Jump to content
LRforum

Tysen

LRF Society
  • Content Count

    507
  • Joined

  • Last visited

About Tysen

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Location
    Tysnes

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Tysnes

Recent Profile Visitors

956 profile views
  1. Usikker på om det du beskriver er det samme kjente problemet med slitt lock-up lameller i TC som mange D3er med samme girkasse opplever, for det skal angivelig være en forsterket TC i D4. men som en pekepinn på prisen du har mottatt, fikk eg et lokalt uavhengig verksted til å bytte TC i min D3, og ny forsterket (mulig en original D4 TC?) kjøpte eg i fra England til rundt 6.000,- og verkstedet tok 7 timer for arbeidet. Standard pris i fra andre girkasse spesialister var på rundt 30.000,- for jobb og ny TC. Andre skulle også ha 30.000,- bare for ny TC + arbeid. Mine problemer oppstod også rett etter flushing av girkassa, så det har eg blitt meget skeptisk til. Blir bare bestilt normal filter og oljeskift av meg fremover. Men symptomene er ikke helt slik du beskriver, og heller en svakere vibrasjon og skjelving når Lock upen skal slå inn (siden clutchplatene slipper og "spinner") Men tenker det må være mange kompetente mekanikere som kan åpne en standard ZF girkasse og eventuelt renske ventilblokka og skifte til nye lager+pakninger?? for langt mindre en 52.000,-?
  2. Full forståelse for den følelsen. Eg tenkte akkurat likt når eg kjørte D3en, selv om eg hadde bygd om til spiralfjører og med det fjernet grunn til mange uroligheter. Men eg ble midlertidig "forstyrret" og blendet når eg startet å søke etter ny bil, og endte opp med en nyere D4. En kjempe bil, og eg kommer nok ikke til å komme opp i denne standarden igjen noen gang. Men etter noen år begynte uroen på at dette bilholdet også snart kunne bli dyrt å gjøre seg gjeldende. Så da tok eg til vett å kjøpte meg en 2011 FL2. Når du kjører bilen oppleves den i grunn veldig lik en D3. Den bråker en del mer, og du hører det helt i fra du åpner døra at dette er en billigere bil. Kjøremessig er den veldig lik en D3 og D4 synes eg. motormessig er en tunet FL2 lik en tunet D3. Den har like mange gir, og ligger omtrent på samme turtallet. Sammenlignet med en tunet D4 og 8 gir, er,, vell,, ikke sammenlignbar. Eg fikk en del feil etter bare noen uker etter kjøpet, som gav meg noen feilmeldinger eg ikke helt skjønte grunne til. Trodde først det var gløderelater, og kjøpte inn deler for å bytte dette. men i mellomtiden ble DPF programmert bort og åpnet opp, og da ble bilen feilfri og sprekere en ny. Det er alltid noe mangler med bruktbiler, men den sitteputen får du kjøpt nytt trekk til (har eg sett en plass) om du med tiden ønsker å bytte :-) Og får du behov for nye glødeplugger + rele + pakkninger til insugsmanifoilen + trykksensor til DPF? så har eg det til salgs :-)
  3. Det er med all sansynlighet vannlekasje gjennom bremselyset om det er sprekk her. Eg fikk til dels stor vannlekkasje gjennom bakluken. Det tok lang tid og mye spyling før eg til slutt skjønte at den nye baklukepakkningen ikke gjorde noe til eller fra. Det var en liten sprekk i mellom rød og sort del av bremselyset som lakk. Trolig har det blitt for trangt mellom lys og takboks, og lyset tapte kampen. Eg kjøpte inn nytt lys, men fikset det midlertidig med å lime og tape over sprekken. Da ble det tett til eg bytta inn bilen hos forhandler. Så eg har et nytt bremselys liggende om du ønsker å kjøpe?
  4. Kan en annen løsning være å borre/gjenge inn en 4-5 mm skrue i enden av låsepinnen, for så å kunne skru/dra låsepinnen bedre inn i rammehullet som skal holde denne på plass? På denne måten vil gjerne den konede låsepinnen dra hengerfeste bedre i lås (Dårlig autohand tegning på bilder, men du skjønner mulig tanken?)
  5. Eg har et ubrukt TIMKEN liggende. Kr. 600 + frakt. Har en del andre deler også Hva mer trenger du?
  6. Det hendte meg og, men det gikk fint å borre opp punktsveisene i heisen. Delte den i to, og spolte wiren på igjen riktig. Skrudde heisen sammen med senkeskrue og mutter. Billig og raskt å fikse.
  7. Blir bra dette. Har selv en FL2 med rust på bakre hjulbue/dør, og har også tenkt å avslutte med for eksempel Raptor. Hvordan påførte du den? Med rulle, sprayboks eller sprøyte?
  8. Forstår godt at du er fristet av bilen. Den er fin å se på, og har riktig girkasse. Tenker du må være klar over at å kjøpe en bil av denne karakter, alltid medfører en risiko for å kjøpe seg problemer. Om du er villig til å ta utfordringene etter hvert som de dukker opp, og har mulighet til å ha en reservebil, kan du MULIG ha en grei bruksbil i mange år. Skal du sette den bort med en gang og bytte ut alt som KAN gi deg problem de nærmeste 3 åra, kan det fort bli MEGET dyrt. Eg vil tro at en del foringer/bærearmer, hjullager, styreledd og bremser allerede er byttet på en D4 med denne kjørelengden. Men det er så ufattelig mange andre små (gjerne billige) komponenter som kan skape krøll i systemet på en slik bil, at det vil som regel alltid være noe du ikke tenker på som kan være neste del på listen som gir seg. Men du kan være heldig, eller du kan få en bil som står mye å venter på en liten del i posten. . Har sjøl vært inne på samme tanken opp i gjennom åra, men har alltid slått i fra meg tanken. En D1 er gjerne en bil du kan sette bort å overhale/skifte ut "alt", for et fremtid problemfri bilhold. Men eg tenker personlig det blir for omfattende å gjøre dette med en D4. Men for all del, eg tenker du kan få en billig bil som kan vare lenge, OM du er heldig Men om du vil være avhengig av bilen daglig, ville eg vært litt nervøs.
