Jump to content
LRforum

yarnslayer

LRF Society
  • Content Count

    1,624
  • Joined

  • Last visited

4 Followers

About yarnslayer

  • Rank
    Entusiast & snakkesalig

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Location
    Aremark

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Aremark

Recent Profile Visitors

1,899 profile views
  1. yarnslayer

    Lafting.

    Her lå bunnsvilla an på stein som også var skjermet under, så det var nok greit i dette bygget. Men ja, ser at det kan bli et stort problem om man får inn vann som blir stående i anleggsflata - siden den ikke vil tørke opp like lett som rundtømmer mot rundtømmer gjør. Og kanske spesielt i større byggverk enn i et utedo. (I sistnevnte vil vel den lave vekta gjør at man trenger få støttepunkter selv på små materialdimensjoner.) ( Synd jeg ikke tok bilde av byggverket, for jeg var iallfall imponert over håndtverket. )
  2. Min erfaring er at kast i (fram-)skivene lettest merkes ved svak til "bestemt" nedbremsing. Da kjenner du at vibrasjonene forsvinner når du "slipper opp bremsen" også. Ved enkraftig nedbremsing - iallfall etter min mening - vil den typen vibrasjoner merkes mindre. Parkbremsheng: neste gang det skjer finner du nærmeste lomme, kjører ut og stopper (minst mulig bremsebruk for denne stoppen), går så rundt bilen og kjenner på alle skivene med hendene. Skivene bør parvis ha omtrent samme temperatur basert på framaksling/bakalsling - og om det er temperaturforskjell mellom foran og bak skal de foran være varmest normalt sett. Er derimot bak-skivetvillingene varmere/hete så kan du konkludere med at du bør sjekke parkbremsen. Er en enkelt av skivene på enten framakslingen eller bakakslingen varmere enn "tvillingen" så har du sannsynligvis et kalipper-problem. Dette er grunnleggende feilsøk som er greit å gjøre unna før du kontakter verksted - spesielt om det gjelder et kommer-og-går-problem, da det slett ikke er sikkert at problemet er til stede samtidig som bilen har verkstedtime.
  3. Fruens mobiltelefon har flere gb med Jethro Tull som D4'en stadig vekk spurte om tilgang til... (men synes P1s småpludring ofte er like greit når man bare skal ha litt bakgrunnsstøy.) Skal se etter bilder, men forumet og nettleserne mine er ikke helt samarbeidsvillige, så lover ingenting. Andre oppturer: - Flere verdensarvsteder (ja, har en mental sjekkliste) - Flere artige geocacher (dette kan regnes som tips om noen fremdeles funderer på hvor vi har vært i den tråden) Turens mest tosidige øyeblikk: å sitte ved et nydelig vann og se at det vaker og vaker og vaker ... inklusive like utafor den falleferdige brygga - til og med fisk med litt størrelse er helt oppe av vannet for å ta insekter - og vite at a) fiskestanga ligger hjemme, b) bare svenske statsborgere har fiskerett på offentlig svensk grunn (= kan du ikke løse fiskekort på aktuelt sted, som utenlandsk statsborger, har du ikke lov til å fiske). Turens nest mest tosidige: å bråvåkne av torden "rett over hodet" da værvarslet sa "helt tørt neste døgn for stedet vi lå" og påfølgende styrtregn, men ligge tørt i bil (og ikke "måtte" ut på en stund heller).
  4. Tror ikke det er riktig men prøver "Gjeslingene"
  5. yarnslayer

    Lafting.

