Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

Idar Lillebo

Medlemmer
  • Innholdsteller

    174
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Idar Lillebo

  • Rang
    da Cali

Profile Information

  • Location
    Trondheim

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Trondheim

Nylige profilbesøk

338 profilvisninger
  1. Idar Lillebo

    Disco 3 til disco 4 «look»

    Forskjellig utforming på luftinntaket ser u, men finner sikkert noen til Disco 3 som ligner på Disco 4.
  2. Idar Lillebo

    D3 2006

    Hehe, jeg gjorde så mye annet innimellom at det tok en evighet fra motor forsvant ut til den smatt inn igjen. Var også ute med hele drivlinjen ++ demontering av crossover som gir mest utfordring samt evt downpipemutter som har rusta «bort». Velger å tro at jeg nå greier ta ut motor på en drøy kveld..:-) alt blir enklere når du har gjort det en gang eller to.Litt mer tidsbruk på innmontering, tar som regel litt mer tid å få ting inn.. mer grubling...;-) Maks 1 dag ut, maks 2 dager inn blir nok min målsetting ved neste evt runde;-) Ligger en egen tråd vedr prosessen her på forumet. Der ligger det oxo bilder av mine rammelager/veivlager. Stor slitasje på bukk 2 og 3, hadde vibrasjoner fra TQ før overhaling - og slitasjen på lagrene tyder på vibrasjon/ubalanse.. ps! Hona blokka og polerte + kontrollmålte veiva. Alt OK. Fant aldri stempelringer som passa org.stempel dog..ergo ble det kjøpt inn stempel oxo..;-) stempelringer som blant annet 4*4 Island selger passer kun til stempel de selger, ikke til org.stempel. Hadde jeg vist det på forhånd hadde jeg likegreit kjøpt overdim stempel og borra opp blokka. Putte nye stempel i brukt blokk er tildels risikosport, men ser ut til at jeg berga/hadde flaks.. Pund-kurs er vel enda go, deler koster relativt lite fra øya. Har man tid og lyst får du en steike bra bil hvis du overhaler en sliten Disco 3. Kan bli vell så bra som å kjøpe en i midtsjiktet prismessig.. da forutsatt at objektet er realtivt OK for rust, hvis bilen du er interessert i har rustproblemmer hadde jeg iallefall styrt unna! Også et poeng å ha en realtivt langsiktig plan for bilen om du går for overhaling, egeninnsats får du nok aldri igjen for ved salg...
  3. Idar Lillebo

    D3 2006

    - Noen som har byttet veiv på slike motorer før? Nei, men har hatt veiva ute for "kontroll". - Hva er totalkostnaden på en slik operasjon? Spørs alt etter hva du utfører selv og hva du setter bort. Tenker du bytte veiv som "operasjon" må du ta høyde for at også motorblokk kan være påført skade, samme også med ventiler, ventilstyringer og ventilløftere.. Basert på det du vet jfr post over så er det likegreit å legge budsjettet "operasjon bytte veiv" på samme nivå som kostnad av en overhalt motor. - Får man ut motor uten å løfte karosseriet? Ja, går helt fint - legger inn et bilde under - Hva koster, og er det noen som har en delemotor liggende? Kan jo ringe 995 01 000, firma i Østfold som kan ha en motor stående. Evt Nordic Motor center i Sverige (+4642158600) - Kan det også være oljepumpe-feil og at en ventil står nedi et stempel, eller vil løfterne gi etter å sørge for at bilen ikke sviver av den grunn? Når stempler verken beveger seg den ene eller andre veien med latmannsarm er det nok fare for at det er veivhavari. Motor på tur inn i min disco etter overhaling for en tid siden;-) Motor på plass etter ei "lita effektiv helgeøkt"
  4. Idar Lillebo

    Bikkje i bil

    En dansk svensk gårdshund og en Toller pakket inn i Discovery’en og klar for tur;-)
  5. Idar Lillebo

