Jump to content
LRforum

tnj

LRF Society
  • Content Count

    1,604
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About tnj

  • Rank
    Entusiast

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Drammen

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Drammen

Recent Profile Visitors

1,302 profile views
  1. Jeg sjekket for noen år siden med den lokale trafikkstasjonen og det var ikke noe problem å godkjenne rammebytte da ramme var kjeks, bakerste halvpart, omtrent. De fant selv frem hjemmelsgrunnlaget de trengte for å la meg foreta bytte fremfor reparasjon.
  2. Har byttet fra rullebrett og litt oppjekket bil. Litt fiklete, men ikke mer enn at det for meg forsvarte besparelsen, og vel så det. Jeg demonterte ikke noe, men byttet alle bortsett fra H.foran som var helt i orden, skjøter man inn noe er det under igjen om ikke lenge... Satte samtidig på nye +2" slanger siden det sannsynligvis var originalslangene som satt på. Rørene bakover gikk fint å få oppå ramma, men noen av klipsene var defekte/sprakk og der må det da byttes, eller du kan stripse. Manglende feste kan gi 2-er ved kontroll.
  3. Bremserørene er en forholdsvis enkel sak å bytte selv, kjøp godt verktøy, nipler og kobberrør så ender du opp med en totalkost på rundt 2000,- på Biltema. Det er ihvertfall 10 000 mindre enn det koster å sette bort jobben.
  4. Et par-tre stykker rett ved venstresiden av varmeapparat, helt øverst mot panser. Harness går rett ned derfra til høyre side av ramma.
  5. Det er visst ikke ukjent... Feilsøkte ikke videre, da jeg fant at et par av baklyktene heller ikke fikk spenning lenger enn til motorrommet og et par ledninger til derfor var "gnagd over". Det var heller ikke lyd i dieselpumpa i tanken, så etter først å fånyttes ha byttet pumpa, ble det og et par nye ledninger til den. Jeg har brukt 2xtilhengerkabler, en høyre og en venstre, og bruker fargekodene fra hengerkontakt for å identifisere lederne. Nye harness fra torpedovegg og bakover synes vanskelig å oppdrive og er i beste fall rådyrt! Nå er visst og ryggelys vekk, det blir derfor å finne en ledig kabel og koble litt kraftigere ledlampe via bryter i dash.
  6. Funderte fælt på hvordan dette hang sammen. Først måtte jeg plyndre litt skruer og ring uten rust fra annen lampe, så fant jeg ut at jeg trengte ei fjær i toppen av lykta for at den ikke skulle skrangle. Da jeg så skulle forsøke å justere lys som ga 2-er-feil, ble det litt vanskelig... Men da jeg åpnet på den andre siden viste det seg at den motoren på siden jeg først jobbet med hadde fått brukket av pinnen sin såpass lagt inn at korrekt justering ikke lar seg gjøre. AMR2090 heter den visst, noen som har en liggende, ny eller brukt? Har allerede hatt en hyggelig prat med Erik som skal bestille inn, men det tar fort vekk opp mot et par uker...
  7. Samme feil på min var defekt ledningsnett. Sjekket med en kveil høyttalerkabel jeg hadde og har strukket ny fra motorrom til pumpe.
  8. Bra oversikt, Gaute! På min TD5 la jeg K-rør med strømforsyning fra venstre forskjerm og inn i batterikassa på fem minutter. Reléene får da plass i fremkant under forskjermen og lengden på Biltemakitet passer perfekt over til høyre side. Jeg puttet og nedi sikringsholder til båt fra Biltema, men den har jeg av en eller annen grunn ikke fått montert enda, derfor en sikring på hver av de to strømforsyningskablene. Bonus med Biltema sin sikringsholder er at den har kapasitet til flere kurser og at det er lysdiode som lyser rødt om sikring går. Jeg har jo og liggende utstyr for egenmek av relésett, men latskap førte til at jeg brukte Biltema sitt...
  9. Grattis med Defender! Det er forholdsvis enkelt og kjapt å legge opp kjørelysrelé/kabelsett fra Biltema når du først setter i gang. Bryteren for nær/fjern har en tendes til å bli svidd med årene om den får belastningen fabrikken har lagt opp til. Settet med standardreléer passer svært bra, men strømforsyningen må skjøtes litt for å rekke inn i batterikassa. Feilen du får med svidd bryter er at du ikke får nærlyset til å fungere. Bonusen for å bytte er synlig bedre lys.
  10. tnj

    Kryss mellomaksel

    Takk, Lafte! Har vært off-line i helgen, ganske ålreit innimellom faktisk . Svingte innom Erik i ettermiddag og hentet et par, så det ordner seg så snart lyset på "verkstedet" har skrudd seg på i morgen. Men det hører da f---- til at man kan se på bilen om Erik er på ferie eller ikke...
  11. tnj

    Kryss mellomaksel

    Da har jeg den tredje størrelsen!
  12. tnj

    Kryss mellomaksel

    Men her stemte ikke info: Biltema sine kryss er 75mm tvers over, noe som er ganske nøyaktig 15mm for kort...
  13. Det slår altså ikke feil! Hver gang jeg har trengt noe til noen av LR-ene sånn helst i går har jo hoffleverandøren på Lierskauen ferie... Så og i dag. Var under og sjekket mellomakslene i går, hadde hatt vibrasjoner fra 40-50 km/t og oppover som forsvant når jeg tro inn klutsjen. Det ene krysset på fremre mellomaksel var da synlig defekt. Etter en bomtur i mors svenske rallybil var det da å sette seg ned med Google og heldigvis, Gubbdagis har kryss som passer etter å ha byttet smørenipler. Den infoen fant Google selvsagt på dette forumet! Jeg mått innom to Gubbdagis riktignok for å få like mange kryss, totalt 218,- kroner med nye C-ringer, men nå ligger de her og venter på at arbeidslysten dukker opp sånn omtrent i morra, i dag har det vært litt surt. I morgen får da Deffen gjøre noe av det den liker best, å trekke tilhenger. Mors rallybil har nemlig ikke sånn kule, men er grei å ha når storebror plutsleig mangler noe!
  14. tnj

    Kjøpe kjøleboks

    Takk, takk! Prismessig var disse greie, det er en OK boks som holder en stund jeg trenger. Vil heller ikke ha av de største, siden primær bruk er som supplement til integrert kjøleboks i båt og tre englebarn sikkert vil foretrekke cald Cola fremfor varm... Frysemulighet er et pluss til harryhandling! Da gjenstår å komme seg under putene og sjekke lysåpning ned i stuverom.
×
×
  • Create New...