Gå til innhold

fossmarkluni

Medlemmer
  • Innlegg

    12
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Forsand

fossmarkluni sine prestasjoner

Medlem

Medlem (2/7)

  1. Hei! Er det noen som har byttet motorfester på en L322 TD6? På min bil virker det som om de er blitt veeeldig myke og i noen tilfeller er det ganske mye vibrasjoner som forplanter seg i bilen. Kan se ut som om gummi gir etter og at det er metall mot metall i noen situasjoner. Ser disse har vakuumslanger og at det er egne ventiler som styrer vakuum, har forstått det slik at festene blir mykere på tomgang. Noen som har anbefalinger/erfaringer?
  2. Jeg skal se nærmere på fluid film Herr Rettedal bor faktisk i samme kommune som meg Takk for tips!
  3. Hei! Tenkte å få behandlet understellet på min 2003 mod. L322 før vinteren/saltet slår inn - noen firma som kan anbefales i stavangerområdet? Eventuelt skal jeg bare ta "spilloljetrikset" og legge på selv?
  4. Bytta olje og filter på automatkassen nå nettopp, fikk tak i 20 liter Texaco 7045E. Benyttet en ny Biltema "Transfer Pump" - det gikk fint de første 4 literene, så snek det seg ATF over på luftsiden slik at jeg fikk ca. en halvliter i fjeset og håret... GøY! (neste gang blir det en bedre pumpe ) Skummelt hvor svart den originale oljen var - Lifetime my ass.... Nå er det bare simring på diff og sjekk av spissing så kan jeg kjøre rundt med god samvittighet. Har også bestilt litt smådeler fra famous four (mudflaps, gummimatte i bagasjerom osv.)
  5. Det er jeg rimelig sikker på, jeg skal bare få fikset girkassen og skiftet simring på diff så tror jeg at det kommer seg betraktelig, bilen er meget pen i utgangspunktet, det bare ble en del fiks som kom litt kjappt etter overtakelse - Det er bare å gå på med friskt mot så ordner det seg. Fikk kjørt den litt i går, flott doning. Eneste problemet etter "den store jobben" er at den nye termostaten ikke virker helt som den skal, den er av merket Gates og er laget i italia, ser at den åpner og holder temperatur stabil når motor er belastet, men i nedoverbakker så går temperaturen ned betraktelig, virker som om den ikke stenger skikkelig.
  6. Jepp! Bytta høytrykkspumpe, vannpumpe /m termostat, glødeplugger, dieselfilter, luftfilter, kupefilter, baklamper, panserwire, viskosekobling, olje, reim til AC, reim til vannpumpe osv. og kjølevæske. Byttet også veivhusventilasjon over til annen type som ikke krever bytte (sentrifugalfilter, BMW Delenr, 11127799366 Ölabscheider - Koster rundt 200,-) Rensket også innsugsmanifoild for dritt og fjernet EGR ventil, blendet av EGR ved eksosmanifoild og monterte http://cgi.ebay.com/...em=171071407859 Jeg lot EGR kjøler være da jeg ikke hadde deler for hånden til å blende av kjølevann som går gjennom denne. Ellers kan jeg nevne at AIR SUSP INACTIVE kom når jeg koblet til batteri igjen, viste seg å bare være kalibrering av styresensor (dreie ratt til maks i begger retninger) Edit: En annen ting jeg kom på var at nesten alle vakuumslanger til motorfeste og til EGR solenoid var helt ødelagte, jeg byttet alle slanger over til noe mer holdbart. (dette bør dere sjekke alle som eier L322) Jeg har ikke opplevd så dårlige vakuumslanger på en 10 år gammel bil. So far so good, bare nervøs for girkassen... Jope: Har du peil på varenr. hos TESS?
  7. Fikk gang på bilen i går Veldig kjekt å kjøre Range Rover igjen, men er litt på vakt ang. automatkassen. Har noen av dere opplevd tilsvarende (at girkassen belaster motor i Park, skjer stort sett når den er kald). Prøvde å ringe Transtec på Bryne men der har jo hele gjengen tatt ferie!!! Nå er det bare litt kosejobb igjen, bytte wire til åpning av panser, skifte baklykter o.l. Godt jeg har ferie! Forresten noen som vet hvor jeg kan kjøpe olje til GM5L40-E kassen nå i sommer? Jeg har kjøpt inn filterkit til kassen så trenger bare oljen.
  8. Jeg har skrudd som en helt i hele dag, regner med at jeg kan få gang på bilen i morgen! Gleder meg Forliksrådet ja, takk for godt tips! Btw, dersom jeg skulle få gang på den i morgen, er det noen som har erfaringer med Transtec på Bryne, ønsker å begynne med flushing av kassen i stedet for bare oljeskift som jeg hadde tenkt til å begynne med - Regner med at det er umulig å tappe torque converter under vanlig oljeskift? Ser oljen fort kommer på 2-3k alene så da er flushing til 4500,- ikke langt unna prismessig og da får en bytta mye mer av oljen. Er det noen som har vært borti http://www.ecotuning-automatic.de/index.html ? Jeg har lest at GM 5L40-e er laget for å slure på lockup clutcher, det kan umulig være bra! Ser denne tyskeren har gjort noe med det.