    D3/4 tankbeskyttelse

    Fraktkostnad du får fra LRparts via nettbutikk er ikke mye å forholde seg til når det gjelder lange eller tunge artikler. Jeg ville sendt 4*4Island en melding hvis du vil spare noen kroner, spes frakten du da antageligvis vil spare noen kroner på...
  6. Forum pris 7000,- 22’’ felger med 305/40 dekk, boltsirkel 5*120. Hjul ikke blitt brukt siden sommer 2016. Lagret i kjeller fra høst 16 til nå. Ny gummi sommer 2016, ergo mye gummi igjen. Felg; et40, bredde 10’’ Merk; dekk med god slitasjemotstand/egenskaper, treadweare 460!! sjekk Finn.no for bilder; https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=127035344&fks=127035344 tlf; 9null02null552
  7. Høst pris 4900,-!! Kjeller skal ryddes!;-) Få 7 seter! Mangler du bolter, seler etc kan dette kjøpes for en billig penge fra britpart.co.uk eksempelvis. Dvs at en i utgangspunktet 5 seter blir 7 seter;-), har selv gjort dette - alt passer og alle hull er på plass. Noe hull må dog gjenges! Ser ut til at posten tar ca 400kr i frakt! se Finn.no for bilder https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=127033925&fks=127033925 tlf; 9null02null552
  8. Svart skinn, Selges 4900,- for alle tre seter. fulgte med et kjøp, aldri brukt de selv, ser ubrukte ut! Varme i høyre og venstre sete etter hva jeg kan se av kabler. Sjekk Finn.no for bilder; https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=127034979&fks=12703497 Sted; Trondheim tlf; 9null02null552
  9. Idar Lillebo

    Advarsel - Island 4x4

    Island4*4 har jeg handlet mye av, intet å utsette på mine kjøp iallefall. Manglet noen bolter ifm en større bestilling, de kom i posten en tid senere!
  10. Idar Lillebo

    Motorras?!?!?

    Finnes vel på nett, etter husken vedr hva jeg gjorde: - slå på tenning, - vente til matepumpe var ferdig (15-20 sek), - slippe ut luft via ventil bak oljefilter (v/ høytrykkspumpe). Gjorde dette flere ganger og prøvde få liv i hesten --- men uten hell. Prøvde koble til en sugeanordning via trykkluft for å dra ut kun diesel fra systemet, men dette gjorde ting verre.. Fortsatte derpå med førstnevnte prosedyre, etter flere forsøk ble det litt hosting og nesten fyr under panser. Flere lufteseanser senere kom den endelig til live.. Motor var før dette skrudd i fillebiter... ...når den først kom te live har ting imidlertid fungert plettfritt i snart 3000km...;-) bank i bordet.. Virker som det kan være luft etter hva du skriver, alternativt feil "timet" register. Har du funnet noe feil forresten, så lang denne tråden--- husker ikke hva som var foranledning - ei heller hva du har byttet?
  11. Idar Lillebo

    Motorras?!?!?

    Har du «luftet» godt? Kan være arbeidsomt å få ut alt av luft etter at dyser har vært ute..
  12. Idar Lillebo

    Motorhavari

    Bytt verksted;-) Når verksted sier at de ikke får dreiet motor, er alt i 7 steiner eller går den rundt men stopper etter litt av en omdreining? Virker jo som verksted har sett på register, (ergo jobbet seg noe inn).. bør være 2+2=4 da å ta av reim for å dreie på veiv og kammer - hva sitter fast...;-) De har jo tatt av bunnpanna, om de tar av / har tatt av «mellomstykket» mellom sump og blokk kan de skru ut en god del av rammelager for å sjekke om de sitter... Men, uansett burde de angripe dette fra register for å luke ut hva som ikke sitter... Konkludere med at motor og girkasse er skrap bassert på hva du gjengir her blir tull;-) meget meget tvilsomt at begge har havarert...
  13. Idar Lillebo

    Automatkasse 2008 Disco 3

    Slik så mine rammelager ut (bilde under), ingen tvil om at det har vært ubalanse. Hva som forårsaket ubalanse vanskelig å si.. Min tq gikk i rykk og napp i forkant av dette. Demper i forkant av veiv så helt grei ut. Ubalanse i veiv /stempel...tja.. kan være med på en teori om at girkasse er med å bidrar til ubalanse og ujevn slitasje på underdel til tdv6, men blir rein synsing...
  14. Idar Lillebo

    Ny bil og slakk understell:-)

    Bruker stort sett https://www.island-4x4.co.uk/ Er jevnt over billigst samt grei frakt (noen klager over reklamasjoner, har heldigvis ikke vært nødt til å prøve selv) Bruker også Britcar (brit-car.co.uk) av og til, der har de det meste av deler! men noe dyrere enn island4*4. Bruker denne siden for å finne delenummer: http://new.lrcat.com/#!/12128
  15. Idar Lillebo

    Vibrasjon under pådrag /belastning D3 TDV6

    Husk at Disco kan senke seg når som helst! Ikke ligg under bil uten at bil støttes opp av bukker!!!
×