise hjemmefra ganske tidlig og er da i Kristiansund ca 14:00. 25., 26. Juli, 1. eller 2. August.
  10. Det er for ille om disse felgene går på skroten. Jeg ønsket meg slike felger til min P38 en gang i tiden og det har ikke gått helt over... Kan du vente en uke eller to på at jeg henter? 1100km er ikke gjort på en ettermiddag...
  11. Fjæringsbevegelser av ujevn vei er irrelevante i forhold til krengning. Det er ikke bare akselen som beveger seg men også karosseriet og så kan man spørre seg; i forhold til hva? Gjennomsnittet vill være det samme som ingen fjæringsbevegelser. Ved bruk av panhardstag eler watts link er det litt vanskeligere å fastslå omdreiningspunktet. Det samme gjelder ved uavhengig hjuloppheng. Alt kan beregnes, men det er ikke så viktig. Det som er poenget er at rullesenter ikke endrer seg om man tar bort en fjær. Med A-ramme er det et rent mekanisk og llett identifiserbart punkt som er der uansett fjærer, støtdempere, krengningsstabilisatorer eller ei. Bilens tyngdepunkt i forhold til rullesenter endrer seg om den heves eller senkes med stivere, mykere, kortere eller lengre fjærer. Fjærene hindrer krengning. Støtdempere utsetter krengning. Fjæren som sitter i A-ramma (Boge) påvirker ikke krengning i det hele tatt. Med Boge blir det brukt mykere fjærer ute ved hjulene. Uten setter man på stivere fjærer elller man oppnår en senkning av bilen. I alle fall ved last siden Boge ikke har særlig effekt ved tom bil. Resultatet av å bruke Boge er en myk bil i terrenget samtidig som den vil tåle mye last men bilen blir tilsvarende myk også i svinger også og krenger derfor mer.
  12. Viskose- og viskositetskobling. Hva vil levetiden på en viskosekobling være mon tro? Samme med håndbrekk som kommer fra hand brake men betyr noe helt annet... Men spøk og kverulasjon til side. Det ser ut til at de faktisk kaller det kardang.
  13. Det er A-armens misjon hele tiden. Med eller uten Boge gjør ingen forskjell. Kula er og blir rotasjonspunktet. Tyngdepunktet blir heller ikke flyttet.
×
×
  • Create New...