Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

HansChristian

LRF Society
  • Innholdsteller

    3 481
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Nøytral

Om HansChristian

  • Rang
    ENTUSIAST

Contact Methods

  • MSN
    h.c@hess.no
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Kongsberg

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Konsgberg

Nylige profilbesøk

1 054 profilvisninger
  1. HansChristian

    Vinterdekk

    Når det gjelder dimmensjon, så skal du høre på 46åringen! Jeg har nå hatt Discoveryen min i 16år, så jeg har fått opparbeidet meg litt efaring med hva som funker på akkurat den bilen. Jeg har også hatt endel andre 4x4, som jeg har prøvd ymse på. Av alle dekkdimmensjoner som jeg har kjørt med, så er 235/85R16 det som har vært mest behaglig og forutsigbart å kjøre på (sommer som vinter). I tillegg har denne dimmensjonen gitt lavest drivstofforbruk. Dernest har 265/75R16 seilt opp som en god nummer to. Nå kjører jeg 265/70R16, ene og alene fordi dette var den dimmensjonen som det var mulig å oppdrive Bridgestone Blizzak i. Jeg har tidligere kjørt både pigg- og piggfritt: Nokian Hakka LT m/pigg i dim 235/85R16, Nokian hakka piggfritt et-eller-annet 265/75R16 (ble byttet ut da de var totalt uforutsigbare å kjøre på). Cooper M+S m/pigg (235/85R16), Conti et-eller-annet helårs... I tillegg har jeg på andre 4x4 kjørt Genereal Grabber MT (31x10,50R15) som var livsfarlig på vinterføre. BGF AT KM2 285/75R16 (absolutt ikke et vinterdekk, og veldig følsomt for sporing), Cooper weathermaster m/pigg (ganske så bra). Grunnen til at jeg nå er tilbake på Blizzak piggfritt, er at det for meg erfaringsmessig er det dekket som gir meg mest forutsigbare kjøreegenskaper over lengst tid. Nokian LT m/pigg var veldig bra den første vinteren, men ble glattere år for år. Blizzak er det eneste dekket jeg har hatt som har holdt godt og forutsigbart grep helt til de har vært nedslitt (altså ned mot minimum tillatt mønster). Andre dekk har jeg måttet byttet ut med 75% gjenværende mønster fordi grepet har blitt for dårlig (og alle piggene har ramla ut). (Helårsdekk har vært prøvd og funnet "ikke i orden". Det er flaut å bli stående fast i en bakke, og Peugeot 405'en som står bak tar igang og kjører forbi som om det ikke var glatt i det hele tatt.)
  2. HansChristian

    D2-forsinkelse ved start

    Jeg kjøpte en sånn elektrorens-spray på Biltema jeg også, og gjorde samme operasjon på min egen D2 nå i går. Du fæle mann så møkkete sensoren var! (Håper det hjalp mot et eller annet) Som en liten digresjon, så kan jeg jo nevne dette: Bruk originalt/standard papirluftfilter! Jeg kjørte en tid med K&N-filter, og jeg mistenker at mye av griseriet skyldes nettopp dette.
  3. HansChristian

    D2-forsinkelse ved start

    Er spent på å høre om det hjalp, da dette er et kjent 'problem' med min bil (D2 td5) også.
  4. HansChristian

    LR Disco 2 TD 5 1999 mod starter ikke

    Det kan selvsagt også være startsperra som ikke har deaktivert. Men, siden du nå har holdt på med dette i noen dager, så har vel bilen vært låst, og låst opp igjen med fjernkontrollen på nøkkelen? Hvis ikke, så det er det et stalltips.
  5. HansChristian

    Import av bilmotor.

    Phuuuh! Det var godt! Etter en samtale på puben i går kveld, så ble jeg usikker på om det dro igang full 'ny-avgift' sånn som når man importerer bil.
  6. HansChristian

    Import av bilmotor.

    Hei, Jeg har bestillt en nyoppbygget (altså en overhalt) bilmotor fra UK. Dette er er en motor som er bygget på en gammel (mer enn 30år) blokk, men med nye sylindre og topper samt alle lagere etc. Motoren leveres altså uten innsug, innsprut, eksos, og aggregater. Må det betales avgift ut over MVA på denne når den kommer til landet?? mvh HC
  7. HansChristian

    Enrollment Landstreff 2018

    It seems so, Tuggy.
  8. HansChristian

    D2 (BS78070) på Finn. Kjenner du denne?

    Da fant jeg den. Måtte bare spole enda lengre tilbake i annonsene enn jeg trodde ....
  9. Jeg var en tur i Skien i dag og så på en bil sammen med en kompis (han er ute etter en D2). Vi så på denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=117282809 Men, ble litt betenkt da det bla ikke var langer tilkoblet tanken til ACE (og tanken var selvsagt da tom). Er det noen her inne som kjenner denne bilen, og evt vet hva som er gjort med ACE-systemet på den?
  10. HansChristian

    større hjul D2

    Det kan hende at du må snu brakettene som holder innerskjermene i framkant, slik at disse flyttes litt lengre frem. Ut over det så er det problemfritt. Jeg har kjørt 235/85R16 og 265/75R16 på min D2 i 15år uten problemer. Men, vær obs på at bump-sops (sammenslagsputene) må være på plass og i orden. Hvis ikke så vil dekkene kunne subbe i skjermene hvis f.eks en luftbelg kollapser. Ut over det, så vil jeg si at 235/85R16 er et godt valg. Det er den dekkdimmensjonen som jeg har følt at D2 er desidert best å kjøre på. Den er svært retningsstabil, og det er ikke antydning til sporing med denne dimmensjonen.
  11. HansChristian

    RangeRover 3,9EFI 1979/1994 selges

    Solgt. (jeg savner en enda litt tristere smiley her)
  12. HansChristian

    Smalt reservedekk til D2

    Her er info om felgen. 7x16, samt originalt delenummer RRC114560
  13. HansChristian

    Nytt Khan-prosjekt

    Har det noe for seg å kunne heve akslingen dersom det er drift på den? Trodde det var et triks som man brukte når hjelpeakslingen ikke hadde drift, for å få all lasten over på de drivende hjulparene. Edit: Ellers så må jeg nok si meg enig med mange når det gjelder 'design' fra Kahn. I mine øyne er dette slett ikke design i det hele tatt, men radbrekking av et pent produkt. Men, heldigvis er smaken som baken, og den er individuell. Denne kommer nok til å selge i gulf-stater, hvor man har et noe annerledes syn på estetikk enn hva jeg besitter. Edit 2: Jeg synes det ser ut til å være veldig lite plass mellom hjulene på de to bakakslingene. Dette gir jo lite slingringsmonn når det kommer til alternative dekkdimmensjoner, og ikke minst hvis det skulle være behov for å benytte kjetting.
  14. HansChristian

    Smalt reservedekk til D2

    Hva med original stålfelg til D2? Den er vel 7" mener jeg. Har kjørt slik med 7.50R16 som reservehjul og 235/85R16 på bilen. Mot 245/75R16 så passer det kanskje med 215/85R16 eller 7.00R16?
  15. Hadde Jern-Erna på EU-kontroll i dag. Fikk henne tilbake uten en eneste anmerkning 17 år gammel, og 326.000km på telleren.
×