Gå til innhold

tnj

LRF Society
  • Innlegg

    1 632
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Drammen

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Drammen

Nylige profilbesøk

2 998 profilvisninger

tnj sine prestasjoner

Entusiast

Entusiast (6/7)

  1. Hør med de virkelige ekspertene først! Krever trafikkstasjonen typegodkjenningspapirer, eksempelvis? Om du stiller med franske typegodkjenningspapirer eventuelt, må disse være godkjent oversatt? Godkjent hengervekt er det noen trafikkstasjoner som krangler på, men der har jeg opplevd både at de kjenner til kjøretøyforskriftene om terrenggående kjøretøy og endrer uten videre dikkedarer, at annen trafikkstasjon synes økningen fra 1800 kg til 3500 var veldig høy... og at det ble krevet typegodkjenning av hengerfeste fra Land Rover, som ikke en gang har produsert noen hengerfester! Det kan være lurt å forsikre bilen i ditt navn når du setter kursen hjemover, noen krav som må være på plass ved innpassering til Norge. Mener du kan bruke de originale skiltene mens prosessen med innfortolling pågår, men ta kontakt med Skatteetaten så du faktisk vet hva som må betales når. Som eksempel hadde jeg allerede betalt omregistreringsavgift ved endring av kjøretøyklasse på en Disco, slik at fjerning av skillevegg før papirarbeid var klart mens jeg jobbet med sikkerhetsbelter osv ikke medførte straffegebyr, men i verste fall en mangellapp på "sitteinnretninger", evt skilleveggen. Og da hadde jeg jo fått en passende frist på å få ting på plass før evt visning der forholdet var rettet. 🙂 Og god tur hjem med hva som ser ut til å være et herlig eksemplar!
  2. VGS i nærheten med TIP-linje? Det har forekommet at disse tar på seg litt oppdrag og blir kjempefornøyd med en Cola og en Snickers til elevene. 🙂
  3. Ikke overraskende, det har jo ligget i luften i noen år og nå under jeg virkelig Erik å trekke seg tilbake og nyte fruktene. Synd ingen har følt seg kallet til å ta over, da. Men noen blir kanskje litt overrasket over at det et tanklokkast unna befinner seg en annen leverandør, Techno Classic, som har reddet en stakkar Defender når EWS har unnet seg noen feriedager akkurat når ting finner det for godt å ryke? Ikke hakkande gærne på priser har de vært heller...
  4. Junior og jeg tok for oss skranglete og brukket viskeroverføring i går. Overraskende enkel og behagelig jobb som tok drøyt et par timer. Dashbordtopp og sidepaneler løsnet, venstre luftventil til frontrute må løsnes for å komme til venstre viskeroverføring og der sitter en av skruene under huset til instrumentpanel som da må fjernes sammen med bryter for viftehastighet. Lite skrallesett til sistnenvte gjør susen og det kan være praktisk å ta løs deksel med høyttaler foran viskermotor på venstre side for å komme til nedenfra til den siste skruen innerst og til venstre som holder instrumenthus. Vi tok først løs høyre viskeroverføring der "tønne" som viskerarm klikkes på ble kappet med luftdrevet "Dremel" og rørene der som styrer drivstang løsnet og trakk viskeroverføring ut mot høyre. Så venstre sin tur, drivstang kan lirkes opp og ut av dash, rengjøres og settes inn med nytt fett før remontering. Så montering av nye viskeroverføringer med demonterte bakplater i omvendt rekkefølge, den venstre skal da tres inn på drivstang uten rør ogskyves hele veien tilbake til det bøyde røret ned til viskermotor som kan stå på under hele prosessen. Litt fiklete å få nye viskeroverføring ut gjennom torpedovegg etter at drivstang med rør er på plass og det må brukes litt kraft for å dra gjenværende deler av dash tilbake for å få lirket disse gjennom torpedovegg. Rørene til drivstang kan gjerne og få en fille som ikke loer gjennom før remontering. Det lengste røret må bøyes litt og rettes tilbake etter at viskergjennomføringen er på plass. Så montering av nye "tønner" som inklusive settskrue har fått et lag med kobberfett. Takk til Nordangeren og Gaute for nødvendige deler i Erik W-D sitt fravær! 🙂 https://www.blackdownoffroad.co.uk/blog/2018/04/10/land-rover-defender-wiper-repair-guide/
