Gå til innhold

gij

Medlemmer
  • Innlegg

    86
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Tromsø

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Tromsø

Nylige profilbesøk

1 079 profilvisninger

gij sine prestasjoner

Aktiv Medlem

Aktiv Medlem (3/7)

  1. I går var planen å kjøre campingvogna bak min D3 til vinterplass. Måtte gjøres denne helga her, da vi må frigjøre plass på tunet til konfirmasjonsgjester. Hentet eldstegutten på skolen og skulle hjem for å hente vogna. Da oppstod det en sterk ulyd, som om noe mekanisk hadde løsnet og traff noe annet. Kun under kjøring. Stoppet umiddelbart, men klarte ikke å se noe galt. Sjekket godt under bilen. Kjørte litt til, men lyden ble værre. Ny stopp. Fant ikke noe galt. Etter litt tid kjørte jeg sakte hjem (var ikke langt unna). Noe tur med vogna denne helga virket plutselig svært så usannsynlig ut. Vel, jekket opp bilen og fant umiddelbart ut at hjullageret var gåen på venstre forhjul. En kjapp ringerunde og det viste seg at @YMK hadde en slik liggende. Dro bort og hilste på en trivelig kar, og fikk hentet hjullageret. Vel hjemme var det bare å sette i gang, sterk i troa om at en nybegynner må da klare å få til dette. Var faktisk rimelig enkelt, selv om slegga måtte hentes frem. @Fogga ga mange gode tips, og dukket også opp etter hvert for å inspisere at jeg ikke ødela alt Bilen var fikset et par timer senere, og campingvogna ble kjørt ut i dag. Det beste med å ha en LR er miljøet man kommer inn i Fantastisk god hjelp å få.
  2. Jeg hadde en hvine/pipelyd under belastning, da spesielt i motbakker. Også, slik du skriver, akselerasjon ut av rundkjøringer osv. Viste seg å være en liten sprekk i intercooler slangen, men ikke stor nok til å gå i engine fault. Fikk dog engine fault når jeg da trakk campingvogn på 2t opp en bratt bakke. Byttet slange (veldig enkelt), og problemet ble borte. Lyden kom nok fra hullet i slangen (som var på baksiden så ikke enkel å se med første øyekast). Men jeg merket det ikke på styringa, så kan nok være noe helt annet du har.
  3. Hei, Nå er det et par år siden jeg byttet min, noe som i utgangspunktet burde være en enkel sak. Fikk ny AMK kompressor og flashet ECU med iidtool. Men fikk fortsatt feilmeldinger. Den ville ikke starte opp, så ingenting virket. Jeg mistenkte da feil på ledningsnett eller at flashinga ikke fungerte. Det viste seg å være feil på den nye AMK´en. Jeg hadde bestilt rett fra fabrikk, så fikk omsider "kranglet" meg til å få en ny enhet. Vel, den nye startet opp, men klarte ikke å slippe ut luft (mener jeg det var). Ny diskusjon med fabrikken, der de mente at en mekaniker med peiling burde se på dette. Vel, etter litt krangling så sendte de meg enda en ny enhet. Og da fungerte alt som det skulle, og har ikke hatt feil på den siden. Så på engelske fora at det ikke var uvanlig med feil på AMK´ene fra fabrikk, og mange hadde byttet både en og to ganger. Men når de først fungerer så fungerer de bra. Derfor jeg var såpass krass med fabrikken og forlangte ny enhet før jeg gikk i gang med å bytte ut ledningsnett. Signalene til den gamle Hitachi enheten fungerte jo fint, bare at kompressoren var gammel og sliten og liksom ikke orket så mye. Nå husker jeg ikke detaljene lenger, men på i hvert fall én av disse AMK´ene klarte jeg å kjøre den manuelt med iidtool, der bilen ikke klarte det. Men har jo også hørt om kablingsproblemer, så kan meget godt være at problemet ligger der. - Geir Inge.
  4. Tror du får den feilmeldinga om spenninga er under 12.5V. Et fulladet batteri burde ha minst 12.7V. Du kan jo prøve å måle spenninga rett etter å ha kjørt en del for å sjekke, og så sjekke igjen om morgenen etter at bilen har stått uten lading. Faller spenninga for mye vil jeg tro at batteriet ikke er bra, eventuelt at du har noe som trekker for mye strøm over natta. Du kan jo også sjekke batteriet over natta uten at det er tilkoblet bilen for å sjekke eventuelt spenningstap (bør ikke være mye). På min slet jeg med dårlig lading og hadde lav spenning. Byttet dynamo og batteri og alt ble bra. På D3 ender man opp med å bytte batteri oftere enn hva jeg er vant med på andre biler. Sjekk også http://www.disco3.co.uk/forum/topic177538.html PS! Det er ikke Altox som gir den feilmeldinga. Det er Webastoen.
  5. Bare pass på å ha kraftig nok pære på sving. Mine led har fin farge, men lyser dårligere enn originalt. Var redd for å blende biler i rundkjøringer, men den tabben gjør jeg ikke igjen.
  6. Vel, har highline, hullet og knappen. Men ingen lyd derfra Blir vel blåtann adapter på meg.
  7. Må da være et behov for terrenggående følgebiler under Arctic Race of Norway Stilte meg opp i grøfta med følgende ekvipasje og heiet på syklistene.
  8. Godt tips, Mads! Det skal jeg begynne med heretter Godt mulig det ville hjulpet meg her, men samtidig sank bilen ned i snøen så snart den stoppet. Men burde nok vært sykt raskt ute og sette den i revers og rygget litt som du sier.
