Gå til innhold

karsteb

Medlemmer
  • Innlegg

    107
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Location
    Finnmark

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Oslo

Nylige profilbesøk

1 425 profilvisninger

karsteb sine prestasjoner

Entusiast

Entusiast (4/7)

  1. Ser forresten at C1 er gått ut. Da er det vel C2 eller C3 som gjelder? https://www.acea.auto/files/2021-ACEA-oil-sequences-light-duty-engines-rev1-2022.pdf
  2. Hørtes ut som en bra deal - dere fikk gjort mye til prisen!
  3. Har nå brukt 5w-30 de siste 10 årene og det funker det, men tenker teste 10w-40neste gang, alt må prøves :) -k
  4. D4. Stopper bilen og kompressoren piper - lav piping, men godt hørbart for en erfaren discoeier med flere kompressorer under beltet, ca 1 kHz, gammelt gitaristøre foreslår muligens en D... Noen ganger sier den only normal height available. Kompressoren går en del, så tydeligvis en lekkasje et sted, mulig fremre ventilblokk siden hekken kommer opp fort og fremparten kommer sakte etter - gjetting. Belgene på alle hjul står bra. Trekker ut en 20A sikring under panseret og så blir det stille, setter den inn igjen og den piper igjen. AMK kompressor to år gammel. Men hva er den pipingen?
  5. Motoren i Discovery 3/4 er en Ford AJD-V6/PSA DT17. Kan man sette inn motor fra en Citroën eller en Ford. Kanskje billigere å få tak i? Se https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_AJD-V6/PSA_DT17 for detaljer, men noen poenger under: 2.7HDi/TDV6/2.7TD DIN-rated motive power & torque outputs 140 kW (190 PS; 188 hp), 440 N⋅m (325 lbf⋅ft) – Ford Territory, Land Rover Discovery 3, Range Rover Sport 150 kW (204 PS; 201 hp), 440 N⋅m (325 lbf⋅ft) – Citroën C5, Citroën C6, Jaguar S-Type, Jaguar XF, Jaguar XJ, Peugeot 407, Peugeot 607 3.0HDi/TDV6/SDV6 DIN-rated motive power & torque outputs 180 kW (245 PS; 241 hp), 450 N⋅m (332 lbf⋅ft) – Citroën C5, Citroën C6, Peugeot 407, Peugeot 407 Coupé 180 kW (245 PS; 241 hp), 500 N⋅m (369 lbf⋅ft) – Jaguar XF, Land Rover Discovery 4, Range Rover Sport 190 kW (258 PS; 255 hp), 600 N⋅m (443 lbf⋅ft) – Land Rover Discovery 4, Discovery 5, Range Rover Sport 202 kW (275 PS; 271 hp), 600 N⋅m (443 lbf⋅ft) – Jaguar XF, Jaguar XJ, Range Rover 221 kW (300 PS; 296 hp), 700 N⋅m (516 lbf⋅ft) – Jaguar XF, Jaguar XJ, Range Rover Velar, Jaguar F-Pace 225 kW (306 PS; 302 hp), 700 N⋅m (516 lbf⋅ft) – Range Rover Sport, Discovery 5
  6. Har skiftet tank to ganger - en på D3 og en på D4, de lekker etter hvert. Vurderte begge ganger å lodde inn tappenippel for vann og eurokopling for luftslange på den nye tanken, men motivasjonen forsvant litt sammen med temperaturen i garasjen... Byttet fra Hitachi til AMK på D3. AMK er bedre. Husk å programmere om hvis du endrer - du kan kjøre noen uker uten omprogrammering fra Hitachi til AMK, vet ikke andre veien. Vet heller ikke hva omprogammeringen gjør i praksis. Må visstnok også skifte rele til kompressoren ved skifte, men for meg ser releene helt like ut - vanlig firepins rele med en styrestrøm og en last, så skjønner ikke hvorfor dette anbefales?!? Virker i tillegg som D3 (tror også D4?) i alle fall pumper trykket i tankene til rundt 15 bar. Dette er galskap, kan ikke tenke meg det trengs mer enn 3-4 bar for å løfte bilen, ref diameteren på demperne. Tviler på at luftsystemet gjør noe særlig aktiv korrigering når man kjører på vei i alle fall, i så fall kunne det være en forklaring på høyt trykk i systemet. Dette sliter bare ut kompressoren. Hører snakk om at Range Rover versjonene har ny firmware som stopper kompressor på marginalt lavere trykk, men den firmwaren finnes ikke for D3. Noen burde lage et mellomstykke mellom sensor på kompressor og ECU som imiterer høyt trykk og får kompressoren til å stoppe tidligere, tror det er bare en to-leder til sensoren så da er det sannsynligvis analogt - ikke noe buss-system, burde ikke være rakettforskning for de som kan...
  7. Brukte Cooper Discoverer ST Maxx i dimensjon 265/70-R17 som du indikerer på på D3. Beste dekkene jeg har vært borti. Stive sidevegger (10 ply), relativt stille, masse gummi, mye bedre enn originale Pirelli Scorpion etter min mening. Heller ingen problemer på bumpstops med tomme belger. Men de er ikke seipet og bør seipes på dekkverkstedet om du vil bruke dem på vinterføre selv om de er all season og har fjelltopper på siden.
  8. Prøvde EBC gul, fine greier med litt ekstra følelse av litt presisjon og kontroll for en krone ekstra, det er noe der... Men synes egentlig på bremsesiden at alt funker greitt nok. Kjører ikke så aktivt, men når man nå har hjulene av, gjør det så godt man kan - du skifter vel ikke klosser på ti biler om dagen slik at deleprisen gjør det største innhugget. Test
  9. karsteb

