Jump to content
LRforum

Olecash

Members
  • Content Count

    305
  • Joined

  • Last visited

About Olecash

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Brøttum, Hedmark
  • Interests
    Stolt eier av en Ranglefant, en Defender Puma 110, 2007 mod.

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Brøttum, Hedmark

Recent Profile Visitors

827 profile views
  1. Minner igjen om at de som skal være med på tur, må gå inn på linken og melde seg på! https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScyQU4czapgP9Ejw8la9QqgHswkpo4bWuMdYOYGAU7l_VEVdA/viewform
  2. Vi ønsker at de som skal være med på dette treffet, trykker på linken og melder seg på! https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScyQU4czapgP9Ejw8la9QqgHswkpo4bWuMdYOYGAU7l_VEVdA/viewform
  3. Det blir en flott kjøretur på lørdag, som går over flott fjellandskap og til den vakre Holsfossen! De som skal kjøre offroad, kjører også samme rute en liten stund til de kommer frem til Forset, og Gausdal Offroad sitt område. En liten smakebit sv turen kommer her! Fra Hunderfossen Camping skal vi kjøre et lite stykke på Hunderfossvegen, før vi svinger opp på Øverbygdsveien. Her vil det etter hvert i høyden bli flott utsikt over Jørstadmoen og Lillehammer. Vi passerer Kittilbu Utmarksmuseum etter Værskei Kafé. Vendepunktet på turen er ved den flotte Holsfossen. Det vil bli ulighet for å kjøpe ordentlig lunsj på Værskei Kafé, hvor de har spekemat, rømmegrøt, kaffe, is+++, og verdens hyggeligste betjening! På hjemturen kjører vi fylkesveg 255 Gausdalsvegen fra Segalstad. Her er det mulighet for de som ønsker, å stoppe på Aulestad, som var hjemstedet til Bjørnstjerne Bjørnson og som nå er et museum. Totalt regner vi at turen vil ta ca 4 timer inkludert kjøring og lunsj
  4. Dette er ment som et godt tips, som funket for meg, så jeg vil gjerne dele min lille opplevelse og reparasjon av innsugslangen til manifold på min Ranglefant. En Defender Puma 110, 2007 mod. Dette ble ikke alvorlig, vet heller ikke hvor lenge det hadde gått ann å kjøre slik med bilen heller. Oppdaget at motoren begynte å frese veldig ved tungt pådrag på motoren. Min oppfatning var at dette skjedde når turboen ladet. Lyden kan sammenliknes med å kjøre med førervindu åpent i kanskje 300km/t (fantaserer fælt nå ja), eller som en grov trykkluft blåse pistol, men bilen gikk som den skulle ellers. Jeg måtte kikke et par ganger oppi motorrommet på førersiden, før jeg med lommelykt plutselig oppdaget årsaken til lyden. Det var blitt dannet en 3cm lang sprekk langsgående slangen til innsuget på manifolden, midt inni siste knekken. Tenkte at dette må det jo gå ann å fikse med noe slags teip, men helst med noe som tåler mye varme. Endte opp med å kjøpe en liten boks på YX med eksos reperasjons teip, pris 198kr. Tok meg tid til å fikse dette når jeg kom hjem, med vann tilgjengelig. Skrudde av slangen, fikk tørket av alt av olje og smuss, og satte igang. Jeg vil påstå at denne "teipen" likner mer på gips som man får på sykehuset. Den skulle brukes innen 5min etter at pakningen var brutt, dyppes i vann i 5 sekunder, og så starte å surre på skadestedet. Til slutt surret jeg på medfølgende alutape for at det skulle herdes riktig. Tørketid ved 21grader celsius er 5 timer. Boostet litt med varmepistolen for sikkerhetsskyld, og ventet til neste dag med å montere. Dette ble hardt som stål, og ble kjempebra! Har testkjørt bilen til den har blitt varm, og det ser ut til å være i orden igjen nå! Kommer etterhvert til å kjøpe nye blå sportsslanger i solid silikon fra AliSport, på begge sider av intercooler, totalt 1500kr ser jeg.
  5. Avdeling Øst inviterer til Årets OverLandRovertreff! OBS! Legg merke til datoendring i forhold til kalenderen! Fredag den 13 september til søndag den 15 september 2019 Vi har gleden av å invitere til årets OverLandRovertreff! Vi gjentar fjorårets suksess og drar igjen på tur med det vi har av utstyr! Turen vil finne sted i Norefjells vakre omgivelser, og vi har en nydelig fricamp til disposisjon ved Noresund. Det er i hovedsak lagt opp for telt/lavvo/taktelt, men en liten turhenger eller campingvogn går selvsagt an. Det vil ikke være strøm tilgjengelig på campen, så her må man finne frem sine gamle speiderferdigheter. Det renner en elv med drikkevann i umiddelbar nærhet, hvor man kan få vasket opp og badet hvis været tillater det. Det blir satt opp utedo ved campen. Oppmøtestedet er campområdet fredag ettermiddag. Det vil være folk på plass fra klokken 15.30 på fredag, og grillene tennes etter hvert som folk dukker opp. De holdes varme utover kvelden. Det vil ikke legges opp til noen spesielle aktiviteter på fredag, og for de som ønsker å komme på lørdag, er dette selvsagt helt i orden. Vi har felles grilling også på lørdag. På lørdag kjører vi en tur ca kl 12.00. Det er beregnet lunsjsstopp underveis hvor man kan nyte sin medbragte lunsj. Turen er helt ripefri, og er lagt opp slik at alle biler kan være med. Det er en automatisk bom på kr 60,- på ruta, som registreres på bilnummeret ved passering. Vi er tilbake i campen ca kl 16.00. For de som ikke ønsker å være med på kjøreturen på lørdag, eller ønsker å gjøre turen hjem på søndag mer innholdsrik, er det flere interessante ting å gjøre i området. Theodor Kittelsens hjem Lauvlia er ikke lagt unna, Christian Skredsvigs hjem ligger i Eggedal, og eventyrhuset Villa Fridheim som ligger 5 minutter unna campen er også verdt et besøk. Veikåker Gård og Landhandleri byr på lokal mat og trivelig gårdsmiljø, og man kan også få nærkontakt med dyrene som bor der. Følg skiltingen til «Villa Fridheim» fra Noresund, deretter tar man opp mot «Rundskogen». Her vil det også skiltes med Norsk Landroverklubb sin logo. Gjennom «Google Maps» kan man søke opp Dynge Gård, som er nærmeste gård til vår camp. Turen er gratis for alle medlemmer, med unntak av bommen på kjøreturen lørdag. Ta med hele familien på en flott høsttur! Vi gleder oss til å se dere! Vennlig hilsen avdeling Øst. Campområdet Campområdet Kjøreturen byr på flott utsikt. Her ser dere kart over campområdet, og hvilken vei man kjører for å komme dit fra Noresund.
  6. Jeg må skrive her for noen som ikke har Forumkonto, eller medlemskap, eller Land Rover. Min samboers søster med to gutter kommer også! De skal sove i lavvo
  7. Bra innsats i løypene folkens! Ble også hogget og kvistet på camping området.
  8. Vintertreffet på Åstjern er et treff som betyr mye for oss tre her på Brøttum! Og vi setter stor pris på hvor utrolig hyggelig vi har det med alle sammen! Jeg vil også si takk til avdelingen for at jeg får lov til å sitte i 2 år til som styremedlem i avd. Øst!
  9. Ventetjænest på whitelaning A0BBC72E-9A62-4A91-A8A1-4CCB8FA667F8.MOV
  10. Vi gleder oss kjempemasse! Vi blir to voksne og ett barn som gjerne vil sove inne! Kommer med Puma i år også, men håper på å kunne reise igjen for egen maskin denne gangen Alltid et hyggelig treff med fantastiske folk!
  11. Heisann!

