Jump to content
LRforum

Tysen

Members
  • Content Count

    499
  • Joined

  • Last visited

About Tysen

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Location
    Tysnes

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Tysnes

Recent Profile Visitors

895 profile views
  1. Prøver da med en liten forsiktig oppdatering/konklusjon. Men banker samtidig i bordet til eg blir både blå og sår. Eg fikk besøk i garasjen av en omreisende kar med en edb under armen. Han tryllet frem noen flere hester, og programmerte bort behovet for både DPF og EGR. Etter å ha boret ut filteret ble bilen mer fornøyd, og har ikke godt i nødmodus på noen uker nå. Teorien min er at trykksensoren til filteret har vært defekt i en lang stund, og har på grunn av dette ikke satt i gang noen regenerering. Filteret var nå meget tett. Hvorfor det kom opp feilmelding relatert til glødingen, er ikke helt oppklart enda. Men enn så lenge fungerer også dette bra.
  2. Eg to steget ut i den store verden, og meldte meg inn i det Engelske forumet Freel2.com. Fikk hurtig svar om at releet skal være bak veggen til motorrommet. Det er tydeligvis noen biler som har 5V og andre som har 12V glødesytem. De med 5V har gløderele (Control module), og de med 12V har vist ikke.
  3. Har du funnet hvor releet er montert? På min MY11 mangler alle sikringer og releer som er relatert til glødingen, og som iht. manual og bok skal være i sikringsboksen i motorrommet. Har feilmelding som stadig kommer tilbake, og som relaterer seg til glødingen. Og har da bestilt nye glødeplugger og rele/modul, i et forsøk på å finne løsningen. Men om man ikke kan klare å finne ut hvor tingene er, blir det fort litt vanskelig Ser det er montert noe elektrisk bak veggen til motorrommet, der hvor viskermotoren også er montert, men litt for mye å demontere bare for å se hva det er. Men er det noen som kan huske å ha lest noe om at det er her glødereleet skal være? Det som er merkelig er at alle sikringene også mangler i fra sikringsboksen, selv om det står i lokket at de skal være der. Mulig eg nå har funnet årsaken til feilmeldingene (har sjekket, og det er heller ikke ledninger inn på undersiden der hvor det skulle ha vært noe)
  4. Eg har ikke hatt tid til å se noe mer på det, men i går når eg skule ut på kveldens siste transportetappen, gikk den i nødmodus med en gang eg trykte på knappen for å dobbelgløde. Så begynner å tro på at det ikke er pluggene, men mulig heller kontrolmodulen eller noe kabling på veien. det er akkurat dette eg ikke liker med bilrelatrete feil, og blir fort lit for liten til å finne årskane. Bedre når man kan ta frem slegga og bytte noen deler
  5. Flott, takk for gode råd. Skal begynne med å dobbelgløde, har lagt merke til at glødesymbolet knapt nok viser seg. Skal også ta å gå over ledninger og slanger med rør mellom DPF og sensor. Om ikke, ser eg prisen på ny sensor ikke er så veldig høg. Har og filt meg til en tynn aluminiumsplaten, og blendet egr røret i fra flensen. Var redd for varsellys, men det kom ikke noe. Kan håpe det hjelper på feilmeldingene. Om ikke, hjelper det nok på mye annet i stedet. Bilen har bare kjørt 127000 så tenker det er noe tidlig at glødepluggene ska gi seg, men alt er mulig. Men håper ikke de må byttes, da dette er arbeid eg kvir meg til. Hvordan går man fram for å måle om de er gode eller ferdig?
