Gå til innhold

HansChristian

LRF Society
  • Innlegg

    3 571
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

3 følgere

Contact Methods

  • MSN
    h.c@hess.no
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Kongsberg

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Konsgberg

Nylige profilbesøk

3 707 profilvisninger

HansChristian sine prestasjoner

ENTUSIAST

ENTUSIAST (7/7)

  1. "<- Road. Land Rover only" Jeg har forøvrig sett litt på den samme modellen fra Revell. Tror jeg må bestille meg en slik en også, nå som jeg har lim og lakk.
  2. På et Landrovertreff for en halv mannsalder siden så kjøpte jeg en billig plastmodell (Airfix 1:48) fra klubbshopen. Planen var at denne skulle bygges og settes inn i en ramme som jeg kjøpte fra Ikea. Omtrent på samme tid så var jeg en tur i Australia, og der plukket jeg med meg litt sand fra Simpson Desert med tanke på akkurat dette med plastmodellen. Så, nå i påsken hvor jeg stort sett har sittet hjemme, så fikk jeg ånden over meg og stakk ut og kjøpte lim og hobbylakk. En kjapp kveld med bygging og maling var alt som skulle til, og så fant jeg frem ramme og sand (som jeg til alt overmål fremdeles visste hvor jeg hadde, selv etter 20år). Så måtte jeg ut og handle noe vannfarver for å lage bakgrunn, og vips så var det ferdig. Kostnader for hobbyer bør en jo ikke prate om, men modellen kostet jo bare 105,-. Lim, lakk, vannfarver, og pensler kom på ca 1000,-. Flybillett t/r Australia pluss opphold ca 50.000,- så "kunstverket " ble alt annet enn billig 🙈
  3. "Det har vi sakt nei til, da vi må sette en standard på segmentet for «overlanding», og caravan går ikke under dette her. " Her er det nok noen som ikke har gjort hjemmeleksa si... 🙄 Eller, så er det holdninger slik som i LandCruiser-klubben i sin tid, hvor folk med Hi-Lux ble nekta medlemskap fordi det var "feil" bil. (Jeg hadde selv LandCruiser, men jeg meldte meg ut av klubben på grunn av slike holdninger). Hvis ikke dette går under "overlanding" så vet ikke jeg. Og at det er gjort med en Airstream på slep gjør det ikke noe mindre imponerende: Youtube-lenke: På mine turer i Australia så var de aller fleste "riggene" vi møtte på satt opp med vogn bak. Et kjapt youtube-søk med søkeordene "Caravan overlanding" gir ikke så rent få treff:
  4. Jeg har hverken Leica eller Series One, men vekker likevel denne tråden til live igjen Fujifilm X100(F) "fattigmannsleica" og LR Serie3.
  5. Nå håper jeg at alle kattene er ute av sekken, så da er sekken ute for salg... Bilen ble stående på verksted i hele høst i påvente av nye bremserør og etterkontroll (PKK), så innen jeg fikk den tilbake hadde jeg kjøpt meg ny bil. Freelanderen selges derfor for å frigjøre plass og kapital. Bilen har hatt en drøss med eiere, og jeg har eid den i to år. Som mange her sikert vet så fikk jeg problemer med den fra første dag (bokstavlig talt), men nå håper jeg at disse problemene har blitt løst. I forbindelse med EU-kontroll i 2023 (og etterkontroll nå i høst/vinter) så har alt av bakbremser blitt skiftet (bremserør, slavesylindre, bremsesko/bånd, fjærer, strammere, og bremsetromler), i tillegg har bilen fått nytt batteri. Tidligere å har jeg fått byttet calipere, klosser og skiver foran, i tillegg til bærearmer (begge sider), styrekuler, endeledd på stabstag. Totalt sett så har jeg hatt en påkost på bilen på ca 40.000,- over disse to årene. Selges fortsrinnsvis til entusiast, og til entusiast medfølger 4 hjulsett. 15" med BFG A/T (som står på nå), to sett med 16"-felger med slitte vinterdekk (har ikke lagt om siden jeg fikk tilbake bilen i forrige uke). Ett sett med 18"-felger med tilnærmet nye sommerdekk. km-stand ca 277.000km. Noe rust i bunnen av dørene, og deksel under bakre eksospotte er opprustet, ellers er den ganske så bra. Kjente feil: Webasto virker ikke, vindusheis på høyre bakdør virker ikke. Av en eller annen mystisk grunn så er nivået i ekpansjonstanken for kjølevæske kronisk lavt, men det blir liksom aldri borte noe mer heller. Håper å ikke tape alt for mye på denne, så jeg ønsker 45.000,- for den.
