Gå til innhold

Tom RR92

Medlemmer
  • Innlegg

    6
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Avd. Øst

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Oslo

Tom RR92 sine prestasjoner

Nykommer

Nykommer (1/7)

  1. 2003 RR TD6 - God opplevelse hos Buskerud Antirust! Synes det er viktig at vi også deler positive erfaringer her på forumet. Jeg må innrømme at jeg var skeptisk. Det er halvannet år siden jeg hadde full Dinitrolbehandling på RR’en. Tross sterke anbefalinger fra en i familien, var jeg ikke uten videre villig til å prøve nytt konsept for understellsbehandling - Lanolinolje, eller «Fluid Film». Undersøkte på nettet om verksted og metode. Fant innlegg på LR Forum fra 2013, som beskriver at bileieren måtte ettergå tørre områder etter behandlingen hos Buskerud Antirust. Familiemedlemmet, som akkurat hadde fått sin Mercedes behandlet hos firmaet, var imidlertid så fornøyd at han til slutt klarte å overtale meg til å prøve. I forrige uke, i slutten av februar 2016, bar det derfor av sted til Buskerud. Jeg ble tatt svært godt i mot av hyggelig betjening og fant meg godt til rette i sofaen på venteværelset. Ferskbrygget kaffe og gratis WIFI var verdsatte goder i den snaue halvannen timen behandlingen tok. Jeg ble holdt løpende orientert om fremdriften og verksmesteren inviterte meg til å inspisere arbeidet gjennom hele prosessen. Ingen tørre områder der, nei. Innerskjermer og beskyttelse ble demontert og ga en glimrende anledning til å inspisere understellet. Jeg ble forsikret om at de ville informere meg dersom de hadde sett noe galt, som f.eks. defekte luftbelger... Jeg reiste fra verkstedet med en opplevelse av at både RR’en og jeg hadde blitt ivaretatt på den aller beste måte. PS. Halvannet år etter forrige Dinitrolbehandling, viste det seg at det var særlige sveiseskjøtene, som viste tegn på ny rustdannelse. PPS. Lanolinoljelukten er kanskje ikke den råeste parfymeduften, men etter en uke, er den betydelig redusert og jeg er forsikret om at den vil bli helt borte. Sted og behandling anbefales herved på det varmeste TomRR92
  2. Hadde det vært snakk om "noen kroner", hadde jeg ikke gjort dette Jeg møtte en "Disco" eier på Svinesund, som var tilbudt rep. av forstillingen ved et Oslo verksted til kr. 2 000 timen... Ved større reparasjoner, vil en privatperson kunne ha valget mellom å parkere bilen eller tenke alternativt. Jeg var på et velronnomert Land Rover verksted i Østlandsområdet for vurdering og takst, før jeg besluttet å foreta rep i utlandet, og må si at jeg ble skuffet. Jeg betalte over kr. 2 000 for en gjennomgang av bilen, hadde liste på 20 punkter, som jeg ville ha vurdert. Resultatet, "vi fant ikke noen feil vi", og listen min hadde de kastet.. Dette sto i rimelig kontrast til hva jeg nå opplevde i Polen, hvor hvert punkt ble grundig analysert og jeg mottok foto pr e-post med detaljert vurdering, beskrivelse og "all in" pris. Det er en ikke ubetydelig merkostnad forbundet med å gjøre ting i utlandet, og når det likevel blir lønnsomt, så er det på større ting. Heia Norge og norske leverandører, men også her på "bjerget" må vi kunne konkurrere på en god vekting mellom kvalitet, pris og service. Ikke alle har "firmabil" og ikke alle entusiaster har like tykke lommebøker. Da jeg var ung, ble det sagt at "dersom du må spørre om bensinforbruket til en Rolls Royce, så har du ikke råd til å eie den". Kanskje er det blitt sånn i forhold til reparasjon av Land Rovere. Må du spørre om pris på reparasjonen, så har du ikke råd til å eie den...? Vel, jeg har valgt å eie en, jeg er allerede blitt veldig glad i den, og jeg vil gjøre det jeg må for å kunne holde på den - i Norge eller "utaskjærs".
  3. Reddet av 4Land i Gdansk, Polen I sommer kjøpte jeg min Range Rover nr. 4. Etter erfaringene med 2 Classic og en P38, var kvalitetsopplevelsen av denne L322 helt annerledes positiv. At BMW har stått for både design, utvikling og produksjon var merkbar. 