  9. Prøver da med en liten forsiktig oppdatering/konklusjon. Men banker samtidig i bordet til eg blir både blå og sår. Eg fikk besøk i garasjen av en omreisende kar med en edb under armen. Han tryllet frem noen flere hester, og programmerte bort behovet for både DPF og EGR. Etter å ha boret ut filteret ble bilen mer fornøyd, og har ikke godt i nødmodus på noen uker nå. Teorien min er at trykksensoren til filteret har vært defekt i en lang stund, og har på grunn av dette ikke satt i gang noen regenerering. Filteret var nå meget tett. Hvorfor det kom opp feilmelding relatert til glødingen, er ikke helt oppklart enda. Men enn så lenge fungerer også dette bra.
  10. Eg to steget ut i den store verden, og meldte meg inn i det Engelske forumet Freel2.com. Fikk hurtig svar om at releet skal være bak veggen til motorrommet. Det er tydeligvis noen biler som har 5V og andre som har 12V glødesytem. De med 5V har gløderele (Control module), og de med 12V har vist ikke.
  11. Har du funnet hvor releet er montert? På min MY11 mangler alle sikringer og releer som er relatert til glødingen, og som iht. manual og bok skal være i sikringsboksen i motorrommet. Har feilmelding som stadig kommer tilbake, og som relaterer seg til glødingen. Og har da bestilt nye glødeplugger og rele/modul, i et forsøk på å finne løsningen. Men om man ikke kan klare å finne ut hvor tingene er, blir det fort litt vanskelig Ser det er montert noe elektrisk bak veggen til motorrommet, der hvor viskermotoren også er montert, men litt for mye å demontere bare for å se hva det er. Men er det noen som kan huske å ha lest noe om at det er her glødereleet skal være? Det som er merkelig er at alle sikringene også mangler i fra sikringsboksen, selv om det står i lokket at de skal være der. Mulig eg nå har funnet årsaken til feilmeldingene (har sjekket, og det er heller ikke ledninger inn på undersiden der hvor det skulle ha vært noe)
  12. Eg har ikke hatt tid til å se noe mer på det, men i går når eg skule ut på kveldens siste transportetappen, gikk den i nødmodus med en gang eg trykte på knappen for å dobbelgløde. Så begynner å tro på at det ikke er pluggene, men mulig heller kontrolmodulen eller noe kabling på veien. det er akkurat dette eg ikke liker med bilrelatrete feil, og blir fort lit for liten til å finne årskane. Bedre når man kan ta frem slegga og bytte noen deler
  13. Flott, takk for gode råd. Skal begynne med å dobbelgløde, har lagt merke til at glødesymbolet knapt nok viser seg. Skal også ta å gå over ledninger og slanger med rør mellom DPF og sensor. Om ikke, ser eg prisen på ny sensor ikke er så veldig høg. Har og filt meg til en tynn aluminiumsplaten, og blendet egr røret i fra flensen. Var redd for varsellys, men det kom ikke noe. Kan håpe det hjelper på feilmeldingene. Om ikke, hjelper det nok på mye annet i stedet. Bilen har bare kjørt 127000 så tenker det er noe tidlig at glødepluggene ska gi seg, men alt er mulig. Men håper ikke de må byttes, da dette er arbeid eg kvir meg til. Hvordan går man fram for å måle om de er gode eller ferdig?
  14. Min nyinnkjøpte FL2 - MY11 - automat, har blitt noe vanskelig de siste dagene. Av og til starter den ikke skikkelig når eg trykker på startknappen, og melding om at motor har begrenset ytelse kommer opp. Hva som er årsaken til hva, er eg ikke sikker på. Det som skjer er at eg trykker på knappen - bilen gløder - og forsøker å starte. 9,8 ganger av 10 går dette bra på første forsøk, men andre ganger starter den ikke. På andre forsøk starter den, men da med begrenset motorytelse. Etter at feilmeldinger er slettet, går det bra helt til neste gang den får sine nykker. Noen som kjenner igjen feilmeldingene og kan forklare hva de betyr? 1. Er det glødepluggene eller modulen det er noe galt med? Hvor og hvor er denne Control modulen?? 2. Eg lurer også på om sensoren til DPF kan være dårlig? Eller noe annet med systemet som ikke er som det skal. Leser ut at regenereringen ikke har skjedd side ca 25.000km, og dette skal det ikke være noen grunn til. Kjørte bilen hjem over fjellet i fra Øst til vest, og den skulle da i vertfall ha gjennomført en regenerering på denne turen. Har kjørt slik som boka sier for å sette noe i gang, uten at eg kan se at noe skjer. Prøver også å tvangsgenerere filter via Lynxen, men den klarer ikke å sette i gang noe den heller. Men har heller ikke noen meldinger i verken display eller Lynx om at filteret er tett, så derfor lurer eg heller på om det er sensoren? Eller er det andre ting som lurer det til? Blir det mye krøll rundt dette DPF, kjører eg spettet i gjennom og åpner opp hele filteret, men det enkle er ofte det beste. Må bare finne ut hva som er enklest først
  15. Om du bygger om til 7 seter, skal 6. og 7. sete hvile på denne pyramiden når de ikke er i bruk, slik at de bedre tåler å ha tunge saker på seg.
×
×
  • Create New...