Gå til innhold

Professoren

Medlemmer
  • Innlegg

    36
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Tønsberg
  • Interests
    1 Ton Land Rover Serie 3 1974 LWB 2.5 TurboDiesel Ex-mil

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Tønsberg

Nylige profilbesøk

1 011 profilvisninger

Professoren sine prestasjoner

Medlem

Medlem (2/7)

  1. Er vakum-pumpe på den, hvis det er det du mener... Er en 2.5TD fra 87-modell Defender 90. Men siden jeg har skiftet luftfilter og koblet det riktig (luftinntak og -uttak var omvendt) kan det hende motoren får for lite diesel i forhold til luft?
  2. Det er slanger der nå, de var av for inspeksjon når bildet ble tatt
  3. Filteret har ikke blitt byttet på over halvannet år... Har ikke kjørt mer enn ca 2000km da, men skal bytte det også når jeg bytter olje/oljefilteret. Jeg sjekket og byttet slangene som går inn foran på turbo/wastegate, er det fler jeg burde sjekke? Oljeinntaket var i orden ihvertfall. Litt fuktighet på mutteren på oljereturen, kan det være noe? Den tykke slangen som gikk ned til manifold? så hel og fin ut, burde jeg sjekke inni?
  4. Har du noen idé om hvordan jeg bør gå frem for å finne ut av dette? Kan det være dieselmating eller evt rusk som har blitt med fra tanken...? Og kan jeg sjekke det ved å ta ut diesel filteret?
  5. Men kan trykket gjøre at motoren stopper ved stort påslag? Og siden jeg har skiftet luftfilter og slange (med litt større diameter) fra filter til turbo, kan det komme for mye luft kontra diesel? Har ikke sett mye blårøyk, og den "drikker" ikke noe særlig olje heller... Prøvde dette flasketrikset i går, og motoren går fint både på tomgang og ved påslag (den gjorde forsåvidt det tidligere også, før den møtte en oppoverbakke), enn med masse damp ut av nevnte flaske. Har ikke turt å ta en kjøretur enda...
  6. Mener du oljepåfyllingslokk-filteret? Dette har jeg allerede renset i tilfelle. Burde jeg sjekke slangen som går fra denne ned bak motor også, før jeg evt åpner opp motor for å sjekke stempler? Og så at man kan sjekke om det er olje i sylinderne ved å ta ut glødepluggene....er det en idé?
  7. Nybegynner spørsmål; hvor finner jeg filteret på utluftingen av motor?
  8. Ja, da fikk jeg konstantert at den skvetter olje opp fra peilehølet... Betyr det da at jeg har sprekk i stempel? Regner med at det ikke er så positivt Hva gjør jeg nå da....?
  9. Kan jeg sjekke det via oljepeilepinnen? Lurer uansett på å skru av den for å rense ut evt bunnslam før jeg skifter til ny olje og filter. Noe annet jeg burde tenke på/gjøre i samme slengen? Sjekket også det jeg tror er dieseltilførselslangen til turbo i dag, og dieselen som rant ut så mistenkelig grumsete ut... Er det vanlig?
  10. Bildet lyver ikke... Men det er bare tatt av til inspeksjon. Blir bytte av den, da den hadde begynt på delamineringen. Var både olje og diesel som har gått i den slangen, er det normalt? Så også at det har detti av en clamp+bolt på manifolden, en slik: http://www.paddockspares.com/564308-manifold-clamp.html Mye olje rundt der ja, kan dette bli blåst ut fra manifold/oljepåfyllingslokket? Og burde jeg bytte rekkefølgen på luftfilter oppsettet slik at oljedamp fra oljepåfyllingslokket ikke går direkte inn i luftslangen til turbo, men inn i friskluftinntaket før filterhuset?
  11. Skal staget inn i wastegate ventilen stå i midten? Hos meg sitter den helt ut på siden, og det ser ut som den da ikke er helt tett...
  12. Trenger hjelp! Var ute å fartet med serie 3 ex-mil'n min (1975 modell med 2.5TD fra -87 Def.) da den begynte å gi et veldig drag uten videre, som om plutselig turbo'n begynte å funke for første gang Etter dette gikk dette draget både opp og ned, og mistet litt mer effekt opp bakker. Så opp en annen bakke forsvant helt effekten, turtallet gikk gradvis ned og så stoppet motoren helt opp. Temperatur og oljetrykk var normalt. Etter et kvarters tid som rushtids sperrebom halvveis ut i veien og et utall startforsøk fikk jeg liv igjen og kom meg hjem de siste kilometerne. Fikk mistanke om noe med turbo'n, så sjekket først røret fra luftfilter inn til turbo. Denne hadde noen små rift som var teipet rundt, en del oljerester inni og på den lille propellen inne i åpninga til turbo. Så da også at det hadde kommet noe oljesprut som jeg regner med var fra luftefilteret som sitter på toppen, med to slanger som går ut (en ned bak motoren og en inn i røret fra luftfilteret til turbo, og det var denne som hadde foret røret til turboen med olje). Har sett flere varianter av denne løsningen der slangen går inn i røret til turbo, men også i luftinntakrøret før filteret (regner med at noen vet (eller tror ) hva som funker best?) Har også sett at mange har røret til turbo fra toppen av luftfilter tanken, med friskluftinntaket på siden. Det er omvendt på min... Etter dette skiftet jeg røret inn til turbo, slangen fra toppluftefilteret (som jeg også renset og satt ny pakning på) og byttet likegodt luftfilteret, som ikke er oljebadfilter for å nevne det også. Og hun starter fint, enn med en del hvit røyklegging av nabolaget (mer enn tidligere) og går jevnt og trutt på tomgang. Har heller ikke hatt behov for å etterfylle olje siden forrige skifte. Men så fort jeg skal ta en tur kommer de samme symptomene med veldig pådrag og så veldig lite effekt. Og så fort hun prøver seg på en oppoverbakke forsvinner effekten igjen og hun tar kvelden. Får start igjen etter 5 min tid, men stanser lett igjen ved påkjenning. Hva kan dette komme av? Holder turbo'n på å ta kvelden? Lurer også på om jeg nesten gikk tom for diesel da hun stoppet den andre gangen (tankmåleren står alltid på fullt ) så kanskje det kan komme bunnslam e.l. som tetter ett eller annet sted? Håper noen kjenner igjen noe av dette og kanskje kan peke meg i riktig retning, er for tiden student og store verkstedregninger (som forsåvidt alltid er kjipe) er ikke å foretrekke... MH
×
×
  • Opprett ny...