  5. Jippi! Har sendt deg en DM
  6. Ellers er det mange som leverer interiør, som er DIY for de med færre tommeltotter enn snittet og7eller klarer følge enkle instruksjoner 🙂
  7. Kjent feil: "Lysbryter bør byttes". Men før man gjør dette legger man inn Biltemas kabelsett som henter spenning fra batteri via relé til hovedlyktene, eller lager dette selv med 2,5-4mm2 i en velutstyrt garasje. Så kan hovedlysbryter som du sikkert finner her på siden byttes. 🙂 300TDI er veldig grei å jobbe med og en del enklere enn den senere TD5. De fleste blir mest slitne i smilemuskulaturen når de kjører Defender, men det kan være vel verdt å legge litt ekstra støyisolasjon rundt om ved anledning. Dersom du trenger 3500kg hengervekt er både hengerfeste og bil godkjent for dette, men det kan være greit med dokumentasjon. Jeg hadde ellers ikke noe problem med henger og 300TDI, riktignok i en Disco med automat, eksempelvis med 3,5tonn (eller deromkring 😉 ) på E18 til Tønsberg og opp til toppen av Slottsfjellet. Siste strekningen med lavserie og sperre. Det eneste jeg kan komme på å advare mot er at disse doningene for de fleste av oss er avhengighetsskapende!
  8. Spydeberg er et godt alternativ, takk! 🙂 Nordangeren kunne visst muligens og hjelpe, men det blir jo postgang og sånt...
  9. Noen som har så junior rekker bytte før helgen? Sånne har jo en tendens til å knekke akkurat når EWS har ferie...
  10. Har du hørt med Erik på Lierskogen? 32 85 05 40 Hadde for øvrig samme problem med tilsvarende for noen Land-Rovere siden, der lodding av batteriholder til print var gått opp.
  11. Skal få tatt noen. Utfordringen her lå i at wirene var søkk vekk, men vi fant dem da vi monterte Defaplugg i venstre forskjerm der synderen hadde lagt dem. Der var og den som styrer spjeldene opp og ned... Foreløbig erfaring er at det nok kunne vært noe mer å hente på "full fræs" på vifta, men regner med vi får tatt litt kvalitetstid på varmt verksted så snart junior er tilbake fra jobb. Den første 110-ern hadde noe tilsvarende i tidlig 80-talls utgave under baksetet som og ga litt gulvvarme der, med slanger frem til kjølesystemet langs ramma, noe som ga hva som jo kan defineres som en slags komfort og i baksetet. 🙂 Takk for svar! 🙂
  12. tnj

    Spacere til D2

    Jeg mener da jeg har sett disse på Lierskogen... Har du hørt med Erik på 32 85 05 40 ?
  13. Junior har jo fått med seg LED-lampene som figurerer i alle mulige fasonger på nett, men har blitt bedt om å vente til sommeren, så kan han jo få sette inn sånne da 🙂 Men vi har denne utfordringen i dag på menneskebilen til fruen og må fra tid til annet bruke litt ekstra god tid i p-kjeller under et par butikker vi bruker... Han ble for øvrig postivt overrasket da vi byttet fra H4 standardpærer til Gubbdagis sine Premiumpærer som kostet godt under tohundrelappen for paret.
  14. Noen som vet hvor sånt kan anskaffes direkte som metervare? Trenger nok en god halvmeter lenger enn den originale, da noen har montert Isotherm som erstatning for originalvarmer. Det var LITT varmt i bilen frem til jeg fikk tak i justerbar kran som visstnok og brukes i Volvo Amazon.
×
×
  • Opprett ny...