  6. Min nyinnkjøpte FL2 - MY11 - automat, har blitt noe vanskelig de siste dagene. Av og til starter den ikke skikkelig når eg trykker på startknappen, og melding om at motor har begrenset ytelse kommer opp. Hva som er årsaken til hva, er eg ikke sikker på. Det som skjer er at eg trykker på knappen - bilen gløder - og forsøker å starte. 9,8 ganger av 10 går dette bra på første forsøk, men andre ganger starter den ikke. På andre forsøk starter den, men da med begrenset motorytelse. Etter at feilmeldinger er slettet, går det bra helt til neste gang den får sine nykker. Noen som kjenner igjen feilmeldingene og kan forklare hva de betyr? 1. Er det glødepluggene eller modulen det er noe galt med? Hvor og hvor er denne Control modulen?? 2. Eg lurer også på om sensoren til DPF kan være dårlig? Eller noe annet med systemet som ikke er som det skal. Leser ut at regenereringen ikke har skjedd side ca 25.000km, og dette skal det ikke være noen grunn til. Kjørte bilen hjem over fjellet i fra Øst til vest, og den skulle da i vertfall ha gjennomført en regenerering på denne turen. Har kjørt slik som boka sier for å sette noe i gang, uten at eg kan se at noe skjer. Prøver også å tvangsgenerere filter via Lynxen, men den klarer ikke å sette i gang noe den heller. Men har heller ikke noen meldinger i verken display eller Lynx om at filteret er tett, så derfor lurer eg heller på om det er sensoren? Eller er det andre ting som lurer det til? Blir det mye krøll rundt dette DPF, kjører eg spettet i gjennom og åpner opp hele filteret, men det enkle er ofte det beste. Må bare finne ut hva som er enklest først
  7. Om du bygger om til 7 seter, skal 6. og 7. sete hvile på denne pyramiden når de ikke er i bruk, slik at de bedre tåler å ha tunge saker på seg.
  8. Har nå litt løselig montert inn C11+ adapteret. Eg limte inn medfølgende antenne i venstre bakvindu, på skrå nedover flush med vinduets fremkant. Antennekabelen var ikke lang nok til at eg kunne legge DAB+ boksen bak stereoanlegget, så det ligger nå under førersete i påvente av skjøtekabel til antennen. Medfølgende kabel som skal kobles til FM porten i original spiller er da ikke lang nok til å rekke frem, så eg har nå midlertidig koblet den til AUX porten. Medfølgende fm kabel hadde heller ikke riktig plugg til å passe i lag med original spiller, så her har eg også valgt å bestille en overgang som da forhåpentlig passer i lag med original spiller. Planen er å montere alt dette bak eller i nærheten av original spiller, og koble strømtilførselen direkte til ledningsnettet, slik at eg også slipper pluggen i "sigarettenneren" Men konklusjonen er at dekkningen ble formidabelt bedre en forventet, og mye bedre en hva min originale DAB+ i D4 klarte å få med seg. Tidligere har eg hatt 600m på vei til jobb hvor det har vært helt stille, og nye 6-7 km med mye skurr og hakking. Nå er det full dekning hele vegen, og det hadde eg ikke regnet med. Så denne gir eg tommel opp for. Ser at Bilradiospesialisten selger C11+ for kr 490, og det var her eg kjøpte skjøteledning og overgang til Fm port i original spiler. Eg tørr ikke helt å gå god for at skjøteledningen eg har bestilt til DAB+ antennen er riktig, da det var to ulik kontakter å velge mellom (SMB og SMA) og eg vet ikke hvilken som er hva, og hva som er levert med i lag med adapteret, men gamblet på den eg mener ligner mest.
  9. Da er "ny" FL2 på tunet, og nye utfordringer venter. Det er litt rust under lakken på hjulbue høyre bak. Det er enkelt å få bort rusten, men litt mer utfordrene å få det fint etterpå. Tenker det kan løses på flere måter, men det enkleste hadde vært om det fantes noen sorte plastikkhjulbuer som kan ettermonteres når rusten er borte. Ser dette er å få kjøpt til neste alle bityper i verden, men kan ikke finne noe til Freelander 2. Noen som vet om noe? Det riktige hadde vel vært å satt bort jobben til et lakkverksted, og fått det proft lakkert, men trur det vil bli dyrere en hva eg kommer til å ønske. En annen måte er mulig å lakkere alle hjulbuene sorte med bedliner eller lign. men usikker på tekstur og hvordan dette egentlig vil bli.
