Jump to content
LRforum

Idar Lillebo

Members
  • Content count

    157
  • Joined

  • Last visited

About Idar Lillebo

  • Rank
    da Cali

Profile Information

  • Location
    Trondheim

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Trondheim

Recent Profile Visitors

232 profile views
  1. Motorras; det er ikke gull alt som glitrer

    Nei, det går uten. Har man tilgang til Løftebukk kan man jo vurdere det, men mener å huske ut i fra tråden til grenness at selv "Polen" bytta motor på din bil uten å løfte av karosseri. Antar Polen har lett tilgang til Løftebukk. Under bilde av min motor på tur inn for en tid siden. Ingen karosseri bolter er løsna. under der igjen bilde av motor på plass. Tar en drøy kveld..
  2. Motorras; det er ikke gull alt som glitrer

    Slapp av, kjør å kos deg;-) beste medisin er å kutte ut forumlesing! En bekjent med ny Skoda fikk havari etter 15000 kjørte km. En annen bekjent med Mondeo fikk nylig havari (bruker mer olje enn diesel..). trøbbel er det med alle bilermerker/typer, bare se hvor fullpakket det er på alle verksteder rundt om!
  3. Ustabil Blåtann D3

    Kan du gi en kort beskrivelse av hva du kjøpte og hvordan du bygde inn?
  4. Motorras?!?!?

    Ha tenkt je å, Veiva tar to runder pr runde kam..legger meg flat;-) nytt gullkorn/påstand kam kan ikke stå ute av timing i forhold til veiv når låsesett er montert i både veiv og kammer! Kam åpner de samme ventilene for hver runde den tar. Ergo spiller det ikke noe rolle hvilken omdreining kam låses til. Det samme skjer for hver 360 omdreining kam snurrer. låse kam 180 grader feil er jo ikke mulig, (da har veiva svingt en hel runde og kam en halv runde), og ergo passer ikke låseverktøy på kammer. Triggerhjul/sensor + kam sensor styrer når dyser skal åpne, så lenge veiv og kam står i TDC blir dette riktig! om kam står på omdreining Nr 1,2,3,4.... spiller ikke noe rolle, veiva gjør det samme uansett hvilken fulle omdreining den tar! Kommentarer til denne påstanden a;-)
  5. Motorras; det er ikke gull alt som glitrer

    Hmm, dette var langt fra bra. Ble ikke denne motoren bygd opp i Polen i etterkant av at grenness havarerte med brudd påveiv? Ble det puttet inn brukt 3,0 blokk? Reklamasjon ned til Polen mulig, eller er det forlenge siden? Var ute med min motor for en tid siden (vedlikehold), jeg ville starta med å renske fronten for radiatorer. Air con radiator legger du bare over skjermen på høyre side sett forfra med slanger inntakt. Skru av frontdel som huser lykter / gir innfesting til radiator i topp. Skru av luft og vannslanger. Deretter løsne downpipe/eksos samt bolter mellom girkasse og motor i lag med kanskje det mest utfordrende (braketter til crossover). statter må ut for å løsne converter fra svinghjul. Deretter løsne el kabler fra girkasse som er innfestet en eller to plasser på bakside av motor samt løsne kabler fra motor som har kontakter bak batteri. Aircon pumpe må skrus av og kan senkes ned på ramme uten å ta av slanger. dieselslanger, to stk må av ved dieselkjøler/filter. sikkert glemt noe, men derpå løsne motor fra motorfester. For å lettet inn og utløft av motor skrudde jeg av motorfeste braketter fra blokka oxo. overkommelig jobb;-) spesielt når du har gjort det en gang;-)
  6. Motorras?!?!?

    Hmm, Kamreim forbinder veiv og kam. hvem av kam og veiv har størst og minst reimhjul? Er det ikke naturlig at veiv med minst hjul har færre omdreininger enn kam som har større hjul...? Hvis like store hjul ville omdreininger pr min vært sammenfallende. veiva må ha to runder for å kjøre en komplett syklus, dvs komme gjennom de fire taktene.
  7. Motorras?!?!?

