Gå til innhold

aok

LRF Society
  • Innlegg

    555
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Brekstad, Trøndelag
  • Interests
    Alt for mye...

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Brekstad, Ørland

Nylige profilbesøk

2 236 profilvisninger

aok sine prestasjoner

Entusiast

Entusiast (5/7)

  1. aok

    Disco 3 2007

    Solgt! Blir å se i Tromsø-området
  2. aok

    Disco 3 2007

    Da ligger den på Finn: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=252318853
  3. aok

    Disco 3 2007

    Her var det mange gode spørsmål, og garantert enda flere gode svar hos «erfarne» D3 eiere på forumet. Min erfaring er at D3 er en relativt solid og pålitelig bil, men som alle «avanserte» biler er det mye som kan begynne å fuske over tid. De aller fleste «problem» jeg har hatt på mine biler var enkle å fikse i egen garasje. Enten mha forum eller youtube. Jeg har ikke noe godt regnskap på hva jeg har brukt på bilene mine, men det kan jo grovt deles inn i tre: 1: Vedlikehold og slitasje (2-4000,-) 2: reparasjoner (0-8000,-) 3: totalt unødvendige men herlige oppgraderinger og tilleggsutstyr (tør ikke regne på det) for service/vedlikehold kjøper jeg deler på nett, og bruker 2-3000 i året. Dekk kan fort bli dyrt om du trenger nye. Deler (bremser, lager etc) er stort sett overkommelig priset i forhold til andre bilmerker. Jeg er ingen bilmekaniker, men har nesten uten unntak utført det meste av arbeid i egen garasje. Uten å ha regnet svært mye på det, vil jeg anta at innsparingen er på flere 10.000 i året. I tillegg er det noe tilfredsstillende i å fikse problemer selv. Bonus er i tillegg at man har god oversikt over bilens tilstand og status.
  4. aok

    Disco 3 2007

    Hmmm. Vurderer å frigi litt tid og plass. 2007 HSE, sort, 306000km. 7seter. har vært bruktbilen til nå, men med færre barn i hus, og for mange biler er ikke behovet like stort. Har akkurat byttet injector (se egen topic), og motoren starter nå helt normalt igjen. - reg reim byttet på 275000 - ingen større bulker (noen «normale» skraper og chips) - lastebøyler, hengerfeste, takstige, Terrafirma rocksliders, lyktebeskyttere, voltmeter ++ -3 sett med hjul: AT dekk (holder 1 «sesong») på pene originale felger. Gode piggdekk på uoriginale felger. OK piggfrie dekk på uoriginale felger. - relativt pent interiør med unntak sv «varebilskade» på bakdørtrekk. - litt sig i støtdempere. Mulig lekkasje i ventilblokk (pakninger medfølger) - EGR feil venstre side. Blanket, men får motorlampe etter 3 starter - Hawkeye tool kan medfølge -Trenger EU. Antar den blir underkjent pga EGR -..og sikkert mye annet også :-) Bilen ble kjøpt av meg i 2018 etter et utenlandsopphold (bilen er Norsk). Har stort sett tatt service og reparasjoner selv. (Kjørt Disco siden 2005). Ønsker primært å selge til noen som forstår seg på LR, og kan fortsette å følge opp selv. Dyr på verksted - trivelig i egen garasje! Venter av den grunn med å legge den inn på Finn. Ingen strøken bil, men fremstår som tøff og hel. Et morsomt rullende hverdagsprosjekt. send PM om du er interessert. Setter ikje fast pris - lar markedet bestemme hva den er verdt :-) PS; ikke vent for lenge om du er keen. Jeg kan ombestemme meg fort
  5. Lykke til!! Legg ut bilder og erfaringer underveis.
  6. aok

    @le's D3 #2

    Jepp…. Jeg fikk feilkode P0278 «Cylinder 6 Contribution/Balance Fault». Ingen feilkoder på cylinder 3, hvor jeg endte opp å bytte dysa. P0278 forsvant etter byttet. Like forvirrende Fikk tips om å gjennomføre manuell lekkasjetest. Den var ganske avslørende, og det var lett å diagnoseres problemet.
  7. aok

    @le's D3 #2

    Testet mine injektorer med BT lekkasje-kit, og leste av verdier med Hawkeye. Etter å ha sett på det lett forvirrende skjemaet med cylindre vs injektorer har jeg funnet følgende «sammenheng»: Injector som feilet hadde avlesning på over 1300 (cyl #3). Imidlertid fikk jeg feilkode på motsatt side (cyl #6). Etter bytte av injector på cyl3 forsvant feilkoden på cyl6, og motoren går fint. …og i følge dine verdier ville jeg forventet å finne en mulig lekkasje på cyl#5 (injector 4).
  8. Jeg leste av verdiene på injectorene med Hawkeye-tool før og etter byttet. Her ble det høye verdier på injector #6. Kan være fordi den kompenserte for #3? Fant lekkasjen ved manuell lekkasjetest. Verdiene ble jevnere etter byttet av #3, og feilkodene for #6 forsvant.
  9. FIXED! ..tror jeg Da er alt montert tilbake, og testkjørt. Virker mer responsiv, og «ristingen» jeg var redd var fra girkassa er borte. Ingen feilkoder Har en teori at #3 injector hadde såpass stor intern lekkasje at det ikke var mulig å holde nok trykk på raile’n. God følelse når bilen starter og går som den skal, etter å ha knotet mye i motorrommet Takk til #clausen for moralsk støtte under feilsøkingen
  10. ..eller kanskje #1, da den er noe lav?
  11. Etter en god porsjon knot er injektor #3 byttet. Var litt spent på om bilen startet, men den kom med en gang Ny test, og vesentlig bedre resultat denne gangen. Vurderer å bytte #2 mens jeg er i siget. Den er lett å komme til i forhold til #3… rørene er nummerert fra Venstre #3, 2, 1, 4, 5, 6.
  12. Så den videoen flittig før jeg startet. Fikk det faktisk til med litt mindre demontering enn i videoen
  13. Skal bytte dysa, men må skaffe meg en god dose motivasjon først. Er selvfølgelig den innerste på passasjersiden, som har størst behov for å demontere slanger, rør og ledninger for å komme til …i tillegg har jeg aldri gjort det før (så det går vel helt sikkert strålende) Test-settet hadde de på BT. Fant ut at det var kjekt å ha Knotete å koble til på TDV6en. Spesielt på passasjersiden, da alle festeklipsene var montert inn fra Venstre på dysene - altså mot brannveggen for dysene på passasjersiden. https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/analoge-testinstrumenter/dieseltester-common-rail-2000040924?gclid=CjwKCAjwiY6MBhBqEiwARFSCPvcJt2L4v2GavDIsuvjl_n-R1UjSwdXpX2qzB1Lt_AkDlhcBgSRU3hoC5I0QAvD_BwE
  14. Da er «hjertekirurgi» gjennomført Alt må jo prøves for første gang. Greide å installere test-kit’et uten å ødelegge eller miste deler Et forferdelig pirkarbeid… kjørte testen ca 4 minutter, og så kjapt at indre høyre dyse har en lekkasje (?). Antar den må byttes, og kan være årsak til lavt dieseltrykk på railen. Hva mener de lærde som kan dette??
×
×
  • Opprett ny...