  10. Ja, etter mine beste evner tolker eg det til å være slikt. Info Tiny Audio C11+ er i likhet med sin forgjenger et meget diskret DAB+ adapter med en separat mottakerenhet som kan gjemmes bort. Betjenes med en fjernkontroll med bakgrunnsbelyst display som kan festes på dashbordet (med kabel som må kobles til 12V) C11+ Har nå fått Service Following slik at den automatisk veksler til nye frekvenser når man kjører fra et sendeområde og til et annet. C11+ Har også fått RDS tekst slik man også kan se i bilens originale display informasjon fra stasjonen man hører på. Tiny Audio C11+ kan i likhet med sin forgjenger sende DAB+ signalene til din origianle bilradio på 3 forskjellige måter: 1: FM modulator - sender signalene trådløst internt i bilen via FM som plukkes opp av bilens FM radio. 2: FM hardlinking, da kobles DAB adapteret via bilens antenne. Dette gir bedre og klarere lyd, da radioen får direkte kontakt. 3: Via bilens origninale AUX kontakt (3,5mm Minijack kabel) som gir en enda bedre lydopplevelse da man går rundt hele FM mottageren i bilen. Forutsetter at det finnes AUX inngang originalt i bilen. Tiny Audio C11+ leveres med egen DAB+ høykvalitets vindusfilm antenne.
  11. Har nå byttet ut min D4, og erstattet denne med en FL2. Da mister eg samtidig den originale DAB+ radioen. Bestilt meg en Tiny Audio C11+ til å ha i den "nye". Denne er nå kraftig nedsatt i pris hos flere, og eg betalte 499,- på Thansen, men ser den ned i 399,. andre steder, men da hadde eg fått frakt i tillegg. Fordelen med denne er slik eg ser det mulighet for å montere opp uten for mange løse ledninger, samtidig som du kan koble den opp til original stereo via FM antennekabel (FM hardlinking). Har tidligere erfaring med Tiny Audio C2, som bare sendte signal via FM radiosignal eller AUX. Av en eller annen grunn måtte vi stadig søke inn FM signala på nytt, og brukte da kabel og AUX porten istedenfor. Dette førte til løse ledninger. Mye av C11+ er likt som for C10+, men C10en er nok lettere å installere, siden mer er trådløst overført via signal, men tror det er mer stabilt å få plugget sammen delene med kabel. C11en har ikke Bluetooth overføring, men det løses på andre måter. Som en ren DAB+ mottaker, håper eg den vil fungere bra og stabilt. Vi får se når den ankommer, og håper medfølgende antenne er brukende. C11+ har også RDS overførbar informasjon til bilens originale radiodisplay, og skal da vise kanalinformasjon.
  12. Takk for alle raske gode svar. Kommer nok flere spørsmål når eg forhåpentlig er ny eiger av min neste.
  13. Er i full gang med å bytte ut Disco nr.2 i en menneskebil til fruen, og da må eg fylle opp tunet med en ny LR. Siden min første LR var en FL1, og dette var den billigste bilen eg noen gang har driftet, har eg nå plukket meg ut en FL2 som eg kommer til å kjøpe om eg rekker det før den blir solgt. (må bare få alle formaliteter rundt hovedbyttet ferdig først) Da eg anser dere i denne tråden som de mest kunnskapsrike på bilen, kupper eg like gjerne tråden med spørsmål. Utenom det vanlige slitedeler, service og oljerelaterte ting; Er det mer en bakdiff mann må passe på? Leser at hjullager skal holde 200+ og bakdempere 150+. Er det noe kjente saker relatert til automatgir / converter? Hvordan er det med EGR-ventil og partikkelfilter? (Eg er ikke mer miljøbevist en at eg gjerne tar bort dette om det gir meg mindre trøbbel og mer krefter) Har etter hvert bra kunnskap om FL1,D3 og D4, men FL2 kjenner eg ikke til bedre en det gode ryktet. Så alle varsler her på forumet tas i mot med takk, slik at det forhåpentlig ikke blir fremtidige varsellys istedenfor..
  14. Det er nok en stor dose LR-allergi blant de to verkstedene her på gudeøya, spesielt de nærmest havoverflata. Har du hørt med han på toppen? Eller spesielt de på andre sio av brua? Tenker nok de kan være litt mer villig, om du skaffer delene sjøl. Dette med rammenummer og Biltilsynet er nok enda noe eg ikke kjenner til. Nei skrot bilen Børge, og kjøp min D4- Luxury. Eg mener du fortjener å oppgradere til en så pass bil
  15. Kjøpte min av Bristol Transmision i sin tid. En forsterkes ZF utgave. Mener det kom på rundt 6000 inkludert pant, frakt og mva.
×
×
  • Create New...