    Tenker du kanskje 1 runde veiv og 2 runder på kammer (samtlige omdreininger)? Om stempel er på en kompresjonstakt eller utblåstakt spiller ingen rolle så her er vi enig Olav! Når dyser skal åpne finner kamsensor ut av (støttet av triggersensor på veiv), spent på en ting jeg, er det kompresjon på alle sylindre? Er svaret ja må feilsøking gå videre over mot det elektriske.
  8. Motorras?!?!?

    Skal bare være å løsne dieseltilførsel, derpå to skruer og nappe opp. Spørs hvor mye vann som har fått godgjort seg nedi hullene. Satser på at de kommer rett opp!!;-)
  9. Motorras?!?!?

    Oljepumpefeste (innfesting av løpehjul til regreim som del av oljepumpe) som ryker har vel ikke noe direkte innvirkning på oljetrykk... Regreim ute av timing er konsekvens, da stopper gjerne motor, skulle den mot formodning fremdeles svive funker nok oljepumpa greit nok..;-)
  10. Motorras?!?!?

    Kun et hull på svinghjulet hvor låseverktøy passer etter hva jeg har erfart.. prøver man å låse på andre hull vil ikke pinn entre hull i svinghjul. Ellers riktig at hull ikke er rundt. Har ventiler blitt bøyd har du ikke kompresjon, bør være mulig å få testa kompresjon om dyser tas ut. Litt oppfinnsomhet og vips har du et home made tool for å teste. Trenger vel ikke mer enn et tynt rør med gummi plugg i ende som du setter over dysehullet, blir det motstand/løft når du drar rundt motor er ventiler OK, merker du ingenting står ventiler bøyd og åpen.
  11. Motorras?!?!?

    Kun "preventivt vedlikehold", bilen rulla for egen maskin inn i garasjen:-) Ende opp med å bytte masse;-) Veiv/rådelager, polert/kontrollert veiv, Hona blokk, nye stempel (da jeg ikke fikk tak i nye ringer til org stempel), ny oljepumpe, konverter, crossover eksos, oljekjøler, alt av gummi/pakninger nytt, turbo ny, overhalt/plana topp og kontrollert for tetthet mellom ventiler og ventilsete, bytta vippearmer og ventilløftere, bytta kjede og kjedestrammer på kamaksel... Er "gull kunde" hos Island 4*4, så delekost er ikke avskrekkende (uten å ha regnet alt for mye på det... Artig med mye nytt (tommel opp..)) Hos meg var veivlager betydelig slitt på de i midten. Ventilløftere hold dårlig på olje/virka slappe. Kjedestrammer på kam var slapp i fisken. EGR har lagt et karbonlag av an annen verden helt fra innsug og inn til stempel. Bak stempelringer lå det minst ett mm tykkt lag med hardpakket karbon. På øevsre del av stempel det samme. EGR skal du få billig... Ligger en dau tråd om dette en eller annen plass, datt litt av i oppdateringene i tråden kan du si relativt tidlig i prosjektet (men du ser nok bilder av veivlager etc i tråden) Edit; her er tråden, burde nok vært oppdatert for leeenge siden:-)
  12. Motorras?!?!?

    Kan jo starte med å ta av topplokk, altså de svarte plast lokkene på toppen. er noen ventiler bøyd vil du kunne se at de "ligger lavere" enn ventiler som er OK. Men meget mulig en må ut med kammer for å ta en slik type sjekk. bilde under viser min motor på tur sammen for en tid siden. Her er topper skrudd på, neste steg er vippearmer og "løftere".
  13. Motorras?!?!?

    Får ikke sett noe video, men mulig det er min iPad som klusser det til.
  14. Skiver bak, umulig å montere (....hjelp). 07 D3.

    To ting du må passe på, "sentrerte" bremsebånd, og viktigst, justeringsskrue helt sammen. av og til smetter skiva rett på, enkelte ganger må det fikkles litt me bånda for å få de bedre sentrert
  15. Luftslange inn på turbo

    Får du av veivhusventilasjon er mye gjort. Derpå må festeskrue selvsagt løsnes...;-) Er nok servopumpa som gir mest trøbbel, men mener du skal få lirket røret ut legger du inn noe tolmod og tid.
×