Jump to content
LRforum

Idar Lillebo

Members
  • Content Count

    185
  • Joined

  • Last visited

About Idar Lillebo

  • Rank
    da Cali

Profile Information

  • Location
    Trondheim

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Trondheim

Recent Profile Visitors

463 profile views
  1. Dra til med maks 140nm så holder selv originale bolter;)... Etterstam(sjekk) med også 140nm etter noen mil..
  2. Disco på påsketur;) I Sverige for anledningen
  3. Ja, normal høyde og EAS i «tight toleranse mode» Smart da at høyden stemmer overens med fabrikk spec. Camber/spissing blir også justert til fabrikk spec.
  4. Ble så til meg i sommer hos Nardo bil, de sjekka/justerte også lufttrykk i dekka iht fabrikk spec
  5. Blir vel kalibrert til normal/standard høyde ved 4-hjulskontroll iht prosedyre...
  6. hmm, kakling noen sek etter oppstart kan tyde på lite olje i ventilløftere (dvs olje siger ut mellom oppstart), er det noen forskjell mellom når motor startes varm og når den har stått en stund? Kan sikkert være mye annet, men jeg hadde samme sak som deg (høres likt ut), og mine ventilløftere var slitne da jeg byttet de. Lyd ved oppstart ble også borte...
  7. Hadde begge deler (symptomer) jeg å, bytta torque Converter og tømte hele girkassa for olje nå den først var ute. Ny olje på, alt fungerte/fungerer som nytt;)
  8. Har du løst ut med wire? Isåfall har nok «bare» mekanismen i modulen låst seg, ikke sikkert du trenger ny. Når først modulen har låst seg gjør du ikke noe galt (ting være) i å dra i wire.. ligger en «how to» for å fixe låst modul ute på nettet...
  9. Koblet til bilen via FM-signaler? Tilsvarende alle disse dab-sakene..? lyd kvalitet via aux er jo sørgelig, lurer om dingsen i første post (som jeg antar bruker aux) greier fixe på dette.
  10. Ser jeg betalte £450 eks VAT + £47 i frakt og £52 i returfrakt (mars 2017). Inklusive i frakt er også 16l girolje (Ravenol ATF 6HP Synthetic Fluid 1 litres til £6,75 pr liter..) Norsk mva kommer i tillegg. Ble nysgjerrig på norske aktører og prisnivå jfr post over, har en slitt converter liggende. Sende mail til rats, de svarte at dette er ikke noe de gjør - og henviste videre til Transtec.. Så da har vel Transtec sine ord i behold... Blir spennende å høre hva Transtec tar for jobben.
  11. Mener jeg betalte godt under 10k fra bristol, men det er ett par år siden. Nærmere 5K Grei skuring å bytte; Lag en brakett slik at motor står stødig uten girkasse på plass. Et stag fra front bunn blokk og ned til motorfeste funker. Ta av starter for å løsne converter fra svinghjul ta av mellomaksling front/bak Løsne girwire + El-koblinger Løsne skruer mot blokk, her må også brakett til cross over av Om bilen står på bukker, lag til en treramme som du fester på garasjejekk. rammen må ligge godt an/passe godt mot girkassa. ta av "travers" dra girkasse bakover og Senk Bytt min. filter/bunnpanne samt EL-kontakt når kasse er ute. Kassa kan godt stå høyreist med bunnpanne av over en periode mht drenere ut mest mulig olje. Tar ikke helt denne teorien med solenoidene som lekker samt glaserte lameller i kasse. Hadde jeg hatt glaserte lameller i kasse samt lekkasje i solenoider hadde vel ikke alle problemene forsvunnet med bytte av kun converter??? Eller er teorien at glaserte lameller i kasse samt lekkasje i solenoider sliter på converter? Men enig i at noe påfører converter unormal stor slitasje på D3, om det er converter som i seg selv er svak eller annet får man vel aldri noe fasitsvar på... Vil påstå at å ta ned girkassa på D3/D4 er like så grei skuring som å ta ned girkassa i hvilken som helst annen "grevling" bil! Ut med starter samt de øverste boltene til girkasse + brakett til crossover er det mest plunder med.
  12. Forskjellig utforming på luftinntaket ser u, men finner sikkert noen til Disco 3 som ligner på Disco 4.
  13. Hehe, jeg gjorde så mye annet innimellom at det tok en evighet fra motor forsvant ut til den smatt inn igjen. Var også ute med hele drivlinjen ++ demontering av crossover som gir mest utfordring samt evt downpipemutter som har rusta «bort». Velger å tro at jeg nå greier ta ut motor på en drøy kveld..:-) alt blir enklere når du har gjort det en gang eller to.Litt mer tidsbruk på innmontering, tar som regel litt mer tid å få ting inn.. mer grubling...;-) Maks 1 dag ut, maks 2 dager inn blir nok min målsetting ved neste evt runde;-) Ligger en egen tråd vedr prosessen her på forumet. Der ligger det oxo bilder av mine rammelager/veivlager. Stor slitasje på bukk 2 og 3, hadde vibrasjoner fra TQ før overhaling - og slitasjen på lagrene tyder på vibrasjon/ubalanse.. ps! Hona blokka og polerte + kontrollmålte veiva. Alt OK. Fant aldri stempelringer som passa org.stempel dog..ergo ble det kjøpt inn stempel oxo..;-) stempelringer som blant annet 4*4 Island selger passer kun til stempel de selger, ikke til org.stempel. Hadde jeg vist det på forhånd hadde jeg likegreit kjøpt overdim stempel og borra opp blokka. Putte nye stempel i brukt blokk er tildels risikosport, men ser ut til at jeg berga/hadde flaks.. Pund-kurs er vel enda go, deler koster relativt lite fra øya. Har man tid og lyst får du en steike bra bil hvis du overhaler en sliten Disco 3. Kan bli vell så bra som å kjøpe en i midtsjiktet prismessig.. da forutsatt at objektet er realtivt OK for rust, hvis bilen du er interessert i har rustproblemmer hadde jeg iallefall styrt unna! Også et poeng å ha en realtivt langsiktig plan for bilen om du går for overhaling, egeninnsats får du nok aldri igjen for ved salg...
  14. - Noen som har byttet veiv på slike motorer før? Nei, men har hatt veiva ute for "kontroll". - Hva er totalkostnaden på en slik operasjon? Spørs alt etter hva du utfører selv og hva du setter bort. Tenker du bytte veiv som "operasjon" må du ta høyde for at også motorblokk kan være påført skade, samme også med ventiler, ventilstyringer og ventilløftere.. Basert på det du vet jfr post over så er det likegreit å legge budsjettet "operasjon bytte veiv" på samme nivå som kostnad av en overhalt motor. - Får man ut motor uten å løfte karosseriet? Ja, går helt fint - legger inn et bilde under - Hva koster, og er det noen som har en delemotor liggende? Kan jo ringe 995 01 000, firma i Østfold som kan ha en motor stående. Evt Nordic Motor center i Sverige (+4642158600) - Kan det også være oljepumpe-feil og at en ventil står nedi et stempel, eller vil løfterne gi etter å sørge for at bilen ikke sviver av den grunn? Når stempler verken beveger seg den ene eller andre veien med latmannsarm er det nok fare for at det er veivhavari. Motor på tur inn i min disco etter overhaling for en tid siden;-) Motor på plass etter ei "lita effektiv helgeøkt"
  15. En dansk svensk gårdshund og en Toller pakket inn i Discovery’en og klar for tur;-)
×
×
  • Create New...