    Vet ikke om dette er vanlig i bruk, men satt på en nydelig (ny-)laftet utedo i nabolandet og beundret håndtverket for kort tid siden. Ikke bare var laftestokkene plugget med håndlagde treplugger, men det var også brukt maskinert virke (så ut til å være 3" x 4" for meg) som bunnsvill, så var første laftestokk kjørt på ei sag i lengderetningen sånn at den var omtrent halv, og dermed fikk flatt anlegg mot bunnsvilla. Denne første (halv-)stokken fungerte da også som overheng/tak over bunnsvilla og beskyttet den fra fukt ovenfra, samtidig som at svilla ville bli lettere å bytte OM den skulle ta råte. (Stokken over bunnsvilla, den halve laftestokken, ville da være flat og man ville dermed ikke trenge tilpasning mot den, og på grunn av overhenget ville det antakelig også være lett å få jekket den med jekk/donkraft etc.) Vet ikke om dette er vanlig i nylaft? Det er iallfall første gangen jeg har lagt merke til den teknikken. Resten av bygget var gammeldags rundstokklaft (så ikke om det var stokkefår - antar ikke, siden dette var et utedo) med fin tilpasning. Det var bare ett sted jeg kunne se trepluggene. På denne siden av grensa ser jeg nesten utelukkende polsk maskinlaft... som er noe helt annet.
  6. https://www.uniquecarsandparts.com.au/colour_swatch_land_rover_1961-66 (Rareste marineblå jeg har sett... menmen.) Det påstås at denne fargen er lik https://www.myperfectcolor.com/paint/344665-ici-marine-blue ... Jeg hadde vel tatt noe som ser visuelt likt ut med det du ønsker med til en fargehandel og bedt de finne ut av det. Siden du neppe skal ha seriebilen ved siden av så er det kanskje ikke så nøye om det er 100% match. Det kan også hende at fargen "ser" annerledes ut når den får dominere på en vegg. For meg ser ocean blue # 5020 eller mint turqouise #6033 i dette fargekartet ut som de kan være noe å se nærmere på i ønsket "stue"-glansgrad, men sikker kan man jo aldri være når man diskuterer farger sett på hver sin skjerm. https://www.paintmarine.co.uk/colour-charts-13-w.asp Alternativt - send en epost og spør noen som produserer/selger en lakk som matcher originalen, om de kan oversette til et fargesystem som man så kan kommunisere til en maleforetning... https://paintman.co.uk/shop/land-rover-marine-blue/ Kommer litt an på hvor nøye det er for deg med eksakt match. (Personlig vil jeg tro det blir vanskelig uten å benytte samme maling på samme underlag?) Og ... kanskje kan denne tråden også hjelpe noe https://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/62178-lrc-006-marine-blue-ral-code/
  7. Har ikke sett dem single, eller i Norge, men Bergen skraller har fått gjennomgå her, og har ennå ikke gitt tapt... https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=BERGEN+Double+Ratchet&_sacat=0&_sop=15 Kan velge leddet sett (AT623) eller rett sett (AT501). Du kan jo se på dem iallfall.
  8. Sendt avgårde en bestilling på dette og hint. Mr Free mente at siden Disco'en fikk diff - ja, så ville han også ha.
  9. På dette forumet er det mye som er tyngre enn 1300kg ... (Sett på trønderoversetteren og hør på teksten ....) https://www.youtube.com/watch?v=higrirW3y2s&list=RDEMoasMt8XHJ3PvapMZuNMnEg&index=13 (Tekst: https://www.musixmatch.com/lyrics/Magnus-Hestegrei/Oljeskiftet )
  10. Du må lese ut tidene på feilkodene sånn at du finner ut hvilken som kommer først av dem. Det er først og fremst (pun intended) denne du skal se hardt og lenge på ... De andre er etter høy sannsynlighet bare følgefeil. ETA - dette er hva verkstedhåndboka til d4 (!) har å si om P0087
  11. Finnes flere stativ som kan monteres på reservehjulet. Thule sitt ser ut til å skulle monteres gjennom senteret på reservehjulet Her er f.eks ett https://www.goodeleisure.com/mottez-3-bike-cycle-carrier-rack-for-4x4-spare-wheel-717-p.asp Det finnes andre hvor syklene "står" på en skinne i stedet for å henge fra ramma. bike spare tyre rack er et greit søk om du vi se hva som finnes. Heng eventuelt på defender eller thule for å redusere treffene. Om du kan åpne døra uten å stroppe av kommer vel antakelig an på hvordan syklen(e) stikker ut mot dørhengsla... http://www.isi-carriers.com/customers/rh/defender-bike-carrier.html
  12. Man har da sett verre... Husk å smøre tilhengerfestet (antar at WD40 er ok??? Hvis ikke kommer nok noen og retter på meg ). Om ikke den lille låsekula spretter ut når den skal blir tilhengerfestet fort igjen i Sverige - ett eller annet ukjent sted. (Heldigvis var det ikke noe på kroken da.)
  13. Og så kommer det an på hva de aktuelle kjøperne vil med bilen. Ønsker kjøperen å gjøre en ombygging så er det nå veldig, veldig fint at gamle biler som (ennå) er originale får være i fred... Kanskje det rett og slett er flere "ombyggere" på markedet enn "museumsorienterte"? Vi kan synes det er synd, men ... så lenge man ikke har råd/mulighet til å ta vare på en orignal bil så er det vel sånn for mange andre også. Håper den kommer til et godt hjem, jeg også.
  14. Virker denne linken da? Hvis ikke er det bare å klikke seg inn på uppsala og søke på range rover https://www.blocket.se/uppsala/Range_Rover_Classic__prototyp_86087176.htm?ca=10&w=1 "Den sista överlevande prototypen med 3-liters, 5-cylindrig VM-diesel." sies det
×
×
  • Create New...