Gå til innhold

Den Redde Baron

Medlemmer
  • Innlegg

    35
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Oslo

Nylige profilbesøk

629 profilvisninger

Den Redde Baron sine prestasjoner

Medlem

Medlem (2/7)

  1. Det er vel det beste, selv om den veistrekningen er infisert med fotobokser og gesjeftige nyutdannene politikonstabler i UP, som kjemper febrilsk for å få en gullstjerne i boken sin, ved å påpeke feil som ikke finnes ? I tillegg kommer en rekke bomstasjoner, staten skal vel ha oppimot 200 kroner ekstra i bompenger for å kjøre den veien ? Kanskje jeg heller skal ta sjansen på "snarveien", og heller krype meg over de vanskelige milene. Jeg kan jo ta med meg niste.
  2. Morsomt. Men den konene som ikke liker at jeg mekker på "Den døde baron", kan bare dra sin vei. Sånn er det.
  3. Den er til å tette hullet i skallen der hjernecellene rant ut hos motordesignerne før de laget motoren til freelander 1. Jeg mener, løse og våte sylinderforinger på 4mm, det er som å be om katastrofe. Og katastrofe ble det. Men Freelander-eiere får ikke vite om det før motoren kollapser- etter at garantitiden er utløpt. Takke meg til en god gammel amerikansk V8.....
  4. Takk for det tipset. Jeg har stått et par timer i kø tidligere pga. tunnelarbeid ved Haukeli, så dette tipset var velkomment.
  5. Ikke til Stavanger, vil jeg tro. Den absolutt korteste og raskeste veien der er via Brokke-Suleskard. Men vanskelig å rygge med tilhenger når man har en "Fleksnes-type" turistbussjåfør som motspiller: "Jei skal ike ryge, DO skal rygge!! "
  6. Skjønner poenget ditt, men faktum er at RR fra 1970 til 1984 er "dønn like", med noen spesielle unntak. Fra 1985 og fremover ble det stadig vekk nye endringer. Siden det er 14 årsmodeller som er praktisk talt like, så ville det vært naturlig å opprette et eget forum for disse, etter min mening.
  7. Heisan, Ikke spesielt landrover, men jeg og "Den røde baron" skal trekke en tilhenger med et flyttelass over fjellet om en ukes tid. Kjørte nylig den vanlige sommersveien via Hunnedalen-Brokke-Suleskard-Dalen-Høydalsmo- og så E134 til Oslo. Det jeg la merke til er at veien fra Dalen til Høydalsmo er helt ekstremt humpete og dårlig. Å Kjøre med et litt vaklevorent flyttelass på den strekningen er nærmest et Kamikaze-oppdrag. Lurer på hva som er det beste veivalget, det er tre valg: E134 til Kongsberg og så fortsette over Haukeli. Kjøre "Suleskardekspressen", men fortsette til Åmot istedenfor å ta av ved Høydalsmo (er den veien bedre ?) Eller den sikre "kjedelige ruten", E18-E39 via Kristiansand ? Minst 10 mil lenger, og en helt utrolig kjedelig kjøretur. Sann mine ord, jeg har kjørt der før. Jeg må alltid stoppe opp på en rasteplass midtveis og lette opp panseret slik at "Den røde baron" kan få ta seg et skikkelig gjesp. Spørsmålet er altså hvilken vei som er minst humpete, og best egnet for tilhenger med flyttelass ?
  8. He-he minner emg om en tur fra Oslo til Drammen for noen år siden i "Den Røde Baron". Clutschen ble mer og mer merkelig, og det var såvidt jeg kom meg hjem igjen. Det viste seg å være en lekkasje i slangen, men heldigvis hadde vår gode venn i nøden oppe i Nittedal en på lager. Så jeg tok T-banen til Vestli og gikk over fjellet til dele-pusheren. Tillbake hadde jeg 1 stk. hydraulikkslange i ryggsekken, og det er den lykkelige slutten på den historien...
  9. Det er på tide å dele opp Range-Rover forunet i to deler: Ett for modeller fra 1986 og fremover, og et eget forum for klassiske Range Rovere, 1970-1985. Range-Rover-forumet idag har for det meste temaer som handler om nyere modeller, og skikkelige Range-Rovere blir uglesett på en måte. Som en stolt eier av en bensinslukende '83-modell, som jeg ikke har råd til å kjøre, men som jeg er så glad i at jeg ikke tenker på å selge den, hadde det vært fint meg et eget forum for gamle Range-Rovere.
  10. JA. det koster å være kar, men det er dyrere å være dum. Range-Rovere er dødskule biler, men skal du kjøpe en brukt, så få meg deg en som har eid en slik i mange år.....det er det beste rådet jeg kan gi.
  11. WOW ! What a mistake to make a ! Du får selge RHD-delen til de snodige delen av verden som fremdeles kjører på feil side ! Det er mitt beste tips.
  12. OK. det er noe rust på chassiet som bør tas etterhvert, men ellers er min Rangie i fullgod stand, deler som er byttet i de ti årene jeg har hatt den: Startmotor, generator, elektronisk tenning, røde polybush foringer helt rundt, clutch, støtdempere, fjærer (famousfour heavy duty- EU-godkjent), bensintank, alle låser ble byttet grunnet tyveri. Og alarm med startsperre. Alarmens rekkevidde er flere hundre meter, og mottaker følger med. OK. 233 for det nedrustede vraket til en korrupt vannverkssjef, hva med 150 for et velpleid eksemplar av arten fra 1982 ? Glemte å nevne nye bremseskiver. Nå stopper det røde lynet på en femøring ! Alle fire bremseskiver er byttet, alle bremseklosser er nye. Og alle bremsesylindrene fungerer. Men det neste store retaurerinsprosjektet er å foreta en full overhaling av bremsesystemet. De fleste bremserør er byttet til en kobber/kobber-nikkel, det er foretatt en overhaling av bremsekalipperne da jeg overtok bilen, men men det er såpass mye gravrust der nå at en utskifting er på sin plass. Oljetrykket har vært et problem de siste 3000km, men det er fikset nå, og oljetrykket ligger i det normale området . Kompresjon pr. oktober 2006 er 12,5 - 11,5 - 11,5 - 11,5 - 12,0 - 11,5 - 11,5 - 11,5, regnet fra 1-8.
  13. Prøv denne: http://www.landrover.ee/est/files/manuals/...rhaulManual.pdf Ellers er den trykte utgaven av original verkstedmanual "readily available" fra diverse engelske nettsteder...men de krever penger.
  14. Problemet er at rådene vil plaske nedi oljen og piske inn luft i den, noe som gjør at innsuget til oljepumpen vil fungere dårlig(ere). I verste fall kan oljetrykket forsvinne helt. Hvor tolerant RR-erer er for dette aner jeg ikke, min egen har ved et par anledninger fått ca 1 cm over max-merket, og den snurrer og går ennå.....
  15. Ligner på noe jeg så i "Teknikk for alle" på '50-tallet. Der var bunnpluggen isatt en sterk magnet, som skulle trekke til seg metallspon. Tror det virket dengangen, og burde funke idag også. Den originale RR V8 er jo opprinnelig en amerikansk (Buick) konstruksjon fra femtitallet.
×
×
  • Opprett ny...