     

    Ser ar du er tidligere eier av min Defender Puma:) Her har du et gjensyn med den, slik den ser ut i dag:D

    Hilsen Ole Kristian Engevold

    244B0BDB-50C5-4FC8-9DC4-FBE15DED9E0C.jpeg

    1. Lord B

      Lord B

      Hei. Den ser veldig bra ut. Litt mer modifisert en når jeg hadde den, men kledelig :-) 

  12. Vi stiller selvsagt med to voksne og jenteungen! Drar med oss campingvogn vil jeg tro
  13. Meg bekjent, så har jeg original høyde på Pumaen min. Den er bygget om med "On-Road handling kit" fra Matzker. Der sitter det da Bilstein B6 støtdempere. Fjærene er jeg usikker på. Jeg er veldig fornøyd med oppsettet, bilen er passe stiv. Jeg har også demontert Matzker stab stag bak, da denne ble i veien under offroadkjøring. Kjører også mye stor campingvogn. Dekkstørrelsen min er 285/75-16. Jeg har ett problem når bilen er fullrigget til tur med takteltet, markise og kasser på taket og all bagasjen inni. Den blir mye lavere, og subber borti framkant på skjermbredderen ved krenging og skarpe fartshumper. Derfor har jeg nå bestilt 50mm spacere til demperene, for å se hvordan det blir.
×
×
  • Create New...