    Panser - D3

    Bruk tid og snakk med panseret ditt, bruk litt tid og sjekk det litt til så finner du noe som kan justeres, det er enkle greier. Eller kjør på verksted... Var slik på den gamle og den nye bilen min og det lar seg justere. Samme med bakluka.
  10. Bjørn C - har du DuraTrac i 255/65R19? Opplevd problemer? Kjørte Cooper Discoverer 265/70R17 på D3 og det var ingen problemer på flate bumpstops, og de var noe oversize. Fantastiske dekk - lite til moderat støy og betydelig bedre veifølelse enn originale Pirelli! Lurte på om det finnes skikkelige dekk til D4 siden den ikke klarer mindre enn 19". Vel, Compomotive 18" stål funker men har ikke 20 laken å legge i nye felger.
  11. Tror det skal litt til å knekke den og jeg gjetter på at du ville merket det på lyder. Den kan komme ut, men så vidt jeg husker må du rykke den ut eller bruke brekkjern for å nappe den ut, tror det er bare en liten spline lock ring ytterst på tuppen som låser den, se på bildet her https://carpartstore.net/ar/products/tdb500080-front-right-axle-shaft-for-discovery-3-4-for-range-rover-sports-2005-2013-aj-petrol-4-4-v8-efi-4-0-v7-efi-parts Hvis du vil trekke det fra hverandre for moro, se prosedyre her https://www.autoexpress.co.uk/land-rover/discovery-3/100716/replacing-a-discovery-3-front-differential-pictures
  12. Ser ut som Goodyear Wrangler DuraTrac nå kommer i 255/65R19 - tidligere var de bare 255/55R19. Noen sier dette kommer fordi de nye Defender-eierne klager på AT dekk mulighetene (som vi vel har klaget på siden D4 kom med helt unødvendig oversized kalipere foran som gjorde at 17" og 18" felger ikke passer mer). Det virker jo som en mer anvendelig størrelse! På den annen side klager noen på myke sidevegger på Duratrac... Har aldri prøvd. Erfaringer?
  13. Kikker gjennom trådene nå og minnene kommer tilbake til luftfeil på D3 og melding og gallery pressure på IID tool. Er det noen som skjønner hva det egentlig er?
  14. Herlig historie, og bringer minnene tilbake. Men det hjelper å sku og det blir bra etter hvert. Men til neste gang du har bruk for Voss/push-fit koplinger og sånt kan du høre med Festo på Alnabru, fikk nye til kompressoren min der.
×
×
  • Opprett ny...