  9. Joda, jeg har sperre bak og har brukt den tidligere. Med litt hjelp av Fogga finner vi sikkert ut av det Har iidtool men har ikke fått tid til å sjekke for eventuelle feilkoder. Det er også mulig den gikk opp i Super Extended mode, men tenkte at jeg skulle få noe feedback om det i displayet. Jeg fikk tross alt pipelydene som skulle tilsi at det ble iverksatt. Men i displayet stod det bare Extended mode. Samtidig gikk jo kompressoren konstant så kan jo hende den ikke klarte å heise meg lenger opp men da forventer jeg også en "Raising slowly" feilmelding. Bilen har jo gått 215k på samme kompressor så det nærmer seg nok tid for utskifting. Bruker dog access-mode daglig og har aldri hatt problemer med å heise meg opp i normal mode. For de som har problemer med å finne kroken fremme så er den gjemt under den plastplata du ser under støtfangeren. Ergo må den bort for å få tilgang til kroken. Det er jo ekstremt tungvint når man først står fast, spesielt i snø da den jo da er utilgjengelig. Beste løsning er å få noe annet enn plast der, som samtidig har åpning for kroken slik at den kan benyttes uten å begynne å demontere masse. Kaldevass selger slike, og han får nok en bestilling av meg snart Må bare bestemme meg for om jeg skal ha sortlakkert eller blank. Bilen er standard sølvgrå, men har mange sorte detaljer så heller mot den sorte plata.
  10. Joda, det går an å kjøre seg fast med en D3! Kjørte poden til trening og på grunn av mye snøfall i det siste var det knapt nok brøytet utenfor hallen. Det ble en stor opphopning av biler, og for å komme meg frem tok jeg meg en snartur over ubrøytet område på plassen (ikke offroad akkurat) i extended mode. Snøen var svært kompakt, våt og tung, og kornet. Like før jeg kom tilbake til brøytet vei måtte jeg stoppe pga kaos med andre biler der. Og der ble jeg stående På dette stedet var nok snøen rundt 40 cm høy og i og med at jeg hadde stoppet manglet jeg moment for å komme meg fremover igjen. Bilen spant seg dog veldig fort ned i den kornete snøen med det resultat at jeg ble hengende. Forhjulene gikk rundt av seg selv uten gasspådrag! Bak var det dog så vidt bakkekontakt uten at det hjalp meg noe særlig. Bilen har jo sperre på både senterdiff og bakdiff, men det var helt umulig å få låst den bakre diff´en. I senter fikk jeg fort den fine røde hengelåsen men har ingen anelse om hvorfor dette ikke kom på bak. Jeg prøvde det meste uten hell. Hadde dette fungert kunne jeg kanskje klart å rygge såpass bakover at jeg kunne få litt fart og moment fremover igjen. Forrige sommer fungerte bakre sperre fint da jeg forserte noen elver oppe på et fjell. Jeg prøvde også å få meg opp i Super Extended mode, men det nektet bilen. Prøvde å senke den slik at den automatisk detekterte at her hang jeg for så å automatisk gå opp i Extended mode (i praksis sjedde jo dette umiddelbart da jeg hang fint allerede). Men for så å få den over i Super Extended mode var vanskelig. Noen ganger fikk jeg lyd-feedback som muligens skulle tilsi at nå gikk den over i Super mode, men ingenting skjedde. Hadde jeg klart å få dette til hadde jeg nok klart å få akkurat nok feste for fremhjulene til å komme meg videre. Jeg mener at hadde jeg klart å få Super Extended mode kombinert med sperret bakaksel så skulle jeg nok klart å få meg løs uten hjelp. Det manglet ikke akkurat på tilskuere - det var nok litt av et syn å se en Disco3 stå fast på flat mark, dog med en del snø rundt seg. Heldigvis kom en annen D3 forbi og tilbød assistanse. Ville vært for galt å få hjelp av en RAV4 eller lignende Og nok en gang et lite problem. Den plastplata foran slepe-øyet fremme var jo umulig å få vekk da den stod godt begravd i snøen. Kunne selvsagt ha tatt spaden fatt og jobbet masse for å få tilgang, men vi endte opp med å få slept bilen bakover. Tror jeg må få meg bestilt en slik alu-plate fremme jo før jo heller Vel, vel. Det er en første gang for alt, og når man først står fast med bilen så står man skikkelig fast. Heldigvis hjelper LandRover-eiere hverandre Nå får jeg prøve å feilsøke baksperra og sjekke ut Super Extended mode til neste gang dette sjer. For har man først en slik bil så kjører man jo gjerne på plasser der andre bare kan drømme om å kjøre Tok dessverre ingen bilder. Skal prøve å huske på det en annen gang.
  11. Førsteklasses pakking. Skal mye til å skade de der under transport VBF og hjelpen der er gull verdt!
  12. Plutselig glad for at jeg har BT utgaven Men multi-vehicle var ikke nevnt da jeg kjøpte den så blir spennende å se om det faktisk stemmer på min utgave. Skal prøve å få testet dette neste gang jeg treffer på en D3 her...
  13. Det er M6 gjenger under den pluggen for feste av lange takrails eller andre spennende ting som et Prospeed takrack Mulig den plastskinna har løsnet og de tok en snarvei og festet den ved hjelp av disse gjengene.
  14. Det står også bemerket at de jobber med et sykkelstativ til racket. Blir spennende å se hvordan det ser ut, og hvor mange sykler man klarer å presse inn der. Selv har jeg prøvd med Thule sitt Proride og det lot seg feste uten problemer. Ser ut til at jeg kan få plass til tre sykler med bruk av Proride i hvert fall. Fordelen var at det bygget så lite i høyden at jeg fremdeles klarer å få bilen inn i garasjen med standard høyde på bilen
×
×
  • Opprett ny...