Marius, blir den kaldere bare i fart og når det er ca -10 og lavere? I så fall hadde jeg lignende symptom på min v8 bensin.
Etter mange undersøkelser viste det seg at motoren faktisk har en termostat nr. 2, som regulerer kjøling til motorolje og automatolje.
Dette er ikke lett å finne ut, det er såvidt nevnt i Range Rovers verkstedhåndbok, der den er kalt "oil cooler mixer valve".
Men! I delekataloger står delen bare som "hose" - slange. Men inni er den en termostat!
Om denne kiler seg åpen, vil det bli utilsiktet sirkulasjon mellom radiator og blokk. Symptomene vil bli nesten lik en sviktende termostat, men feilen gjør seg mer gjeldende i fart og i sterk kulde. Hos meg falt driftstemp til 62-68 grader, før den steg igjen til 82-85 når bilen var i lavere fart. Senter på nåla er 75 grader for v8 bensin, iallfall.
Jeg har sjekket verkstedhåndboka og det står at lignende ventil også brukes på TDV8. Der kjøler den kun automatoljen. Vet ikke om den da kan gi lignende symptomer som på min motor, men verdt å sjekke.
Det er mulig at på diesel vil Webastoen slå inn og maskerer problemet, slik at kupe er varm, men motor litt kald.
Se tegning - på TDV8 vil jeg tro at det er del 4090, men har ikke delenr.
På V8 bensin etter 2006 er delenr PCH501310 - den er plassert litt annerledes.