Gå til innhold

griff

Medlemmer
  • Innlegg

    8
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Location
    Alvdal

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Alvdal

Nylige profilbesøk

538 profilvisninger

griff sine prestasjoner

Nykommer

Nykommer (1/7)

  1. Iflg. Taylor: The Land-Rover 1948-1984 (Collector's Guide, MRP 1984) er 26400001A ff S2A 4-cyl. 109 StW LHD eksport, og iflg. delekatalogen har suffiks A "S2-type" radiatorpanel (med tilhørende lykter/-bøtter/-ringer). Tyder på at denne er nr. 383 i sitt slag, og etter oppstart i september, høres det vel rimelig at den er produsert i 1961.
  2. Akkurat. Den brun/orange er matinga til releet (30), det står spenning på den konstant (og altså også på sikr. A8), og på den brune (87a) når tenninga er av. På den hvit/lys grønne (87) når den er på. Det fant jeg også ut, når du fortalte hva jeg skulle se etter. Da gjenstår det å finne koblingen mellom W/LG og ledningsbunten inn på kontakten ved varmeapparatet, der det formodentlig er brudd. Som mest sannsynlig er forårsaket av meg, da jeg hadde apparatet ut/inn. Og som jeg antageligvis må ha ut dashbordet for å finne. Ja, ja. Fortsatt takk.
  3. Ja, men som sagt, Haynes-bokas kart stemmer ikke med terrenget. Fra releet går det en grov (forholdsvis) brun/orange og en tynn brun. Hvor det blir av dem, skulle jeg gjerne visst - og jeg får vel se om jeg kan finne det ut. Til kontakten før varmeapparatet kommer det altså fire granne: Rød/sort, orange/sort, hvit/sort og sort. Den siste pinnen er kortsluttet med R/B med en hvit/grå ledning. Dette er i det minste farger som Haynes også har, så jeg tenkte at det muligens er tilførsel til de forskjellige punktene på vifta. Den siste er i så fall trolig til resirkulasjonsgreia. Og ganske riktig, da jeg prøvde å sette spenning på pinnen som korresponderer med R/B (egentlig med W/S), og som er rød videre, gikk vifta for fullt med bryteren på 3. Det er så langt jeg har kommet, men nå kan jeg i det minste lage en tjuvkobling så vogna blir brukbar, med rein rute og rimelig temp. Så hadde det jo vært ok å finne ut hva som er mellom releet og ledningsbunten inn på kontakten, da, og få det i orden. Takk for innspill så langt!
  4. Riktig, 200tdi og vifta maksimalt utilgjengelig oppunder dashbordet. Og den går ikke på full hastighet heller, altså uten noen av motstandene. Det umiddelbare problemet synes å være at den ikke får strøm, ettersom jeg ikke finner spenning på noen av de fem punktene i kontakten på høyre side av varmeapparatet, der ledningsbunten går bak og rundt apparatet. Om jeg bare visste hvilken ledning som leder strøm til kontakten, kunne jeg prøve å sette strøm på den, så ville det vel vise seg om det er det egentlige problemet, eller om jeg må ut igjen med hele dritten. Å prøve å følge ledninger i den armtjukke bunten med forgreninger alle vegne, ser jeg mørkt på. Det hadde kanskje hjulpet å forstå hva de to andre ledningene er til. (En er jord, og en er bare koblet til en av de andre.) Man skulle jo tro at det klarer seg med strøm inn - de tre ledningene fra kontakten bør kunne gå rett til motoren, via de to alternative motstandene. Og så er det jo greit med jord, sjølv om man skulle tro at det kunne jordes via den blikkboksen som varmeapparathuset er. Men du finnarne mener ledningene går fra bryteren tilbake til kontakten. Hvis det stemmer, lurer jeg fremdeles på hvor det blir av dem i virvaret, og hva poenget er. Nåja, jeg får rusle ut og se om jeg forstår noe mer.
  5. Nei, hvilken motstand tenker du på?
  6. Jeg antok at det var det som sitter for seg selv, under de andre. Det virker, strøm ut.
  7. Vifta virket som den skulle, har hatt varmeapparatet ut og inn, og så går den ikke. Så vidt jeg kan se, er eneste forbindelse til ledningsnettet 5-pinners kontakten på bunten til/fra v.app. Åpnet den, og finner ikke spenning på noen av de fem. Og ja, jeg har sjekket sikringene, og tenninga var på. Noen som kan fortelle meg hvilken som skal føre strøm til apparatet, og hva de øvrige er til? Eller som har gode forslag eller kommentarer? Finnes det for eksempel et koblingsskjema som virker - det i Haynes-boka er verre enn ubrukelig.
×
×
  • Opprett ny...