Jump to content
LRforum

Dal-z

Members
  • Content Count

    79
  • Joined

  • Last visited

About Dal-z

  • Rank
    Aktiv Medlem

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Sandnes
  • Interests
    Turer i fjellet, hunden vår, familien selvfølgelig, bil i forskjellige fasonger og teknologi.

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Sandnes

Recent Profile Visitors

156 profile views
  1. Jeg tror den lille fjæren er for å holde den ene skoen inntil bakveggen, men det virker ikke som den gjør så veldig mye. Det er som du sier, kanskje bare en oppgradering på D4. De har muligens funnet ut at det hjelper litt. Who knows.
  2. Sant nok det @jorgenht, men det får bli en annen gang. Fikk tilpasset takbøyler og montert skiboksa i dag. Satt som et skudd det.
  3. Kjøpte Mekonomen bremsebelegg, 1160 kr. Og originalt Landrover monteringssett fra Bilpaviljongen (fjører og slikt), 850 kr. Ikke billig, men ikke riv ruskende gale heller. Bremsebellsensoren ble også kjøpt på Mekonomen (Bosch deler), betalte 320 kr for den, ikke gale det tenker jeg, tatt i betraktning at jeg ikke trengte å vente på delene og kunne få bilen på veien igjen nå i helga.
  4. Det er ivertfall godt å jobbe på bilen, når man får den høyt nok opp. (Og bruker doble bukker som sikring i tilfelle rottefelle. Nye bremsebånd, inkludert monteringssett kom på, på begge sider. Rikelig med kobberpasta ble smørt på bevegelige deler for å forhindre problemer i den nærmeste fremtid. Litt rart var det dog, at de nye bremsebåndene ikke hadde hull til den lille fjøra nederst inners på bildet her, så dette måtte jeg borre til selv. Og etter at skiver var montert og justering var gjennomført, så gjenstod det bare å teste om det fungerte. Krysset fingrene for at EPBen fungerte som den skulle. Og jepp. Gikk som en kule dette. Håndbrekk på: og håndbrekk av: På med deksel til EPB, som selvfølgelig ble omstendig tettet slik at man fremdeles kan vade med bilen. Knakk selvfølgelig bremsebelegg-sensoren når jeg monterte caliperen, men aldri så vondt at det ikke er godt for noe, så da ble det ny sensor også. Herlig å ha bremser som man vet er på stell. Og etter en liten prøvetur, kunne jeg konstatere at alt fungerte som det skulle. Gode greier.
  5. Takk for tipset @Erik Iversen - skal forsøke med å skru av antiskrens neste gang, og triks med extended height hørtes og ufattelig digg ut. Jeg gikk for lokale deler til bremsene denne gangen, da jeg ville ha det ordnet i denne helga. Men takk for svarene @jorgenht, @YMK og @Kurt Gustafsson. Setter pris på det. Tok av bremseskivene, gikk som fot i hose på venstresida. Men høyresida var det værre med. Jeg ante det blei et problem, siden jeg har hatt problemer med vibrering innimellom når jeg kjører og at bremsene på høyre bak har vært veldig varm når jeg da stoppet for å sjekke det. Uansett, jeg måtte jo få av bremseskive, for å inspisere og skifte delene. Og av skulle det, men det tok jaggu si tid. Litt lirking med skrujern innimellom gjorde susen, og av gikk det. Men som dere ser av bildet av bremsebåndene her på høyre, så var det ikke helt som det skulle være. Veldig rart at det ikke ble byttet bremsebånd når skivene og klossene ble byttet bake nylig (før jeg kjøpte bilen). Hadde de gjort det den gangen, og justert håndbrekket riktig, så er det ikke sikkert jeg hadde fått problemer med EPBen heller. Men men.
  6. Fortsatte så å rotere skruen, nå er det veldig enkelt, må bare få tak på den. Skrudde den helt til venstre slik at den flushet med den hvite boksen. For å rotere skruen brukte jeg dette verktøyet, for å huke tak i den på toppen og rotere. Takker og bukker @jorgenht. Veldig kjekt når det går som planlagt, men det er en knotete operasjon. Nå gjenstår det å demontere bremsene og inspisere roten til problemet, altså bremseskoene som antageligvis ikke beveger seg som de skal. Og hvem vet, kanskje finner jeg noen monteringsfjører eller annet snacks som ikke er som det skal heller. Noen som har erfaringer på hvor lang tid det tar før deler fra Advanced Factors kommer til landet forresten?