2003 TD6’en med ca. 236’ kjørte km var nylig EU godkjent, men viste seg Land Rover renommeet tro - å være i behov av et omfang oppmerksomhet… I det RR drømmen var i ferd med å bli et mareritt, kom jeg over Land Rover verkstedet «4Land» i Gdansk i Polen. De hadde til og med norskspråklig hjemmeside. Jeg leste i tillegg rosende omtale av firmaet her på Range Rover Net. Riktignok var det hovedsakelig vedr. girkasser, men jeg erfarte at bredden og kvaliteten i tjenestene var helt i unike. Jeg innledet en e-post dialog med Tomek og pristilbudene kom tilbake kort tid etter at spørsmål ble stilt. Noen ganger måtte delepriser innhentes fra England, men det gikk likevel raskt. Prisene på reparasjoner og service inkluderte både polsk mva og arbeid. Fleksibiliteten opplevdes hele tiden å være til stede - brukte deler, nye deler, råd og dåd. Jeg tenkte det kunne være interessant for andre lesere å høre litt om hva jeg har opplevd av priser og kvalitet, service og profesjonalitet fra Tomek og hans 4Land team. 4Land har det aller siste av diagnoseverktøy. De kan også måle % nivå for støtdempere og mye mer. Bare ordinær service på bilen ble oppgitt å koste kr. 9 500 i Norge. Tomek tilbød dette til under det halve (Jeg har omregnet etter kurs 1 PLN = ca. 2 NOK): -Full gjennomgang inkl. feilsøk med diagnosesystem: kr. 600 -Støtdempere bak: kr. 1 500 -Restaurering styresystem boks: kr. 1 100 -Ny venstre front fjæringssensor inkl. kalibrering: kr. 1 300 -Nye tennplugger: kr. 800 -«Gasket kit» inkl. jobb: kr. 1 000 -Beltestrammer: kr. 1 600 -Belte: kr. 160 -Slange til turbo: kr. 400 -2 foringer til fremre støtdempere: kr 900 -Parksensor: kr. 1 200 + kr. 400 -Olje og filter girkasse: kr. 1 400 -Alle øvrige oljer, væsker (kjølevæske, bremsevæske) og filtere inkl. pollen: kr. 3 800 -Motor vent. filter: kr. 300 -Aircondition service, gass og filter: kr. 400 - 800 (avhengig av gassmengde) -Rense drivstoffsystem: kr. 200 -Vindusviskere foran og bak, samt lykteviskere: kr. 580 -Ryggelampe: kr. 400 -2 Tåkelys foran: kr. 900 -Sidelys foran: kr. 900 -Helrenovering av korroderte aluminiumsfelger: kr. 2 600 Andre priser oppgitt (eks. VAT): Omlakkering av Land Rover Discovery: kr. 14 000 - 18 000 Omlakkering av RR panser: kr. 800 Rustfjerning og valvolinebehandling av understell: ca. kr. 2 500 Som ny, brukt øvre bakluke: kr. 1 800 Omlakkering av dørhåndtak RR: kr. 200/stk. Det var to faktorer som i utgangspunktet gjorde meg skeptisk til å benytte dette tilbudet: Kostander ved transport av bilen Merverdiavgift både i Polen og Norge Først transport. Jeg valgte å kjøre og hente bilen selv. ca. 650 km (7 timer) kjøring Oslo - Karlskrona. 1. Drivstoff, kr. 1 600 T/R (Diesel p.t. ca. kr. 10.50/ltr i Polen) 2. Ferge Karlskrona - Gdynia kr. 2 800 - 4 000 T/R (avhengig av seiletid og lugartype) 3. Flybillett Gdansk - Oslo, kr. 800 - 1 200 T/R, hvis man ikke vil bli og vente på rep. (Taxi ca. kr. 100 fra flyplassen til 4Land verkstedet) (Ca. 30 min. grei kjøring, det meste på motorvei fra kaien i Gdynia til bilverkstedet i Gdansk) Jeg valgte å kjøre på dagen og ta nattferge (Stena Line), overnatte i lugar. Overfarten tar ca. 12 timer. Det er også mulig å seile på dagtid. Alternativt, kan 4Land og Tomek hente bilen på f.eks. Rygge. Man betaler deres flybillet med Ryanair ca. kr. 400, (og selvsagt drivstoff og ferge), men de tar KUN kr. 800,- for jobben å få bilen til Polen. Dobbel MVA. Hele denne opplevelsen var positiv, ikke minst også på Tollstasjonen ved Svinesund. Tolleren behandlet fakturaen greit, men det er jo litt surt å betale norsk MVA på den polske… Vel, Tomek & Co. forklarte at de hadde jobbet med å få til refusjon av VAT i Polen, men at det polske lovverket var svært komplisert og krevde fremvising av deler på eksporttollstedet, etc. Jeg håper Tomek jobber videre med en refusjonsordning, for til syvende og sist, vil dette bare kunne bety enda flere jobber og inntekter for verkstedet. Til slutt må jeg bare berømme Tomek for hans profesjonalitet og serviceinnstilling. Jeg mottok e-post med kart og veibeskrivelser for evt. ønske om shopping. I det jeg skulle reise, kom jeg til å nevne at lysbryteren alltid står på, da vi har påbud om lysbruk på dagen i Norge. Øyeblikket etter, var han på plass med diagnosesystemet, koblet opp, programmerte dagslys autobelysning og «dett var dett». Jeg hadde en rekke slike opplevelser og kan bare gi Tomek og 4Land mine aller beste anbefalinger. De reddet min økonomi og ga meg RR drømmen tilbake.
  4. RRC med 3,9 el. 4,2 ltr bensinmotor, hvor rust, det tekniske og interiør er i god stand ø. kjøpt.
  5. Problemet løst. Jeg har takket ja til tilbud på brukt bakaksel til kr. 4000,-
  6. Hei! Har en RRC 3,9 1992 hvor diff'en er rusten og lekker olje så det holder. Vurdert sveising, men tilstanden til akselen er for dårlig og det blir bare en delvis løsning. Ny bakaksel koster visst kr. 20-25 000 bare i deler!! Er det noen (evt. som kjenner noen) som kan hjelpe meg med en pent brukt, komplett bakaksel for RRC 1992 med ABS?
×
×
  • Opprett ny...