  6. Det ble til at jeg lot det lokale verkstedet ta jobben. I tillegg så ble alt i bakbremsene byttet (bremsesko, fjærer, strammere, bremsesylindre, og bremsetromler). Det var ikke helt rett frem å få tak i alle delene så bilen ble stående på verksted i hele høst. Nå har jeg endelig fått den igjen, EU-godkjent og fin ...men, i mellomtiden har jeg kjøpt meg en annen bil, så nå teller jeg på knappene om kanskje Freelanderen må selges 😕
  7. Er det noen som kan svare meg på hvor mye jobb det er å skifte bremserør og slanger bar på en Freelander 1? Det ble noen anmerkninger på PKK, og verkstedet sier "ca 6000,- for bremserør".
  8. Jeg er interessert i dekkene, dersom du vil selge de også (og hvis vi finner fornuftig frakt til Kongsberg). Kunne passe fint på Yota-bilen min
  9. Dieselgrossisten tok 3500,- (ink mva) for å bytte alle pakninger i pumpa mi. Jeg synes egentlig ikke det var så galt. Nå skal det sies at jeg også betalte et verksted for å skru pumpa ut og inn av bil også (så det kostet en god del mer totalt), men alt ble gjort til forhåndsavtalt pris. Jeg bytta den O-ringen rundt throttle-shaft på pumpa mi i fjor (uten å ta pumpa ut av bilen). Det gikk fint en kort stund, og så begynte det å lekke overalt...
  10. Sannsynligvis en Bosch VE-pumpe (eller Nippon Denso VE som er nærmest blåkopi av Bosch). Hvis du har den gamle pumpa som lekker, så kan du få byttet pakninger i den hos Dieselgrossisten på Hønefoss til en ikke avskrekkende pris. Jeg hentet Yotaen min der i går etter at nettopp en slik jobb hadde blitt utført.
  11. Å miste krefter under kjøring og slikt kan også skyldes at waste-gate sitter fast (føles som om motoren ikke får diesel). Får motoren for høyt ladetrykk fra turboen så kutter den på fuel for å kompensere. Resultatet er at bilen orker minimalt i motbakker, og girer ned, og akselererer veldig sakte på flatmark før den klarer å gire opp. Prøv å dytte på armen til waste-gate-aktuatoren med en stor skrutrekker, et brekkjern, eller lignende. På min bil måtte jeg legge hele kroppsvekta imot for å få den til å løsne. Når den først løsnet, så 'masserte' jeg den noen ganger, og deretter fungerte bilen fint igjen. mvh HC
  12. Min er i drift, men webastoen virker ikke, så jeg hadde håpet på noen svar i denne tråden jeg også
  13. Hvis du har rørbåndtang eller oljefiltertang av "bånd-type" så kan denne være fin å bruke for å få godt grep uten å ødelegge noe.
  14. Joda, jeg tør å svare, og jeg basere mitt svar på snart 25års erfaring med Defender/Discovery/Landcruiser/Patrol med stive akslinger. Det absolutt beste vinterdekket som jeg har hatt på disse bilene, og det dekkes som har gitt meg utvilsomt de mest forutsigbare kjøreegenskapene har bært Bridgestone Blizzak DM-Z(1 eller 2). Disse dekkene bremser og styrer upåklagelig på våre biler, og de beholder grepet til de er helt nedslitt, i motsetning til andre vinterdekk jeg har kjørt på som har blitt glatte etter ett ellet to år. Nå kommer det sikkert til å være mange som vil mene at seipede M/T-dekk er "minst like bra", eller mye annet rart... Jeg kommer til å fortsette å påstå at min erfaring er at Blizzak er overlegent alt annet på vinterføre, og det står jeg ved -fordi jeg har prøvd mye annet også! (inkludet "testvinnere" fra andre kjente leverandører).
×
×
  • Opprett ny...