Gå til innhold

troeste

Medlemmer
  • Innlegg

    49
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Gender
    Male

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Hokksund

Nylige profilbesøk

606 profilvisninger

troeste sine prestasjoner

Medlem

Medlem (2/7)

  1. EPB ble vedlikeholdt av et Land Rover verksted, så jeg forventer at det er gjort riktig. Dynamo og batteri ble byttet for 1,5 år siden. Bilen starter lett når det er kaldt. Men det kan jo uansett være greit å sjekke spenningsnivåene før vinteren. Lurte mest på om noen andre har opplevd samme symptomer. Som sagt kommer det ikke noen feilmelding, kun 3 pip og blinking. EPB fungerer ellers normalt.
  2. Hei, har en D4 der jeg opplever følgende en gang i mellom (kan gå flere uker mellom hver gang det skjer): - Har parkert i bakke og satt på parkeringsbrems - Når jeg starter bilen igjen senere, piper det 3 ganger og indikatorlampen for parkeringsbremsen blinker - Når jeg slipper av parkeringsbremsen slutter det å blinke og alt virker tilsynelatende som før - Det kommer ikke noe feilmelding i displayet og parkeringsbremsen fungerer helt normalt og ingen ulyder Jeg hadde service på parkeringsbremsen i fjor da den hang seg på. Måtte bytte noen deler. Mulig det kan ha noe med måten jeg parkerer i bratt bakke for ikke å få belastning på girkassen: - Setter girkassen i N mens jeg holder bremsepedalen inne - Drar på parkeringsbremsen for så å slippe bremsepedalen slik at parkeringsbremsen holder bilen - Setter bilen i P og skrur av motor Grunnen til at jeg benytter denne prosedyren er at jeg har opplevd smellelyd fra girkassen når jeg tar den ut av P i bratte bakker (spesielt når lavgir er aktivert). Noen flere som opplever dette varselet fra EPB?
  3. Har merket det kun to ganger, men det er over ett år siden nå. Har heldigvis ikke skjedd igjen!
  4. Hei, var under bilen her om dagen for å ta en rask sjekk. Oppdaget at ytre drivakselmansjett på venstre bakhjul hadde en liten rift. Har antakelig vært uheldig og kommet borti en pinne e.l. når jeg har snudd/parkert uti terrenget ved hytta. Hvor mye må demonteres for å bytte denne? -tr
  5. Hei, takk for mange bra tips! Snakket med en annen på verkstedet i dag og han var enig i at det burde holde å bytte caliper og skive kun på venstre side. Argumentet for å bytte hele caliperen var at de erfaringsvis brukte mer tid når de kun byttet stempel og foring, samt at de i noen tilfeller hadde opplevd at dette ikke ble helt bra. -tr (bor i Hokksund)
  6. Hei, jeg har dessverre ikke tid/verktøy/erfaring til å gjøre dette effektivt selv. Pris på skifte av klosser/skiver på kr 8255,- inkl. mva er omtrent det samme jeg betalte i sommer. Nå kommer skifte av calipere i tillegg. Originale calipere hos verkstedet koster ca kr 4500 pr stk + jobb. Er dette en fornuftig pris på caliperene? Synes det var dyrt! Men dere er alle enige om at jeg MÅ bytte begge skivene selv om de er nesten nye og det kun er venstre skive som er ødelagt? -tr
  7. Hei, jeg skiftet bremseskiver foran på min D4 i sommer. Uheldigvis har venstre bremsecaliper foran hengt seg på i det siste slik at jeg har fått varmgang/kast i den nye skiven på venstre side. Verkstedet anbefaler at jeg bytter calipere på begge sider, samt skiver på begge sider. Dette koster ca. 10.000 pr side, dvs. 20.000 for to sider. Argumentet for å bytte calipere på begge sider var at det samme problemet kunne oppstå på høyre side. Argumentet for å bytte skiver på begge sider var at jeg risikerte å få forskjellig bremse-effekt på v og h side hvis skivene ikke var helt like. Skivene har kun gått noen hundre mil og ser helt nye ut (ingen kant). Er dette reelle argumenter? Det vil koste meg 10.000 ekstra å bytte caliper og skiver på begge sider. Jeg skiftet også skiver bak i høst. Bør jeg da skifte ut calipere bak nå for ikke å risikere å ødelegge disse skivene? -tr
