Jump to content
LRforum

Tysen

LRF Society
  • Content Count

    525
  • Joined

  • Last visited

About Tysen

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Location
    Tysnes

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Tysnes

Recent Profile Visitors

1,019 profile views
  1. Kjøpte me for kort tid siden en FL2 - MY11 med dpf. Ser på regningene etter samtlige ervicer i fra anerkjent LR-verksted på Østlandet, at den i alle år har mottatt A5 olje. Når eg kjøpte den var det problem med tett dpf. filter med en gang. Om det også var dette i forkant av kjøpet vet eg ikke, men når merkeverksteder heller ikke vet at det skal være C olje på biler med dpf, kan man virkelig begynne å lure.
  2. Til de som har bedt om bilder, så klarer eg ikke å få send de som PM, så da legges de ut her i stedet (Rosa nattbord kan følge med ved hurtig avgjørelse). Alle deksler og skruer følger med i jokerposen.
  3. Ja, identiske kan sjå ut for å bli rundt kr. 320 i frakt om de skal sendes. Med et lite forbehold om at eg skjønner reglene for Norgespakke riktig.
  4. Eg har liggende/stående originale takrails med originale takbøyler til en 2011 FL2. Demonterte de i fra bilen når eg kjøpte den, og ønsker å få de bort. Den ene låsen på dekselet til den ene bøylen virker å være defekt, så dette lokket ser ut for å være teipet fast. Dette vises ikke, og vil ikke bli lagt merke til. For å montere de på en bil uten rails, må det borres et hull i den fremste korte delen av pyntelisten på taket. Eventuelt kan vi bytte, slik at kjøper får mine lister, og eg får deres Kan selges for kr 500,- + eventuell frakt.
  5. Bør gjerne ta en oppdatering på denne, slik at andre ikke skal bli skremt bort i fra å gjøre jobben selv. Det gikk i grunn noen lunde greit. Full sving, og tanstanga kom så pass langt ut til siden, at det var råd å få tak med en stor rørtang å skrudd av de indre ledda. En jobb tar som oftest lengre tid før man faktisk starter på den
  6. Ville ikke ha kjøpt brukt VCU, da du risikerer å få en med allerede stivnet viskoseveske. Da har du mer eller mindre permanent 4x4, og det er ikke resten drivlinen konstruert for. Da ryker fort bakdiffen og så fordelingsgirkassen (IRD). Eg kjøpte for det meste mine deler i fra https://www.island-4x4.co.uk/freelander-models-freelander-0006-c-3792_25.html . Nå er det en del år siden eg handlet deler til Freelander 1, og valuttaen er jo ikke i vår favør for tiden, så det kan være lurt å sjekke litt rundt. Du kan kjøpe løse deler og overhale den du har, eller kjøpe en komplett. Kjøper du en komplett er det mindre sannsynlig og fare for at du opplever ubalanse og vibrasjoner i ettertid. Kjøper du en brukt komplett ville eg i vertfall sørget for at VCU en hadde vært byttet i livets løp. Så kommer spørsmålet om hvor mye du er villig til å legge ut på en eldre haltende engelskmann. Det er og mulig å kjøpe en blankingplate til IRD (har eg sett), hvor du skrur ut akslingen med tannhjulet som går ut av IRD og kobler sammen mellomakslingen. Tror i grunn bilen hadde blitt glades av denne ombyggingen. Men da blir den på mange måter litt kastrert stakkars, og uten 4x4.
  7. Helt utrolig hva du har klart å trylle frem ut av denne bilen. Skulle ikke tro det når du startet med det noe utslitte utgangspunktet. Håper du tar til fornuft og beholder bilen til kos og hygge i lang tid
  8. Ja nå svarte vist eg også på feil sted du finner sikkert svaret mitt på den andre plassen også
  9. Om du velger å skru av mellomakslingen, går det helt fint å kjøre med bilen. Eg kjørte en stund uten denne når eg ventet på ny VCU i posten. Dessverre skjedde dette på vinteren, og det ble en del spinning, noe som var meget flaut når alle forventer god fremkommelighet av en Landrover med 4x4 Men kan tenke meg at du vil få en mangel på neste EU kontroll. Eg kjenner ikke til hvor enkelt det er å bytte bare denne delen av mellomakslingen, man kan ikke tenke meg det skal være noe særlig problem. Eg ville ha kjøpt inn delen i fra England, og spurt etter et verksted som ville gjort jobben, om du ikke vil prøve deg selv. Problemet med mange norske uavhengige verksteder er å få tak i deler til Landrover, og da blir det ofte noen dyre kompremier med full utbytting av komplette komponenter. lykke til.
  10. det er mange som kjører rundt med blendet EGR og fungerende regenerering. Er dette gjort riktig, skal det ikke skape problem. Ville først hørt med de som remappet bilen og hørt hva de har utført på din. Samtidig er det en del andre ting som også kan gjøre at bilen din ikke regenererer. trykksensoren kan være defekt. Filteret kan være mer enn en viss % tett, og da gir bilen opp forsøket, og du må få renset det på en annen måte. Finnes proffe folk som gjør dette, og det finnes ulike lurium du får kjøpt som skal gjøre jobben (i følge reklamen) Usikker på hva som hjelper. Er filteret programmert bort, har du og muligheten til å fjerne det. Du bør ikke fjerne det slik at det viser, men om du får det av slik at du kan borre/stake et 50mm hull gjennom filterkjernen blir bilen meget fornøyd. Eg fikk ikke filteret av, da alt som skulle kunne skrus i fra hverandre foran filteret var rustet sammen til en enhet, og det var ikke plass tå komme til med passende verktøy. Men fikk av den bakerste delen av anlegget i fra filteret og bakover. La meg under bilen og borret opp filteret med en betongbor på ca en meter, og støvsugde og pirket ut det som ble løst. Endte opp med å tømme hele filterpotten, da det var knuste filterdeler som la seg i forkant, og ikke kom ut før eg fikk ut alt. En helv…. jobb, men er nå kvitt fremtidige bilproblem. Nakkeproblem derimot ble merkbare.
  11. Mulig det, men det har ikke eg lest noe om. Hvordan økes eksostemperaturen ved å føre noe av eksosen tilbake til forbrenningen? Eksos uten oksygen lager vel en dårligere forbrenning, og dermed også lavere temperatur? Men her kan logikken min være langt på bærtur
  12. Tja, Ikke om de bare har programmert bort og permanent lukket EGR, men om de samtidig også var så hyggelig å programmere bort DPF i fra bilens hukommelse er ikke regenerering noe bilen bryr seg med lengre. Personlig valgte eg dette, for så å lage innvendig hull gjennom DPF og ferdig med saken. Men på min var filteret allerede tett, og eg fikk ikke på noen måte startet regenerering.
  13. Ungdommelig overmot å tru at det skulle gå bra å få hengeren med seg ned den snarveien der. Men slik går det når man blindt følger GPSen
  14. Har en bremselysbryter liggende om du ønsker å kjøpe? EDIT: Britpart - Kr 150,- inkl. frakt
×
×
  • Create New...