Jump to content
LRforum

Espen Olsen

Members
  • Content Count

    76
  • Joined

  • Last visited

About Espen Olsen

  • Rank
    Aktiv Medlem

Profile Information

  • Location
    Ås

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Ås

Recent Profile Visitors

243 profile views
  1. Ha! Fordel TD5.. Null registerreim. Espen 1999 TD5 110 CSW
  2. Espen Olsen

    Defender ØK

    Jeg bor i nabohuset til der jeg første gangen fikk virkelig øyet opp for LR. Din og Bernts Serie3 russebil var knalltøff der den sto på gårdplassen hos Apeland. Vi blir alle eldre. Min far som har vært Volvofan hele sitt liv kjører nå Subaru Forhøster. Det går muligens den veien for oss alle. Noen av oss tviholder på guts og dedikasjon så lenger vi kan. Jeg er en av dem.
  3. Det finnes flere slike, http://www.emke.nl er en av dem. Jeg kommer til å gå for en slik løsning etterhvert som de blir økonomisk forsvarlige.
  4. "Har strammet snekket litt." Basert på lang erfaring bør dette være "prime suspect".
  5. Når en sikring går gjentatte ganger er det definitivt en feil i en elektrisk dings, kortslutning i ledningsnettet eller (huff) korrosjon et sted. Sjekk hvilken kurs sikringen dekker. Kjøp inn en drøss sikringer eller benytt et multimeter koblet i serie og gå *supernøye* over alle ledninger etter at du har frakoblet en etter en og benytt eliminasjonsmetoden til du finner ut hvor feilen ligger.
  6. Hvis det kommer diesel fra pumpa i lavtrykkssystemet kan det tyde på at injektorene ikke virker. Lukter det diesel ut av eksosrøret når du har kjørt den på startmotor en stund? Hvis nei - kan det være problemer med ECUs kommunikasjon med injektorene. Har du sjekket "injector harness", ledningene som gir signal fra ECU til injektorene at de skal injisere diesel i sylindrene? (dieselsøl i den røde connectoren på ECU er et kjent problem på Td5..). Hvis det lukter diesel - da kommer det diesel inn i sylindrene og jeg kan ikke forstå hva som er feil.
  7. Når en dieselmotor er helt død uten andre symptomer slik du beskriver her er det vel bare en ting som kan være årsaken: Mangel på drivstoff i sylindrene..
  8. Hm. Her trenger vi litt mere info. Du sier "sloknet". Hva mener du med det? Hvordan sluknet den? Espen Huff..
  9. Vi er en famile på 5 som har en Defender 1999-modell Td5 som primær langdistanse forflytningsmetode. Å eie og drifte en slik maskin er ikke vedlikeholdsfritt. På den annen side er det svært tilfredsstillende å vedlikeholde noe som er beregnet å vedlikeholdes - ikke være "bruk inntil alt går i stykker samtidig" med derpå følgene kast. Å være hjem for en Defender (eller seriebil) er nor du gjør fordi du liker å vedlikeholde tingene dine for at de skal vare lenge. Det du får i tillegg er å bli medlem i et unikt fellesskap. Den gikk antagelig til et av mine barn med meg som host på mobil.. Meg 48958289.. Ketchup er godt på alt - unntatt svidd havregrøt..
  10. Espen Olsen

    Defender ØK

    Hva betyr dette da Sigbjørn? Espen Ås
  11. Jeg har ikke gjort dette selv men jeg kan ikke se noen grunn til at dette ikke lar seg gjøre. Alternativet er å kjøpe ny.
  12. https://www.bruktdel.no/nbf/Delebiler/rover/defender-1987-06/_demonteringsobjekt_/3653-250449/ Espen
  13. Min lyser hele tiden.. Begynte for et par år siden. Bryte jord og gi jord - dette er ikke helt definert når det er en datamaskin (ECU) som bestemmer. Jeg har også problemer med kupebelysningen. Den funket plutselig ikke - både foran og bak. "Moderne" biler...
  14. Det høres ut som du trenger ny "wiring loom". Td5 er en avansert pumpedysemotor der forstøvingen av drivstoffet inn i sylindrene skjer ved hjelp av piezoelektriske materialer og elektriske signaler fra "hjernen" til motoren eller ECU som det kalles,. Kontakten mellom dysene og ECU skjer gjennom "wiring loom". Den har en konstruksjonssvakhet siden den ser et drivstofftrykk på 4 bar der dysene er mens det er atmosfæretrykk der ECU befinner seg. Det er to blå O-ringer nær dysene som skal holde 4-bartrykket inne. Disse er ikke laget av godt nok materiale til å funke i 20 år+. Det gjør at diesel kryper ned langs ledningene til ECU. ECU liker ikke diesel. Plugg ut multikontakten på ECU (under passasjersetet foran) og se om. det er olje/diesel i kontaktoverflatene. Hvis ja - bestill ny "wiring loom" hos EWS.
  15. Clean Defender Station Wagon Epsom Green Td5. Maken til min (1999) men med oppgradert 15p motor. Dette blir fremholdt i LR-blekkene som den beste Defender. Skulle gjerne sett bilder av bakramme samt innerrammene til dørene til baksetet, men med så lav km og tørr lagring er det sannsynlig at dette er en juvel som bør behandles deretter. Det viktigste er antirust, og da er det en ting som gjelder - Lanolinbehandling hos Funderud Antirust eller tilsvarende. Flott bil, verdien på den vil stige hvis du behandler den rett men en Defender har man fordi det er verdens best Offroad familiebil.
×
×
  • Create New...