  9. Jeg har sendt klage til forbukerrådet, så får vi se hva de sier. En annen merksnodighet er at bilen er registrert som Range Rover Sport, jeg spurte selger om dette da jeg kjøpte det og han sa at det var bare fordi at biltilsynet ikke hadde Vogue i sine databaser og at det derfor ble hetende Sport når den ble registrert (bruktimportert i 2005). Han sa også at han kunne få de til å endre dette når han omregistrerte bilen på meg, men ser nå i det nye vognkortet at det fremdeles står Range Rover Sport. Dette syns jeg er rart, spesielt mtp. at Range Rover Sport først kom i 2005 (dette er en 2003 mod Ranger Rover Vogue TD6) Noen andre som har en Range Rover registrert som Range Rover Sport?
  10. Bilen er forøvrig pen, har noe få skavanker som høyre dør foran som er omlakkert og at alle dørhåndtak har flasset lakk. Vinterfelgene er helt ubrukelige pga korrosjon. Men ellers bilen veldig pen og jeg var lykkelig eier frem til motorstopp. (om enn noe bekymret for automatkassen, jeg hadde allerede bestilt nytt filter og olje til den, vurderer også flushing hos Transtec på Bryne) Jeg betalte 275000 for herligheten. (fair mtp vinterfelger i praksis må byttes og skavanker som dør og dørhåndtak og omfattende lekkasje fra diff. høyre side ++.) Kom på en ting til som er ødelagt, en eller flere parksensorer.... Tidligere eier virker å komme fra en ressursterk familie og har nok ikke problemer med å stille med advokat selv. Det jeg lurer på er om jeg vinner frem. Dersom det er lite sannsylig vil jeg trolig la saken ligge - Men igjen om jeg vinner frem med reklamasjon og får refundert noe (mer en det egen advokat koster) så er det aktuelt. Hater å dille med slike greier, men det ble fort litt dyrt bilhold. (jeg har allerede reklamert pr. e-post men ble blankt avvist av selger) Tusen takk for innspill! (kom gjerne med flere!)
  11. Selger har forøvrig gitt klar beskjed til meg at han ikke er interessert i å dekke noe.
  12. Hei! Kjøpte meg en Ranger Rover L322 TD6 2003 mod. Kjørt 131 000 km. Jeg kjøpte bilen mye pga. jeg har gode erfaringer med BMW M57 motor og annet fra E39 5 serie, noe som det er mye av i de første utgavene av Ranger Rover L322. Jeg er veldig skeptisk til girkassene på disse men den virket fint under prøvekjøring... Hadde den i underkant av 5 dager og 20 mil før det gikk galt!! Så nå lurer jeg på hva hvilke rettigheter jeg har mot selger. Motor laget rar lyd og "Fuel Inject. system" dukket opp i displayet, etter noe få sekunder stoppet den og jeg brukte resterende fart til å komme meg innpå en sykkelsti. Etter mye om og men fikk jeg Viking til å frakte bilen hjem til garasjen min for feilsøking. Liste over reparasjoner jeg må foreta, 1 og 2 er mest alvorlig men har tatt med en del annet også for å vise hvorfor jeg ble litt fortvilt: 1. Høytrykkspumpe (Bosch CP1) og tannhjul er ødelagt. Bytte av høytrykkspumpe og tilhørende tannhjul. Kostbart og tidkrevende da mye av motoren må demonteres for å få byttet tannhjulet som sitter på høytrykkspumpe. Dersom det er mer skade på motoren vil det fort lønne seg med byttemotor. Grunnen til at det er mulighet for mer skade er at registerkjedet som driver høytrykkspumpen går videre til kamakslinger, dersom dette kommer ut av posisjon vil ventiler treffe stempel og totalhavari er ett faktum. Dersom observert slitasje på tannhjul på høytrykkspumpe er tilsvarende på andre tannhjul i registeret så må alle tannhjul i kontakt med registerkjedene byttes i tillegg til selve kjedene. Som ett minimum må høytrykkspumpe, tannhjul på høytrykkspumpe byttes og timing på motor må sjekkes. 2. Automatkasse belaster motor når den står i Park (merker det best når den er kald, merket det ikke under prøvkjøring da motor og girkasse var varm) Snakket med importør av Land Rover og de sier det jeg opplever med at motor blir belastet av automatkasse i park ikke er normalt og at ventilstyring mm. krever overhaling. 3. Wire for åpning av panser røk når jeg skulle se på problemet med motor.. (da ble jeg irritert...) Bytte av wire 4. Vannpumpe, Lekker kjølevæske gjennom tetninger (selger trodde det skyldtes for mye kjølevæske på ekspansjonstank) Bytte av vannpumpe og termostat 5. Kjølevifte er 100% i inngrep i minst 15 minutter etter start og kjøring Bytte av viskosekobling på kjølevifte 6. Bakre vindusspyler virker ikke Bytte enveisventil? 7. Glødeplugger generer feilkode Bytte av glødeplugger 8. Bytte av tetning for aksling på fremre diff høyre side (oppdaget under prøvekjøring) Bytte tetning/simring (mer arbeid en det høres ut som..) 9. Skjevt ratt /forstilling (oppdaget under prøvekjøring) Justering av spissing 10. Fiks av div. lister på bakluke og førerdør (oppdaget under prøvekjøring) 11. Bytte av baklykter (oppdaget under prøvkjøring og selger leverte med nye lykter) Det er også noe mer som jeg ikke kommer på akkurat nå, men uansett... hva bør jeg gjøre? Bite tenna sammen og ta all kost selv, kreve heving av kjøp eller i det minste kompensasjon? Snakket med advokat og han mente at jeg hadde en god "sak" men jeg er veldig usikker på om jeg har lyst å begi meg ut på den stien - advokat er ikke gratis det heller, spesielt om det ikke fører frem. Hva bør jeg gjøre? På forhånd takk!
×
×
  • Opprett ny...