-
Innlegg
312 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Location
Ås
Previous Fields
-
Location / Bosted
Ås
Nylige profilbesøk
1 658 profilvisninger
Espen Olsen sine prestasjoner
Entusiast (5/7)
-
Defender 90" / 110" og serie 1, 2, 3 opp til 1990 ønskes kjøpt
Espen Olsen svarte på R.J sitt emne i Kjøpes
Hm. Vi har av en eller annen grunn lave priser på klassiske biler i Norge. Det gjør det attraktivt med eksport. -
Han ringte i dag angående en bestilling og da nevnte han at han skulle "stikke over veien" for å få tak i et par av tingene jeg trengte som han ikke hadde selv. Nå forstår jeg hva han mente.
-
1999, gått 326 kkm. Byttet topp (fra EWS/Bearmach) til 15p ved ca 300 kkm grunnet overoppheting forårsaket av meget diffus slitasje på kjølevannslange. Ny turbo omtrent på samme tid. Drar bra, lite røyk, bra motor.
-
Jeg ringte Erik i dag for å bestille deler og fikk en bombe i fanget: Han avvikler. På spørsmål om "Hvor skal vi kjøpe deler nå?" var svaret, "På nettet slik alle andre gjør det". Her får vi svingdøra i hodet - når vi ikke benytter vår egen, lokale leverandør så forsvinner han. Espen
-
Jeg trenger grill med ramme for Defender uten AC. Har du dette så er jeg på kjøpern.
-
Har du ikke-AC-grill med ramme?
-
I Norge vil jeg går for varmgalvet der delen er senket ned i flytende sink. E-coat tolker jeg som er elektrolytisk sinket i et vannbasert elektrolysebad. Varmgalv er mye tykkere men kan gi vridninger og bulker grunnet utvidelse og kontraksjon grunnet temperaturforandringer. Min nye har litt av dette og det blir spennende å se hvordan passformen er når den skal monteres.
-
Mange originale torpedovegger er doble plater - slik min er. Mye rust oppstår mellom platene noe som definitivt er til stede her hos meg. Jeg vurderte å kappe bort åpenbart dårlige deler og sveise inn nye for deretter å galve. Flere nettinnlegg advarte om at sinken ikke trenger ordentlig inn i dobbelveggete konstruksjoner så jeg valgte å kjøpe en ny enkeltplatesak. Når jeg nå har avdekket hele tilstanden til den originale torpedoveggen er jeg glad for at jeg tok det valget jeg gjorde. Levarndør: Richards chassis. Pris levert hit til Ås med mva var ca 30 kkr. Jeg fikk den lakkert lokalt, det kostet 9600,-.
-
Jeg er i ferd med en større vedlikeholdsjobb på min 1999 Td5 110 CSW som inkluderer skifte av torpedovegg. Etter intens og vedvarende søk på nettet endte jeg opp med en varmgalvet, ny fra Richards Chassis. Det er et problem med slike at de vrir seg i varmsinkingen og at passform blir dårlig. Så vidt jeg ble anbefalt var Richards de som passet best. Samme firma lager varmgalvete, nye rammer. Jeg er fortsatt i nedplukkingsprosessen så jeg kan ikke si noe om passform ennå men den ser veldig bra ut https://richardschassis.co.uk/
-
Hvis dette kan hjelpe: https://www.mdengineering.co.uk/2-4-2-2-tdci-engines/
-
Jeg er i ferd med en større vedlikeholdsjobb på min 1999 Td5 110 CSW. Det involverer nye dørstokker (sills) og C-stolper i tillegg til torpedovegg. Jeg begynner nå å komme ned på bunnivå der jeg nå skal demontere stolpene og dørstokken. Spørsmål: B- og C-stoplene er punktsveiset til dørstokkene, i tillegg til at de er skrudd fast i mange forskjellige punkter. Jeg regner med at det er enkelt å løsne punktingen men hvor nødvendig er dette? Jeg har varmgalvet stokker og C-stolper og har ikke lyst til å puknte gjennom dette.
-
Kvalitet på svart lakk på sveisedeler
Espen Olsen svarte på Vidar S sitt emne i Karosseri, lakk, rustbehandling
Pulverlakk er plastpartikler som smelter sammen til en dekkende overflate. Jeg tror ikke det fjernes ved saltsyrebad men jeg er så gammel at jeg har sluttet å væra sikker på noe.. -
Bytte frå Fluid Film til anna rustbeskyttelse?
Espen Olsen svarte på Dirk sitt emne i Karosseri, lakk, rustbehandling
Min ramme (99 Td5) er FF-behandlet siden 2007 og uten rust. Poenget er at FF skal være lettflytende og krype inn i alle mellomrom, kriker og kroker og dekke metalloverflatene først. Så binder den seg til støv og skit som kommer fra omgivelsene. Dette lager en guffelure av støv, skit og lanolinolje som beskytter mot korrosjon. De første påføringene må gjøres annethvert år (elns) siden den flytende og krypende lanolinene vaskes bort av vann fra glatte overflater. Når guffeluren har dannet seg kan man senke frekvensen. Min ble behandlet sist gang for 5 år siden. Jeg skal kjøre ny behandling til våren. FF er bra. -
Corrolan sauefett - Erfaringer?
Espen Olsen svarte på Mr Rover 75 sitt emne i Karosseri, lakk, rustbehandling
Jeg skulle ønske jeg var enig med lafterolf men min erfaring er at linolje - selv rå, kaldpresset, svensk; herder etterhvert. Det er det som er god, gammeldags linoljemaling slik jeg lager selv til å male huset mitt. Det er kjekt at malingen størkner etterhvert. Tipper det også er hovedingrediensen i Owatrol. Jeg mener bestemt å observere at Lanolinen i Fluidfilmen ikke størkner/herder. Det gjør at det blir mer grisete, ja, men at filmen hele tiden kryper utover og dekker potensiell ny korrosjon. Håper jeg.. -
D2-fordelingsutveksling i Defender - valgets kval..
Espen Olsen svarte på Espen Olsen sitt emne i Drivlinje, dekk og felg
Den skal være fra en D2 2001-modell tror jeg, plukket den ikke ut sjøl. Jeg fikk den fra vår venn i Larvik og var merket D2 170 tkm 01..