  7. Stod fast med bilen her forleden, håndbrekket ville ikke av. Dere kan lese om det her i nødhjelpstråden, for de som er interessert i EPB og håndbrekksdetaljer for en D4. Men som det står i tråden der så fikk jeg bilen hjem for å se på dette. Nå i kveld har jeg tatt for meg EPB modulen som ligger over bakdiffen. Jeg var ikke veldig håpefull når jeg startet, for den sitter veldig lite tilgjengelig til (se bilder i nødhjelpstråden). Men jeg tenkte det var like greit å få noe positivt ut av dette, så jeg bestemte meg for at det regnet som TLC tid med bilen, til arbeid jeg gikk. Den første utfordringen var å løsne de 8 stk Torx 20 skruene som fester dekselet til EPB modulen. 6 av de gikk veldig greit, det er faktisk helt ok med plass til å jobbe med begge henda oppi der, det er bare litt keitete å ligge på ryggen under bilen å skru over bakdiffen. En 25 liter vannkanne fungerer forøvrig utmerket som støtte til hodet, slik at man slipper å holde det i tillegg til å skru. Stor blei overraskelsen når jeg klarte å løsne den første skruen veldig enkelt. Juhu!!!! 2, 3, 4, 5 og 6 gikk også greit. Men så var det nummer 7, som selvfølgelig var rustet og eller noen hadde forsøkt seg på den tidligere og rundet hodet på den. Men med et flattjern banket inn i den så fikk jeg av den også. Og den siste gikk også fint. HERLIG! Så var det å få av dekselet, jeg hadde lest at dette skulle sitte fast som fy. Og sant nok, det var helt stuck. Så stuck at jeg reiv hele EPB modulen løs fra festene sine og måtte feste den med to skrutvinger for å klare å rive mere i dekselet. Løsningen ble dette fantastiske verktøyet, som egentlig er ment å gjøre rent fuger mellom fliser. Det var bra til å huke bak kanten nede til høyre på dekselet og rive det man klarte. Til slutt løsnet det og lettelsen var dermed stor. Så, hva ventet meg inne i EPB modulen, var det en bronseskrue som var kjørt ut til endes og kilt seg i den posisjonen? Jepp. Det var det. Stuck skrue. Slik såg det ut. Skruen ses til høyre i bildet her. Nærbilde av skruen. Den er her kilt fast mot den svarte plata til høyre. Tipsene jeg hadde funnet var å sette et skujern i den rilla på skruen som er lavest nede og dunke lett med en hammer for å rotere skruen nedover (mot klokka når man ser fra høyresiden og mot venstresiden. Fungerte fint det. Løsnet enkelt. På bildet her har jeg klart å skru den noen millimeter til venstre.
  8. For å redusere gjørmefaktoren når man kjører bilen opp til hytta så har vi i dag lagt utover et tilhengerlass til med grus. Godt arbeid i høstferien. Her gjorde Hyttecruizeren en god jobb og både lavgir og terrain response fikk engasjert seg.
  9. Delenummer?
  10. Jepp, hjalp lite dessverre. Men så var det ren gjørme der også. fikk lagt i litt grus oppover i veien i samme slengen, så det kom noe godt ut av det.
  11. Satte fast bilen i et skikkelig gjørmehøl på vei inn til hytta her forleden. Hjelper ikke med TerrainResponse hvis bunnpanna ligger nedi gjørma. Fant ut at det var like greit å fylle i en del grus der, slik at jeg ikke sette meg fast flere ganger. (Det er et spor i terrenget etter at det er gravd ned vannrør langs veien, så det var supersoftgjørme der.) Prøvekjørte og det satt som ei kule det. Kjekt med alt som er gjort.
  12. Takk for hjulmuttrene og kjapp postgang @Joakim77.
  13. Sånn, da fungerer GPSen optimalt. Det var antenenn på taket som var synderen i dette tilfellet. Godt med alt som er skiftet.
  14. Steintøff den seriebilen der @fRRode! Var ute for å ta noen bilder av elva i dag, som hadde veldig høy vannføring.... måtte ta et bilde av bilen også selvfølgelig.
  15. Grattis med flott bil! Kjøpte selv en D4 nå i sommer og er veldig fornøyd. Bare å glede seg.
×
×
  • Create New...