Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

alexf

Medlemmer
  • Innholdsteller

    299
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om alexf

  • Rang
    Entusiast

Profile Information

  • Location
    Bergen

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Bergen

Nylige profilbesøk

363 profilvisninger
  1. alexf

    EGR -klappventil/sommerfuglventil

    Tanken med klappventilen er jo at dersom motor forventer luft fra egr stenger den klappventilen. Om da egr er blanket ut blir det for lite luft til motor. Når man ta ut klappventilen får motor alltid nok luft.
  2. alexf

    Velkjent discoproblematikk

    Ser ut som det kommer fra tak. Jeg har hatt lekkasje i a-stolper grunnet feil bruk av clips, og lekkasje til dørk på passasjersiden forran grunnet slapt scuttle panel og vann ned i åpning til luftinntak til kupé. Har ikke takluke og tror det må være synderen da vannet ser ut som det kommer inn veldig høyt. Vet ikke om øverste hullet til klips i a-stolpen sitter lenger nede..
  3. alexf

    EGR -klappventil/sommerfuglventil

    En jeg kjenner har problemer med EGR vetil på sin discovery 3 2008 modell, samme som min. Han har også DPF og lurer på om det bare å kutte vekk driten og sette inn et rakt rør, samtidig som EGR blankes. Jeg har advart mot at slikt ikke er anbefalt og man bør heller sette inn nye EGR ventiler, men tenkte jeg skulle høre her på forumet... Hva bør man gjøre? Bytte EGR til nye, gjentaes etter behov. Blanke EGR og installere patch for å slette feilmelding. Blanke EGR og fjærne DPF, installere patch for å slette feilmelding.
  4. alexf

    Batteri Discovery 3

    Ser ut til at nytt batteri gjorde susen ja
  5. alexf

    Batteri Discovery 3

    Har hatt ute alle sikringene men klarer ikke peke på en bestemt som genererer strømtrekket. En teori er at jeg ikke ventet lenge nok for at bilen skulle sovne, en annen er at når man driver å napper ut sikringer og setter tilbake vil bilen holde seg våken. Det er mulig at det er en kontrollmodul som er dårlig og nekter å slå seg av. Tror uansett at batteriet må byttes da det ikke holder lading mere enn noen timer. Funn så langt. Bil låst med lask i panserbryter. Ventet ca 20 min. 1,3A Nappet FL18. Strømtrekk 0,5A Som ventet var det litt strømtrekk av F26 (luftfjæring kontroll modul) og F28 (webasto). Satt inn igjen FL18 og fant at F51 (AC) trekker 100mA og 54 memorymodulen i setet trakk 200mA kontinuerlig. Det ser altså ut som bilen ikke hadde lagt seg nedpå tilstrekkelig, må flashe eller bytte en ECU eller fler og har defekt batteri. Synes det var rart med memory Control modulen... Fant ingen feil på viskere, vindusheiser, låser, hengerkontakt, lys eller speil...
  6. alexf

    Kompressor Hitachi vs AMK

    Jeg kjøpte AMK kit inkl relee og byttet da hitatchi kompressoren hadde takket for seg. Grei jobb å bytte foruten en bolt som er veldig vanskelig å komme til når man demonterer. Synes AMK kompressoren bråker _veldig_ mye i forhold til hva hitachi kompressoren gjorde... Edit: flashet også ny software med iidtool
  7. alexf

    Batteri Discovery 3

    Har ikke kortsluttet panserlåsen. Skal ta en ny sjekk i helgen med låst bil og lask i panserlås for å være sikker på at den har gitt seg. Mistenker hengerkontakt da jeg vet den er dårlig..
  8. alexf

    Batteri Discovery 3

    Har funnet at den trekker 1,2A i dvale, altså er det jordfeil et sted. Noen tips til mulige syndere?
  9. alexf

    Batteri Discovery 3

    Takk for svar. Hva bør strømtrekket være på en frisk D3? Noen som har erfaring med AGM batteri på D3?
  10. alexf

    Batteri Discovery 3

    Har hatt startproblemer et par ganger nå. Sist etter at bilen hadde kjørt 2-3 mil totalt til og fra jobb. Bilen er lite brukt i disse avgiftsdagene til fordel for elbil og batteriet lider nok av mye småkjøring. Synes uansett at det er rart at batteriet er tomt for strøm dagen etter den har vært i bruk. Er det en anbefalt måte å finne ut om den har en jordfeil eller krypstrøm som tapper batteriet? Har nå tatt ut batteriet for lade fullt opp i boden før det monteres på nytt. Er det en anbefalt måte å finne ut om batteriet bør byttes ut? Batteriet er av type Sønnak 100Ah og ble satt inn for 4,5 år siden sammen med ny dynamo.
  11. alexf

    D3 Olje fra panser

    Dagens batch er blank og luktfri. Mulig lanolin da.. bilen har stått i ro i solsteiken med nesen nedover liten bakke.
  12. alexf

    D3 Olje fra panser

    Kjørte en liten tur nå og er tegn til ny liten oljefilm på lippen til panser
  13. alexf

    D3 Olje fra panser

    Jeg kan ikke se noe tegn til sprekk men holder en knapp på den. Det er også litt høy suse/pipelyd fra turbo så det er godt mulig dette er synderen. Har byttet den føste (miste) og nummer 2 til silikon men ikke tatt den største (og enkleste) ennå.
  14. alexf

    D3 Olje fra panser

    Har en litt merkelig sak med D3’en hvor det har rent olje ned fra panseret som har samlet seg på lippen og rent videre ned langs grillen. Har hatt fluidfilm behandling men det lukter petroleumsbasert olje. Har tidligere hatt lekkasje på servoolje. Det er merke etter olje på filthimling til panser. Som vist på bilde er det samlet mest over intercooler slange. Jeg kan ikke se noe tegn til lekkasje utenom på kabelrør fra batteriboks. Noen som har en teori eller tips til feilsøking? Håpet på at det var noe gammel olje som hadde rent ned når det var så varmt nå men mest sannsynlig aktiv lekkasje grunnet mengde.
  15. alexf

    D3 2008 Kjølevæske

    Bare husk at fyllenivået er veldig lavt i tanken. Jeg ble lurt av dette og måtte pumpe ut det jeg hadde fylt på.
×