  8. Jeg fikk byttet abs føler i februar i sammenheng med bytte av hjullager venstre foran. Abs føleren var ødelagt, men verkstedet mente at abs ringen var i orden. Lyden har vært der etter denne reparasjonen, så mulig at ringen var ødelagt allikevel. Er det CV Joint som da må byttes? Tenkte også å teste fjerning av sikring for abs. Risikerer jeg evt. at det lagres en hel masse feilkoder når jeg gjør dette? Har ingen feilmeldinger nå.
  9. Det kan se ut til at kupe-lyset blinker noe når det klikker. Når jeg tenker meg om er lyden veldig lik den som kommer når ABS-en slår inn. Hva er grunnen til at det trekkes strøm?
  10. Hei, har det siste halvåret hatt en pussig klikke/tikke-lyd fra venstre forhjul på min D4: - Lyden høres ut som en fjær som spennes og slippes. - Frekvensen høres ut til å være ca. 1 pr. omdreining av navet (følger hastigheten på bilen) - Ulyden oppstår/høres kun ved lave hastigheter (under 30 km/t) - Hvis jeg holder foten på bremsepedalen (uten å trykke inn), kjenner jeg en liten puls i pedalen samtidig med klikket - Hvis jeg bremser klikker det ikke - Jeg har jekket opp bilen og dreid hjulet uten at jeg klarer å gjenskape ulyden - Ulyden dukket opp etter at jeg skiftet hjullager og ABS-sensor (på verksted) - Etter dette er det skiftet skiver og klosser foran (pga. normal slitasje) uten at ulyden ble borte Utfordringen er at verkstedet mener de ikke hører ulyden og dermed ikke kan gjøre noe med den. Noen som har opplevd liknende? -tr
  11. Hei, etter at jeg byttet fra vinterdekk til sommerdekk i vår, synes jeg styringen ble mer upresis. Med upresis mener jeg at jeg føler at bilen trekker litt til den ene og andre siden slik at jeg stadig må korrigere. Har standard dekk dimensjon 255/55-19. Mener å huske at det er Michelin dekk som sitter på. Har sjekket lufttrykk flere ganger. Det er ca. 5mm spor igjen på dekkene, så de er ikke helt klare for utskifting ennå. Opplevde det samme på Ford S-Max med 18" felger der dekkene begynte å bli slitte (3mm igjen). Noen tips? -tr
  12. Hei, min kone klaget i helgen på at ryggekameraet hadde byttet om høyre og venstre side. Jeg lo litt av påstanden hennes, men lovte å sjekke... :-) Når jeg i dag sjekket nøyere etter, ser jeg at kameraet ikke viser speilvendt bilde, samt mangler de gule stripene. Jeg bruker ikke kameraet selv, så jeg har ikke lagt merke til feilen tidligere. Kameraet blir jo litt forvirrende når venstre blir høyre og motsatt. Noen som har hatt tilsvarende problemer og vet hva som evt. er feil? -tr
  13. Jeg byttet batteri og dynamo på min D4 i vinter. Verkstedet måtte slette en haug med feilkoder etterpå, da mange systemer rapporterer feil ved for lav spenning. Dette var visst normal prosedyre. -tr
  14. Hei, når verkstedet jeg benytter (Sandmo i Drammen) plugger inn diagnoseverktøyet i bilen min, må de benytte ekstern strøm for å få liv i det. De sier at normalt skulle det ikke være nødvendig med ekstern strøm på D4 (verktøyet fungerer på andre biler inkl. D4). Utover at de må ha ekstern strøm, får de lest av og slettet feilkoder som normalt. Jeg har forsøkt å plugge et bluetooth OBDII adapter i bilen, men får samme problem. Dette adapteret fungerer fint i andre biler. Noen som vet hva som kan være problemet? -tr
  15. Hei, har forsøkt å få kontakt med Eliso Diagnostics, men web-siden er borte og telefon-nr er ikke i bruk. Er firmaet lagt ned?
×
×
  • Opprett ny...